Maar het is wel waar wat ze zeggen, dat de labrador en cocker spaniel volgens de statistieken gevaarlijker zijn.
quote]
Ja idd mooi gemaakt en helaas is het waar dat de mens ze voor een groot gedeelte zelf vals maakt.
Ik ga niet zeggen dat het helemaal door de mens komt want net zoals bij mensen, wordt er ook wel een (vaak) een hond geboren met een hersenafwijking.
Hierdoor kunnen ze afwijkend/agressief gedrag gaan vertonen en als zo'n hond dan een eigenaar heeft die dat alleen maar mooi en stoer vind, zal hij geen cursus/trianing krijgen om het gedrag te onderdrukken maar juist geprikkelt/gemotiveert/uitgedaagt worden om het gedrag alleen maar meer te gaan vertonen.
Hoppa weer een valse hond erbij.
En denk eens aan honden die veel beweging nodig hebben zoals de pool en slede honden die ongewenst/onnatuurlijk (evt agressief) gedrag gaan vertonen omdat ze hun energie niet kwijt kunnen.
Bijv de siberische Husky, ik wil niet zeggen dat je zo'n soort hond niet mag houden als je in de stad woont, als je maar zorgt dat die genoeg beweging krijgt omdat ze dat ze hard nodig hebben. Bij het centrum waar ik werk hoort ook een asiel en daar hebben we op dit moment 6 husky's zitten die door verschillende eigenaren zijn afgestaan om verschillende redenen.
Husky's zijn slim en als jij ze niet de aandacht geeft en er niet voor zorgt dat ze dagelijks hun energie kwijt kunnen dan zorgen ze er zelf wel voor dat ze die kwijt kunnen maar dan op een manier die het baasje niet zo leuk vind.
We hebben er nu 2 zitten die opeens katten aanvallen/doodt bijten terwijl ze jaren lang daarvoor wel goed samen konden met katten.
De andere husky's zijn om verschillende redenen afgestaan, bijv sloopgedrag ( 1 manier waarop de hond zich bij te veel energie/gebrek aan aandacht/uitdaging zelf wel bezig houdt.) of constant van huis weglopen ( te weinig beweging)
Wat de laatste jaren ook veel voorkwam/komt is verstoord gedrag door de fokkerij.
Dit treedt vooral op bij fok van show honden, mensen gaan steeds meer eisen stellen aan het uiterlijk van een hond waardoor het gedrag/karakter naar een 2e plaats lijkt te zakken.
Als voorbeeld de Golden Retriever, stond bekend als lieve huis, tuin en keuken hond maar dat karakter is aan het veranderen.
Dat ras is zo allemachtig doorgefokt qua bouw, haarstructuur, vachtkleur, stand van de achterhand enz enz dat het karakter niet meer belangrijk leek.
Ik werk bij (1 van de) Martin Gaus Trainings en gedrags centrum en er zitten opvallend veel goldens met een gedragsprobleem. Enkele voorbeelden, baknijd, prooinijd, rangorde problemen, angstagressie, sociale blokkade's.
Ik bedoel dus dat mensen een beetje zijn door geslagen in het motto: het oog wil ook wat en een mooie hond een goed statussymbool is. Natuurlijk denkt niet iedereen zo (thank god) maar voor sommige gaat het uiterlijk voor het karakter waardoor de golden is doorgefokt is en er nu veel goldens zijn die een ander karakter hebben dan oorspronkelijk.
En ik wil niemand beledigen en ook zeker niet zeggen dat de golden geen lieve leuke betrouwbare hond is, maar het is wel zo, dat door die doorfok gedragsproblemen wel vaker voorkomen dan ong 10 jaar geleden toen het uiterlijk nog niet zo allemachtig hoog meetelde en ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Bij ons gebruiken/trainen we onder andere de golden ook tot geleidehond door hun fijne karakter dus ik weet dat goldens hele leuke lieve honden zijn.
Helaas zijn sommige van de kleinere honden die vroeger de de zogenoemde dameshondjes waren zoals de havenees, teckel, chihuahua, de dwerg poedel yorkshire terrier) ook behoorlijk doorgefokt en erg bijtgraag geworden.
Ik heb het meerdere malen (pijnlijk) mogen ervaren.