Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:59

Roodvos schreef:
Tja, dat is ook een aanname hè.
Mijn broer heeft een keer een hond aangereden. Die was ontsnapt. Dan zeg je ook niet "de baasjes hebben het laten gebeuren"? Misschien was deze kat ook wel ontsnapt.

Deze ene kat misschien wel, maar het overgrote deel loopt buiten omdat de eigenaren dat willen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:05

Een ontsnapte kat ja dat kan. Kans is heel wat kleiner dan de naar buiten gebanjourde kat is die onder je auto beland.
De ander met een rot gevoel achter latend

Zo deel ik een vermiste kat op facebook hier in de buurt wel als het om een ontsnapte binnenkat gaat.
Anders niet.
Dan weet je dat ze gewoon eens niet meer thuis kunnen komen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:08

Ik heb geen kat en ik ben ook geen kattenmens. Maar ik vind loslopende katten in een buitengebied (muizen) anders dan in een woonwijk waar het overlast kan geven. Net zoals de hond op een erf los kan lopen en in een woonwijk uitgelaten wordt aan een riem. Kattenpoep in zandbak is gewoon niet fijn!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:14

Roodvos schreef:
mika11 schreef:
Ik heb geen last van katten, vind ze heel leuk.
Wat ik wel ontzettend erg vind, zijn alle dood gereden katten.
Ik vind het heel erg als ik er één zie liggen ;(
Hoe zit dat met de baasjes, waarom nemen die zo'n risico met hun dier?
Dat ze dood gereden kunnen worden en misschien wel uren liggen te creperen, dat doet er niet zo toe, lijkt het wel.
Ze hebben vrij buiten kunnen lopen, dat is blijkbaar belangrijker.

Een vriend van mij is vrachtwagen chauffeur en een tijd terug reed die 's ochtends vroeg een kat aan.
Hij is nog gestopt om te kijken, maar de kat leefde nog maar daar duidelijk niet lang meer.
Toen stond hij daar radeloos, hij is toen in de vrachtwagen gestapt en ermee over de kat te rijden om hem uit het lijden te verlossen. En toen aan de kant van de weg gelegd.
Hij was er kapot van en heeft er nog dagen last van gehad.
Maar de baasjes van die kat, die hebben het laten gebeuren.

Mijn broer heeft een keer een hond aangereden. Die was ontsnapt. Dan zeg je ook niet "de baasjes hebben het laten gebeuren"? Misschien was deze kat ook wel ontsnapt.

Nou, ik denk dat de kans veel en veel groter is een vrij buiten lopende kat aan te rijden.
Dan een hond of een kat die ontsnapt is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:16

Wat ik me nou afvraag na het lezen van dit topic... Hoe denken jullie als paardenbezitters/rijders dan over al die paardenshit op de openbare weg, fiets/wandelpaden?

Ik heb overigens wel een mening over buitenkatten, maar heb zelf een binnenkat die alleen in de zomer af en toe in de achtertuin komt met mij erbij, dus voel me verder niet zo aangesproken om te reageren :).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:17

Pantykous schreef:
Ik heb nu al 2 seizoenen aaltjes ingezet en dat werkt echt perfect :D

Ik heb nog niet een argument gehoord waarom een kat meer ruimte zou moeten hebben dan de eigen tuin.

Daar hoor ik inderdaad meer goede dingen over. Ik ga dat aankomend seizoen ook maar proberen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:21

Yv_ schreef:
Wat ik me nou afvraag na het lezen van dit topic... Hoe denken jullie als paardenbezitters/rijders dan over al die paardenshit op de openbare weg, fiets/wandelpaden?

Ik heb overigens wel een mening over buitenkatten, maar heb zelf een binnenkat die alleen in de zomer af en toe in de achtertuin komt met mij erbij, dus voel me verder niet zo aangesproken om te reageren :).

Die paardenpoep op fiets- en wandelpaden moet opgeruimd worden. Vind het zo aso dat te laten liggen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 16:23

_San87_ schreef:
Yv_ schreef:

Die paardenpoep op fiets- en wandelpaden moet opgeruimd worden. Vind het zo aso dat te laten liggen.

