Onopvoedbare hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Onopvoedbare hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:44

ik zeg toch ook niet dat ze niet word beloond... Ze krijgt toch aandacht wanneer ze de post brengt.. Voor het geval je dat nog niet wist, ook aandacht is een beloning... Maar ik word hier geloof ik nogal uitgelachen, door misses: ik weet t beter...

MOet jij eens een tijdlang je hond negeren. Wedden dat ie alles zal doen om maar een beetje aandacht van je te krijgen..

@ russel: heb je ge pb't want we dwalen wat af en anderen mensen gaan zich er nogal mee bemoeien en heb eerlijk gezegd geen zin om door andere afgezeken te worden..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:49

sjee weer zo een hond die dupe is van iemand die overdag nooit thuis is ik heb het topic niet gelezen had ik geen zin in, je moet denken dat dit net een klein kind is die moet kunnen spelen ik heb mijn hond met moeite rustug gekregen die trok me de gordijnen van de muur af en zo hij gaat nu lekker in zijn bench als ik weg ga en hij ziet dit als een veilige plek maar zorg ook dat je hond genoeg buiten komt en ook veel loopt zodat die ook moe is als jij weg gaat dat voorkomt janken en slopen maja wie ben ik om jou te zeggen dat dit niet gaat werken als je met 2 man werkt en niet thuis bent dus tja dat beest lijd er maar onder

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:00

SuperSmurf, aandacht proberen te trekken als je 'm negeerd en 'will to please' zijn 2 dingen die los van elkaar staan... Dat hij de aandacht probeerd te krijgen wil nog niet zeggen dat hij je wil plezieren, aan je verwachtingen wil voldoen, etc etc.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:10

Als een hond niet twee dagen alleen kan zijn van 11 tot 18 dan zouden heel veel gezinnen geen hond moeten hebben.
Mijn hond heb ik vanaf dat hij 3 weken bij ons was (hij was toen 11 weken) overdag in de bench gehad. Op het begin max van 6 tot 15 uur later tot 16 uur. Pas dat hij ruim anderhalf was mocht hij uit de bench als ik er niet was. Dit pas toen ik er zeker van was dat hij niks sloopte. Het eerste jaar lieten we hem nooit onbeheert uit de bench. Mijn hond kan prima alleen zijn en ik heb nooit ruzie gehad met hem over gesloopte meubelen enzo. Honden hebben geen besef van tijd.
De bench is voor hem een time out ruimte. Als hij heel druk is met bezoek bijv dan krijgt hij een time out in de bench. Hij blijft dan in de kamer maar moet zich rustig houden. Zo hou ik hem wel betrokken. Hij krijgt altijd beloningen in de bench en ook zijn eten. Hij slaapt elke nacht nog in de bench terwijl deze nooit dicht staat.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:05

Déze hond kan blijkbaar niet een dag alleen zijn...

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:42

Natuurlijk kan een hond wel een tijdje alleen zijn, als de hond maar de nodige beweging en aandacht krijgt als de baasjes weer thuis zijn. Maargoed, dat is een andere discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:34

[quote="SuperSmurf"
@ russel: heb je ge pb't want we dwalen wat af en anderen mensen gaan zich er nogal mee bemoeien en heb eerlijk gezegd geen zin om door andere afgezeken te worden..[/quote]

Ik heb nog nergens gelezen dat je wordt afgezeken, en dat is ook niet de bedoeling. Ik zal proberen uit te leggen dat we over 2 verschillende dingen praten.

Jouw hond haalt de post uit de bus en krijgt als beloning een brokje. Hij verbindt de postbode met lekkers, dus hij hoort de brievenbus, rent er heen en pakt het papier, snapt niet dat hij de post moet komen brengen, dus gooit het neer en komt heel logisch voor het brokje.

