welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:30

Onpaard, mag ik een pb met de naam/kennel v.d. fokker?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:31

KellyR schreef:
ppdreamer schreef:
Bedankt voor al jullie reacties weer!
We willen van een aantal rassen met een raswandeling meegaan en/of bij fokkers langs om het ras wat beter te leren kennen.

Bearded collie hebben we ook wat meer info over gezocht, maar die lijken iets meer te blaffen.
Samojeden vinden we fantastische honden, we kennen er ook een, echt de liefste hond die je je kan voorstellen, maar voor een woonwijk wel echt te vocaal en kan nauwelijks alleen zijn. En dat vind ik wel belangrijk. We zullen geen lange dagen weg zijn, de hele week lang, maar ik wil wel even een uurtje tot ochtendje iets kunnen doen zonder meteen oppas te moeten regelen. Dat is namelijk erg beperkend.

Is de poedel vocaler, of juist stiller dan de Barbet? En qua alleen zijn? Ik had zelf het idee dat de barbet iets minder luidruchtig was, en ook evenwichtiger qua karakter. Ik denk daarom dat we van de type waterhonden/krulhonden in die richting gaan kijken. Maar misschien vergis ik me?
Eurasier lijkt ook wel wat gevoelig voor verlatingsangst misschien?
Is een golden retriever wat dat betreft misschien ‘veiliger’? Kunnen die beter alleen zijn? Qua zachtheid/ vriendelijkheid van karakter zou dat ras ook zeker in aanmerking komen.

Ik zou je keuze niet af laten hangen van 1 hond (Samojeed in dit geval).
Als het 1 van je favoriete rassen is, ga dan echt ook langs een paar fokkers. Wat je nu noemt is namelijk ook écht trainbaar.

Een Golden Retriever is veilig - mits je een goede fokker uit kiest. Ik ken er genoeg met issues in gedrag of gezondheid, al dan niet in wisselwerking met elkaar. Als je een fijne vindt, dan heb je er echt een hele leuke gezinshond aan.

De meeste honden zijn gevoelig voor verlatingsangst als dat niet mee genomen wordt in de opvoeding.
Onze herplaatser (dit is zijn 6e adres in 2 jaar tijd - nu een jaar bij ons) was er extreem veel verlatingsangst. Hij vindt het nog steeds niet tof en omdat ik nu erg veel thuis ben en hij altijd mee mag, vind hij het ook echt niet leuk als ik hem achterlaat. Maar hij geeft zich nu gelukkig wel snel over en gaat dan lekker liggen slapen.
Omdat ik zelf nu geen energie heb om nog lang te wandelen of trainen als ik lang weg ben geweest, gaat hij wel naar een opvang. Het is een actief ras. Maar zolang je weg bent én je combineert het alsnog met training/wandeling, dan is er echt niet zo veel aan de hand.

Er is zoveel dat je kan trainen, zeker in de rassen die voorbij komen. Er zit gewoon een goed stel hersenen in, daar kán je echt gebruik van maken.
Ik ken er dus welgeteld geen 1 :+

Je hebt het over je eigen hond, als in een GR?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:26

De bearded collie is voor zover ik weet niet echt een blaffer. Zeker niet als je het vergelijkt met een ras als de samojeed. Tegenwoordig zie je ze niet zoveel meer maar een vriendin van mij heeft er dit jaar eentje aangeschaft omdat ze een vrolijke en socialere hond zocht na lange tijd aussies te hebben gehad en een Border Collie kruising uit het buitenland. Het is tot nu toe de meest stabiele en vriendelijke hond die ze heeft gehad.