Dit. Ik schopte dat altijd in de goot/gras. Al vind ik paardenpoep wel beduidend minder goor dan honden/katten maar goed, ik ben bevooroordeeld.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:31

Ahhh zo irritant. Ik ben zelf kattenliefhebber en heb er 2 rondlopen die alleen in eigen huis en tuin komen. Tuin dus ook dusdanig afgezet dat andermans kat er alleen met heel veel moeite inkomt (en dan ook wel redelijk klem zit). Voortuin zo aangepast dat andere katten er ook niet of nauwelijks meer in plassen want anders zit ik letterlijk de hele zomer met een pislucht rond m’n voordeur :r Het enige wat nog af en toe gebeurt is een buurtkat die mijn katten komt uitdagen voor het raam maar de meesten lijken dat permanent te hebben afgeleerd na 1 of meer keren doorweekt te eindigen bij zo’n actie. Verder ga ik andermans dier (die immers ook maar gewoon z’n instincten volgt als ie buiten komt) uiteraard niet zomaar moedwillig pijnigen maar ik laat m’n eigen huis/tuin/dieren er zeker niet onder lijden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:34

Ik durf geen kat aan te schaffen omdat ik vind dat ze los moeten kunnen lopen. Hier in de woonwijk vind ik het geen geschikte plek, onder andere vanwege het al bestaande overschot aan honden en katten, en alle auto's die vaak te hard rijden.

Laatst had er ineens een kat in de tuin op het gras gepoept. Dat vond ik wel apart; het was de eerste keer in vijf jaar. Ik kan me er niet heel druk om maken, behalve dat er hier in de buurt nogal veel giardia voorkomt. Het wordt verspreid via ontlasting, mede door katten die overal poepen en door hondenbaasjes die de stront niet opruimen.

De meeste overlast ervaar ik van hondendrollen die niet worden opgeruimd. Op nummer twee staat kattenpis: mijn bakfietshoes werd telkens ondergesproeid. Zo smerig!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:36

ChefsSpecial schreef:
Roodvos schreef:

Deze ene kat misschien wel, maar het overgrote deel loopt buiten omdat de eigenaren dat willen.

Dat maakt dan juist ook het verschil.

Ik heb zelf twee katten en dat zijn allebei binnenkatten. Geen haar op mijn hoofd die ze buiten laat.

Echter zijn ze wel een keer midden in de nacht ontsnapt. De voordeur klemde door de hitte en mijn logé kwam er per toeval achter dat hij 's nachts open stond. Ik heb de hele nacht klaarwakker op gezeten omdat ik niet wist waar ze waren en doodsbang was dat er eentje aangereden zou worden.

Meteen ook de hoofdreden waarom ze binnen blijven. Als we straks een koopwoning hebben komt er een "catio" (buitenren o.i.d.) zodat ze daarin kunnen. Maar ze zullen bij mij nooit de tuin uit gaan.

Ze hebben overigens 125m2 huis en sinds vorig jaar hebben we horren waardoor ze met regelmaat lekker voor het raam kunnen zitten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:45

Gitana schreef:
Het zal je misschien ontgaan zijn maar katten zijn geen honden. Zijn daarom niet 1 op 1 te vergelijken. Katten rennen niet ongecontroleerd weg bij het opendoen van de achterdeur en vallen geen mensen aan. Katten hebben geen opleiding nodig om sociaal te worden, dat zijn ze al.

Waarom leeft een hond niet in een roedel met andere honden, waar hij 24/7 kan ravotten en sociaal zijn. Of kan ik honden niet vergelijken met paarden?

Mijn katten komen buiten omdat ze dat graag willen. Ze zijn totaal niet goed in vogels vangen en doen niemand kwaad. Meestal liggen ze maar wat in de zon. Overigens schijten ze altijd in mijn eigen tuin. Het liefst komen ze binnen om vervolgens op de kattenbak te gaan zitten. Ze komen eigenlijk ook nooit buiten de tuin. Daarnaast komen ze ook terug als ik ze roep.

Waarom worden katten altijd vergeleken met honden? Enige overeenkomst die ik zie is dat ze beide huisdieren zijn en beide schijten.

Precies dit! Ik heb bewust een kat gekozen als huisdier omdat dat het enige huisdier is dat echt vrijheid heeft, een konijn zit vaak in een hokje, een hond altijd aan de lijn.

Mijn kat poept bijna altijd in onze tuin, en dekt het altijd heel netjes af. Geen probleem dus. Daarnaast denk ik: die vogel die steeds op je auto schijt schiet je toch ook niet af oid? Waarom die irritatie richting katten terwijl er zat wilde dieren zijn die hetzelfde doen?

