Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:24

Ik heb een pup van bijna 7 maanden geadopteerd uit een Nederlands asiel. Stond niet op de site ivm gevoelige situatie. Ik heb 375 euro betaald voor de pup.
Het asiel heeft vanalles voor de pup betaald; dierenarts check, voer, vaccinaties enz. Dus ik vind die prijs eigenlijk wel logisch.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:26

CobCowgirl schreef:
Kabayo schreef:
Wel bijzonder dat het merendeel bij adoptiecentrum dan puppies zijn…

Edit
Bij takis dan niet. Maar heb net 3 andere opgezocht waarvan 85% pup is. Ook ken ik niemand in Nederland die op oudere leeftijd een straathond heeft geadopteerd. Alleen maar pups

Ik heb er zelf een van 1 jaar geadopteerd en ik ken wel meerdere mensen die heel bewust alleen maar oudere en/of senior honden adopteren uit het buitenland. Net als bij honden in Nederlandse asiels zijn oudere honden minder gewild.

Dan zou je verwachten dat de website vol staat met oude honden. Maar niks is minder waar

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:26

Ja, moet ook wel zeggen dat het eerste wat ze uit dodingstations meenemen puppies zijn, die zijn het meest kwetsbaar, maar kan je wel wat stichtingen geven hoor, die vol zitten met volwassen honden, en de oproepen om volwassen honden te redden zijn niet op 2 handen te tellen per dag, die krijgen amper response, de puppies die ze willen redden vinden meestal wel paten , puppies doen mensen meer als oudere honden, en mensen willen graag een pup omdat deze over het algemeen geen rugzakje hebben...

dus daarin zit wel meer vraag als de oudere honden, maar goed, ik heb 5 oudere honden > 6 maanden hier rondlopen...

kimmie261

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:31

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:33

Ik keek op Nederlandse sites

Maar mooi voor jullie hoor dat jullie het doen en daar tijd en ruimte voor hebben.
Ik heb ze wel veel in de opvang en zoals ik al zei, ze zijn allemaal typisch in hun gedrag. En ook allemaal met verlatingsangst… maakt mij niet uit. Maar als ik dat zelf zou moeten kopen zou ik passen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 06-01-26 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:35

kimmie261 schreef:
dus daarin zit wel meer vraag als de oudere honden, maar goed, ik heb 5 oudere honden > 6 maanden hier rondlopen...

Dus de stelling vraag en aanbod van rien10 was dan toch niet zo "zo absoluut niet waar"... Ze volgen dus toch wel vraag en aanbod en selecteren welke honden wel en niet gered mogen worden dus

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:44

Sphoek heeft veel meer volwassen honden dan pups in het aanbod
Ik volg hun al heel wat jaren en gelukkig worden er vaak volwassen honden geadopteerd.
Wij willen ook nooit een pup, kiezen altijd voor een volwassen hond. Onze eerste die we via hun hadden was 3 jaar, de 2 honden die we nu hebben waren rond de 2 jaar bij adoptie

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:45

Hopeforcatasstrays is van een Nederlandse vrouw
https://www.facebook.com/p/Hope-for-Cat ... 019439267/

Dushi zat er zo bij...
Afbeelding

Al de hondjes van de foto zijn gered en bijna 2 jaar later zitten bijna alle geredde volwassen honden nog in shelters, puppies zijn wel geadopteerd, dus het is de consument die kiest voor de puppies en die meer kans geven als de volwassen hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:46

Little_Gift schreef:
kimmie261 schreef:

Dus de stelling vraag en aanbod van rien10 was dan toch niet zo "zo absoluut niet waar"... Ze volgen dus toch wel vraag en aanbod en selecteren welke honden wel en niet gered mogen worden dus

Kan je mij zeggen waar ik "absoluut niet waar" heb geschreven

Geen idee waar jullie dat vandaan halen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:58

Natuurlijk gaan hier vooral puppen naartoe. Die zijn gewild, zijn makkelijker herplaatsbaar, zijn goed te vormen nog.

Best wat volwassen dieren die niet aarden in een drukke huis-situatie. Vergis je ook niet in wat er gevraagd wordt van een dier dat komt vanuit een roedel-leven in vrijheid naar opgesloten worden in een huis, moeten luisteren, alleen maar op sommige plekken mogen plassen, weinig tot geen soortgenoten. Dat is een totaal ander bestaan. Zat honden die het de hel vinden. We bedoelen het reuze goed maar het is echt niet altijd een verbetering

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:58

Ik heb verschillende oudere honden uit het buitenland gehaald.
De reden dat we nu vrij kort achter elkaar 2x een pup hebben is omdat we kinderen hebben waarvan de jongste een aardige rugzak heeft. Daarom hebben we in overleg met de stichting besloten dat voor nu een pup het beste is.
Voor mezelf heb ik liever volwassen honden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:03

Ik heb nu al 3 keer een oudere hond ( ongeveer 6 jaar ) uit Nederland geadopteerd.
Soms gratis, soms een symbolisch bedrag, maar dan ook wel kosten kwijt aan achterstallig medisch onderhoud. Alle drie de keren was het heel fijn om een iets oudere hond een nieuwe plek te geven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:11

troi schreef:
Natuurlijk gaan hier vooral puppen naartoe. Die zijn gewild, zijn makkelijker herplaatsbaar, zijn goed te vormen nog.

