Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fairie schreef:laurae schreef:En ik denk dat als je dit gaat corrigeren je pas echt een probleem hebt. Er wordt simpelweg een rangorde vastgesteld. Als jij je daar in gaat mengen dan verstoor je de hele verhouding binnen de roedel.
Maar jij als mens staat bijna altijd boven de hond.
Bij ons thuis is heel duidelijk mijn moeder de baas 'van de roedel'
Daarna komt mijn vader, dan ik, dan Larissa, dan Gilian en dán pas de honden.
Ze hebben zich dus te gedragen naar wat wij goed vinden en wat niet.
Gromt de een naar de ander dan krijgen ze een bestraffend woordje en soms een pets tegen de neus aan.
Als honden onderling binnen een roedel ruzie krijgen vanwege dominatie dan zou de roedelleider dat op precies de zelfde manier oplossen als hij vind dat de rangorde in orde is zo als hij was.
De hond van 1 jaar is een bedreiging aan het vormen voor je andere hond. Hij is bang dat de hond van 1 jaar zijn rang over gaat nemen en probeerd dit tegen te gaan. Geheel logisch.
Je kunt het zijn gang laten gaan, en zo onderling laten uitmaken wie waar staat in de roedel.
Inmiddels zijn al onze honden zo oud dat ze hun plek weten. De 2 teven hebben onderling af en toe ruzie en ook Keiji is af en toe de dupe van een hebberige teef. Dat straffen wij gewoon af.
Wij staan hoger dan de honden, en als wij vinden dat Keiji (om een voorbeeld te geven) even goed recht heeft op een plekje op de mat, of op een stukje kaas, dan krijg hij dat en krijgt de andere hond op zn donder.
Denk er wel om dat elk gedrag wat je hond vertoont op deze manier niet van uit jaloezie is. Honden kennen dat niet.
Ze doen dat van wegen dominatie om hun plek in de roedel te behouden, te beschermen of om juist hoger op te komen.
Fielychi schreef:In dit topic bestaan een paar ongelooflijke misverstanden.
Een hond ziet zijn bazen als hogere in rang, tot op een bepaalde hoogte. Een hond ziet een kind van ongeveer 5 jaar niet als hogere, maar juist als lagere in rang.
Daarom is het ook zo link om een kind alleen met hond te laten. Omdat honden het kind eventueel het kind op hun donder geven als je hoger-geplaatste weg is, terwijl dit voor hun instinct volkomen normaal is.
Fielychi schreef:klopt wat je zegt daar. Maar omdat mensen vaak niet willen geloven dat het kind van 9 toch echt onderin de rangorde staat, heb ik de leeftijd iets aangepast.
Mensen hebben namelijk een neiging tot niet-geloven als het hierom gaat..
En ik let altijd goed op!