Als je de Samojeed en de Eurasier aansprekend vind dan kan ik je aanraden om ook eens naar de Chebo of de Elo te kijken. Daar zit onder andere Eurasier en Old English Sheepdog in.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:38

Ik ben vrijwilliger in een organisatie voor rescue dogs. En ik kan veel honden noemen die aan die eisen voldoen ; maar dat zijn allen geen rashonden maar herplaatsers en mix /kruising honden :) Wat een voordeel heeft van een volwassen hond adopteren is dat je al een heel goed beeld hebt van hun karakter en of ze wel of geen blaffer zijn bijvoorbeeld. Ik heb 2 Duitse herders gehad en 1 blafte echt alleen als er iets aan de hand was.. maar een ander blafte om alles wat hij zag.. dus zou ik alleen de eerste hond hebben gehad dan zou ik je een Duitse herder aanbevelen... maar stel je koopt dan een pup zoals mn tweede herder als pup dan heb je toch een blaffer in huis.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:39

En wat ook een heel leuk ras is ;lagotto romagnolo toevallig heb ik er vorig jaar 1 in opvang gehad en ik was helemaal weg van deze hond :) (maar dan ook zijn ze niet allemaal hetzelfde )

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:50

Ik dacht ook gelijk aan een golden retriever. Wat dat verder bij in de buurt komt volgens Google: pyreneese berghond, labrador retriever, chesapeake bay retriever, flatcoated retriever, ierse setter, kuvasz, border collie, nova scotia duck tolling retriever. Overigens heb ik met bovenstaande rassen persoonlijk geen ervaring. De honden die jij als voorbeeld noemt, zou ik niet aanraden als eerste hond. Hou er ook rekening mee dat grote rassen pas na 3 jaar volledig zijn uitgegroeid en je enorm moet oppassen met overbelasting tav bijvoorbeeld hd, ed, athrose, ed.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:55

Ailill, nee, ik heb zelf geen Golden. Vroeger een Berner gehad, die is 10 geworden. En daarna Aussie's - ook 10 geworden.

Er loopt er hier 1 die inmiddels wel oud aan het worden is, maar zonder teveel mankementen.
En soms zie ik mooie voorbij en met mooi bedoel ik dan - niet dik, gezonde vacht, geen pijn signalen en sociaal. Ik geloof wel dat ze er gezond zijn, maar hoeveel, geen idee.

Ik zei eerder ook al, in elk ras en kruizing komen dingen voor.
Onwijs veel pech gehad met beide Aussies die ook maar 10 hebben mogen worden - net zo oud als onze Berner.
Het enige verschil is dat de Berner zichtbaar steeds slechter werd en minder kon door de pijn. Mijn 1e Aus had een tumor in het hart die gesprongen was, een gaatje had gemaakt en zo ongustig zat dat de cardioloog er niets meer mee kon, die was zichzelf aan het vol pompen met bloed. De ander acuut nierfalen vanuit een nierbekkenontsteking waarbij medicatie niet aansloeg. Van beide krijg ik terug "dit zijn dingen die nagenoeg nooit voorkomen - jullie hebben gewoon ontzettend veel pech gehad". Je koopt er niks voor, maar je zit er wel mee. Je weet gewoon niet wat je koopt en welke ellende er om de hoek komt kijken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:56

Esther schreef:
Ailill schreef:
Ik ben vanuit mijn kring aan het denken gezet wat betreft de golden retriever (gezondheid): Golden Doodle.

Ik moet me er nog in verdiepen (ik ben in principe geen fan van de hele Doodle hype), dus ik ben er nog niet over uit. Maar gezien ik hier nu meermaals de poedel voorbij zie komen, wellicht is het een optie voor jullie TS?

Ik ken een golden doodle en ik kan echt niks leuks aan die hond ontdekken, maar ik vind het karakter van poedels niet fijn en hij heeft veel poedeltrekjes.
Voor een golden zou ik meer bij de werkgerichte fokkers kijken en niet de showfokkers. Werkhonden moeten gezond zijn om het werk te kunnen doen. De show goldens worden steeds groter en met enorm veel haar, daar speelt uiterlijk en wat prijzen wint op een show een grote rol.

