Elke dag tuin vol dode vogels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re: Elke dag tuin vol dode vogels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:53

Ik bedoel gewoon dat elk zijn huisdieren heeft, en men niet moet beginnen muggeziften over die hond kakt op ons erf, dat paard doet het voor de oprit, die kat zit in de tuin... Ik bescherm mijn konijnen ook tegen de katten van de buren, is voor mij een kleine moeite. De vogels zitten toch ook in een voliére, dan kan je ook zeggen van; steek ze in een kooitje binnen hé. Ik kan mijn buurvrouw toch niet verbieden om haar kat buiten te laten? En katten aan lijntjes uitlaten vind ik echt niet kunnen, katten kan je niet africhten. Onze kat komt persoonlijk niet uit onze tuin omdat ze eten krijgt en terugkomt naar ons. Maar oudere katten gaan sowiso zwerven als ze buiten mogen.
Hermesdeux ; ik hoop dat je aan het lachen bent, ik zal eens op jouw paard beginnen schieten met korrels als je op wandeling bent, komt hij ook nooit meer langs mijn oprit, humhum Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:42

Een kat kan bij een volliere komen en er tegen aan springen. Daarmee kan hij de vogels nog niet bereiken, maar de dieren schrikken zich te pletter, vliegen zich mogelijk te pletter of krijgen een hartstilstand. Dat was bij die dure vogels (ik geloof dat het rosella's waren) van de buurman ook gebeurd.

HEt verschil met hermesdeux die met haar paard aan het wandelen/rijden is, en met een kat, is dat het laatste een "ongeleid projectiel" is (beetje cru uitgedrukt, ik weet het), en dat het paard onder leiding van iemand is.

Mensen doen aldoor met dieren die vaak niet zo goed bij hun natuur passen. Honden continu de hele dag aan een ketting (of zelfs in een donkere schuur opsluiten), paarden heel de dag opsluiten in een stal. Dat druist alllemaal tegen hun natuur in. Een kat heeft binnenshuis ruimte genoeg, meerdere kamers tot zijn beschikking. De tuin kan dermate afgerasterd worden, of met een stroomdraadje worden afgezet, dat deze binnen de omheining blijft.

Maar katteneigenaren zijn vaak laks. Willen geen moeite doen, het mag hen geen geld kosten. Dat moet maar neerkomen op anderen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:46

Desiree, de kat komt bij ons niet verder als de woonkeuken, hij mag niet in de kamer, boven of de badkamer... gatver! De ene keer loopt die met een vogel in zijn bek en de andere keer ligt die op mijn kussen...! Maar goed, dat terzake, ik lach zeker hoor Astra, ik bedoel niet dat je lukraak op elke kat moet schieten, maar wel degene die bij je vogels of konijnen komen... Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:02

Desiree schreef:
Een kat kan bij een volliere komen en er tegen aan springen. Daarmee kan hij de vogels nog niet bereiken, maar de dieren schrikken zich te pletter, vliegen zich mogelijk te pletter of krijgen een hartstilstand. Dat was bij die dure vogels (ik geloof dat het rosella's waren) van de buurman ook gebeurd.

Ligt dat dan aan de kat of aan het hok waar de vogels in zitten???
Hier storten vogels niet dood uit de boom als er een kat achter ze aan zit.

Je kan het ook omdraaien Desiree... Jij wilt dat katten opgesloten worden omdat eigenaren van vogels geen hok hebben die voldoet aan het gedrag van vogels: een paar meter weg kunnen vliegen bij onraad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:10

Allemaal leuk en aardig maar dan vraag ik mezelf nog steeds af wat een huisdier van iemand anders in mijn tuin moet.

Het is nu eenmaal zo dat sommige vogelsoorten enorm stressgevoelig zijn. Ook al zet je dan een voliere neer van 20 x 40 meter dan nog kunnen ze volledig in paniek raken als er een kat tegen het gaas aanvliegt.

Mijn jonge cavia's waren onze katten en honden geweest en waren zo dom om ook gewoon naar het gaas te gaan als er vreemde katten bijzaten die ze vervolgens met de poot door het gaas grepen.

