Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:41

Nyaleti

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:28

Ik voer dit al heel lang naar tevredenheid. Katten zien er top uit. Enige nadeel vind ik dat de brokjes heel klein zijn.
Maar kwa ingrediënten is het netjes, mocht je Kim's Kattenweetjes kennen, daar scoort die een 1 of 2.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:47

Ik ben voor een van mijn Maine Coons gewisseld van natvoer. Hij kreeg eerst Mac’s en Animonda Carny maar at dit de laatste tijd met lange tanden. Ik voer nu Power of Nature, het goede nieuws is: hij vindt het heel lekker, het slechte nieuws is: hij zeurt de hele dag om eten en eet eens zoveel brok :(. Op het etiket staat niet zoveel informatie maar op internet staat het volgende:

Analytische bestanddelen: Eiwitgehalte 8,0%, vetgehalte 6,0%, ruwe celstof 0,5%, anorganische stof 2,0%, vochtgehalte 82,0%, calcium 0,3%, fosfor 0,15%.

Toevoegingsmiddelen (per kg): Voedingsadditieven: vitamine A 3000 IE, D3 350 IE, E 40 IE, koper (sulfaatpentahydraat) 0,1 mg, taurine 2500 mg.

Ik raak nu helemaal in de war, het eiwit lijkt veel te laag maar ik houd ook helemaal geen koolhydraten “over” klopt dat nu? Hoeveelheid vet lijkt dan weer wel ok.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:01

Om het goed te kunnen vergelijken moet je omrekenen naar droge stof, dus het percentage vocht er af halen. Bij brokvoeding is er ongeveer 10% vocht, bij natvoeding rond de 80%. De analytische bestanddelen lijken daarom heel anders.

Deze voeding heeft +- 45% eiwitten, 34% vetten. Koolhydraten zijn ongeveer 8%.

Door het hoge vochtgehalte, moet je van natvoer meer geven dan droogvoer, voor dezelfde hoeveelheid calorieën.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:22

He, mijn katten eten de Animonda Carny ook niet meer graag terwijl ze er voorheen gek op waren. Zou er wat veranderd zijn in samenstelling?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:29

Hier ook met de carny. En had net een nieuwe partij gekocht, maar nu lopen ze te kniesoren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:31

salamaleque schreef:
Ik ben voor een van mijn Maine Coons gewisseld van natvoer. Hij kreeg eerst Mac’s en Animonda Carny maar at dit de laatste tijd met lange tanden. Ik voer nu Power of Nature, het goede nieuws is: hij vindt het heel lekker, het slechte nieuws is: hij zeurt de hele dag om eten en eet eens zoveel brok :(. Op het etiket staat niet zoveel informatie maar op internet staat het volgende:

Analytische bestanddelen: Eiwitgehalte 8,0%, vetgehalte 6,0%, ruwe celstof 0,5%, anorganische stof 2,0%, vochtgehalte 82,0%, calcium 0,3%, fosfor 0,15%.

Toevoegingsmiddelen (per kg): Voedingsadditieven: vitamine A 3000 IE, D3 350 IE, E 40 IE, koper (sulfaatpentahydraat) 0,1 mg, taurine 2500 mg.

Ik raak nu helemaal in de war, het eiwit lijkt veel te laag maar ik houd ook helemaal geen koolhydraten “over” klopt dat nu? Hoeveelheid vet lijkt dan weer wel ok.

Wat geeft de voedingstabel van Animonda en Carny aan? Hoeveel voor zijn gewicht?
En de voedingstabel van PoN?

Je voert brokjes bij dus je moet niet die volledige hoeveelheid geven natuurlijk maar zo kun je wel vergelijken of je in verhouding meer of minder moet voeren van de Power of Nature.

En het rekensommetje van Leo doen voor de Animonda en Mac. Misschien zit er in de PoN veel minder eiwitten of vetten, daardoor vult het minder goed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:38

Hier eten ze Animonda nog prima. Maar ik heb deze batch eind vorig jaar binnen gekregen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:39

Nyaleti schreef:
salamaleque schreef:

Wat geeft de voedingstabel van Animonda en Carny aan? Hoeveel voor zijn gewicht?
En de voedingstabel van PoN?