Even terzijde, ik zou dat dus nooit aanleren. De kans dat óók jouw hond je post aan flarden gaat scheuren, scheuren zit nog niet in zijn gewoonte, hij is nog pup lees ik, zal je niet blij mee zijn. Ook de postbode zal niet blij zijn met een hond die aan de andere kant van de brievenbus op hem wacht en met kracht de post uit zijn handen trekt, wellicht bij zijn vingers kan komen. Ook, ben bewust dat een ieder die aan de voordeur komt van buitenaf wordt gezien als indringer en gepakt kan worden als hij volwassen is. De brievenbus is onderdeel van zijn territorium.

Ik heb het over een spelletje. Brokjes verstoppen, haal ze desnoods uit zijn voerbak en leer hem het commando zoeken en hij is even creatief bezig. Hij voert een opdracht uit, dus hij kan iets voor de baas doen. Sommige honden doen van alles om de baas te plezieren. Is even weer wat anders dan steeds maar die bal die je weg moet gooien in de huiskamer en dan maar hopen dat alles heel blijft. Het zoeken van zijn eigen brokjes is een spel dat direkt beloont. Snapt hij vrij snel lijkt me en dan verstop je zijn bal en vraag hem zijn bal te zoeken. Enz.

Op een gegeven moment kun je bijvoorbeeld zeggen, waar is je riempje, zoek je riempje en mijh hond iig gaat zijn riempje zoeken, en gaat erbij staan en dan lijkt het nog alsof hij met zijn neus zijn riem aanwijst. Als hij naar buiten moet gaat hij, als ik in de buurt ben van zijn riempje, bij het riempje staan, hem aanwijzen met zijn neus en mij aankijken. Zo kan je hem ook vragen zijn bal of zijn pop te zoeken, dat zijn allemaal leuke spelletjes voor een hond. Nou heb ik een extreem slim monster want daar kan je als een kind van 3 mee praten. Maar dat heb ik hem wel aangeleerd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:14

Sylvia schreef:
SuperSmurf, aandacht proberen te trekken als je 'm negeerd en 'will to please' zijn 2 dingen die los van elkaar staan... Dat hij de aandacht probeerd te krijgen wil nog niet zeggen dat hij je wil plezieren, aan je verwachtingen wil voldoen, etc etc.

dat heb ik toch ook nooit gezegd? Ik zei dat ze de post ging halen omdat ze hiervoor werd beloond met aandacht. Niet omdat ze het nou zo leuk vind om de post uit zichzelf op te halen. Als wij haar niet belonen voor dit gedrag had ze t sowieso gewoon nooit gedaan, zo simpel is het. Ik weet ook niet wie die will to please aangehaald heeft, maar ik zeker niet.
Ik ben er alleen niet zo voor om altijd maar met brokjes te belonen, ik gebruik liever een aai of een knuffel. Tuurlijk gebruik ik ook brokjes, anders kan ik haar niets aanleren. Maar probeer dat ook zo snel mogelijk weer af te bouwen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:20

@ russel dat was ook niet naar jou gericht, maar aan iemand die het nodig vond om mij uit te lachen om iets wat ik niet eens gezegd heb... En dáár heb ik simpelweg geen zin in.

Ik zou in principe ook nooit mijn hond aangeleerd hebben om de post te halen, maar op een of andere manier deed ze dit op een gegeven moment zelf. Waarschijnlijk omdat wij de post uit haar bek haalden op t moment dat ze dit uit de brievenbus haalde en haar vervolgens beloonden voor het los laten. Blijkbaar heeft ze de link: post halen = belonen gelegd, zonder dat dat echt onze bedoeling was.
Onze brievenbus zit echter in de gang en de gang is ( in principe) altijd dicht, dus ze kan nooit de post halen wanneer de postbode deze komt brengen.

Nou het balletje zoeken heeft ze al snel geleerd en ze weet ook al wat een bal is. Wij deden het altijd met zit, wacht en let op, maar hond in de gang is ook leuk! Dan duurt t spelletje wat langer omdat ze niet kan zien waar je de bal neerlegt.

edit: ow lees nu pas dat je denkt dat ze een brok krijgt als ze de post haalt maar dit is dus niet zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:41

Ik vind dat hier nog altijd niet goed gereageerd wordt in dit topic:

* Mensen herhalen weer eindeloos omdat ze geen goesting hebben om te lezen

* Mensen geven suggesties die ronduit dwaas zijn, zoals "neem dan een oudere hond uit het asiel" --> heb je net zoveel kans op problemen mee, dat heb ik persoonlijk meegemaakt, en ik ken er wel nog. Zelfs bij honden die NOOIT alleen werden gelaten.