Best wat volwassen dieren die niet aarden in een drukke huis-situatie. Vergis je ook niet in wat er gevraagd wordt van een dier dat komt vanuit een roedel-leven in vrijheid naar opgesloten worden in een huis, moeten luisteren, alleen maar op sommige plekken mogen plassen, weinig tot geen soortgenoten. Dat is een totaal ander bestaan. Zat honden die het de hel vinden. We bedoelen het reuze goed maar het is echt niet altijd een verbetering

Uiteraard
Maar wat gebeurd er met de volwassen honden dan?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:13

Wij hebben sinds dit weekend een herplaatser uit Nederland, een labrador van 6 jaar , nog heel energiek. We hebben er 450 euro voor betaald.
We zochten juist een volwassen hond omdat het karakter dan beter te zien is, mijn oudste dochter vind het happerige/ speelse van een pup lastig/ spannend.
Nu hebben we een hond die zindelijk is, de commandos kent dus wat ons betreft ideaal.

Wij hebben vorig jaar honden opgevangen voor een stichting, en dat waren niet alleen kleine pups, je merkt alleen dat pups sneller wennen aan de drukte in nl.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:26

Kabayo schreef:
troi schreef:

Uiteraard
Maar wat gebeurd er met de volwassen honden dan?

Die blijven in grote shelters, zoals ik hierboven al in een link heb gezet, en daar staan ze ter adoptie, let wel deze shelters hebben 300- 600 honden, in heel Nederland zitten nu 130 honden in het asiel, verdeeld over alle asiels, zo vol zijn deze niet...

Grote reddingsacties gaan dus ook alleen maar als shelters plek hebben, zo kunnen dus alleen het aantal dieren gered worden als er een doding aangekondigd is, als dat er plek is... en dan redden ze eerst de zwakste/ ziekste en kleinste dieren, en dat zijn dus pups en hun moeders en zieke verzwakte dieren, daarna de andere...

Het zijn mega acties die gehouden worden, alle honden moeten een outcome, medische verzorging , transport en paten hebben.. zo spannend steeds weer of het gaat lukken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:48

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:05

Ja vreselijk. Ik vind het soms onethisch om een hond te nemen omdat ik vier dagen op kantoor werk (mogelijk straks 3). Maar dan zie ik dit soort dingen. En dan denk ik misschien beter 30 uur per week alleen op een warme bank liggen dan in zo’n asiel. :o

(Maar ik doe het niet hoor)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:41

Kabayo schreef:
Wel bijzonder dat het merendeel bij adoptiecentrum dan puppies zijn…

Edit
Bij takis dan niet. Maar heb net 3 andere opgezocht waarvan 85% pup is. Ook ken ik niemand in Nederland die op oudere leeftijd een straathond heeft geadopteerd. Alleen maar pups

Ik had er eentje van een jaar of vijf/zes (geschat) en eentje van 2.5. Beide via stichtingen. Die twee stichtingen doen ook vooral volwassen honden, voor zover ze denken dat een zwerver op leeftijd zich nog kan aanpassen. Bij twijfels geven ze zo'n hond niet op ter adoptie. Daarom zie je misschien vaker de pups voorbij komen, die kunnen probleemloos geadopteerd worden meestal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:50

"Absoluut niet waar" zijn de woorden van Troi.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:54

Tja ik lees net in het ander topic van Gem over de Italiaanse Maremma kruising pups, dat in amper 2 dagen tijd er al 2 pups geadopteerd zijn, 2 gefosterd met optie adoptie... Gaan die diepgaande screenings zo snel dan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:17

Little_Gift schreef:
Tja ik lees net in het ander topic van Gem over de Italiaanse Maremma kruising pups, dat in amper 2 dagen tijd er al 2 pups geadopteerd zijn, 2 gefosterd met optie adoptie... Gaan die diepgaande screenings zo snel dan?

Niet zo aardig dit, want voor de tweede keer moet ik je vragen om de OT van mijn topic beter te lezen. Nu voelt het voor mij alsof ik me hier moet verantwoorden voor Filos terwijl ze al anderhalve maand bezig zijn. Het topic is pas enkele dagen oud, niet de adoptiescreenings.
Waarom doe je dit Little Gift?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:21

Waarom voel je je aangevallen? Het was een oprechte vraag en ik post het express hier omdat het hier om deze zaken ging. In jouw eigen topic vond ik het juist niet van toepassing omdat dat over jouw pupjes gaat dus die wilde ik niet vervuilen. Maar hier in dit topic ging het wel over al die randzaken dus vandaar hier de vraag. Niets meer en niets minder.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:26

Maar die stichting zit niet op Bokt en kan hier je geen uitleg verschaffen. Als je echt geïnteresseerd bent in het antwoord op deze oprechte vraag, geef ik je met liefde een telefoonnummer.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:28

Ok nu ben ik het spoor bijster... Er worden hier zoveel stichtingen besproken die niet op bokt zitten... Ik krijg dus nu opnieuw het gevoel dat er heel veel gewoon niet geweten mag worden of toch zeker niet neergepend mag zijn en net dat wringt me zo als het om stichtingen gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:34

die snap ik niet, waarom krijg je het gevoel dat heel veel niet geweten mag worden of mag neergepend worden? Omdat Gem jouw aanname corrigeert met de feitelijke info?