discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:10

Dus moeten we alles maar isoleren?
Katten, honden, mensen, kinderen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:11

Saningie schreef:
kimmie261 schreef:

dus mijn vraag is dan ook,stel jullie kat wordt doodgereden,maar de eigenaar van deze auto reed daardoor tegen een boom,vergoeden jullie dan ook de schade???

Ja, via mijn WA verzekering..

Precies

Citaat:
@ShannaY,die konijnen zitten toch in eigen tuin neem ik aan??zoals een kat bv in een ren in de tuin zou zitten???

en jij vind het dus normaal,dat mensen schade oplpen aan jou huisdier...

amazing!!!

Even serieus, we praten over een dier, niet over een bal die per ongeluk een auto raakt. Dat mensen zo kunnen huilen om een blik ijzer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:13

Ik ben een keer door een auto aangereden toen ik met mijn paard aan het rijden was. Hij had een flinke deuk, mijn paard god zij dank niks. Ik vroeg of hij schade had, het eerste wat hij zei was "Dat maakt niet uit, zolang je paard maar niks heeft" In dat geval ben ik ook verantwoordelijk voor mij paard.

En ik zou precies hetzelfde reageren. Ik ga me echt niet druk maken om een deukje in me auto, terwijl er een dier dood is, doordat ik zonodig in een mileu vervuilend ding moet stappen omdat ik te lui ben om te fietsen of te lopen! Die dieren hebben niet voor die auto's gekozen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-06 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:13

kimmie261 schreef:
eigenlijk is de kat het enigste gedomestiseerde huisdier wat dus geaccepteerd wordt ,dat het gehouden wordt als een wild dier....

een kat is een dier ,waarvan alles geaccepteerd moet worden,ze zitten in andermans tuinen,doen daar hun behoefte,klauwen aan bomen,liggen op andermans eigendommen ,als auto's..

en het rare is,het wordt geaccepteerd,als 1 van mijn honden bij wie dan ook op de auto gaat liggen,een tuin omgraaft of erin gaat zitten kleien,

dat mijn honden los zouden lopen,zou al niemand accepteren,en geloof mij,hier midden in de polder,met geweldige konijnen,waar die van mij(jachthonden),zoooo enorm graag eens lekker achterna willen gaan,ze gillen gewoon als ze ze zien,dat wordt echt niet gewaardeerd of geaccpteerd...

vreemd,maar ja...

als iemand wil dat ze ev aansprakelijkgesteld worden bij ongevallen,of schade,heel simpel,zorg dat de kat een bandje om heeft,met de naam en adres van de eigenaar,succes verzekerd!!!(ik had heel graag gewild dat die kat die ik aangereden had,een bandje met adres om had gehad..)

@ShannaY,die konijnen zitten toch in eigen tuin neem ik aan??zoals een kat bv in een ren in de tuin zou zitten???

en jij vind het dus normaal,dat mensen schade oplpen aan jou huisdier...

amazing!!!

Wij vragen regelmatig rond in de buurt of er iemand last heeft van onze katten. Nooit hebben we van iemand gehoord dat ie er last van had. Onze katten hebben geen halsbandje ( meer) om want die verloren ze steeds. Onze katten lopen niet ver weg, en dus is het makkelijk om erachter te komen dat deze katten van ons zijn.

Boktpony

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:15

wij hebben dus boerderijkatten die niet in huis komen maar altijd buiten en in de stal zitten! toch zou ik 2 van hun liever in huis hebben maar dat wil me moeder niet! die 2 poezen vluchten namelijk niet voor autoows maar duiken plat op de grond vind dat best wel eng want de auto's hier rijden nogal hard...
vorig jaar hadden wij ook een nestje met katten en 1 ervan ging naar mensen in een woonwijk waar die dus binnen zit nu! en heel af en toe mag die naar buiten! hij heeft het prima naar zen zin en is super aanhankelijk en helemaal gek op de kids! moet er ook niet aan denken dat hun em buiten los zouden laten met alle risico's dat ie weg is of dood is... denk gewoon dat het per kat verschillend is...wij hebben 2 jongere katten en die willen heel graag naar binnen terwijl 1 oudere kat haar eigen leven lijd in de stal en ook echt een eigen plek heeft daar gewoon net wat een kat gewend is en wat jij vind dat goed is afhankelijk van je woonsituatie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:15

ShannaY schreef:
Shalimar schreef:

Die dingen gebeuren idd...maar niet met mijn poes...die wordt niet gestolen of overreden...

