Babootje schreef:kiwiwitje schreef:https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/c ... lierkanker
Dus tenzij niet medisch noodzakelijk blijft hier alles intact
Dank voor de artikelen Kiwiwitje. Dit ondersteunt mijn gevoel om niet te castreren.
IMANDRA schreef:Maar even... in de artikelen wordt ook gezegd dat castreren veel gezondheidsvoordelen heeft. En dat er geen eenduidige keuze is.
En het artikel wat je nu quote zegt feitelijk:
"Als je castreert is de kans op melkklierkanker lager. Maar áls ze het dan krijgen, kan die kanker bij gecastreerde teven agressiever zijn."
Als ik naar mijn honden kijk, voorkom ik het liever compleet, dan dat ik hoop op een minder erg verloop als ze het krijgen? Want die kans op een agressieve vorm is er alsnog, al is die wat lager bij intacte teven tov. gecastreerde.
Er was ook nog een andere artikel die ik niet heb gequote maar eigenlijk wel had willen doen. En dat is deze
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/
In dit artikel wordt onderbouwd dat de productie van geslachtshormonen er middels negatieve feedback voor zorgen dat de hypothalamus en hypofyse minder hormonen gaan afgeven. Als de eierstokken (de grootste producent van geslachtshormonen) worden verwijderd, dan zorgt het ontbreken van deze negatieve feedback ervoor dat de hypofyse/hypothalamus LH blijven produceren.
"Gecastreerde honden hebben hierdoor tot dertig keer meer LH in hun lichaam dan vergelijkbare intacte honden. LH werkt niet alleen in op de voortplantingsorganen, er zijn receptoren in het gehele lichaam. Een nog te testen theorie is dat de extreme concentraties LH op bepaalde plaatsen in het lichaam cellen zodanig stimuleren, dat zij zich ontwikkelen tot kankercellen." Dit zou betekenen dat gecastreerde honden dan een groter risico hebben op het ontwikkelen van diverse vormen van kanker.
Er moet nog (meer) worden getest om deze theorie wetenschappelijk te bewijzen.
Op basis van ervaringcijfers bij dierenartsen (zoals nu wordt gedaan door het wegnemen van oestrogeen hormoon dat beschermend zou werken voor melkklierkanker) is natuurlijk veel moeilijker want er zijn natuurlijk dan veel meer variabelen denkbaar. Botkanker lijkt wel vaker voor te komen bij gecastreerde honden.
? Want die kans op een agressieve vorm is er alsnog, al is die wat lager bij intacte teven tov. gecastreerde.
) en door open en eerlijk alles te communiceren en de nuances uit te leggen dat rashondenfokkers 'vOoR hEt GeLd' fokken zoals de Facebook-moraalridders vaak benoemen, en de dooddoener 'maar een kruising is sterker' als argument gebruiken. 
En daarbij ook veiliger voor hunzelf. Mijn paarden zijn allemaal niet gecastreerd maar staan dan ook aan huis. Als ik afhankelijk zou zijn van pensionstallen dan zouden het waarschijnlijk ruinen zijn.