HELP!!! Welk ras is dit hond die mijn zusje beet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

Re: HELP!!! Welk ras is dit hond die mijn zusje beet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:18

De mens *verne*kt* het hele leven op aarde voor de dieren + voor zichzelf, en dan zou een hond zich 1x beschermen en krijgt hij op zn kop. Ik ben zelf opzich van mening dat een hond niet hoort te bijten. als je als eigenaar weet dat de hond bijt, laat hem dan niet los waar anderen bij zijn. Maar die hond had vast wel een reden om te bijten, ze doen niet iets voor niks.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:52

Esther schreef:

Een inbreker is wat anders dan iemand die folders komt bezorgen. Een inbreker neemt bewust het risico, iemand die folders rondbrengt zou mogen verwachten dat ie veilig bij brievenbussen kan komen, wel oppassen met je vingers als een hond de post vast uit de brievenbus haalt....

Ik kon vroeger als peuter gewoon in de mand van onze hond slapen, hij ging netjes aan de kant voor me... Toen hij te verdedigend werd en mensen wilde grijpen die mij aandacht wilde geven heeft mijn moeder hem weg gedaan. Hij is naar een oude vrouw gegaan die er nog jaren een fijne hond aan heeft gehad omdat hij vanuit zichzelf een soort van hulphond was voor haar.

Ik vind dat je als baas gewoon bij de hond moet kunnen komen als hij aan het eten is. Stel dat hij op straat een stuk vlees vind, dan vind het wel zo prettig als ik dat uit zijn bek kan trekken bijvoorbeeld.

Moniek schreef:
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Je moet ten alle tijden de baas kunnen zijn over de hond in elke situatie.
Dus ook met eten en zijn mand.

Begrijp me niet verkeerd.... Ik neem even mijn omstandigheden als voorbeeld. Ik heb een Amerikaanse Bulldog en een dochter van 2. Die kunnen super met elkaar overweg. De hond gaat ook aan de kant als mijn dochter in d`r mand stapt. Ze heeft er geen probleem mee, maar ik wel. Ik wil dat gewoonweg niet. Wat het eten betreft. Ik mag gewoon alles afpakken van haar, eten, botten enz...

En wat die reactie over de inbreker versus folderbezorger betreft... Ik reageerde ook alleen maar op een reactie van iemand die zei dat een hond alleen maar mag blaffen als hij het terrein bewaakt en nit mag bijten. Daar was ik het dus niet mee eens.

rivarachella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:51

nu gaat dit topic de andere kant op ..
Een hond mag nooit bijten , uitzondering van de Politiehond e.d.
maar een waakhond , mag blaffen , niet bijten !!!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:00

rivarachella schreef:

De waakhonden die ik tot nu toe ken mogen allemaal bijten van de eigenaars,en terecht ook!

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:06

rivarachella schreef:

Ja, het topic gaat idd een andere kant op, maar dat is niet zo heel erg, want het is al duidelijk wat er met de betreffende hond gaat gebeuren. Dus dat is einde verhaal.

Of het nou wel mag of niet, Als ik ene hond heb die mijn terrein bewaakt en er komt een inbreker... Bijten ! Vaak is het al voldoende natuurlijk als een hond gaat blaffen, want dan laten de inbrekers het wel uit hun hoofd om het terrein op te gaan. Maar wat heb je aan een hond die alleen blaft en verder niets doet als de inbreker eenmaal op het terrein rondloopt ?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:09

Idd Sando.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:00

idd, een hond moet toch kunnen bijten, wanneer er een inbreker op het terrein komt en de eigenaar is niet thuis??
Anders zou het makkelijk zijn, waarvoor heb je die hond dan? In principe toch om je eigendommen te bewaken...

Over dat bijten denk ik dat we het eens zijn, het is waarschijnlijk niet die hond zijn schuld. Ligt het dan al niet aan het meisje, dan aan zijn opvoeding.