Suggereer je echt dat exterieur gefokte Goldens niet op erfelijke aandoeningen worden onderzocht?
Hoop het niet want dan zit je er flink naast. Een goede fokker wil gezonde rastypische honden fokken. Waar nog bij komt dat je geen gedonder wil met puppykopers doordat je als fokker een pup met verborgen gebrek hebt gefokt wat met onderzoek van de ouders vooraf duidelijk had kunnen zijn.
Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker. Overigens vonden onze exterieur gefokte honden het ook altijd erg leuk om lekker met de baas bezig te zijn. Geen jacht, maar wel G&G. En ik zou met een exterieur gefokte hond ook wel jachttraining doen. Gewoon omdat ik denk dat de aanleg er heus nog wel is ondanks het zelden wordt gedaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:15

BrankaZ schreef:
Esther schreef:

Ik ken een golden doodle en ik kan echt niks leuks aan die hond ontdekken, maar ik vind het karakter van poedels niet fijn en hij heeft veel poedeltrekjes.
Voor een golden zou ik meer bij de werkgerichte fokkers kijken en niet de showfokkers. Werkhonden moeten gezond zijn om het werk te kunnen doen. De show goldens worden steeds groter en met enorm veel haar, daar speelt uiterlijk en wat prijzen wint op een show een grote rol.

Suggereer je echt dat exterieur gefokte Goldens niet op erfelijke aandoeningen worden onderzocht?
Hoop het niet want dan zit je er flink naast. Een goede fokker wil gezonde rastypische honden fokken. Waar nog bij komt dat je geen gedonder wil met puppykopers doordat je als fokker een pup met verborgen gebrek hebt gefokt wat met onderzoek van de ouders vooraf duidelijk had kunnen zijn.
Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker. Overigens vonden onze exterieur gefokte honden het ook altijd erg leuk om lekker met de baas bezig te zijn. Geen jacht, maar wel G&G. En ik zou met een exterieur gefokte hond ook wel jachttraining doen. Gewoon omdat ik denk dat de aanleg er heus nog wel is ondanks het zelden wordt gedaan.

Ik zeg dat ik de showgoldens te groot en te harig vind, ik zeg nergens dat er geen gezondheidsonderzoeken worden gedaan. Grotere honden hebben wel sneller problemen als de wat compactere honden, zie het verschil in gemiddelde leeftijd tussen de grote hondenrassen en de kleinere. En qua karakter vind ik ze misschien wel te relaxed, degenen die met mijn hus meegaan in ieder geval. Dat is wellicht ook mijn perspectief als eigenaar van twee tollers waarvan andere tollereigenaren zeggen dat ze die afstamming heftig vinden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:59

Ik ken 2 bearded collies (van verschillende eigenaren) en dat zijn wel echt blaffers, in huis wel rustig. Vroeger één gekend die was buiten ook gewoon rustig. Denk dat opvoeding er zeker mee te maken heeft, maar in combinatie met het vele werk aan de vacht zou ik nooit een bearded collie nemen.

Wat aussies betreft: ook hier is training ontzettend belangrijk. Ik vind het geen beginnershonden. Mijn aussie is geweldig in de omgang met paarden, netjes opgevoed en kent de regels. Maar met vreemde mensen niet altijd betrouwbaar. Dat vind ik persoonlijk wel een klein nadeel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:18

BrankaZ schreef:
Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker.

Dat hoeft niet persé.
De barbet is een typische werkhond.
Werd bv gebruikt door jagers om geschoten watervogels te apporteren.
Ook werd hij gebruikt op vissersboten, daar moest hij uren rustig kunnen wachten totdat hij iets uit het water moest halen.
Op boerderijen werd hij gebruikt als manusje van alles.
Dit karakter, het samenwerken met z'n baas en ook vooral zijn rustige en niet nerveuze aard was heel belangrijk.
Hij moest in staat zijn om uren of dagen geduldig met z'n baas te wachten.
Maar als ie wat moest doen, kwam z'n ware aard naar boven, namelijk werken in alle omstandigheden.
Dit karakter hoort bij de barbet, hij is heel relaxed maar moet wel werk te doen hebben.
Daarom is het erg belangrijk dat fokkers heel goed op de juiste karakters letten.