* Mensen geven suggesties die geen optie zijn: neen, de TS gaat de hond niet wegdoen, dus daar kun je niet over blijven banketstaaf.

Dat met het negeren aan het voetbalveld was erg goed. Wat je ook kunt doen:
Hang je hond aan een lange lijn. Ga op een veldje staan en begin te wandelen. Zeg 1 keer "Dicht" of "volg". Loopt je hond je voorbij? Draai je dan om, zonder wat te zeggen of naar de hond te kijken, en ga net zo hard de andere kant uit. Loop gewoon door alsof je niks gezien hebt.
Je hond zal schrikken: 1. je volgt haar niet en 2. je hebt haar niet eens gevraagd om mee te komen en 3. waarschijnlijk was zij zo hard bezig met weglopen dat ze nooit doorhad dat je de andere kant uitging.
De eerste keren zal je hond uiteindelijk weer met je meerennen (door de logische werking van de riem), maar ze zal je waarschijnlijk gewoon voorbijsteken. Draai dan gewoon weer om enz.
Belangrijk is om de hond te blijven negeren tot ze enkele passen met haar neus langs jouw knie heeft gelopen. Ga dan stilstaan. Loopt ze weer door? Dan herbegin jij weer, tot ze uiteindelijk paar pasjes meekomt, en stilstaat. En dan pas ga je belonen (kan een simpele aai zijn of gewoon eens aankijken zelfs). Zeg een paar keer duidelijk het commando opnieuw.

Wat erg belangrijk is in deze oefening? Dat je echt superstreng bent. Je wilt haar met haar neus naast jouw knie, niet verder! Dat is tot waar ze mag komen als onderdanig lid van de roedel. 1 pas te snel en jij reageert.
Honden vinden het trouwens leuk om zo kort te reageren, je zult zien dat ze al heel gauw heel hard gaat nadenken, en dat ze snel haar best gaat doen.

Nu moet je er een punt van maken dat ze dan ook echt altijd zo dicht bij je loopt.
Het tweede commando dat je kunt leren is "vrij". Dit is iets voor later naar mijn idee. Dan kun je haar weer los laten maar wat meer ruimte laten nemen zodat ze fijn kan rennen en spelen.

Verder: gewoon volhouden met die hond! Naar mijn idee ben je echt niet zo slecht bezig, je moet gewoon een beetje strenger gaan zijn, zonder daarom minder aandacht te geven, integendeel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:46

En dit moet het slopen afleren??????????? hmmmmmmmmm

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:40

Nee, op dit moment helpen tegen het slopen maar 2 dingen: 1. Bench, 2. Meer thuis zijn.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:25

@ kiwiko: nee dat helpt niet tegen slopen, maar TS heeft zelf al aangegeven dat z ook moeite had met t los lopen, dus is dit niet meer dan een hele handige tip waar TS tenminste wat aan heeft... Ben het helemaal met poes eens: met dit soort reacties helpen jullie TS niet..

p.s. kan het zelf ook wel gebruiken die tip! Wij hebben een pup en dit is dan wel een hele goeie!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:58

Volgens mij wil TS ook niet echt geholpen worden....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:53

KiWiKo schreef:
En dit moet het slopen afleren??????????? hmmmmmmmmm

Maar oude asielhond in huis halen ipv de jonge hond is wel een waterdichte oplossing dan? Dat bedoel ik nou net met nutteloze comments. Er zijn topics genoeg waar je wrs iets interessants en constructiefs te vertellen hebt. Het heeft echt geen nut om hier op de man te spelen.