Maar afijn, ieder zijn ding...

Nee die van jou mag geestdodend naar buiten kijken waar het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en de andere katten lekker samen aan het rennen en opvliegende blaadjes proberen te pakken.

Way to go girl

Ik heb een tuigje voor haar hoor.... Als het weer lekker weer wordt ga ik een stukje met haar lopen...en de sneeuw heeft ze ook al meegemaakt... En hoezo geestdodend naar buiten kijken? Ze heeft genoeg te kijken buiten...

En er zijn zoveel mensen die hun katten binnenhouden...zijn die dan allemaal egoistisch en/of dierenbeulen? Sorry, maar ik hou van mijn poes en ik wil graag dat haar niets overkomt en ze is binnen echt wel gelukkig...

Daar wil ik het voor nu even bij laten...ga slapen....ga morgen naar Char toe!!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:20

ik wou eigenlijk niet reageren omdat dit zo'n discussie is die nog wel even kan reageren maar ik doe het toch

mijn katten mogen niet buiten
ik heb ze liever bij mij op bed dan dat ik ze op een dag van de kant van de straat moet gaan halen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:21

Ja, dat gebeurd ook elke dag op de hoek van de straat

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:23

Ik ga even offtopic.. ik heriner me net wat : Onze poes zat een keer op het dak en wilde/ durfde er niet af. Brandweer erbij... brandweer was boven, brandweer wilde poes pakken. Wat doet poes ? Poest doet een stapje opzij zodat de brandweer er niet bij kan
Uiteindelijk is ze er zelf afgekomen

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:25

Ik vind dat een kat buiten hoort te kunnen zijn, als ie wil.....ABSOLUUT!!!

Niets ergers dan katten die opgesloten zijn in kleine ruimtes, op een flat of weetikveel, denk je nou echt dat zo'n beest daar blij van wordt???
Een kat is een van oorsprong wild dier, die wat gedomesticeerd is, maar de echte instincten krijg je er nooit uit... dus moet je je ook een beetje aanpassen aan het beest...

Ik snap best dat je een kat wil, maar de kat (en dat is met alle dieren zo) hoort zich niet aan te passen aan wat jij leuk en goed voor hem vind, maar jij hoort je aan te passen aan wat voor hem goed is.

Wij hebben 1 kat, Dombo (ligt nu binnen in hangmat te maffen), en die is buiten als ze dat wil, is zomers echt dagen buiten.
We wonen op een zeer drukke kruising, maar JAn heeft dombo toen ze klein was geleerd dat auto's eng zijn en ze er niet bij in de buurt hoort, en dat doet ze ook niet, ze gaat naar achter (gelukkig hebben we een zeker 50 meter diepe tuin, en een park ernaast, dus territoruim zat....

Zij wordt er echt niet blij van als ik de deur niet open doe en dr binnen houdt, ze zat laatst nog in de achtertuin een muis op te eten, jagen hoort erbij, buiten lopen hoort erbij....

Ik snap niet dat half bokt roept dat een paard weidegang HOORT te hebben, maar dat het niet erg is om je kat wel dag en nacht binnen op te sluiten!!!!

Degenen die roepen dat ze goed voor hun beest zijn, omdat ze hun kat binnen houden zodat hij niet overreden kan worden, draaien de boel om, als je geen ruimte hebt, moet je geen kat nemen, als je hem goed opvoedt en in de gaten houdt, is er buiten niets aan de hand.
Beest is gechipt, alle buren zijn op de hoogte van dat hij hier hoort, niets aan de hand!!!

Beter twee jaar een blije kat, dan zes jaar een kat die geen kat mag zijn omdat het baastje hem binnen houdt, een tuigje omdoet, of vindt dat het beest beter op bed kan liggen dan kan ravotten in de achtertuin!!!!
Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 25-02-06 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:27

O begrijp me niet verkeerd, ik heb ook graag dat mijn kat na haar uitje heelhuids terugkomt, maar dat neemt niet weg dat ik haar ook dat uitje gun.. Ik zit weleens tot 2.00 uur te wachten tot ze binnen is, eerder ga ik niet naar bed!!