Waarom vinden mensen het wel normaal dat honden opgesloten of onder toezicht moeten blijven terwijl die van nature ook veel liever lekker vrij rondscharrelen en maken ze zo'n probleem over mensen die hun katten onder controle houden.

Door al deze reacties krijg ik alleen maar de neiging om de volgende keer mijn honden maar gewoon hun gang te laten gaan als er weer een kat in de tuin zit.

Als je een kat niet de ruimte kunt geven (dus niet in een buitengebied woont) om vrij rond te kunnen lopen en je wilt de kat beslist niet binnen of in een kattenren kun je er ook voor kiezen om geen kat te nemen.

Als je in een buitengebied woont zie ik het probleem ook niet, dan veroorzaken ze geen overlast. Maar ik val in herhalingen geloof ik Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:12

Bovendien:

[*olduser*] schreef:
Uit de Flora- en Faunawet:

Artikel 16

Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
Het gaat hier niet alleen meer over honden maar ook bijvoorbeeld over katten. De eigenaar van een hond of kat zal dus moeten verhinderen dat zijn hond of kat dieren vangt (art.16 lid 3 Flora- en faunawet) ook al is om zijn huis en niet in het veld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:54

Ze willen het niet lezen ThePast03, ze willen het gewoon niet inzien. Ze willen geen verantwoording nemen. Andere mensen moeten zich maar op hun eigen terein aanpassen aan hun katten. Daar komt het op neer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:10

ThePast03, ik vind het dus niet normaal dat honden opgesloten zitten Knipoog
Net als knaagdieren en vogels.
Vandaar dat wij pas een hond hebben genomen toen we destijds van de eigenaar van de pensionstal de toezegging kregen dat de hond daar dagelijks een groot deel van de dag mee mocht en hij hooguit 's avonds laat thuis in de woonwijk een keer uitgelaten hoefde te worden.
Nu we buiten wonen, zijn de honden ook een groot deel van de dag vrij om te gaan en staan waar ze willen én heeft niemand er last van als ze eens lopen te blaffen.
Onze konijnen liepen los in de geiten weide, de kippen lopen overal waar ze willen.

Ik ken ook iemand die stressgevoelige vogeltjes had en die vielen spontaan dood van het stokje als in huis de tussendeur met een klap dicht ging. Dan vraag ik mij af waarom mensen dat soort vogels op willen sluiten. Ik neem tenminste aan dat dat soort vogeltjes in het wild wél kunnen overleven omdat ze anders uitgestorven zouden zijn Knipoog
Ik ga tenslotte ook geen olifanten fokken omdat ik ze niet op een normale manier kan houden, hoe leuk ik ze ook vind...

Verder heeft Desiree het duidelijk wél over katten in een buitengebied.
Dan mag ik maar hopen dat ze bij haar geen wezeltjes of marters hebben want als ze die doodt, staat daar een flinke boete op.
En wie moet die diertjes dan opvoeden? De gemeente? De dierenbescherming? Clown

Nogmaals, als een vogeltje in een hok van schrik dood neer valt terwijl zo'n diertje in het wild wel kan overleven, lijkt me dat het probleem in het hok zit en niet in het dier/persoon/dichtslaande deur of wat dan ook dat de schrik veroorzaakt.
Of denk je dat die tropische vogeltjes in het wild geen vijanden hebben waarvan ze kunnen schrikken?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:19

Ik weet het niet Marije, hoe dat zat met die vogels destijds. In ieder geval zitten hier gelukkig geen wezels of marters, want dan kon ik mijn belgische haas wel beter naar binnne halen. En kippen zou ik dan niet lang kunnen houden want die gaan er dan 1 voor 1 aan.

Ik heb hier niet veel buren. Links en rechts van ons woont niemand, daar zijn alleen weilanden. Linksachter ons zitten mensen, boeren en die willen daar geen kat over het erf. Die kat zal worden aangevallen door de hond, en anders doen zij er iets mee. Ze willen er daar gewoon geen.

