Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:29

Dat is idd niet gemakkelijk en van achter het scherm is het makkelijk. Als je man er inderdaad minder mee geconfronteerd is geweest, zal het voor hem allicht nu plots heel snel gaan, en zal hij ook even tijd moeten hebben om het in te zien. Goed dat de DA mee is in het verhaal, hopelijk kan die idd je man het doen inzien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:30

Wat rot voor je, :(:)

Je geeft juist om je hond, en zo’n moeilijke keuze ook nog ruzie enzo.
Sterkte,

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:46

Zo herkenbaar! Onze Heilige Birmaan van 19
viel gewoon om in de tuin en kon niet meer opstaan. Mijn man vond het nog zijn tijd niet ‘want hij at toch nog zo lekker zijn gerookte zalm’. Toen het paar dagen later nog eens gebeurde heb ik hem de keus gegeven.
Ik laat hem inslapen mét of zonder jouw toestemming. Hij werd die dag 19 en de dierenarts vond het het mooiste cadeau wat we hem konden geven. Achteraf gezien veel te lang gewacht. Jammer genoeg is me dit daarna nog drie keer gebeurd, mijn man kan geen afscheid nemen en we zijn in mijn optiek altijd te laat.

Sterkte TS. Echt een hele nare situatie waar jij je in bevindt. Ook het feit dat je wordt weggezet als iemand die niet het beste met haar hond voorheeft, maar het zo wel gemakkelijker vindt. Hopelijk beseft je man snel dat dit voor de hond geen leven is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:00

Inslapen is dus nog geen optie, omdat de DA en jouw man het daarmee niet eens zijn.

Verder zijn er wel goede tips gegeven. Heb je die allemaal al geprobeerd?

Belangrijk is om haar warm en droog te houden.
Er staan prima waterdichte hondenjassen op Temu voor niet al te veel geld.
Een warmte ligmat op elektriciteit zag ik al. Hoeft niet op max te staan maar net zo dat de hond het comfortabel heeft en ze minder stram wordt.
Mijn oude hond va 14,5 jaar met kromme artrosepoten doet het erg goed op curcuma, beter dan op metacam. Daarmee kan de metacam met de helft terug in dosis. En wellicht er wel helemaal af. Dat is even uitproberen. Recept voor een 'golden paste' vind je op internet. Mijn hond krijgt 2 x daags een kleine eetlepel door haar voer.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:22

Ik vind het ontzettend verdrietig voor de hond en voor jou.
Zo lang jouw man en de dierenarts niet akkoord gaan denk ik dat je dat voor nu het beste kan accepteren. Hoe moeilijk ook.
Dan is het vooral kijken hoe je de hond het meest comfortabel kan houden. Met pijnstillers en warmte denk ik.
Veel sterkte!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:50

Och lieve Ts, wat ontzettend heftig dat dit zo gaat. Ik leef met je mee en geef je via deze weg een hele dikke knuffel! Heel veel sterkte met deze zware periode :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:02

Wij kunnen het allemaal wel verdrietig en rot voor TS vinden maar wij zien die hond niet en die man en DA wel. Wellicht het idd niet zo erg is als de TS hier schetst!

Wat mij ook wel kan voorstellen. Ik ken geen 1 DA die er niet in mee zou gaan wanneer het duidelijk zijn tijd is.
Dus TS, koop een dikke jas voor het dier of houd hem binnen de tijd die hij nu nog heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:22

Popstra schreef:
Wij kunnen het allemaal wel verdrietig en rot voor TS vinden maar wij zien die hond niet en die man en DA wel. Wellicht het idd niet zo erg is als de TS hier schetst!

Wat mij ook wel kan voorstellen. Ik ken geen 1 DA die er niet in mee zou gaan wanneer het duidelijk zijn tijd is.
Dus TS, koop een dikke jas voor het dier of houd hem binnen de tijd die hij nu nog heeft.

Wat een bijzonder empatische reactie, precies waar TS nu behoefte aan heeft gok ik :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:59

Wat ik nog miste TS. Ik ken ook de maandelijkse injectie die nog mogelijk is als pijnbestrijding. Die is bij onze hond nog niet nodig omdat de curcuma zo goed helpt en houd ik dus in mijn achterzak. Maar als ze het nodig gaat hebben ga ik die zeker geven. Waarom hebben jullie besloten dat niet te doen?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:20

Omdat mijn man dat geld er niet voor over heeft. En omdat de eerste DA daar het nut niet van inziet. En dat is het dubbele van de situatie. Ik vind het niet eerlijk naar de hond toe. De ontstekingsremmer/ pijnstilling is nog opgedreven.