En inderdaad je moet zijn eten kunnen afpakken. Dan misschien niet eens omdat je hoger in rang staat in de etenskwestie, maar omdat je hond er vertrouwen in moet hebben dat jij het met een reden wegneemt..

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:04

Oprtalj: de manier waarop je hem dat zou leren vind ik wel een hele goeie

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:33

Ik weet wel wat ze bedoeld. Ik ben het zelf ook aan het doen, maar dan op een andere manier. Ik mag ten alle tijden de bak onder mijn hond zijn neus vandaan trekken, maar dat doe ik niet. Mijn dochter van 2, graait elke avond met het bakje door de brokken en vult dan de bak van mijn hond..... is ook een manier....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:39

Het is duidelijk wat er met de betreffende hond gaat gebeuren? Heb ik iets gemist??

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:43

Ja, dan heb je iets gemist.....

rivarachella schreef:
de hond word afgemaakt , omdat hij te vaak gebeten heeft .
mijn verorgpony , mijn zusje , ons buurmeisje is gebeten. De kat van een straatbewoonster is aangevallen en toen die vrouw die hond weg wou jagen om haar poes te pakken greep de hond haar ook.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:44

over dat eten daar heb je gelijk in ponyzotje.
Eeen hond moet vertrouwen hebben dat er niks gebeurt met zijn eten.
En over die waakhonden zeg ik alleen maar dat je daar mee moet oppassen.
De meest mensen hebben totaal geen idee waar ze mee bezig zijn als ze een waakhond aanschaffen.
Ik noem maar een voorbeeld iemand neemt een waakhond voor zijn bedrijfsterein te bewaken, hij koopt ergens een leuke rotweiler,herder,etc etc.
En laat hem zijn werk doen zonder te weten dat je als je een hond aanschaft ook een wapen een huis haalt want elke hond is een potentieel wapen.
Vaak zie je bij deze honden dat het bijtdrempel er totaal uitgefokt is.
Waarschuwen is er niet meer bij de honden bijten gelijk.
dat heeft niks te maken met eventueele opvoeding maar met het doorfokken van het ras.
daarom ben ik er zo optegen dat er honden uit het buitenland gehaald worden.
Zoals bijvoorbeeld tooske doet.
De ouders van deze honden zijn vaak als waakhond let wel als(moordwapen gebruikt)
Deze honden hebben dus al een agressie meegefokt gekregen en waar wij niks meer aan kunnen doen.
Ik wil alleen maar zeggen pas op met wat je doet en waarvoor je een hond in huis neemt.
Want hoe je het ook wend of keert een hond die gericht iemand aanvalt door domenantie kan iemand echt doodbijten.
Dat is bij de verhaal van de ts gelukkig niet het geval deze hond beet naar mijn weten in het been.
En een hond die uit domenantie aan valt val gericht en hoog aan richting de hals.
Ik wil hier ook niemand aanvallen op zijn of haar opvoedeing met de hond.
Ik vertel hier alleen maar wat mij is aangeleerd en verteld door mensen van het knvh.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:50

erg treurig, maar als ik het zo lees zou de eigenaar ook wel eerder maatregelen kunnen nemen.
Toch een zeer triest verhaal. Ik denk dat het erg moeilijk is om hierover een goed oordeel te vellen. Dat kan je alleen als je de hond kent en de aanvallen gezien hebt.
Misschien is het wel een hele oude hond die aan dementie leid of een hersentumor heeft.. Ze kunnen om verschillende redenen agressief worden, dit kan de omgeving zijn, de hond, maar ook de gezondheid van de hond.

Ik heb wel respect voor iemand die voor haar buurt afscheid neemt van haar hond. Lijkt mij een moeilijke beslissing, al weet ik uit ervaring dat als het echt mis is de beslissing snel gemaakt is...