De overburen houden ook absoluut niet van katten, de buren daarnaast, ouder en jonger stel hebben beiden honden, houden ook niet van katten, daarnaast is de enige buur die katten heeft. En die fokken lukraak.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:53

Katten zijn nu éénmaal geen honden, dat is een punt. Honden kun je onder appel zetten en aan een lijntje buiten laten, onze kat niet. Wij hebben afsluiting in de tuin, onze kat komt er niet over, maar alle andere katten van de buren wel. En ja, die komen weleens (1 keer in de 2 maanden) met een vogeltje, maar nooit met ééntje uit een voliere. Als je daar al niet tegen kunt, moet je beter int stad wonen, waar de katten opgesloten zitten en naar buiten staren op de vensterbank...Daar kan je ook een mooie volière zetten, en heb je geen last van geweldzuchtige roofdieren Lachen
Voor de rest ben ik het helemaal eens met Marije.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:49

Wezels zijn hier echt een flink probleem voor kippen, net als vossen.
Wij hebben dan gelukkig flink grote kippen en die lopen wat minder risico met wezels (alleen de eieren zijn dan kapot) maar krieltjes worden vaak afgeslacht.
Er is weinig aan te zien, alleen een klein gaatje in de krop. Maar je kan wel rekenen op 2 tot 3 kippen per nacht, net zolang tot alles op is.
En je mag er nog niets tegen doen ook, ze zijn beschermd.
Vorig jaar hadden we er eentje in een mollenklem zitten en zelfs dat schijnt strafbaar te zijn Bloos!
Maar goed, het zijn prachtige beestjes die helaas ook van kippen houden. Alleen zo jamer dat ze altijd wel een gaatje vinden om in het hok te komen, al moeten ze flink graven...
En ze hebben een flink jachtgebied, ze gaan rustig een rij boerderijen langs voor kippen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:57

Ja, maar daar kan je toch niets tegen doen? Dat zijn echt wilde dieren. Weet je wat ik erg vind? Mensen die dan vergif gaan strooien om ze uit te roeien, echt belachelijk, Waar gaan we dan naar toe met de natuur? je mag dan nog 'zwakke' dieren hebben, meer dan ze goed beschermen kan je niet doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:40

Astragirl schreef:
Katten zijn nu éénmaal geen honden, dat is een punt. Honden kun je onder appel zetten en aan een lijntje buiten laten, onze kat niet. Wij hebben afsluiting in de tuin, onze kat komt er niet over, maar alle andere katten van de buren wel. En ja, die komen weleens (1 keer in de 2 maanden) met een vogeltje, maar nooit met ééntje uit een voliere. Als je daar al niet tegen kunt, moet je beter int stad wonen, waar de katten opgesloten zitten en naar buiten staren op de vensterbank...Daar kan je ook een mooie volière zetten, en heb je geen last van geweldzuchtige roofdieren Lachen
Voor de rest ben ik het helemaal eens met Marije.

Dat kun je met katten net zo goed, aan een lijntje buiten laten. Waarom met een hond wel en een kat niet? Denk je dat een hond het fijn vindt om altijd aan de lijn te moeten lopen en nooit eens lekker te mogen rennen waar ruimte is>? een hond heeft daar OOK behoefte aan.
Buitenmensen zoals mijn buren horen niet thuis in de stad. En ze hebben recht om een voliere te hebben. En als ik jou zo hoor, kan ik de overburen geheel begrijpen waarom ze katten afmaken. Want de eigenaar is niet thuis. Daar ben jij een duidelijk bewijs van.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:15

Bij ons maken ze gelukkig geen katten af, omdat iedereen respect heeft voor elkaars huisdieren. Best, anders zou héél ons dorp moeten katten afmaken zoals bij jullie.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:11

Wij hebben hier ook wel eens katten in de tuin en ik ben er niet gelukkig mee. Het zou echter nooit in mij opkomen om de katten te vergiftigen of ruzie te zoeken met hun eigenaars. Zij houden van hun katten en dat is fijn en ik hou van mijn huisdieren. Wij hebben hier ook een tamme Vlaamse Gaai (hij zit niet opgesloten maar vliegt gewoon rond) en katten vormen een bedreiging voor hem, vooral omdat hij de gewoonte heeft om katten te plagen.
In onze tuin staat dus een kattenval en wanneer er een kat inzit blijft ze er twee dagen zonder eten of drinken opgesloten. Dan mag ze terug vrij. Ik vind het de beste manier om de tuin kattenvrij te houden en de katten houden er enkel een hekel aan onze tuin aan over.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:38

