bijtende honden, fout van de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:50

Is het niet red merle?

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:17

Desiree schreef:
Polleke was een mensje. Dat zei ik altijd voor de grap. Ze was ook een echte mensenhonden, geen hondenhond. WAnneer behandel je een hond als een mens? Als ze met je op de bank mogen zitten of in bed? Ik vind het 's winters altijd heel fijn op de bank als ik languit er in hang tv kijk, geflankeerd door mijn honden die tegen mij aan liggen. Wij voelen ons daar allemaal heel prettig bij.

MIjn honden zijn wel verwend ja, want ze mogen heel veel. Ze mogen ook bijna overal mee naartoe. We laten ze maar weinig alleen thuis zitten. Ze krijgen goed eten. Goede kwaliteit brokken, aangevuld met aardappels, bepaalde soort groenten (degenen die ze goed kunnen verteren) of rijst en vlees (niet gekruid) Noem dat maar verwend. MAar als ze niet luisteren dan word ik heel kwaad. Ze staan in rangorde namelijk wel ONDER mij. Ik ben hier de baas en ik pak ze hard aan als het moet. Waarom dat "vermenselijken" noemen. Ik hou inderdaad van mijn honden alsof het mijn familie is. Ze ZIJN mijn familie. Vermens je een hond door er heel veel van te houden?

Zo heeft dus iedereen zijn eigen mening over honden...
Ik laat mijn honden niet op bed liggen, ten eerste vind ik het erg vies(overal haren), ten tweede heeft een hond zijn eigen plek nodig waar hij niet gestoord wordt door volwassenen en kinderen..en in bed bij mensen is niet zijn eigen plek...

Mijn honden krijgen zeer goed voer en als we getraind hebben krijgen ze een hondenkoekje... maar verder ook niets...

Gewoon groente en vlees zit verwerkt in hun brokken en aardappelen zijn schadelijk voor honden... dus niet teveel geven..

Ik zie mijn honden ook als een onderdeel van mijn gezin, ik hou vreselijk veel van ze, begrijp me niet verkeerd... maar een hond is een hond...
en een hond betuttelen is niet mijn ding...

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:19

Escardo schreef:
Zo heeft dus iedereen zijn eigen mening over honden...
Ik laat mijn honden niet op bed liggen, ten eerste vind ik het erg vies(overal haren), ten tweede heeft een hond zijn eigen plek nodig waar hij niet gestoord wordt door volwassenen en kinderen..en in bed bij mensen is niet zijn eigen plek...

Mijn honden krijgen zeer goed voer en als we getraind hebben krijgen ze een hondenkoekje... maar verder ook niets...

Gewoon groente en vlees zit verwerkt in hun brokken en aardappelen zijn schadelijk voor honden... dus niet teveel geven..

Ik zie mijn honden ook als een onderdeel van mijn gezin, ik hou vreselijk veel van ze, begrijp me niet verkeerd... maar een hond is een hond...

En terecht. Een hond bij je op de zetel of in bed toelaten is gewoon simpelweg om problemen vragen... Een hond moet namelijk niet alleen figuurlijk onder je staan in rangorde, maar ook letterlijk!

Groenten en vlees bijgeven noem ik helemaal niet verwennen of "het goed voorhebben met je hond", dat vind ik fout. Hondenbrokken zijn speciaal gemaakt voor honden, volledig uitgebalanceerd. Alles wat een hond nodig heeft zit daar in de juiste hoeveelheden in. Meer is er niet nodig.

Maar zulke dingen gebeuren zo enorm vaak. Mensen die DENKEN dat ze goed bezig zijn met hun hond, denken dat ze hun hond goed opgevoed hebben,... Uiteindelijk zijn er zo immens weinig mensen die weten hoe ze met honden moeten omgaan. En dat is jammer, want de schuld wordt altijd maar op de hond afgeschoven.
Neem nu als voorbeeld, iemand wil een hond aaien maar wordt gewoon 'zonder reden' gebeten. Wel, dan zeg ik dat het hun eigen fout is. Al zo vaak gezien.. Wat doen de meeste mensen? Meteen met hun open hand naar 't beest zijn hals/nek. Omdat ze niet beter weten. Maar jammer genoeg voelen veel honden hun dan wel aangevallen, en reageren daarop.
Als je inplaats daarvan eerst met een half gesloten hand (handpalm naar onder, vingers naar binnen.. beetje de primitieve handhouding) de hond eens aan je hand laat ruiken, dan ben al beter bezig. Let dan gewoon om de lichaamstaal van de hond (ook nooit recht in zijn ogen kijken)... gromt hij? staart tussen zijn poten? oren tegen zijn hoofd? Simpel, dan moet je die hond gewoon niet aaien. Doet hij vriendelijk? dan kan je hem aaien.. Maar hoeveel mensen doen dat?

