Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KellyR schreef:Ik ken er dus welgeteld geen 1ppdreamer schreef:Bedankt voor al jullie reacties weer!
We willen van een aantal rassen met een raswandeling meegaan en/of bij fokkers langs om het ras wat beter te leren kennen.
Bearded collie hebben we ook wat meer info over gezocht, maar die lijken iets meer te blaffen.
Samojeden vinden we fantastische honden, we kennen er ook een, echt de liefste hond die je je kan voorstellen, maar voor een woonwijk wel echt te vocaal en kan nauwelijks alleen zijn. En dat vind ik wel belangrijk. We zullen geen lange dagen weg zijn, de hele week lang, maar ik wil wel even een uurtje tot ochtendje iets kunnen doen zonder meteen oppas te moeten regelen. Dat is namelijk erg beperkend.
Is de poedel vocaler, of juist stiller dan de Barbet? En qua alleen zijn? Ik had zelf het idee dat de barbet iets minder luidruchtig was, en ook evenwichtiger qua karakter. Ik denk daarom dat we van de type waterhonden/krulhonden in die richting gaan kijken. Maar misschien vergis ik me?
Eurasier lijkt ook wel wat gevoelig voor verlatingsangst misschien?
Is een golden retriever wat dat betreft misschien ‘veiliger’? Kunnen die beter alleen zijn? Qua zachtheid/ vriendelijkheid van karakter zou dat ras ook zeker in aanmerking komen.
Ik zou je keuze niet af laten hangen van 1 hond (Samojeed in dit geval).
Als het 1 van je favoriete rassen is, ga dan echt ook langs een paar fokkers. Wat je nu noemt is namelijk ook écht trainbaar.
Een Golden Retriever is veilig - mits je een goede fokker uit kiest. Ik ken er genoeg met issues in gedrag of gezondheid, al dan niet in wisselwerking met elkaar. Als je een fijne vindt, dan heb je er echt een hele leuke gezinshond aan.
De meeste honden zijn gevoelig voor verlatingsangst als dat niet mee genomen wordt in de opvoeding.
Onze herplaatser (dit is zijn 6e adres in 2 jaar tijd - nu een jaar bij ons) was er extreem veel verlatingsangst. Hij vindt het nog steeds niet tof en omdat ik nu erg veel thuis ben en hij altijd mee mag, vind hij het ook echt niet leuk als ik hem achterlaat. Maar hij geeft zich nu gelukkig wel snel over en gaat dan lekker liggen slapen.
Omdat ik zelf nu geen energie heb om nog lang te wandelen of trainen als ik lang weg ben geweest, gaat hij wel naar een opvang. Het is een actief ras. Maar zolang je weg bent én je combineert het alsnog met training/wandeling, dan is er echt niet zo veel aan de hand.
Er is zoveel dat je kan trainen, zeker in de rassen die voorbij komen. Er zit gewoon een goed stel hersenen in, daar kán je echt gebruik van maken.
Wat een voordeel heeft van een volwassen hond adopteren is dat je al een heel goed beeld hebt van hun karakter en of ze wel of geen blaffer zijn bijvoorbeeld. Ik heb 2 Duitse herders gehad en 1 blafte echt alleen als er iets aan de hand was.. maar een ander blafte om alles wat hij zag.. dus zou ik alleen de eerste hond hebben gehad dan zou ik je een Duitse herder aanbevelen... maar stel je koopt dan een pup zoals mn tweede herder als pup dan heb je toch een blaffer in huis.
(maar dan ook zijn ze niet allemaal hetzelfde ) Esther schreef:Ailill schreef:Ik ben vanuit mijn kring aan het denken gezet wat betreft de golden retriever (gezondheid): Golden Doodle.
Ik moet me er nog in verdiepen (ik ben in principe geen fan van de hele Doodle hype), dus ik ben er nog niet over uit. Maar gezien ik hier nu meermaals de poedel voorbij zie komen, wellicht is het een optie voor jullie TS?
