Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:18

Ik snap je vergelijking niet zo?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:24

Nou je zei dat iemand die een ras hond koopt er meer geld voor had betaald en dus ook wel 2x nadenkt voor dat hij m in een asiel propt.
maar er zijn veel mensen die niet de luxe hebben om een ras hond te kopen zoals ik op mijn 11de.
Ik heb 5 jaar krom gelegen voor mijn asbakje.
Het kan dus zijn dat het voor iemand die niet heel veel te besteden heeft een asbakje wel veel duurder is dan een rashond voor iemand die meer te besteden heeft.

Nog 1tje om het goed uit te leggen.
Kees heeft 10 euro zakgeld.
Jan krijgt 1 euro zakgeld per week.
Jan geeft 50 cent aan het goede doel en kees geeft 1 euro.

Wie betaalde er meer?
Ja kees.
Maar kees had meer te besteden.
Dus Jan is degene die het meest uit gegegeven heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:30

Ik vind het niet belangrijk om een rashond te hebben, heb mijn hond voor de lol en een asbak heeft over het algemeen minder inteelt problemen dan de meeste rassen. Waar ik dus bij paarden zeg: niet fokken als er geen (goed) papier bijzit want dan raken ze toch maar bij de slager vind ik het bij honden weer anders. Als ik een leuk nestje asbakjes fok komen die vast beter terecht dan de labrador/golden/dalmatiers die in een opwelling gekocht worden bij de broodfokker. Ik moet zeggen dat er ook wel heel veel rashonden in het asiel zitten, dat die ooit veel geld gekost hebben maakt volgens mij dus niet uit.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:31

Ja......maar 600 euro is niet iets wat mensen zo uitgeven als ze er niet helemaal achter staan. Ik snap nu je vergelijking, maar die geldt maar tot op zekere hoogte.

En wat doen Jan als de dierenartskosten 10 euro zijn?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:34

[***] schreef:
Ik vind het niet belangrijk om een rashond te hebben, heb mijn hond voor de lol en een asbak heeft over het algemeen minder inteelt problemen dan de meeste rassen. Waar ik dus bij paarden zeg: niet fokken als er geen (goed) papier bijzit want dan raken ze toch maar bij de slager vind ik het bij honden weer anders. Als ik een leuk nestje asbakjes fok komen die vast beter terecht dan de labrador/golden/dalmatiers die in een opwelling gekocht worden bij de broodfokker. Ik moet zeggen dat er ook wel heel veel rashonden in het asiel zitten, dat die ooit veel geld gekost hebben maakt volgens mij dus niet uit.

Je vergeet dat de labjes/goldens/dalamatiers modehonden waren, en er daarom zo veel mogelijk aanbod werd 'geproduceerd', en de mensen kochten te honden waar hij het goedkoopste was.

En er zitten nog altijd meer kruisingen in het asiel dan rashonden.

En dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden is allang achterhaalt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:35

Jan heeft gespaart!
Maar jan heeft ook geen hondje, jan heeft alleen wat geschonken.

Ik was dus 11 heb 5 jaar krom gelegen om die hond aan te schaffen.
mijn ouders zorgden voor voer en DA.
Maar dat maakte mijn verantwoording niet minder om.
Die 375 was heeeeeeel veeeeeel geld.
Maar als ik alles zelf had moeten betalen was ik gewoon nog 5 jaar
doorgespaard.

P.S. wij hebben ook niet veel te besteden.
Maar wij hebben er alles aan gedaan om nze vorige Jack te redden .
Ze is maar liefst 3 weken bij een DA geweest en 2 x zwaar geopereerd.

We hebben weinig, maar mensen die van hun dieren houden zorgen er wel voor dat ze het geld bij elkaar krijgen.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:40

Maar niet iedereen hoeft krom te liggen voor de aanschaf. Wil dat dat direct zeggen dat ze er minder gelukkig mee zijn?

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:44

[***] schreef:

Bij een broodfokker koop je geen rashonden maar de zogenaamde "rashonden zonder papier".
Verder raad iedereen hier aan om via een rasverening te informeren en dan kom je echt niet bij de broodfokkers uit.

Lees even het topic terug en je zult zien dat er bij kruisingen net zoveel (zo niet meer) erfelijke problemen voorkomen dan bij rashonden.
Inteelt op zich heeft trouwens niets te maken met erfelijke problemen, verkeerd toegepaste inteelt wel, maar dat is een discussie op zich.

Bij kruisingen en bastaarden weet je niet eens wanneer je inteelt pleegt omdat je niet eens weet wat de voorouders zijn. Laat staan dat je weet wat voor een erfelijke problemen er in de lijnen voorkomen.
Daar zou je dan weer stevige inteelt voor moeten plegen om daar snel achter te komen.

Bastaardjes zijn superleuk maar beslist niet gezonder dan rashonden.
Kruis twee rassen en je neemt gewoon de erfelijke afwijkingen van beide rassen mee om het maar eens simpel te zeggen.