Heeft ze daarna die vrouw nog gesproken? Ik zou het heel netjes vinden als je haar condoleerd en zegt dat dit et beste was en dat ze het heel correct heeft aangepakt. Helemaal als de band met haar hond sterk was en hij echt vals was...

malije

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:54

rivarachella schreef:

nou dan mag onze hond ook wel afgemaakt worden!
hij weet zodra der iemand op het terrein komt die niet bekend is dat ie hem moet tegenhouden op elke maniet waarmee da kan!

en jij zou die hond een rotschop terug geven of dood maken?
ik denk dat jij ze daar boven niet op een rijtje hebt,het is niet goed dat die hond beet,maar je weet niet waarom die het deed.
en ik kan je wel zeggen,als jij op een terrein komt waar een waakhond is en hij zal jou als bedreiging zien en jou bijten,en je schopt hem dan dan heb je denk ik een groot probleem

jammer dat de hond word afgemaakt,maarja met een foute baas krijg je ook een foute hond

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:59

trisca schreef:
Misschien is het wel een hele oude hond die aan dementie leid of een hersentumor heeft.. Ze kunnen om verschillende redenen agressief worden, dit kan de omgeving zijn, de hond, maar ook de gezondheid van de hond.

Ik heb wel respect voor iemand die voor haar buurt afscheid neemt van haar hond. Lijkt mij een moeilijke beslissing, al weet ik uit ervaring dat als het echt mis is de beslissing snel gemaakt is...

Heeft ze daarna die vrouw nog gesproken? Ik zou het heel netjes vinden als je haar condoleerd en zegt dat dit et beste was en dat ze het heel correct heeft aangepakt. Helemaal als de band met haar hond sterk was en hij echt vals was...

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het "normale" jonge honden waren hoor, die op een gegeven totaal doorslaan omdat hun eigenaren niet het verstand hadden om ze consequent op te voeden. Maar de hond is dan helaas wel degene die ervoor opdraait. En echt valse honden komen ook voor, die zijn heus niet zo zeldzaam.

Als die vrouw om die hond had gegeven, had ze het niet zo ver laten komen Dit was niet de eerste keer. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dier!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:32

malije schreef:
nou dan mag onze hond ook wel afgemaakt worden!
hij weet zodra der iemand op het terrein komt die niet bekend is dat ie hem moet tegenhouden op elke maniet waarmee da kan!

Ben ik blij dat ik geen postbode/kranten- of folderbezorger ben bij jullie in de buurt!
Een waakhond is ervoor om anderen te waarschuwen dat er wat loos is, niet om eigenhandig ervoor te zorgen dat iemand 'verwijderd' wordt. Of om mensen af te schrikken door zijn geblaf, niet door te bijten!
Je bent echt fout en strafbaar hoor als je hond iemand grijpt, ook als het op eigen erf gebeurt zelfs als het een inbreker is.
We worden hier steeds gastvrijer in NL merk ik al aan een aantal hier geplaatste berichten...

Citaat:
jammer dat de hond word afgemaakt,maarja met een foute baas krijg je ook een foute hond

Als ik het zo lees dan ben jij een goede baas...

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:38

Esther schreef:
Je bent echt fout en strafbaar hoor als je hond iemand grijpt, ook als het op eigen erf gebeurt zelfs als het een inbreker is.

Jíj zit fout.
Ik heb zojuist wéér contact gehad met de politie.
Mocht mijn hond een inbreker grijpen is het nog steeds de schuld van de inbreker.
Haar woorden: ,,Dan heeft de inbreker pech gehad!"
Het is wel strafbaar als je je hond ophitst of een commando geeft!
Bel zelf maar: 0900-8844

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:58

Ik weet niet of wij wel zo in ons recht staan als de hond de inbreker bijt... je weet het he.. NL het land van de kromme regels en wetten. Ik snap aan de ene kant wel dat de politie zegt, dan heeft de inbreker pech gehad, maar als puntje bij paaltje komt en de inbreker start een civiele rechtzaak dan weet ik niet hoe goed je er vanaf komt als eigenaar van die bijtende waakhond. Waar is Illindra, die zal het wellicht wel weten....
Laatst bijgewerkt door Sando op 24-02-06 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:58