Er zijn mensen die juist liever de Spaanse waterhond hebben, omdat ze de Fransen te rustig vinden. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-10-25 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:37

Spinone italiano, een vriendin heeft er 1 en het is echt een hele leuke hond ook heel fijn in het gezin ed. ik ken er nog een paar van de training maar ook deze zijn super lieve en leuke honden.

Of de langharige labrador als je geen korthaar wil, loopt hier in de buurt rond ook een hele lieve hond deze mensen hebben ook kleine kinderen en een druk huishouden, maar hond is jong maar volgens hun hele fijne hond.

Zelf heb ik een labrador (kortharig) wil nooit anders meer, dit is onze 2de voorheen al heel wat verschillende rassen gehad ook toen ik nog thuis woonde maar de labrador past het beste bij ons.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:53

Ik heb serieus nog nooit een langharige labrador gezien? Dat kan toch geen zuivere labrador zijn? :o

Een poedel vind ik wel echt een heel andere hond dan een golden. Maar ze hebben wel overlappende gezondheidsproblemen. Dus die kruising lijkt mij niet bepaald gezonder.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:56

Er zijn ook rassen waarbij de beoogde honden eerst een verplichte karaktertest positief moeten doorlopen voordat er mee gefokt mag worden vanuit de rasvereniging. Dit is oa bij de briard het geval, er wordt dan getest op agressiviteit, angst en nervositeit. Dit zijn eigenschappen die niet bij het ras horen en een negatief fokadvies krijgen.
Toen wij voor de briard kozen vonden we het een fijn gevoel dat deze test bij de voorouders van onze pup was gedaan. Het gaf voor ons gevoel wat meer zekerheid op een hond met stabiel karakter. Natuurlijk valt of staat er ook veel met de opvoeding maar een nerveuze of angstige hond trainen of een stabiele hond scheelt heel veel zeker wanneer je minder ervaren honden eigenaar bent. Dat waren wij overigens niet, onze briard is onze 11e hond, voor haar veel herplaatsers gehad en niet altijd de gemakkelijkste.

ppdreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 17:13

Echt heel fijn al jullie reacties :)

Dat karakter van de Barbet is echt wel wat we zoeken ja. Het lieve en evenwichtige, de wil tot samenwerking en actief zijn buiten, terwijl ze dus binnen gewoon relaxte ‘huishonden’ zijn.
Hoe meer we erover horen en lezen hoe enthousiaster we worden, zeker omdat het ook nog eens een gezond ras is. Niet zo doorgefokt.
Het enige ‘nadeel’ is eigenlijk het vachttype, wat er leuk uitziet (in de wat langere ‘beertjeslook’) maar regelmatig professioneel getrimd moet worden.
Ik begreep eerder van iemand met een poedel dat zij zelf trimt/ scheert. Is dat ook nog zelf te doen met een wat hoger kammetje (zodat het wat langer blijft), of is daar eigenlijk geen beginnen aan?
Hebben anderen daar misschien ervaring mee?
Ik vind het fijn om de verzorging in de basis in eigen hand te kunnen houden.

Alvast bedankt weer! :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:19

CoRiNa1983 schreef:
Spinone italiano, een vriendin heeft er 1 en het is echt een hele leuke hond ook heel fijn in het gezin ed. ik ken er nog een paar van de training maar ook deze zijn super lieve en leuke honden.

Of de langharige labrador als je geen korthaar wil, loopt hier in de buurt rond ook een hele lieve hond deze mensen hebben ook kleine kinderen en een druk huishouden, maar hond is jong maar volgens hun hele fijne hond.

Zelf heb ik een labrador (kortharig) wil nooit anders meer, dit is onze 2de voorheen al heel wat verschillende rassen gehad ook toen ik nog thuis woonde maar de labrador past het beste bij ons.