Onze honden zijn (al zeg ik het zelf) goed opgevoed. En luisteren dus ook altijd. Is altijd een groot woord? Misschien wel. Maar toch gebruik ik het. Algemene leven: poort buiten staat altijd open, nog nooit zijn ze daar zonder toestemming voorbij gegaan. Binnen zijn ze nog nooit in de huiskamer of de kamers geweest.. Nogthans staan die deuren altijd open. Ze weten tot waar ze mogen. Als we gaan wandelen lopen ze altijd los, komen er andere honden/paarden/fietsers/.. langst dan krijgen ze het bevel AF en gaan ze meteen liggen en blijven ze ook liggen totdat ze het bevel krijgen dat ze vrij mogen. Als ik mijn portofuielle ben verloren tijdens een wandeling in de bos, dan laat ik mijn hond eens aan mijn handen ruiken en dan krijgt hij het bevel ZOEK... Garantie dat hij terugkomt mijn mijn portofuille. Als ze thuis hun eten voorgeschoteld krijgen, en het bevel NEE krijgen zullen ze ook meteen stoppen met eten totdat ze het bevel JA krijgen.

Maar ook mijn honden hebben al gebeten door onwetendheid van mensen (verkeerde manier benaderen, er vanuitgaan dat het superbrave honden zijn en dat ze dus alles mee gedaan kan worden,..). Is dat dan ook de schuld van de baas?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:48

Met bovenstaande ben ik het TOTAAL niet eens. Alleen brokken is waardeloos, het maakt de darmen van een hond zwak. Je ziet ook dat honden die alleen maar brokken krijgen meteen aan de diarree zijn als ze een keer iets anders krijgen. Dat is voor mij toch echt geen positief teken. En hoezo is het fout een hond op bed te laten? wat een bulsjit! Mijn honden zijn er nooit vervelend van geworden, NOOIT. Ik heb ook NOOIT last van rangorde problemen gehad. MAar goed, ik kies dan ook het soort honden uit waar dit gemakkelijk bij kan. Er zullen misschien best rassen zijn die bevattelijk zijn voor problemen als je zulke dingen toelaat. MAar dat zijn mijn soort honden dan ook niet.

En een hond altijd buiten houden... wat heb je dan aan een hond? Ik heb honden echt voor gezelschap. En als ik binnen zit, en zij buiten, dan heb ik er geen bal aan en daar vind ik geen bal aan. Ik ga heel intensief met mijn honden om. Gevolg is dan ook dat ik een heel diepe band met ze krijg. Ik snap dan ook niet wie jij bent om mijn manier van omgaan met mijn honden te veroordelen. Ik heb nooit probleemhonden gehad. Zowel ik en mijn honden voelen ons heel goed bij de situatie zoals die is. Ze zijn gezond en hun vacht glanst. Wat wil je nog meer?

Escardo schreef:

o, is dat betuttelen? Ik dacht niet dat ik mijn honden betuttelde. Ja, ik knuffel ze veel en praat er veel tegen, dat wel.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:59

mijn hond krijgt ook alleen brokken, want als hij wat anders krijgt krijgt hij diarre ja! Maar dat was al vanaf hij 1 jaar was. Hij heeft een zeer gevoelige darmen en dat ligt niet aan het eten bij onze hond, maar aan zijn darmen.