Je voert brokjes bij dus je moet niet die volledige hoeveelheid geven natuurlijk maar zo kun je wel vergelijken of je in verhouding meer of minder moet voeren van de Power of Nature.

En het rekensommetje van Leo doen voor de Animonda en Mac. Misschien zit er in de PoN veel minder eiwitten of vetten, daardoor vult het minder goed.

Ik voerde bij Animonda en MAC ook altijd brokken. Precies afgepast wat ze mogen hebben, het zijn binnenkatten dus ik wil niet dat ze te dik worden. Ze zeurden nooit om eten dus in PoN zit minder wat vult lijkt mij. Ik ga de bestanddelen van MAC en Animonda erbij zoeken. Ik wil dat ze zo gezond mogelijk eten maar als het beter/gezonder is qua samenstelling en ze laten het staan schiet het alsnog niet op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:53

Het type koolhydraten dat er in zit kan ook verschil maken voor de verzadiging. Nu hebben katten geen koolhydraten nodig (vezels wel) dus liever een percentage zo laag mogelijk. Maar als ze het gewend zijn, is het lastig om het helemaal weg te gaan laten. Dan kunnen ze inderdaad hongeriger worden.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:24

Zijn jullie bekend met het merk Kronch?

https://www.kronch.nl/kattenbrokjes-met-zalm

Onze kat is pas enorm ziek geweest. Na een dag aan het infuus bij de DA is hij gelukkig weer helemaal opgeknapt, maar sinds dien wil hij spontaan zijn power of nature brokjes niet meer.

Ik ben naar een natuurlijke dierenwinkel in de buurt gegaan in de hoop wat vergelijkbaars te vinden, echter was dit het enige wat zij aan kattenvoer verkochten. Hij eet het heel goed, maar ik kan er maar weinig ervaringen/info over vinden. Dus ben benieuwd of jullie het kennen! :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:14

Ik ken het enkel van de hondenkoekjes en die zijn voor koekjes best wel goed, als in de zin van: weinig troep. Qua voeding geen idee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:40

Ik ken het merk alleen van snacks maar even gekeken voor je.
Ze zijn iig wel heel open over alle ingrediënten, wat een absolute plus is. Gros van de ingrediënten ziet er prima uit.

Op droge stof gezien zit je op ruim 40% eiwit en bijna 20% vet. Koolhydraten blijft onder de 30%, voor een kat veel (liefst blijf je onder de 10%) maar in vergelijking met veel andere brokken redelijk.
Het nadeel van een visbrok vind ik dat de vetten /oliën snel oxideren en dat de brok dus sneller ranzig wordt. Als je kleine zakjes koopt die binnen 6 weken na openen op zijn zit je goed. Wel zou ik zelf afwisselen met andere smaken, voor wat meer eiwitverdeling. Maar katten kunnen daar inderdaad lastig in zijn. Afwisseling kan ook in natvoer zitten (kies dan voor gevogelte of roodvlees, geen vis).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:04

Leo, waarom raad je bij een compleet brok ook nog aan om van eiwitbron te wisselen? Oprechte vraag vanuit interesse.
Met kvv of vers snap ik het (alleen weet ik nu even niet meer precies waarom met vis) maar met brokken eigenlijk niet eerder gehoord.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:07

Leo antwoordt vast uitvoeriger. Ik weet enkel dat een visbrok wordt aangeraden als “goed ter afwisseling voor even” maar om niet om continu te geven. Allicht dat daarom Leo adviseert om ze af te wisselen met een niet-visbrok.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:32

Geen visbrok langdurig geven ivm thiaminase en zware metalen. Vis is erg vervuild

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:32

Maar is dat niet met veel eiwitbronnen zo? :o
Ik ken weinig mensen (laat staan merken) die kijken waar het vlees vandaan komt. Bijvoorbeeld kip, ga er maar vanuit dat dat van een plofkip komt. Hoe gezond is dat?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:43

Bij vis zit je inderdaad met grotere kans op vervuilde bron, zeker bij de grotere vissoorten. Daarnaast bevat vis een hogere concentratie vitamine D wat toxisch kan worden. Daarom zie ik visbrok met name als een afwisseling met andere eiwitten en hooguit voor de heel gevoelige honden of katten met allergieën waar geen ander geschikt eiwit voor gevonden kan worden als alternatief, maar dan wel onder opvolging.