Ik ken een golden doodle en ik kan echt niks leuks aan die hond ontdekken, maar ik vind het karakter van poedels niet fijn en hij heeft veel poedeltrekjes.
Voor een golden zou ik meer bij de werkgerichte fokkers kijken en niet de showfokkers. Werkhonden moeten gezond zijn om het werk te kunnen doen. De show goldens worden steeds groter en met enorm veel haar, daar speelt uiterlijk en wat prijzen wint op een show een grote rol.
BrankaZ schreef:Esther schreef:
Ik ken een golden doodle en ik kan echt niks leuks aan die hond ontdekken, maar ik vind het karakter van poedels niet fijn en hij heeft veel poedeltrekjes.
Voor een golden zou ik meer bij de werkgerichte fokkers kijken en niet de showfokkers. Werkhonden moeten gezond zijn om het werk te kunnen doen. De show goldens worden steeds groter en met enorm veel haar, daar speelt uiterlijk en wat prijzen wint op een show een grote rol.
Suggereer je echt dat exterieur gefokte Goldens niet op erfelijke aandoeningen worden onderzocht?
Hoop het niet want dan zit je er flink naast. Een goede fokker wil gezonde rastypische honden fokken. Waar nog bij komt dat je geen gedonder wil met puppykopers doordat je als fokker een pup met verborgen gebrek hebt gefokt wat met onderzoek van de ouders vooraf duidelijk had kunnen zijn.
Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker. Overigens vonden onze exterieur gefokte honden het ook altijd erg leuk om lekker met de baas bezig te zijn. Geen jacht, maar wel G&G. En ik zou met een exterieur gefokte hond ook wel jachttraining doen. Gewoon omdat ik denk dat de aanleg er heus nog wel is ondanks het zelden wordt gedaan.
BrankaZ schreef:Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker.

CoRiNa1983 schreef:Spinone italiano, een vriendin heeft er 1 en het is echt een hele leuke hond ook heel fijn in het gezin ed. ik ken er nog een paar van de training maar ook deze zijn super lieve en leuke honden.
Of de langharige labrador als je geen korthaar wil, loopt hier in de buurt rond ook een hele lieve hond deze mensen hebben ook kleine kinderen en een druk huishouden, maar hond is jong maar volgens hun hele fijne hond.
Zelf heb ik een labrador (kortharig) wil nooit anders meer, dit is onze 2de voorheen al heel wat verschillende rassen gehad ook toen ik nog thuis woonde maar de labrador past het beste bij ons.
MarlindeRooz schreef:Ik heb serieus nog nooit een langharige labrador gezien? Dat kan toch geen zuivere labrador zijn?
Een poedel vind ik wel echt een heel andere hond dan een golden. Maar ze hebben wel overlappende gezondheidsproblemen. Dus die kruising lijkt mij niet bepaald gezonder.
mika11 schreef:BrankaZ schreef:Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker.
Dat hoeft niet persé.
De barbet is een typische werkhond.
Werd bv gebruikt door jagers om geschoten watervogels te apporteren.
Ook werd hij gebruikt op vissersboten, daar moest hij uren rustig kunnen wachten totdat hij iets uit het water moest halen.
Op boerderijen werd hij gebruikt als manusje van alles.
Dit karakter, het samenwerken met z'n baas en ook vooral zijn rustige en niet nerveuze aard was heel belangrijk.
Hij moest in staat zijn om uren of dagen geduldig met z'n baas te wachten.
Maar als ie wat moest doen, kwam z'n ware aard naar boven, namelijk werken in alle omstandigheden.
Dit karakter hoort bij de barbet, hij is heel relaxed maar moet wel werk te doen hebben.
Daarom is het erg belangrijk dat fokkers heel goed op de juiste karakters letten.
Er zijn mensen die juist liever de Spaanse waterhond hebben, omdat ze de Fransen te rustig vinden.