Ik vind dat mensen teveel bezig zijn met rangorde dit dat. Mijn hond staat onderaan ja maar hij mag gewoon op de bank enzo...en hij is nooit doorgedraaid daardoor haha

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:46

malie schreef:
Ik vind dat mensen teveel bezig zijn met rangorde dit dat. Mijn hond staat onderaan ja maar hij mag gewoon op de bank enzo...en hij is nooit doorgedraaid daardoor haha

Teveel bezig met rangorde? Weetje, als je daar niet mee bezig bent dan begrijp jij je hond helemaal niet. Honden zijn namelijk geen mensen, honden zijn roedeldieren... Bij roedeldieren heb je nu eenmaal rangordes, dat is zo en dat blijft zo. En in een huishouden is het gezin de roedel.

Honden horen laag te slapen om duidelijk aan te geven dat zij in het gezin geen ranghoge positie innemen. Door hem dus op het bed/ bank te laten geef je aan dat de ranglaagste de plaats van de leider mag innemen... En dat is verwarrend voor een hond. Als je er dan eentje hebt met een beetje een dominant karakter dan zit je met problemen.

nog zo een voorbeeldje: trekspelletjes met je hond (met een speeltje of iets dergelijks) NOOIT doen als je weet dat je niet kan winnen. Dit is voor de hond namelijk weer een bevestiging dat hij hoger in rangorde staat.

nog een roedelvoorbeeld? Als je hond iets fout gedaan heeft, heeft het heel weinig zin om hem te slaan als straf. Wat moet je dan wel doen? streng aanspreken terwijl je hem strak in zijn ogen kijkt, als hij wegkijkt is het al een goed teken... Is namelijk een teken van nederigheid. Als je nog een stapje verder wil gaan? Simpelweg bij zijn nekvel nemen en hem dwingen op zijn rug te liggen tussen jou benen. Dit is voor een hond simpelweg de nederigste positie en jij krijgt wederom bevestiging van je leiderschap.

nog eentje, een pup is vaak nogal bijtgraag... Hoe zorg je ervoor dat hij je niet pijn doet? Niet door te straffen, maar door te janken als een hond. Hierdoor beseft hij "aj, ik doe hem pijn, wat minder kracht dan". Hierdoor leert de pup ook zijn bijtkracht onder controle te houden.

Dit is hondentaal. Dit is een logica van rangorde. Dit snapt een hond.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:52

Idd... Bij ons is het heel simpel. Hond moet op de grond!!! Niks hond op de bank, stoel, bed etc etc. De jongere kinderen bij ons thuis mogen ook niet naast de hond op de grond gaan liggen ook al willen ze dat heel graag. Hond is het laagste in rang en de rest moet hoger zitten.

Het gaat zo vaak fout. Een kennis heeft ook ooit eens een zelfde hond aangeschaft al wij hebben. En haar partner zat in het leger dus die was regelmatig niet thuis. En toen liet ze de hond van pups af aan in haar bed liggen. Tot dat hondje groot was en mannetje thuis kwam.. en die wilde ook graag in zijn eigen bed.. Dus mevrouw wilde de hond aan de kant duwen zodat haar kerel er bij in kon. En mooi dat de hond haar vol in haar arm greep. En die hond kun je het niet kwalijk nemen hoor.. Is haar eigen schuld.

En dan kijk ik naar mijn broertje van mijn vriend met z'n vriendin. Die hebben een bordeaux dog pup. nu 7 maand. Van het begin af aan ligt die hond op de bank. Als hij aan het werk is mag de hond nog even bij haar op bed!! Als je nagaat wat voor bakbeest dat wordt dan heeft die straks een hele stoel voor zich zelf nodig. want die neemt er echt geen genoegen mee als ze over een jaar alleen nog maar op de grond mag liggen.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:44

Dat zijn goede voorbeelden hoe het dus niet moet...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:56

tantjeuh schreef:

Maar ook mijn honden hebben al gebeten door onwetendheid van mensen (verkeerde manier benaderen, er vanuitgaan dat het superbrave honden zijn en dat ze dus alles mee gedaan kan worden,..).
Is dat dan ook de schuld van de baas?