Bij brok hoor je afwisseling inderdaad niet vaak maar ik raad het wel aan, juist voor een diverser aminozurenprofiel en sterkere darmen / immuunsysteem. Mits het kan voor het individu natuurlijk.

Klopt dat je qua bron van andere eiwitten ook niks weet. Het zijn niet de mooie kipfilets die er in gaan in de meeste gevallen. Diervoedingsindustrie blijft lastig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:03

Sommige merken beweren wel dat ze enkel dieren gebruiken met vrije uitloop. Hoe vrij die vrije uitloop is, weet ik natuurlijk niet. Het geeft toch wel het gevoel dat ze geen plofkippen ed verwerken. Celtic Connection en Farmina zijn bv van die merken.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:54

Heeft er nog iemand tips voor mij? Eigenlijk wel voor allebei mijn katten...

Situatie: 2 5-jarige gecastreerde katten, allebei als zwerver geboren maar als kitten al gevonden/via stichting gevangen. Wij hebben de ene sinds hij ong 10 weken is, de andere met een half jaar.
Ze hebben onbeperkt toegang tot Purizon kip en vis brokjes, die eten ze allebei graag en goed. Het zijn 2 grote katten, maar zijn met 6-6.5 kg prima op gewicht. BCS is 4-5 voor de een en 5-6 voor de ander, na de winter. Ze zijn nu meer buiten en dan vallen ze vaak wat af, door de zomer heen. Ze gaan overdag naar buiten via kattenluik.

Nu mijn "problemen"
Kat 1: Kan geen natvoer eten.
Alles wat hij eet (en ik heb veel geprobeerd), kotst hij binnen 30 seconden uit. Hij vindt het heerlijk, eet het op, draait zich om, je ziet de kokholsbeweging door zn hele lijfje gaan, hij kotst het uit en schrikt daar van en loopt weg. We hebben van alles geprobeerd qua natvoer maar hij doet het met elk (duur en goed) merk: cosma, Almo nature, Animonda (dat is echt heel ranzig uitgekotst), Feringa maar ook met gewoon wat tonijn uit blik, en soms ook op zn favoriete snoep, een Cosma Tonijn Licky treat. Mijn vriend heeft dus, al heel lang geleden, gezegd dikke doei hij krijgt het niet meer. Kan voor de kat ook niet goed zijn.
Hij doet dit bij tijd en wijle ook met zijn brokken, maar dan vooral als hij een tijdje niet gegeten heeft en dan en eet en drinkt.
We hebben een lick mat/slowfeeder geprobeerd maar daar gebeurt het ook bij. Hij drinkt wel geregeld en goed, ook binnen uit de bakjes.
Ik weet hoe belangrijk nat voer is, dus wil het eigenlijk wel graag geven. Hij schijnt bij de buurvrouw wel eens wat van haar kat zijn Whiskas te snoepen, dat kotst hij blijkbaar niet uit.
Ik ben zelfs nutritionist voor dieren en weiger Felix/Whiskas/en dergelijke te kopen dus dat gaat hij niet krijgen.
Heeft er nog iemand een tip of geef ik het toch maar op of stap van mn principes af en koop whiskas voor hem?

Kat 2:
Drinkt lang niet zo goed maar vindt het natvoer heerlijk. We hebben nu een routine (hou op schei uit het is vreselijk) dat hij weer binnen komt na een uurtje buiten en ons dan luid miauwend komt vertellen dat het tijd is voor natvoer. Hij krijgt dan een zakje van zo'n 80 g.
Nu alleen het probleem, hij is KIESKEURIG.
Hij eet, op het moment, alleen brokjes/stukjes in saus. In gelei is af en toe nog ok maar niet te veel.
Ik wissel nu Concept for life in saus, Almo nature daily en wat Cosma tonijn in bouillon af maar hij wil echt niet alles en te vaak hetzelfde is al weer dikke doei hoef ik niet. Ik had wat zakjes van Maxizoo meegenomen, de Premiere Deluxe ragout en Real Nature wilderness. Die vond hij wel heel lekker maar zijn behoorlijk aan de prijs.
Hij eet qua smaken ook alleen kip, kalkoen, zalm, en tonijn of mixen van deze smaken. De wat vettere soorten als in rund, lam, konijn eet hij echt niet, dan kijkt hij me aan of ik wel helemaal lekker ben.
Zijn er nog andere merken? Ik wil graag zoveel mogelijk afwisseling zodat hij iig blijft eten en ik niet weeeeer op zoek moet naar iets nieuws.
Zakjes werken het beste omdat ik dan elke dag een ander smaakje kan geven.