Trouwens, de oefening die ik gaf is een simpel lesje onderdanigheid en aandacht voor de hond. Dat helpt altijd mee aan het totaalplaatje. Het heeft nooit nut om problemen volledig geïsoleerd aan te pakken.

Wat wij deden tegen het slopen? Zoveel mogelijk de mogelijkheden tot slopen weghalen om te beginnen, ok, dat raakt de oorzaak niet aan, maar je huis is toch wat beschermd. Wij legden stoelen op de banken en haalden er soms zelfs de kussens uit.
Verder probeerden we de hond niet te veel aandacht te geven voor we vertrokken, dan was het beest helemaal down omdat we plots weggingen.
We laten hem altijd een knaagbeen of speeltje waar voedsel in kan na.
In de zomer zorgen we ervoor dat hij vrij in en uit kan.
Sja, eigenlijk doen we niet veel specifieks. Ik denk dat hij op een gegeven moment is gaan beseffen dat we hem niet gaan achterlaten en dat alleen zijn geen ramp is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:04

als iemand geen kaas gegeten heeft van jonge honden en daarboven niet de tijd ervoor heeft dan hadden ze beter aan een oudere asielhond kunnen beginnen......... maar dat is achteraf gellll ul, en misschien een les voor iemand anders.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:16

kiwiko: een asielhond is vaak ook geen hond zonder gebruiksaanwijzing.. Di ehonden hebben een verleden en dus niet altijd makkelijk te behandelen. Zegt dus niet zo veel. En dus omdat ze geen ervaring heeft (ze heeft trouwens altijd al honden gehad,maar nu voor t eerst echt zelf een hond) mag ze geen hond nemen? Daarbij wist ze van te voren niet dat ze weer terug naar school zou gaan...

Waarom moeten mensen altijd zo snel oordelen over een situatie die ze amper kennen?? Mag hopen dat je zelf helemaal perfect bent en nooit wat fout doet, als je zo veel commentaar op anderen hebt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:26

Ik heb inderdaad twee pups, een van 7 maanden (kruising herder x bouvier) en een 5 maanden oude labradorpup. Ik ben ook veel weg, neem ze ook vaak mee. Het enige woordje wat ze kennen is het woordje HIER, aangezien ze altijd los lopen. Soms zijn ze wel eens te lang alleen en dan slopen ze echt wel wat maar das dan mijn eigen schuld, had ik mijn tijd maar anders in moeten delen.

Mijn honden leven overigens beneden in de hal, ik heb een hal van 25 vierkante meter die er helemaal op gebouwd is om honden in te huisvesten, mijn schoenen zitten in afsluitbare kisten, mijn jassen hangen hoog. Voor beiden is er een bovenbeenbot van een koe om aan te knagen. S'ochtends gaan ze een uur naar buiten, s'middags en s'avonds...... soms sla ik smiddags over omdat ik dan doorwerk.

Een pup kost tijd, en energie.......... kan je dat er niet in stoppen dan moet je er niet aan beginnen.

Dan kan een oudere hond uit het asiel een betere uikomst zijn omdat deze al de opvoedstadium ontgroeid is. Bij het asiel kan je ook wensen neerleggen als zindelijk, niet sloper en ga zo maar door. Daar worden deze dieren op bestudeerd.

Ts kan niks meer met deze info, maar wellicht een volgende die aan zo een leuk schattig pupje wil beginnen wel.

Ik wou trouwens nog dat ik op school zat, had ik een stuk meer vrije tijd

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:03

[i]ik heb alleen je probleem gelezen en niet alle reactie's!

maar de hond is nog jong hij moet nog alles leren hij vind alles leuk en wil alles pakken!
omdat je zegt dat hij alles probeert te pakken kan je bijvoorbeeld een doos (van de supermarkt) ofzo in die kamer neerzetten. Het maakt helemaal niet uit of hij de doos sloopt (het zin teminste jou spullen niet) hij is dan de hele tijd ermee bezig! wij hebben dit ook gedaan omdat onze hond altijd onze spullen pakte! ook mijn telefoon! wat ook een idee is koop je een bot en dan kan je er ook allemaal snoepjes tussen doen dan is hij ook een tijdje zoet bezig om die snoepjes eruit te halen en daarnakan hij aan z'n bot verder gaan.