Ja, ik vind van wel. Je kunt er als hondenbaas nu eenmaal niet van uitgaan dat iedereen verstand van honden heeft en dus weet hoe ze een hond zouden moeten benaderen. Het is wel jouw hond en ook juridisch gezien ben jij aansprakelijk wanneer jouw hond iemand bijt. Je zal dit soort situaties dus moeten zien te voorkomen.
Ik heb zelf ook een hond die zich niet zomaar door een vreemde over z'n kop laat aaien. Maar daarom zit deze hond op een afgesloten stuk terrein waar niemand er zomaar bij kan. De hond komt dus alleen met andere mensen in aanraking wanneer ik erbij ben. En ik zal dan ook altijd mensen waarschuwen dat ze hem niet zomaar van bovenaf kunnen benaderen. En zo voorkom je bijtincidenten.
Ik reken het de eigenaar niet aan wanneer een hond de potentie heeft om te bijten, maar wanneer je als eigenaar onvoldoende voorzorgsmaatregelen neemt om situaties waarin de hond zou kunnen bijten te voorkomen, dan vind ik dat in principe wel de fout van de eigenaar.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:04

malie schreef:
mijn hond krijgt ook alleen brokken, want als hij wat anders krijgt krijgt hij diarre ja! Maar dat was al vanaf hij 1 jaar was. Hij heeft een zeer gevoelige darmen en dat ligt niet aan het eten bij onze hond, maar aan zijn darmen.

Even o.t.: gevoelige darmen bij honden zijn in verreweg de meeste gevallen gevoelig gemaakt door het voeren van een eenzijdig en steriel voedingspatroon zoals het louter voeren van hondenbrokken.
Het naast de brokken bijvoeren van vlees (maar dan wel rauw) is inderdaad gunstg voor de darmflora van de hond. Sterker nog, ik zou ervoor willen pleiten dat mensen hun honden helemaal geen brokken meer zouden geven, en in plaats daarvan van pup af aan zouden kiezen voor een complete rauwe versvleesvoeding of een zorgvuldig zelf samengesteld menu. Daarmee zouden heel wat honden van gevoelige darmen (en ook andere kwalen) kunnen worden verlost.

Sorry, weer terug on topic...

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:15

ik ben het niet met je eens. Toen onze hond nog pup was tot 1 jaar dan kreeg hij bijna alles te eten. Rauw vlees, kip, rijst enzo.... Maar toen hij 1 werg ging het mis, de dierenarts zei zelf dat we hem alleen nog maar brokken en brood mochten geven en als hij over gaf of diarre had dan mochten wij hem alleen maar droge rijst en kip geven.

Dus dit keer lag het niet aan zijn voedingpatroon sorry

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:19

Simpelweg bij zijn nekvel nemen en hem dwingen op zijn rug te liggen tussen jou benen. Dit is voor een hond simpelweg de nederigste positie en jij krijgt wederom bevestiging van je leiderschap.

Sorry tantjeuh maar dit is zeer slecht juist. Het lijkt wel alsof hij nu op de laagste positie is maar jij dwingt hem! en dat kan bij een gevoelige hond zeer slecht uitpakken en hij kan jouw gaan happen!!! Zie jij honden ooit andere honden dwingen??? NEE en wat betreft mijn hond op de bank hij doet het alleen wanneer wij zeggen dat het mag!
Je hoeft mij niet uit te leggen wat hondentaal is want ik ben zelf hondentrainer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:29

onze oude hod, mocht nooit op de bank, als mijn moeder weg is mag hij bij mij op de bank, dat weet hij, als hij mn moeder thuis hoort komen gaat ie snel van de bank af, hij heeft dit door..

onze jonge hond mocht vroeger al bij die mensen op de bank, en dus bij ons ook.. onze oude weet dat hij het niet mag als mn moeder thuis en de jonge weet dat zij het wel mag.. ze doen daar ook niet moeilijk over..

dus ik denk dat ze dit toch echt wel door hebben..

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:38

Vlees is zeer zeker gezond, het is zijn nauurlijk voedsel.
On-topic: de hond mag nooit op de bank, eigenlijk ook niet als je niet thuis bent, dat wordt weer moeilijker. Het probleem is, je hond zit op de bank, jij sleurt hem bij zijn nekvel eraf. De hond heeft een negatieve ervaring en sommige worden hierdoor bang, anderen gaan de volgende keer juist nog sterker agressief reageren. Bestaat er geen postitieve manier om de hond te leren niet op de bank te gaan?