Het lijkt alsof ze gezonder zijn omdat er bij bastaarden nooit een onderzoek naar geweest is en dit onderzoek zal er helaas ook niet snel komen want de meeste staan helemaal niet geregistreerd.
Bij rashonden wordt er wel onderzoek naar gedaan en die gegevens zijn gewoon openbaar.

Bovendien is het een leuk verkooppraatje van handelaren en anderen die pupkopers zoeken.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:39

een kruising tussen 2 rassen is inderdaad niet meer gezond dan een rashond. Dan kun je beter en kruising hebben die helemaal onherleidbaar is en waar echt van alles in zit. Die zijn weer gezonder.

Maar ik kan me niet voorstellen dat men van een hond van 2500 euro meer houdt, dan van een hond van 25 euro. Als men alleen van een dure hond kan houden, is dat toch geen echt houden van.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:47

Dat klopt...wat betreft het houden van. Maar...

Hoevaak lees je wel niet dat konijntjes of ander dergelijk spul niet geopereerd wordt, want: voor dat geld heb je toch een nieuwe??

Dus op het moment dat een goedkoop hondje iets ergs heeft, zou hij denk ik minder snel geholpen worden, dan dure rashonden van mensen die lang hebben nagedacht over de aanschaf.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:25

En wat dacht je van herplaatsen? Een beetje fokker neemt in geval van nood haar hond terug of bemiddelt. De mijne krijgt herhaaldelijk vraag naar een herplaatser en als er wat gebeurt hoeft mijn hond never nooit niet naar een asiel.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:34

MMaxje schreef:
Dat klopt...wat betreft het houden van. Maar...

Hoevaak lees je wel niet dat konijntjes of ander dergelijk spul niet geopereerd wordt, want: voor dat geld heb je toch een nieuwe??

Dus op het moment dat een goedkoop hondje iets ergs heeft, zou hij denk ik minder snel geholpen worden, dan dure rashonden van mensen die lang hebben nagedacht over de aanschaf.

Wat konijntjes betreft gaat dat op. Maar ik denk dat het bij honden geen verschil uit maakt. Want zoals ik al zei, van een hond van 25 euro hou je net zoveel als een van 2500 euro. De pijn is er niet minder om. Dus laten ze die ook opereren.

Ik denk ook dat dure rashonden impulsief worden aangekocht. Want er zijn nu eenmaal mensen met veel geld maar met weinig verstand.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:51

MMaxje schreef:
Maar niet iedereen hoeft krom te liggen voor de aanschaf. Wil dat dat direct zeggen dat ze er minder gelukkig mee zijn?

Nee maar jij zegt dat je als je er veel geld voor uit hebt gegeven dat je dan niet zo snel je hond dumpt.
Ik wilde dus juist duidelijk maken dat geld er niet toe doet.
Al betaal je 50 euro voor een hondje of 700.
Je kan net zo gelukkig zijn met een hondje van 50 dan eentje van 700.
Dus ook net zo ongelukkig.
Jij zei dat geld er toe deed want jij zei als je veel geld uitgeeft voor een dure hond bedenk je je wel 2x voordat je hem zomaar dumpt!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:01

geld doet er wel degelijk toe, want die mensen denken wel 3 keer na voordat ze een groot bedrag uitgeven, Bovendien worden die honden vaak teruggenomen door de fokkers, waardoor ze niet in het asiel terecht komen.

Het dumpen komt nog steeds voor, maar in mindere mate, en vele rashonden met een goede fokker zullen het asiel nooit van binnen zien.

Ik wordt er een beetje moe van dat jullie niet lezen wat er staat.

@ Desiree: mensen die zo rijk zijn dat 600 euro meer of minder uitgeven niet uitmaakt zijn er niet zoveel! Vaak zijn het juist de rijke mensen die erg krenterig zijn. Anders waren ze immers niet zo rijk?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:04

Ik lees wel wat er staat, maar ik ben er NIET mee eens.
Ik zie dat anders.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:09

Desiree schreef:
Wat konijntjes betreft gaat dat op. Maar ik denk dat het bij honden geen verschil uit maakt. Want zoals ik al zei, van een hond van 25 euro hou je net zoveel als een van 2500 euro. De pijn is er niet minder om. Dus laten ze die ook opereren.

Ik denk ook dat dure rashonden impulsief worden aangekocht. Want er zijn nu eenmaal mensen met veel geld maar met weinig verstand.

Dat denk ik dus ook.
Daarbij zijn de meeste DA's wel zo dat als je een operatie niet meteen in een x kan ophoesten je het in 3 termijnen kan betalen.
Ons vorige hondje heeft heel wat nachtjes in een hokje bij de DA geslapen aan een infusje.
Ze is in 6 weken 2 x geopereert en heeft in die 6 weken wel meer dan 10 bezoekjes afgelgd.
helaas heeft ze het niet gehaald, maar het diertje had mij aan aanschaf 150 euro gekost, maar de DA kosten waren misschien wel 5 x de aankoopprijs.