Ik heb er 2, en de jongste is net 6 maanden, die mag nog niet naar buiten omdat zijn balletjes nog intact zijn.. Als zijn balletjes eraf zijn en hij ruim een jaar is, mag hij ook naar buiten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:29

ShannaY schreef:
Ja, dat gebeurd ook elke dag op de hoek van de straat

bij ons is er pas 1 kat echt door ouderdom dood gegaan volgens mij de rest is gewoon aangereden bij ons word er bijna ieder jaar zowat wel 1 aangereden het is bij ons een 80 km weg en er word 100 en harder gereden dus ja tegenhouden doe je het toch niet! binnen houden is voor ons geen optie want ze zijn er juist om muisjes te vangen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:29

Gelukkig kunnen mijn katten hier gewoon naar buiten. Weinig risico van verkeersongelukken...

Toen ik even verplicht terug naar mijn ouders ging, moest de kat binnen blijven. Ik zou namelijk weer gaan verhuizen en mijn ma had ook een kat dus lastig te regelen....

Hij begon binnen te plassen - dus niet alleen op de kattebak

Nu mag hij buiten spelen en het probleem is weer over....

Waar ik 'm had gekocht mocht hij ook nooit buiten - hij was als kitten best groot (en oud) voordat hij mee ging ......dus waarom hij dat deed!?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:30

Liedje schreef:
Zo nu heb ik al een hele tijd niks opgedringt.... Wat ik me afvraag... waarom zou een raskat niet naar huis toekomen en een boerderlijkat wel? Hoe kan dat ? Wat is daarmee het verschil? Kan iemand me dat uitleggen ? Ligt dan aan het karakter van het dier ?

*kattebeest ligt ook op schoot en is aan het triftraffen *

Dat zal per ras verschillen. Wij hebben ragdolls, die zijn in tegenstelling tot de meeste andere rassen heel sterk mensgericht en niet omgevingsgericht. Toevallig was er afgelopen week eentje de wijde wereld ingetrokken en die vindt je dan zielig mauwend een paar straten verderop terug omdat ze verdwaald is.

We hebben ook een gewone huis tuin en keukenkat en die gaat wel naar buiten.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:31

Saningie schreef:
O begrijp me niet verkeerd, ik heb ook graag dat mijn kat na haar uitje heelhuids terugkomt, maar dat neemt niet weg dat ik haar ook dat uitje gun.. Ik zit weleens tot 2.00 uur te wachten tot ze binnen is, eerder ga ik niet naar bed!!

Ik heb er 2, en de jongste is net 6 maanden, die mag nog niet naar buiten omdat zijn balletjes nog intact zijn.. Als zijn balletjes eraf zijn en hij ruim een jaar is, mag hij ook naar buiten.

Wij hebben ook gewacht met het naar buiten laten van onze kater totdat ie gecastreerd was.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:31

Saningie schreef:
Citaat:

Ik ook, ik ga niet slapen voor ze binnen is, en ik weet dat alles goed is, en roep regelmatig Dombo (ze antwoord met miauw.... en dan is het goed)

Ze is me echt super dierbaar, zou niet meer zonder dr kunnen, en ik weet ook zeker dat ze nooit langs de weg komt. echt niet, ze blijft standaart drie meter van de weg af!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:36

Ik vind dat katten absoluut binnen of in hun eigen tuin horen.
Heb nergens meer de schurft aan dan in de stront van andermans kat te graaien als ik in de tuin bezig ben.
Ook katten in mijn vogelhuisje kan ik absoluut niet waarderen.
Gelukkig houden mijn herders de tuin goed katvrij, zodra ik ook maar hoor dat de buurvrouw haar kat naar buiten doet gooi ik gelijk de honden naar buiten (het is al 2-0 voor de honden )

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:36

Ja ik sta ook regelmatig buiten naar mimi te roepen, en dan springt ze even op het hek om zich te laten zien om dan weer te verdwijnen..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:41

ShannaY schreef:

Fokkers verklaren ons altijd voor gek als we vertellen dat we onze katten naar buiten laten, want stel je voor dat er iets gebeurd.

Wij hebben een heilige birmaan, en 2 maincoons (1tje van 10 kgs!). Zelfs de dierenarts wilde die grote niet castreren maar fokken met hem. Omdat ze wat mooier zijn mogen ze geen lol maken, en geestdodend achter de pegonia's zitten?