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:09

jawel, je moet allemaal opgeblaven ballonen op de bank leggen en vast plakken als de hond er op springt! BANG het is misschien gemeen maar dat is 1 oplossing

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:09

malie schreef:
Simpelweg bij zijn nekvel nemen en hem dwingen op zijn rug te liggen tussen jou benen. Dit is voor een hond simpelweg de nederigste positie en jij krijgt wederom bevestiging van je leiderschap.

Sorry tantjeuh maar dit is zeer slecht juist. Het lijkt wel alsof hij nu op de laagste positie is maar jij dwingt hem! en dat kan bij een gevoelige hond zeer slecht uitpakken en hij kan jouw gaan happen!!! Zie jij honden ooit andere honden dwingen??? NEE en wat betreft mijn hond op de bank hij doet het alleen wanneer wij zeggen dat het mag!
Je hoeft mij niet uit te leggen wat hondentaal is want ik ben zelf hondentrainer!

Ik sluit me geheel bij jou aan in vrijwel alles wat je zegt. Ik vind Tantjeu een hoop in de rondte leuteren.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:12

thanx you!

honden zijn geen wolven meer mensen! ze zijn zo erg aan ons aangepast dat ze gewoon vlees niet eens echt meer nodig hebben. Hetzelfde met dat rangorde gedoe, tuurlijk heb je rangorde nodig in zekere mate maar die zo erg dat jouw eigen hond doodsbang is voor en kruipend door eht huis loopt bang is om wat fout te doen!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:25

Vanmorgen nog uitgehaald naar Sokkie. Dat is een bange hond door haar verleden in Spanje. Ik roep haar terug want ze mag niet naar de voorbijkomende fietsers gaan. Vindt ze niet nodig om te reageren en loopt door. Ik blijf niet staan te roepen hoor, kom op! Kreeg nog netde kans om met de kranten naar haar uit te halen die ik net in mijn handen heb. Ze piept van de schrik terwijl ik niet eens raakte. Maar dat is al genoeg om haar onder de indruk te krijgen. Ze is geen hond die je gemakkelik aan het luisteren krijgt zoals Bobbes en Polleke. DAN maar wat harder aanpakken. ZE mogen al zoveel maar ze mogen toch net niet alles.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:44

Dan heb ik nog een geheel andere vraag tussendoor, aansluitend op dit onderwerp.

Ik ken een hond die als er volk aan de deur is, en het blijkt ''goed volk'' te zijn en mag worden geaaid, op de grond gaat liggen. Begint te piepen als vreemden hem aaien, en hij gaat zovaak onderdanig op de grond liggen, dat er bijna niks mee te beginnen is. Ze zeggen ook dat hij als hij in z'n mand in de hoek ligt, en ze willen hem aaien die hond zich aangevallen voelt en nog wel eens wil uithalen, en echt happend op hun afkomen. Nu vraag ik me af; wat doe je met zo'n hond die eigenlijk gewoon te onderdanig is, en telkens ''bang'' is? Want uit dat gedrag komt weer bijtgedrag voort.

edit; dat bij z'n mand mogen komen, en hij dan als het ware gaat ''aanvallen'', is volgens hun zeggen geen teretorium verdediging.. (ik betwijfel dat..)

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:48

Waarschijnlijk iest gebeurt in zijn verleden, waardoor hij heeft geleerd zeer onderdanig te zijn. Of teveel doorgestraft is. In de mand moet je hem eigenlijk met rust laten, daar voelt hij zich veilig. Wil je iets doen, roep hem dan bij je en beloon. Ook ander volk dat hij tegenkomt moet hem belonen, en laat de hond zelf komen naar hen als hij dat wil.

mukkes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:52

jentel schreef:
mukkes schreef:
maar als die ouders van dat babytje de hond meer bij de baby hadden gelaten dan was er waarschijnlijk niks mee aan de hand geweest! en had de hond ook dat babytje niet doodgebeten.

daar ben ik niet helemaal voorstander van, ik ben altijd van mening geweest toen mijn kinderen baby waren, eerst de baby en dan de hond!
b.v. ik was bezig de baby te voeden, de hond duwde contant onder mijn arm en vroeg mijn aandacht, dit strafte ik af, hij moest leren dat het kind op dat moment voor ging!
als ik klaar was met voeden ging ik uitgebreid met hem spelen, dus de aandacht kreeg hij zeer zeker!
Het leek erop dat de hond me wilde wilde laten zien"vergeet mij niet"
dat deed ik niet maar hij moest wachten tot ik met hem wilde spelen.. veel mensen betrekken hun hond bij de baby en laten ze erbij en likken en hun poep luier eten heb ik ook eens gehoord, maar dat vind ik persoonlijk niet de manier, eerst de baby/kind dan de hond maar geeft hem voldoende aandacht!

