Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:13

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:14

Ik vind het echt heel leerrijk en interessant ieders ideeën en manier van aanpak te lezen en weet je, als het echt kwaad wil, dan mag je nog zo goed voorbereid zijn, dan loopt het ook gewoon kwaad af... Het lot kan je niet leiden namelijk helaas... Je kunt zoveel mogelijk je best doen en inderdaad zoals reeds gezegd, er zitten er bij mij ook maar 2 in de op maat gemaakte transportbox.

Twee van de drie kleintjes zouden claustrofobisch worden in een mini mini bench op hun maat gemaakt en helemaal gek worden. Het andere kleintje zou daar niet om geven maar als er 2 niet in zitten, dan zou zij dat ook niet leuk vinden dus die zitten niet in een transportbox. Ze zijn echter wel beveiligd uiteraard maar niet zo extreem zoals ik zou wensen en er is alsnog een veiligheidsbox aanwezig voor hen in de auto maar goed, het is soms wat het is ook natuurlijk...

Ik vind het wel een heel interessant topic!
-------------------

Flux, ik had eens ergens gelezen dat hond aan de gordel niet werkt omdat de gordel niet registreert dat er een gewicht in zit bij een hond en dus niet op slot schiet of te laat... Weet niet of dat klopt maar het leek wel steek te maken...

Er bestaan speciale veiligheidsringen om aan tuigjes en tussenstukken te bevestigen uit bijvoorbeeld de klimsport die heel wat kunnen hebben... Misschien is dat nog een aanrader?

------------------

Silvia schreef:
We hebben sinds kort een andere auto en hierin past de huidige autobench niet goed. (Atlas 80) We zijn op zoek naar een andere autobench en ik was benieuwd of er meer recente crash tests zijn dan die van de ANWB uit 2018. Ik heb hem nog niet gevonden op internet. Heeft iemand een link?

Ik denk niet dat er vaak zulke testen uitgevoerd worden met hondenbenches helaas... Die van de Anwb is echter zeker nog representatief vermoed ik. 2018 is nog niet zo oud...

Maar in principe zit je met elke soortgelijke bench qua geperst hout en aluminium wel safe hoor! Ze zijn er allen voor gemaakt.
Dit type dus:

Afbeelding

Een Draadbench zou ik echter nog minder aanraden dan je hond los of aan tuigje in de auto, dat is nog veel gevaarlijker als heel dat ding dubbeltoe klapt en in je hond vouwt bij een crash...

Edit: 2 afzonderlijke posts in 1 post verzameld en de lay out wat duidelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 02-03-26 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:29

Little_Gift schreef:
Ik vind het echt heel en interessant ieders ideeën en manier van aanpak te lezen en weet je, als het echt kwaad wil, dan mag je nog zo goed voorbereid zijn, dan loopt het ook gewoon kwaad af... Het lot kan je niet leiden namelijk helaas... Je kunt zoveel mogelijk je best doen en inderdaad zoals reeds gezegd, er zitten er bij mij ook maar 2 in de op maat gemaakte transportbox.

Twee van de drie kleintjes zouden claustrofobisch worden in een mini mini bench op hun maat gemaakt en helemaal gek worden. Het andere kleintje zou daar niet om geven maar als er 2 niet in zitten, dan zou zij dat ook niet leuk vinden dus die zitten niet in een transportbox. Ze zijn echter wel beveiligd uiteraard maar niet zo extreem zoals ik zou wensen en ze is alsnog een veiligheidsbox aanwezig voor hen in de auto maar goed, het is soms wat het is ook natuurlijk...

Ik vind het wel een heel interessant topic!
-------------------

Flux, ik had eens ergens gelezen dat hond aan de gordel niet werkt omdat de gordel niet registreert dat er een gewicht in zit bij een hond en dus niet op slot schiet of te laat... Weet niet of dat klopt maar het leek wel steek te maken...

Er bestaan speciale veiligheidsringen om aan tuigjes en tussenstukken te bevestigen uit bijvoorbeeld de klimsport die heel wat kunnen hebben... Misschien is dat nog een aanrader?

------------------

Silvia schreef:
We hebben sinds kort een andere auto en hierin past de huidige autobench niet goed. (Atlas 80) We zijn op zoek naar een andere autobench en ik was benieuwd of er meer recente crash tests zijn dan die van de ANWB uit 2018. Ik heb hem nog niet gevonden op internet. Heeft iemand een link?

Ik denk niet dat er vaak zulke testen uitgevoerd worden met hondenbenches helaas... Die van de Anwb is echter zeker nog representatief vermoed ik. 2018 is nog niet zo oud...

Maar in principe zit je met elke soortgelijke bench qua geperst hout en aluminium wel safe hoor! Ze zijn er allen voor gemaakt.
Dit type dus:

[ Afbeelding ]

Een Draadbench zou ik echter nog minder aanraden dan je hond los of aan tuigje in de auto, dat is nog veel gevaarlijker als heel dat ding dubbeltoe klapt en in je hond vouwt bij een crash...

Edit: 2 afzonderlijke posts in 1 post verzameld en de lay out wat duidelijker gemaakt

Ik heb er zo'n speciale riem bij.

Die dus niet afhankelijk is van gewicht hond, en altijd even strak zit.

Komende twee dagen kan ik daar even niet bij, maar deze week zal ik dat ding op de foto zetten.

Is echt specifiek gemaakt voor bij mijn tuig, en dat tuig is ook echt specifiek voor vervoer in autos.