Desiree kom jij eens met een kat aan die op commando kan zitten. Kan liggen en naar haar/zijn naam luistert en je aan lijnt en los kan laten en dan terug roepen.
Zie het graag.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:54

De mijnen kunnen op commando zitten, blijven, hoog en laag (op voorwerpen), schoot, komen als ik ze roep (allebei afzonderlijk) en met liggen en omrollen ben ik bij één van hen bezig Ja Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:41

Het zou een hoop dode katten schelen wanneer de katteneigenaren eens de verantwoording zouden nemen over hun eigen katten.
Wanneer díe mensen nou eens alles in werking gingen stellen om te voorkomen dat andere mensen last hebben van hun katten.
Tuurlijk, het zal een paar centen kosten, maar het zal een hoop leed voorkomen.
Dat die katten uit de tuin blijven van de mensen die er niet van gedient zijn.
Maar zolang de katteneigenaren nog steeds oogkleppen voor hebben.... zie ik dat niet eerdags gebeuren!!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:47

Het zou een hoop dode katten schelen? Pardon moi? Dus jij bent van mening dat als jij last hebt van een kat, je dat beest maar mag molestreren ipv praten, wegjagen, etc? Dan kan ik ook die duiven die mijn auto onderschijten afschieten, en die kinderen van de buren die constant de bal over de schutting trappen de nek omdraaien. Moeten de ouders maar zorgen dat ik er geen last van heb.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:51

Nee!
Ík ben niet van mening dat...
Maar blijbaar andere mensen wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:24

Sylvia schreef:
Het zou een hoop dode katten schelen? Pardon moi? Dus jij bent van mening dat als jij last hebt van een kat, je dat beest maar mag molestreren ipv praten, wegjagen, etc? Dan kan ik ook die duiven die mijn auto onderschijten afschieten, en die kinderen van de buren die constant de bal over de schutting trappen de nek omdraaien. Moeten de ouders maar zorgen dat ik er geen last van heb.

Precies. Ik bescherm mijn vijver met salamanders ook tegen andere katten, vogels en andere dieren. Kleine moeite toch? Je kunt een dier zijn natuurlijke instinct nu eenmaal niet afleren, maar je kunt er wel voor zorgen dat je het 'prooidier' goed beschermt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:57

Dan kan je evengoed een bunker bouwen rond je tuin, komen er nooit andere diertjes in en vooral niet van die roofzuchtige katten , lol

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:02

Hoe bedoel je bord Frusty
Die roofzuchtige katten hebben niets te zoeken in MIJN tuin!
Daar ben ik dan niet van gediend.
En het is de taak van de katteneigenaar om er voor te zorgen dat ik geen last heb van die katten!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:15

Zo ook heeft een reiger niets te zoeken bij mijn vissen, of een marter bij mijn konijn, of een vos bij mijn vogels, ...Sowiso moet je je dieren beschermen tegen andere dieren, dat zal altijd zo zijn. En blijf erbij dat katten nooit zo gertraind kunnen worden als een hond die geen meter van je zijde wijkt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:23

Astragirl schreef:
Zo ook heeft een reiger niets te zoeken bij mijn vissen, of een marter bij mijn konijn, of een vos bij mijn vogels, ...

Die hebben er misschien niets te zoeken, maar ze hebben ook geen eigenaar die het zo leuk leek om ze te nemen, maar dan niet de verantwoording ervoor te nemen.

astragirl schreef:
En blijf erbij dat katten nooit zo gertraind kunnen worden als een hond die geen meter van je zijde wijkt.

Ze hoeven ook niet, niet van je zijde te wijken.
Je kan je tuin zo beveiligen dat ze op de plek blijven waar ze horen, en dus niet in de tuinen van iemand anders!