Die dierenarts die denkt dat 'groot' het belangrijkste is bij een Maine Coon, die zorgt er dan toch ook wel voor dat jullie kater getest wordt op:

PKD (Polycystic Kidney Disease),
HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie) en
PL (Patella Luxatie)

voor ermee gefokt gaat worden he? 't Zou anders toch teveel op zakkenvullerij gaan lijken, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:45

ik heb altijd katten gehad en ze hebben altijd buiten gemogen ,tenslotte wonen we op het platteland in een doodlopende straat.Maar na dat één van mijn katten vergiftigd is, 1 van mijn katten vol hagel zat,eenander met een konijnestrik rond zijn nek thuis kwam, en de laatste doodgereden is door mijn tante op mijn eigen erf.Komen mijn huidige katten niet buiten.Ik heb 1 letterlijke straatkat ,als kitten op een landweg gedumpt en 2 ragdolls.Ik heb niet de indruk dat ze ongelukig zijn ze hebben een ren van 3 op 11 meter en een groot huis.in de ren vangen ze zelfs muizen.Behalve een levensgrote krabpaal amusren ze zich met mijn planten waarvan ze denken dat het bomen zijn en met elkaar.

Anders moeten we onze paarden ook maar in de oostvaardersplassen neer gooien en dan nog, in het wild doen ze 60km per dag.Dus een wei voor paarden is als een ren voor katten.
Bovendien laat ik mijn dochter idd niet daar in het verkeer waar het gevaarlijk voor haar is.Alles wat je liefhebt bescherm je toch.Allé zo'n muts ben ik.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:46

silvana schreef:
ik heb altijd katten gehad en ze hebben altijd buiten gemogen ,tenslotte wonen we op het platteland in een doodlopende straat.Maar na dat één van mijn katten vergiftigd is, 1 van mijn katten vol hagel zat,eenander met een konijnestrik rond zijn nek thuis kwam, en de laatste doodgereden is door mijn tante op mijn eigen erf.Komen mijn huidige katten niet buiten.Ik heb 1 letterlijke straatkat ,als kitten op een landweg gedumpt en 2 ragdolls.Ik heb niet de indruk dat ze ongelukig zijn ze hebben een ren van 3 op 11 meter en een groot huis.in de ren vangen ze zelfs muizen.Behalve een levensgrote krabpaal amusren ze zich met mijn planten waarvan ze denken dat het bomen zijn en met elkaar.

Anders moeten we onze paarden ook maar in de oostvaardersplassen neer gooien en dan nog, in het wild doen ze 60km per dag.Dus een wei voor paarden is als een ren voor katten.
Bovendien laat ik mijn dochter idd niet daar in het verkeer waar het gevaarlijk voor haar is.Alles wat je liefhebt bescherm je toch.Allé zo'n muts ben ik.

dat heb je goed uitgelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:49

Eigenlijk houd ik mijn katten zelfs in kooien
Afbeelding

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:53

Oh, ik ben wel voor een afgebakend territorium voor een kat, als ie maar buitenlucht krijgt.

Ik zeg ook tegen dr buren dat ze dr weg mogen jagen als ze in hun tuin is, onze is groot zat en t park is openbaar, dan hoeft ze niet bij de buurman de bollen uit de tuin te graven.....
Die weten dat ook, en vinden t daarom langs niet zo erg als ze een keer passeert onderweg naar t park, maar ze zit zelden of nooit in de tuin daar, ze staat hoogstens en ker de buurman kopjes te geven als ie zn tuin schoffelt...

Ze is wel opgevoed!

Ik heb een schurfthekel aan mensen die hun kat maar buiten gooien zodat ze zelf geen last van hem hebben....

er zijn grenzen....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:55

Maar Silvana, als ik het goed begrijp vind jij wel dat papagaaien vrij rond horen te kunnen vliegen

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:56

SpLaSh_ schreef:

Zijn gezondheid hou je gewoon in de gaten zodra hij binnen is, bij onze kat merken we het meteen als hij ziek of niet lekker is. Parasieten e.d. heb je middeltjes voor.

Katten krijgen ziekten als aids en overdraagbare leukemie. Helaas zijn daar geen medicijnen tegen en gaan ze er gewoon dood aan, na nog een aantal medekatten besmet te hebben. Niet leuk.