Ik heb alleen geen idee meer van merk, ik gebruik het al jaaaaaaren.
Toen mijn vorige hond dagelijks mee ging naar mijn werk, en nu met Percy ook bijna dagelijks (nu toevallig even paar dagen niet, ivm overstap van ene naar andere camper en even 2 dagen geen)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:34

Hier gaat de grote hond op zo'n hondenkleed op de achterbank. Zo'n bench zal vast het meest veilig zijn, maar als de hond dan de auto niet meer in wil heb ik er weinig aan... Dus gebruik ik het veiligste en best passende autotuig dat ik kon vinden en met bergsportclip aan de gordel.

Ik heb zelf inmiddels 1.5 miljoen km op de teller en nog nooit dusdanig schade gehad dat het gevolgen voor de hond zou hebben. Met hond rijd ik overigens extra defensief.

Voor ik mijn rijbewijs had wel een spannend auto-ongeluk gehad. 3 keer over de kop en 50 meter verder achterstevoren tot stilstand. Stomtoevallig allemaal in de gordel (achterin toen nog niet verplicht) en kan me voorstellen dat een zwaar verankerde bench in dat geval een hond had geholpen.

Paarden zet ik mijn leven lang al alleen aan een halster in de trailer of vrachtwagen. Tuig en bench heb ik daarvoor nog nooit gebruikt. Toch geen paardenmens dus :o

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Little_Gift schreef:

Little_Gift ik weet even niet wat je precies zegt. Welk gewicht registreerd een gordel niet? Op het moment dat jij een botsing maakt met laten we zeggen, 50 km/u, dan kom je abrupt tot stilstand en alles wat los in jouw auto zit vliegt met 50 km/u verder. G krachten zorgen ervoor dat objecten wel 30x zwaarder worden dus een hond van 10 kilo vliegt naar voren met een kracht van 300 kilo. Juist de gordel is bedacht om die krachten op te vangen. Het ligt in het echt vast iets genuanceerder maar zit er denk ik niet ver vandaan :D

Als je hond tijdens het rijden een beetje loopt zal de gordel vast meegeven ja. Dat kan je oplossen door je hond vast te leggen. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

Nee ik had gelezen dat een gordel het niet registreert dat er iets aan gehangen wordt als de gordel niet in de hoedanigheid gebruikt word als een object in de gordel op zijn plek drukken tegen de zetel maar een gewicht die dus buiten de gordel hangt zoals een gordel door een handvat op het tuigje...

Het "object" zit dan niet in de gordel en de stoel gevangen maar hangt daarbuiten en dan zou een gordel dus te laat of helemaal niet correct die "lading" verzekeren...

Ik probeer te kijken of ik het terug kan vinden die uiteenzetting...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Oh mensen met een Volvo(veel paarden/honden eigenaren) , let op welke riem je koopt die je in de gordelhouder klikt. De meeste, bijna alle, laten niet meer los bij Volvo :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Dit is het tussenstuk van Percy.

Wat dus van zijn tuig naar de gordelclip gaat.

Alleen vind ik aan 1 kan vastzitten een beetje onzinnig (dan maak je nog een giga zwaai als er een ongeluk zou zijn)

Dus heb ik hem zelf ook rechts nog vast zitten.

Hij zit op de rechterstoel, dus de gordelclip zit voor hem links.

Afbeelding

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

Zonnetje81 schreef:
Voor mijn pup heb ik toen zo'n reiskooi gekocht waar je het gaasje van kan optillen en dubbelvouwen.
Veel ruimte, als ze plaste poepte of kotste kon het nergens heen. Als je de klep opendeed kon ze ook niet eruit springen of zich verhangen en onhandig gedoe met een lijntje.

[ Afbeelding ]

Welk merk en type is dit? Naar zoiets zijn wij op zoek en ik heb hem nog niet kunnen vinden op internet.
Wel de Ferplast Atlas mer schuifdeurtjes maar niet met zo’n klep.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:56

Silvia schreef:
Zonnetje81 schreef:
Voor mijn pup heb ik toen zo'n reiskooi gekocht waar je het gaasje van kan optillen en dubbelvouwen.
Veel ruimte, als ze plaste poepte of kotste kon het nergens heen. Als je de klep opendeed kon ze ook niet eruit springen of zich verhangen en onhandig gedoe met een lijntje.

[ Afbeelding ]

Welk merk en type is dit? Naar zoiets zijn wij op zoek en ik heb hem nog niet kunnen vinden op internet.
Wel de Ferplast Atlas mer schuifdeurtjes maar niet met zo’n klep.

Die dingen zijn zo stuk. Oftewel pure schijnveiligheid. De husky's kwamen er dwars doorheen met deur en al :D

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

dierenfan schreef:
Zonnetje81 schreef:
:+

[ Afbeelding ]

Die dingen zijn zo stuk. Oftewel pure schijnveiligheid. De husky's kwamen er dwars doorheen met deur en al :D

Gelukkig heb ik een hond van 5 kg en zit de bench klem tussen de achterbank en achterklep. :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:49

DT boxes...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Silvia schreef:
dierenfan schreef:

Gelukkig heb ik een hond van 5 kg en zit de bench klem tussen de achterbank en achterklep. :+

Maar het hele idee van bench gebruik is toch veiligheid bij ongeval? Dit is schijnveiligheid. Dan werken mijn dubbele achterdeuren nog veel veiliger die houden de klap enigszins tegen maar gaan zelf niet in stukjes splinteren zoals betreffende bench wel doet ;)

Voor mij maakt het niet uit hoor, ik heb ze verder los in ruime achterbak. Bewuste keuze en voel ik me het beste bij ;)