Het tweede rotte is dat de hond heel ander gedrag stelt wanneer er vreemden zijn of op andere terrein. Er waren deze ochtend ook 2 andere honden waardoor ze meer allert was.
Iedereen die de hond ziet mijn moeder, schoonmoeder, cliënten die hier komen zeggen hetzelfde als ik en hebben heel veel medelijde met de hond. Het is precies of de hond heeft 2 'gezichten'.
Ik heb nu al een aantal heel duidelijke filmpjes doorgestuurd waar het lijden op te zien is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:45

Metacam is ook heel duur. Ik betaalde al 80 euro voor een klein flesje waar je nog geen maand mee doet. Dus dat maakt niet heel veel uit met die prik. En is beter voor de maag/darmen. Raar dat een DA daar niet het nut van inziet. Die spuiten werken wel.
Maar als je wat wil doen wat weinig geld kost, zou je de curcuma kunnen proberen.
Curcuma poeder kun je bv bestellen bij De Baroen.
Je kookt er 1 deel curcuma kruidenpoeder, met 2 delen water en een half deel kokos of olijfolie en 1 theelepel zwarte peper een papje van. En daar geef je dan 2 x per dag bij het eten van. Ik heb een grote hond en doe 2 kleine (kinder)eetlepels. Als de hond t niet wil eten kun je het ook in de bek spuiten.
Bij onze hond zag ik al vrij snel een vermindering van de ontstekingsreactie (zwelling) in de voorpoten en ze liep ook gelijk beter. Dus dat zou je kunnen proberen, samen met warm en droog houden. Waarom zou je dat niet proberen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:56

Waar woon je in België ik in Breda en mijn dierenarts werkt ook in zundert en Hoogerheide en komt bij mensen thuis
Zij is recent voor zichzelf begonnen en heeft geen moeite met inslapen.

Mijn oude dierenarts moet ik ook leuren met mijn kat en allerlei onderzoeken doen. Zij kijkt naar totaal beeld en luistert naar mijn verhaal. Kat piest overal in huis, en nu hebben speciaal voer en spuit voor artrose heeft ze lijkt te helpen heb nu week geen pies gevonden, als ik vind dat ik er klaar voor ben of spuiten werken niet meer komt ze ze laten inslapen mijn kat is 16

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:07

Laibadji schreef:
Omdat mijn man dat geld er niet voor over heeft. En omdat de eerste DA daar het nut niet van inziet. En dat is het dubbele van de situatie. Ik vind het niet eerlijk naar de hond toe. De ontstekingsremmer/ pijnstilling is nog opgedreven.

Wauw... Ik kan me voorstellen dat je dit dubbel vindt..
Dus hij wil geen geld uitgeven aan de injecties, maar inslapen mag ook niet?
Hoe ziet hij het leven van jullie hond dan verder voor zich? :?

Ik kan me voorstellen dat je je wanhopig voelt TS :(:)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:16

Jeetje wat een vervelende situatie voor jou en de hond. Ik denk dat je er toch het beste van moet proberen te maken zolang de DA en je man niet mee willen werken. Misschien kun je de hond ondersteunen met supplementen, ik gaf ze gewoon glucosamine en duivelsklauw etc van het kruidvat of andere drogist, dat is niet zo duur en werkte bij mijn oude hond prima. Een lekkere warme jas kan ook al flink schelen, waterdicht dan kan ie de hele dag om. Ik weet niet elke maat hij heeft, maar ik heb hier nog wel een paar waterdichte liggen waar ik niets mee doe. Mocht je er belang bij hebben dan wil ik die best gratis naar je opsturen. Mijn hond lag ook heel graag op een schapenwollen vacht of deken, dat was echt zijn favoriete dekentje, die zocht hij constant op. Soms zijn die bij de kringloop wel voor een paar euro te koop.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:19

Wat een moeilijke situatie TS, heel veel sterkte gewenst!
Misschien is het al genoemd, maar is een warmtelamp boven de mand iets? Zoiets als bij kalveren?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:21

Laibadji schreef:
Ik heb nu al een aantal heel duidelijke filmpjes doorgestuurd waar het lijden op te zien is.

Heb je je man deze filmpjes ook laten zien en zo ja, wat ziet hij dan?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:30

Ik ben opgelucht dit te lezen.