en als je thuis komt moet je je hond op een vriendelijke toon benaderen! even met hem spelen dan gaat de gekheid er ook weer even uit!

wat ook misschien een idee is dat je een hondenuitlaatsurvice hem meeneemt dan komt je hond iedegeval moe terug en dan heeft hij wel ze lolletje gehad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:26

Kiwiko ik blijf het jammer vinden dat je asielhonden zo promoot. Ik ben 2 jaar vrijwilliger geweest in het asiel in Gent, en geloof me, het zijn vaak die honden die moeilijk te plaatsen zijn. Ze zijn vaak ouder dan een jaar maar niet zindelijk, veel honden komen er terecht juist omdat ze slopen, ... Veel honden daar hebben nooit een goede opvoeding gehad omdat ze komen van bij mensen die er niet met volle overtuiging mee bezig waren.
Pas op: een asielhond kan iets heel dankbaars zijn, maar ze zijn net zo moeilijk of soms zelfs moeilijker dan een pup.
Bovendien hebben asielhonden vaak problemen met autoriteit of met sociaal contact en vertrouwen. Ideale basis voor slopersgedrag.

En ok, in het asiel verwittigt men wel hoe een hond is, maar:
1. mensen zien een hond die ze leuk vinden en nemen die mee, ongeacht wat het personeel erover zegt
2. vaak kun je zaken als niet zindelijk, slopen, ... niet observeren in een asiel.

Een hond is een hond. Punt. Of je nu een pup of een asielhond neemt, ze hebben elk hun karakter, ze kunnen moeilijk of makkelijk zijn. Het gaat hem om opvoeding en aandacht. En dat kost bij elke hond evenveel tijd, dus daarom zie ik jouw oplossing als compleet slecht idee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:42

hihihi, ik geef het ook niet aan als oplossing, want het is geen oplossing.......... ik zeg alleen dat mensen beter niet aan een pup kunnen beginnen als ze er geen tijd voor hebben. Moet je dan toch persee een hond dan een uit het asiel. Wellicht is het in belgie anders geregeld dan in nederland, maar hier komen echt leuke honden uit het asiel

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:05

Ik doe zeker wat met de tips maxx anders had ik dit hele topic niet hoeven plaatsen
Maar ik word een beetje moe van steeds de zelfde reaxties.
Iedereen die een hond neemt of heeft moet ervaring hebben op gedaan niemand is geboren met die kennis om een hond groot te brengen.

Ik zit er gewoon heel erg over na te deken om haar hier in de buurt ergens naar een boederij te doen waar ze lekker de hele dag los kan zijn enzo , maar dat is zo makkelijk haar weg doen en miss over een paar jaar weer een hond nemen maar dan een oudere maar met het zelfde probleem?! Dus daar schiet ik ook niets mee op.
Ze kan zo lief zijn maar de meetse tijd ook als ik er wel ben is ze niet lief en sloopt ze gewoon omdat ze dat leuk vinden denk ik ..

Moeilijk moeilijk moeilijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:37

Haal er anders een gedragstherapeut voor honden bij. Die zien dit soort problemen dagelijks en kunnen je wrs ook gerichte tips geven.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:24

@ qwinty: idd wat poes zegt, haal er iemand bij! Je hond weg doen is wel de laatste oplossing die je kan bedenken en zelfs dat is geen oplossing, omdat je ten eerste de hond daar over het algemeen niet gelukkiger mee maakt, maar ook omdat het probleem dan van jou naar een ander gaat. Je moet je dus wel realiseren dat ze in de puberteit is en de ene hond heeft dat nou eenmaal erger dan de andere. Geduld is een schone zaak zegt het spreekwoord. In dit geval zeer terecht..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:07

Nee, zeker niet idereen heeft natuurlijk direct ervaring. Maar dan is het wel handig als je de tips aanneemt, en misschien even meldt in het topic hoe het nu gaat.