De spinone zijn idd erg leuk. Ik ken ook iemand die er èèn heeft. Wel zit die een hele middag bij de trimmer. Veel vachtverzorging nodig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:19

MarlindeRooz schreef:
Ik heb serieus nog nooit een langharige labrador gezien? Dat kan toch geen zuivere labrador zijn? :o

Een poedel vind ik wel echt een heel andere hond dan een golden. Maar ze hebben wel overlappende gezondheidsproblemen. Dus die kruising lijkt mij niet bepaald gezonder.

Zeker
Er zijn ook langharige rottweilers, husky’s etc. Heeft te maken met 2 recessieve allelen (wat een woord) op een gen

‘ De langharige Labrador Retriever heeft een combinatie van twee recessieve allelen (genen), wat resulteert in een langere vacht . Dit gen wordt het fibroblastgroeifactor 5-gen genoemd. Genetici noemen het het FGF5-gen. De Labrador-fokkersgemeenschap staat echter bekend onder de naam L-gen.’

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:41

mika11 schreef:
BrankaZ schreef:
Verder zou ik in de situatie van de ts juist een exterieur gefokte hond adviseren omdat die gewoon wat relaxter zijn. Een werktype is gefokt om (je raadt het al…) te werken met hun baas. Die zijn doorgaans wat drukker.

Dat hoeft niet persé.
De barbet is een typische werkhond.
Werd bv gebruikt door jagers om geschoten watervogels te apporteren.
Ook werd hij gebruikt op vissersboten, daar moest hij uren rustig kunnen wachten totdat hij iets uit het water moest halen.
Op boerderijen werd hij gebruikt als manusje van alles.
Dit karakter, het samenwerken met z'n baas en ook vooral zijn rustige en niet nerveuze aard was heel belangrijk.
Hij moest in staat zijn om uren of dagen geduldig met z'n baas te wachten.
Maar als ie wat moest doen, kwam z'n ware aard naar boven, namelijk werken in alle omstandigheden.
Dit karakter hoort bij de barbet, hij is heel relaxed maar moet wel werk te doen hebben.
Daarom is het erg belangrijk dat fokkers heel goed op de juiste karakters letten.

Er zijn mensen die juist liever de Spaanse waterhond hebben, omdat ze de Fransen te rustig vinden. :)

Ik heb het over rassen waar er duidelijk verschil is tussen de werk- en exterieur types en specifiek Golden Retrievers. Dat ras ben ik vrij goed bekend mee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:14

En een Sint Bernard of Pyreneese Berghond of Chow Chow?
Of eventueel de Bobtail maar dan in een normaler vachttype dan de showextremiteiten?

Edit: nog een ras toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 19-10-25 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:15

Een Chow Chow als beginnershond? :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:16

MarlindeRooz schreef:
Een Chow Chow als beginnershond? :o

Ik dacht hetzelfde :=

Ik denk dat een golden retriever een serieus leuke optie is. Ik vind het leuke, blije, goed opvoedbare honden. En ze zijn zeker knap om te zien, langharig en geen trimmer nodig :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:18

Zoals gezegd, de eerste hond wordt vaak beter opgevoed en correcter begeleid dan menig 2de, 3de of 4de hond.
Maar net hoe geëngageerd mensen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:23

Dat vind jij.

Ik vind dat het lezen van een hond, leren welke methode goed past en het handig zijn met corrigeren echt iets is waar je kilometers voor moet maken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:24

Klopt, dat vind ik inderdaad.
En jij mag daar het jouwe van vinden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:28

Little_Gift schreef:
En welk hondenras raadt jij bij deze aan? :j

Eerlijk gezegd vind ik dat een lastige. Een langharige grote hond, met een hoog knuffelgehalte, die niet naar de trimmer hoeft, voor een beginnende eigenaar. Het eerste wat bij me op komt is een friese stabij.