En als het 10x de aankoopprijs was geweest had ik het ook gedaan.
En mijn vrienden vonden dat niet raar.
Die vonden dat heel normaal dat je al je geld wat je hebt aan je hondje wil besteden als het om leven of dood gaat.
Zelf wil je ok graag geholpen worden als je ziek bent.
En als je een andere instelling hebt dan heb je die.
Ongeacht hoe duur je hond heeft gekost.

Het gaat hier niet om een auto die niet meer gemaakt word omdat dat duurder dan dat hij waard is.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:21

dat JIJ dat doet, heeft niets met anderen te maken. Durf erom te wedden dat er heel veel mensen zijn die anders met hun beesten omspringen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:42

die mense die het niet doen zijn niet diervriendelijk.
en misschien wel geen hond waardig.
Ik geloof niet dat het in verhouding zoveel erger is gesteld met asbakjes.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:05

MMaxje schreef:
geld doet er wel degelijk toe, want die mensen denken wel 3 keer na voordat ze een groot bedrag uitgeven, Bovendien worden die honden vaak teruggenomen door de fokkers, waardoor ze niet in het asiel terecht komen.

Het dumpen komt nog steeds voor, maar in mindere mate, en vele rashonden met een goede fokker zullen het asiel nooit van binnen zien.

Ik wordt er een beetje moe van dat jullie niet lezen wat er staat.

@ Desiree: mensen die zo rijk zijn dat 600 euro meer of minder uitgeven niet uitmaakt zijn er niet zoveel! Vaak zijn het juist de rijke mensen die erg krenterig zijn. Anders waren ze immers niet zo rijk?

Als jij denkt dat geld er toe doet, dan ken jij volgens mij veel mensen met een hond die helemaal geen hondenmensen zijn.

Bij zoiets als dit doet geld er echt niet toe. Deze uitspraak zegt ook veel over jou.

Ik heb zoveel hondenmensen gekend, zoveel. Al die jaren dat ik Bessie en daarna Polleke uitliet op het hondenterrein nabij een villawijk. En dat waren lang niet allemaal rashonden. En er zaten ook honden bij uit het asiel. En die mensen gaven allemaal heel veel om hun hond. Allemaal. Zowel die met de rashonden (waarvan ik niet weet of ze aangeschaft waren bij een erkende fokker) als die met de bastaardhonden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 31-12-05 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:06

Amen to Desiree

Zip

Re: Wanneer wel of niet puppy's fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:11

Als je fokt doe je dat met een doel.

Gewoon een nestje voor de leuk of om het eens mee te maken, is in mijn ogen gewoon simpelweg vermeerderen.

Een goede fokker die fokt om het ras te verbeteren en zoveel mogelijk naar de rasstandaard. Met honden die getest en nagekeken zijn op allerlei afwijkingen, ziektes en noem maar op. Met combinatie;s, die geen ziekten in de lijnen hebben (en dat weet je alleen als er een stamboom bij zit) en ook met combinatie's die samen sterke punten hebben, qua bouw, karakter enz.
Zodat er alles aan gedaan is, om een goede gezonde pup op de wereld te zetten. In mijn ogen ben je dan pas goed bezig.

Mensen die zomaar een willekeurige reu op hun loopse teef zetten vind ik ontzettend fout bezig en heb er ook geen goed woord voor over.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:16

ALS ik met bobbes zou fokken (kruising friese stabij x onherleidbaar) zou ik voor een jachthond kiezen, bij voorkeur weer met friese stabij erin . LIjkt me echt HEEL leuk. Totdat de pups weg moeten. En ik de mensen ga screenen, en ze vallen een voor een af.....

Nee, toch maar niet. Er zijn echt al honden zat.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:18

@ZIP

maar we hebben het nou over iets de andere richting. (nou misschien ook niet)
Als je een hondje hebt en je fokt een nestje voor jezelf om te houden.
hondjes zijn beide goedgekeurt en gezond.
ze vullen elkaar aan qua het ras wat ze zouden zijn als er papieren bijzijn.
Je hebt het doel om iets meer het ras wat standaart is er in te krijgen en leuke hondjes te krijgen die je op wil voeden tot lieve leuke hondjes.
ben je dan aan het vermeerderen?
Is het dan nog erg om te fokken met een hondje zonder papier?

(P.S. bij mij blijven niet alle pups, er gaan er een paar naar kennissen die er ERG goed voor zijn)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:19

Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:29

daantjuhhh schreef:
Laat ik het anders zeggen je fokt zonder papier maar hebt verder alles bijna 10x neter voor elkaar dan een echte fokker.
Is het dan nog steeds erg wat je doet?

hoezo netter voor elkaar? het belangrijkste heb je niet voor elkaar en dat is dat het puur voor jezelf is en niet voor het behoud van een ras.. en dat is erg belangrijk wanneer je fokt...