Daarnaast denk ik: het is geven en ontvangen in dit overbevolkte land. Ik heb last van de hond van de buren die regelmatig blaft. Of van de haan van de buurman die om 6.00 loopt de kukelen terwijl ik nog wil slapen... Tja, hoort erbij.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:48

Omdat katten een bedreiging vormen voor de lokale vogelpopulatie en zoals hierboven ook benoemd giardia kunnen verspreiden onder andere katten en honden.

Dat is wel even wat anders dan een vogel die op je motorkap poept.. en vogels hebben geen baasje dat verantwoordelijk voor ze is.

Ik erger me dus (als katteneigenaar nota bene) meer aan andere katteneigenaren die hun dieren gewoon los laten lopen, alles laten vangen wat los en vast zit en in andermans tuin laten poepen, dan aan de kat zelf. Die kan er namelijk niks aan doen, de eigenaar wel..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:52

xPabloBokt schreef:
Omdat katten een bedreiging vormen voor de lokale vogelpopulatie en zoals hierboven ook benoemd giardia kunnen verspreiden onder andere katten en honden.

Dat is wel even wat anders dan een vogel die op je motorkap poept.. en vogels hebben geen baasje dat verantwoordelijk voor ze is.

Ik erger me dus (als katteneigenaar nota bene) meer aan andere katteneigenaren die hun dieren gewoon los laten lopen, alles laten vangen wat los en vast zit en in andermans tuin laten poepen, dan aan de kat zelf. Die kan er namelijk niks aan doen, de eigenaar wel..

Tja en als je alle katten naar binnen doet of in een mini tuintje laat lopen heb je over een tijdje misschien een ratten- of muizenplaag... Met alle gevolgen van dien.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:54

Vind dat nou niet echt iets voor huisdiereigenaren om op te lossen, eigenlijk.. vind dat meer iets voor de gemeente of provinciaal om te bestrijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:56

@mar3

Waarom gaan ze op Terschelling nu ratten schieten?
Daar hebben ze ook katten.

In steden met veel katten toch veel ratten.

Dus dat ik laat mijn kat lekker los smoesje en gebruik daarbij de rat is duidelijk onwaar

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:59

_Mar3 schreef:
Precies dit! Ik heb bewust een kat gekozen als huisdier omdat dat het enige huisdier is dat echt vrijheid heeft, een konijn zit vaak in een hokje, een hond altijd aan de lijn.

Waarom die irritatie richting katten terwijl er zat wilde dieren zijn die hetzelfde doen?

Interessant.
En waarom moet een kat volledige vrijheid hebben en is vrijheid binnen kaders niet goed?

Die irritatie is er omdat katten eigenaren hebben en eigenaren zijn verantwoordelijk voor hun dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:00

_Mar3 schreef:
xPabloBokt schreef:

Tja en als je alle katten naar binnen doet of in een mini tuintje laat lopen heb je over een tijdje misschien een ratten- of muizenplaag... Met alle gevolgen van dien.

Of misschien niet.

Ik vind het lastig dat katteneigenaren hun dier vrijheden gunnen die vrijheden van andere dieren inperken, en het dan weer niet boeiend lijken te vinden wat dat met die dieren en hun eigenaren doet. Een kat jaagt, dat is de natuur, zegt men dan. Ja leuk, maar mijn dieren worden bejaagd in eigen tuin. En dan wordt gezegd, maak je tuin maar kat-proof. Dat is toch bizar en totaal de omgekeerde wereld?

Zo konden onze cavia's vroeger niet lekker door de tuin rennen, omdat de kat van de buren op ze ging jagen. Gelukkig hadden wij redelijke buren en maakten we afspraken over welk dier wanneer buiten was, zodat beide lekker los konden lopen. Maar dat lukt vaker niet dan wel, heb ik het idee.

Kortgezegd, er is best een grote, hardnekkige groep katteneigenaren dat vindt dat katten lekker moeten kunnen doen en laten wat ze willen, waar ze dat willen. En dat stoot tegen de borst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:23

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:
Mijn katten lopen buiten net als die van de buren en meer mensen in mijn laantje. Nooit geen probleem, ook niet voor de vissen, volière of kippen. Die van mij zijn voor 95% ook op eigen terrein samen met de buurkat want dat is hun vriend. De honden uit de buurt poepen ook voor m’n deur maar dat ruimen mijn buren uiteraard op. Zo wonen we samen in het buitengebied met dieren.