jah je hebt helemaal gelijk maar ik denk dus dat dat hierbij ook niet het geval is geweest! en hebben ze de hond gewoon achteruit gestoten! jij gaat spelen met je hond na dat je de baby hebt gevoerd, maar waarschijnlijk hebben deze mensen dat niet gedaan, met als gevolg dat de hond ontzettend jaloers werd!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:53

AstraGirlie schreef:
Waarschijnlijk iest gebeurt in zijn verleden, waardoor hij heeft geleerd zeer onderdanig te zijn. Of teveel doorgestraft is. In de mand moet je hem eigenlijk met rust laten, daar voelt hij zich veilig. Wil je iets doen, roep hem dan bij je en beloon. Ook ander volk dat hij tegenkomt moet hem belonen, en laat de hond zelf komen naar hen als hij dat wil.

Bedankt, hopen dat ze hier wat mee kunnen (of willen) doen.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:15

toch maar weer reageren op Desiree..... kan het niet laten....

Ik geloof dat ik DUIDELIJK heb neergezet dat het mijn MENING is....

dat jij nu precies het tegenovergestelde doet als ik met mijn honden dat moet jezelf weten......

Ga maar eens aan die dierenarts vragen hoe goed het is voor je hond om hem aardappelen te geven....!!
Sorry, maar ik kan er echt een beetje boos om worden....
maar als jij het allemaal goed vindt en dat alleen jou mening de beste is prima....

Ik ben met hele leventje(30 jaar) opgegroeid met politiehond, zal waarschijnlijk wel een andere type hond zijn als wat jij hebt...

MIJN MENING is gewoon dat het niet hoort om honden in je bed te laten liggen.... en je hond goed voer te geven...een stukje pens extra is niet erg hoor... maar groente en aardappelen? sorry dan weet je echt niet waar je mee bezig bent....

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:40

malie schreef:
thanx you!

honden zijn geen wolven meer mensen! ze zijn zo erg aan ons aangepast dat ze gewoon vlees niet eens echt meer nodig hebben. Hetzelfde met dat rangorde gedoe, tuurlijk heb je rangorde nodig in zekere mate maar die zo erg dat jouw eigen hond doodsbang is voor en kruipend door eht huis loopt bang is om wat fout te doen!

En jij bent hondentrainer? Wel wel..

honden stammen nu eenmaal af van wolven, en daar hoort het rangorde"gedoe" ook bij. Dat honden meer mensen zijn is zever, een hond denkt niet als een mens.

Wat ik daarnet zei over het straffen van honden door ze op hun rug te 'dwingen' is nochthans vrij normaal voor honden. Al ooit eens honden geobserveerd (achja, moet wel, jij bent de trainer)? Dan zal je ook al wel gezien hebben dan als honden aan het 'vechten/spelen/fikfakken' zijn met elkaar, dat de onderdanigere hond zich uiteindelijk gewonnen geeft door volledig stil op zijn rug gaan te liggen met zijn vier poten in de lucht.. ja, over het algemeen door dwang van de andere hond (vasthouden bij de keel)?
Wat is er dan zo gek aan deze manier? Ik zeg nu niet dat je dit moet gaan uitproberen bij een volwassen hond van 70kg (deze zou ondertussen al moeten weten dat hij onderaan de rangorde staat). Maar bij pups die uitproberen? Ideale manier.

Maar jij gaat er dus vanuit dat honden die op deze manier zijn opgevoed bang in een hoekje zouden kruipen? Wel... Laat me gerust zeggen dat het tegenovergestelde het geval is bij ons.

Wat voor trainersdiploma heb je trouwens? (van welke organisatie/vereniging/...)

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:55

ben ook wel benieuwd welke trainers diploma je hebt, malie...
Ik ben via de KNPV opgeleid, en waarschijnlijk een aantal jaren meer ervaring... geeft niet hoor...
maar wat jij vertelt is niet helemaal waar...