Ylana schreef:
Jíj zit fout.
Ik heb zojuist wéér contact gehad met de politie.
Mocht mijn hond een inbreker grijpen is het nog steeds de schuld van de inbreker.
Haar woorden: ,,Dan heeft de inbreker pech gehad!"
Het is wel strafbaar als je je hond ophitst of een commando geeft!
Bel zelf maar: 0900-8844

Goed om te weten

Alleen zou ik onze hond dat nooit aanleren, ik heb het in principe niet op dat soort honden Ik vind het al stoer genoeg dat die van ons zo fanatiek kan blaffen .

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:15

Het mag ook niet aangeleerd worden!
Maar mocht ik niet thuis zijn, en een blinde inbreker (Dat moet wel, want hóe kan je de bordjes met een argentijnse dog op het hek missen?!) is zo stom om mijn huis in te kruipen en wordt gegerepen door één of alle 4 mijn honden.....
Pech!
Kom maar op met die rechtzaak!!!
Ik wéét dat ik in mijn recht sta, en zal tot het einde vechten omdat te bewijzen!!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:23

Mensen hadden het er hier alleen over dat ze hun honden daar in principe wél op trainen. En ik vind ook, dat als je zo'n hond hebt je zulke bordjes wel moét plaatsen, want voor je het weet is het geen inbreker maar de nietsvermoedende nieuwe postbode die niet weet dat er een hond rondloopt .

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:27

Tja, en ondanks de eigenlijk niet te missen bordjes, heb ik hier toch van die domme mensen lopen.
Bouwvakkers. Ze zijn aan het werk hier.
Ééntje wil stroom komen vragen.
Hij ziet mij 1,5 uur geleden nog met alle 4 de honden buiten lopen, dus hij wist dat ze er waren.
Desondanks zie ik hem naar mijn deur toe lopen. Voordat ik kan reageren trekt hij de deur open....
Ik heb nog nooit zo'n grote vent, zo'n grote sprong terug zien nemen
Hij was ze vergeten

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:43

Correctie, ik kom er even op terug en ik ga zo meteen nog even in de jurisprudentie snuffelen, want ik denk toch na enig overleg dat je als eigenaar van zo`n hond WEL in je recht staat ! De inbreker wordt gewaarschuwd door bordjes bijvoorbeeld "pas op , bijtende hond". Dat is IMO hetzelfde als je voor een leeuwenkooi staat met daarop een bord "pas op, leeuwen" en je betreedt dat terrein.... Maar ik kom er nog op terug en dan weten we het zeker....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:47

Het is allemaal een keer uitgezocht door mensen op het hondenforum en daar kwam uit:

- dat je op iedere toegang naar je huis/tuin zo'n officieel bordje "verboden toegang, artikel 461" moet hebben hangen
- en op iedere toegang een (niet van die grappige en dus ook niet met hondenrassen erop) bord met "pas op de hond, betreden op eigen risico moet hebben hangen. Deze borden moeten goed zichtbaar zijn.

Maar dan nog heb je volgens mij kans dat als je hond de inbreker dusdanig verwondt dat het niet in verhouding staat met de daad (inbreken dus) dat de hond in beslag genomen wordt en afgemaakt.

Het is in ieder geval zo dat je hond nooit zomaar mag bijten, ook niet op eigen terrein.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:58

ThePast03 schreef:
Maar dan nog heb je volgens mij kans dat als je hond de inbreker dusdanig verwondt dat het niet in verhouding staat met de daad (inbreken dus) dat de hond in beslag genomen wordt en afgemaakt.

Het is in ieder geval zo dat je hond nooit zomaar mag bijten, ook niet op eigen terrein.

Dat heeft dan te maken met proportionaliteits en subsidiariteitsbeginsel.
Maar ik ben nog aan het zoeken...