Een heel forum riep zo hard om de hond in te slapen zonder deze te zien. Ik vroeg me vooral af, wat de hond jou zelf te vertellen heeft.

Honden ervaren pijn anders dan mensen. Zielig bestaat niet voor ze. Soms willen ze gewoon écht heel graag blijven leven tot het écht niet meer kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:34

Ts heeft filmpjes dus plaats er hier maar 1.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:37

Beemsterkaas schreef:
Ik ben opgelucht dit te lezen.

Een heel forum riep zo hard om de hond in te slapen zonder deze te zien. Ik vroeg me vooral af, wat de hond jou zelf te vertellen heeft.

Honden ervaren pijn anders dan mensen. Zielig bestaat niet voor ze. Soms willen ze gewoon écht heel graag blijven leven tot het écht niet meer kan.

Volgens mij is het niet de hond die hier praat maar de man en dierenarts.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:38

BigOne schreef:
Ts heeft filmpjes dus plaats er hier maar 1.

Waarom zou TS hier een filmpje plaatsen? Zodat iedereen nog eens z'n eigen mening gaat geven? Dat helpt toch totaal niet met wat TS in haar laatste update schreef?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:21

Slmt9 schreef:
Popstra schreef:

Wat een bijzonder empatische reactie, precies waar TS nu behoefte aan heeft gok ik :+

Oh je mag geen andere mening hebben over hoe je het leest??
Ik lees enkel TS haar kant. Ken de hond niet en als 2 anderen zeggen dat het nog niet nodig is waar moet je dan van uit gaan? Als hier al door meerdere geopperd word het het dier comfortabel te maken lees je ook nergens terug dit gedaan is.
Loopt al even he dit topic en buiten is het er nu niet bepaald aangenamer op geworden!
Ik lees alleen maar gezever.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:44

Is dit de 2e dierenarts die langs gekomen is? Het zou best kunnen, dat het inderdaad te vroeg is?
Wat ik dan wel ronduit triest vind is dat de dierenarts niet met een betere behandeling komt. Librela injecte is duur inderdaad en volgens mij is het moeilijk om de hond aan te raken?
Kun je bellen voor een andere (of extra) pijnstiller? Onsior kan misschien.

Simpele "oplossing" voor nu: kersenpitzakjes of een warmtekruik (met extra handdoek er omheen). Action, Blokker, Hema.. morgen kun je dat al in huis hebben.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:22

Ik ben al een aantal keer begonnen met het schrijven van een reactie.. maar het lukt me niet om het goed te omschrijven..

Ik vind het zo triest dat je (ts) op deze manier moet vechten om je hond te laten inslapen! Zowel bij de DA als met je man..
Nu zou ik helemaal geen boodschap hebben aan jouw man als ik lees dat hij eigenlijk niets wil. De hond mag niet ingeslapen worden en geen extra geld kosten. Ik snap echt niet dat hij niet op jouw oordeel vertrouwt en jou steunt! Zeker aangezien dit de tweede keer is dat dit speelt..

Ik kom op een praktijk waar heel erg veel dierenartsen werken.. ik kwam 2 weken geleden bij een dierenarts die mijn hond nog nooit gezien had.. en toen ik vertelde dat mijn hond thuis veel slechter was zei ze: dat geloof ik meteen! Op een andere plek of met andere mensen geeft een vertekend beeld, maar jij kent jouw hond het allerbeste.

Ik vind het echt oprecht heel erg voor jou en allermeest voor de hond.. :(:)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:32

Net weer ruzie gemaakt met mijn man. Ik had haar binnen gelegd omwille van de kou. Ze lag echt te rillen. Moest ze om 18u buiten van hem. Ik moest werken tot 21u en vind ik haar dus weer rillend aan de deur. Terug filmpje gemaakt. Doorgestuurd naar DA en verhaal bij. Mij ook echt kwaad gemaakt. Mijn hart breekt gewoon. Hoe kan je zo doen? Zijn reactie: ze moet haar maar in het stro leggen in de stal.
Ik heb hem gedwongen van een jas te kopen. Als hij dat morgen niet heeft gekocht zal het hier echt hard kletteren tussen ons vrees ik.

Een warmte lamp heb ik het moeilijk mee omdat ze echt in heel dik stro ligt. Ikzelf heb een angststoornis en vooral voor vuur. Dus ik ben daar irreëel bang voor.

Van mij mag iedereen een mening hebben. Voor of tegen maakt niet uit.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:42

Maar was dit de reactie van jouw man of van de dierenarts dat de hond maar in het stro moet gaan liggen?