Heel lang verhaal geworden, sorry :o :list:

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:21

Leo schreef:
Ik ken het merk alleen van snacks maar even gekeken voor je.
Ze zijn iig wel heel open over alle ingrediënten, wat een absolute plus is. Gros van de ingrediënten ziet er prima uit.

Op droge stof gezien zit je op ruim 40% eiwit en bijna 20% vet. Koolhydraten blijft onder de 30%, voor een kat veel (liefst blijf je onder de 10%) maar in vergelijking met veel andere brokken redelijk.
Het nadeel van een visbrok vind ik dat de vetten /oliën snel oxideren en dat de brok dus sneller ranzig wordt. Als je kleine zakjes koopt die binnen 6 weken na openen op zijn zit je goed. Wel zou ik zelf afwisselen met andere smaken, voor wat meer eiwitverdeling. Maar katten kunnen daar inderdaad lastig in zijn. Afwisseling kan ook in natvoer zitten (kies dan voor gevogelte of roodvlees, geen vis).

Bedankt voor je uitgebreide reactie(s), super lief en fijn!

Hij krijgt diverse smaken gevogelte natvoer van Animonda, dus we hebben gelukkig nog wat afwisseling.

Ik heb een 7,5 kilo zak besteld omdat hij dit goed eet en moet aankomen, maar dan kijk ik daarna toch nog even verder :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:19

wouterpaard schreef:
Wat vinden we van welness core?
https://www.welkoop.nl/wellness-core-st ... VWZbtwWbTa

Eten (carnilove) was te snel op en is niet in de winkel. Toen de welness core gekocht met wat ik hier heb geleerd lijkt dit niet heel slecht?

Wij voeren deze brokjes inmiddels en zijn heel tevreden! Goede kwaliteit en kat lust het graag. Natvoer voeren we van Amanova want hij lust het natvoer van Wellness Core niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:55

@Sodera
Toevallig gaf ik mijn kat gister nieuw natvoer, misschien is dat wat. Is eigenlijk gewoon fijn filet.
Ik heb een foto voor je gemaakt, let alleen niet op het gebutste blikje :').

Afbeelding

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:16

UMayDream schreef:
wouterpaard schreef:
Wat vinden we van welness core?
https://www.welkoop.nl/wellness-core-st ... VWZbtwWbTa
.

Eten (carnilove) was te snel op en is niet in de winkel. Toen de welness core gekocht met wat ik hier heb geleerd lijkt dit niet heel slecht?

Wij voeren deze brokjes inmiddels en zijn heel tevreden! Goede kwaliteit en kat lust het graag. Natvoer voeren we van Amanova want hij lust het natvoer van Wellness Core niet.

Dank voor de reacties hierop! Ik blijf deze mengen met carnilove zodat er wat meer speling is ivb bestellen

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:28

Ik heb Yarrah voor mijn kat. Als vegetariër en persoon die zo veel mogelijk biologisch eet/koopt. Wil ik ook dat mijn kat geen bio-industrie vlees eet. Yarrah is één van de weinige die biologische en graanvrije brokjes verkoopt. Ik bestel het bij de petsplace. Nat voer krijgt mijn kat ook: 1/3e vleesje met wat water elke dag. Deze is van huismerk ah. De AH verkoopt namelijk biologisch natvoer voor katten. Mijn kat zit nu goed in z’n vacht. Kan onbeperkt brokjes krijgen zonder te dik te worden en ze is van depri kat, naar actief gegaan !