En ik heb bewust geen katten omdat mijn "tuin" te groot is om ze binnen mijn grens te houden.
En de buren sierkipjes en eendjes enz hebben en een grote volliere.
Ik wil geen gezeik krijgen.

Fijn dat de katten bij jullie dat niet doen, maar dat weet je vooraf niet.

Onze buurman zou denk ik 2 keer waarschuwen en bij de derde keer zie ik mijn kat niet meer.
En gelijk heeft hij dan ook nog.

Ik heb al 45 jaar heel veel katten gehad en geen heeft mijn buren ooit lastig gevallen. Ik denk dat ze volières, kippen en eenden gewoon niet interessant vinden. Ze hebben immers genoeg om op te jagen en zich mee te vermaken. Geen een van de buren klaagt hier over katten overlast en we hebben er met elkaar toch heel veel lopen.

Dus ja, fijn voor ons! ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:25

We hebben hier in de buurt twee ongecastreerde katers rondlopen die om de haverklap tegen de gevel aansproeien.
Echt ZO ranzig :r Een paar weken geleden had er eentje tegen de voordeur aan gesproeid :r
En die lucht is echt vreselijk doordringend! :r
Onze buurvrouw heeft er ook last van en is al eens naar één van de eigenaren gegaan, maar ze kreeg te horen dat ze de katers niet willen binnenhouden want dan sproeien ze in huis :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:31

Ik heb in het verleden katten gehad en gelukkig nooit problemen ervaren. Eén keer tig jaar geleden een buurman verderop van wie een boompje als krabpaal gebruikt was. Hij wist eigenlijk niet of het wel onze kat was geweest, maar goed, hij wist wel dat wij een kat hadden. Als je dier dan schade maakt, los je dit ook gewoon netjes op, dat lijkt me voor zich spreken.

Ik kan ook heel goed begrijpen dat TS er gek van wordt. Met 8 drollen in de voortuin op één middag zou ik als kattenliefhebber ook not amused zijn, zacht gezegd. Wij hebben nu geen katten meer, maar hier lopen er gelukkig niet zoveel. Af en toe steekt er eentje over, maar wij hebben een redelijk grote tuin en dus weinig tot geen overlast. Toen we net een tuinpaadje hadden aangelegd, was dit wel anders. We hadden vrij fijn grind gebruikt (of in ieder geval voor de katten op alle manieren fijn) en dit zagen de katten in de buurt als één grote kattenbak. Hier vervolgens grotere stenen/grind overheen gestort en toen geen last meer gehad.

Dus ik sta er wat neutraal in. Ik begrijp de ergernis, maar weet ook als voormalig katteneigenaar dat een kat binnen/in je eigen tuin houden ook lastig is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:41

_San87_ schreef:
Of misschien niet.

Ik vind het lastig dat katteneigenaren hun dier vrijheden gunnen die vrijheden van andere dieren inperken, en het dan weer niet boeiend lijken te vinden wat dat met die dieren en hun eigenaren doet. Een kat jaagt, dat is de natuur, zegt men dan. Ja leuk, maar mijn dieren worden bejaagd in eigen tuin. En dan wordt gezegd, maak je tuin maar kat-proof. Dat is toch bizar en totaal de omgekeerde wereld?

Zo konden onze cavia's vroeger niet lekker door de tuin rennen, omdat de kat van de buren op ze ging jagen. Gelukkig hadden wij redelijke buren en maakten we afspraken over welk dier wanneer buiten was, zodat beide lekker los konden lopen. Maar dat lukt vaker niet dan wel, heb ik het idee.

Kortgezegd, er is best een grote, hardnekkige groep katteneigenaren dat vindt dat katten lekker moeten kunnen doen en laten wat ze willen, waar ze dat willen. En dat stoot tegen de borst.

Ben het hiermee eens.
Ik heb geen hekel aan katten, hebben er vroeger zelf ook gehad, maar het gemak waarmee vele katteneigenaren maar vinden dat iedereen zich aan hun dier aan te passen heeft stuit mij ook tegen de borst.
Nog afgezien van het feit dat ik me niet kan voorstellen dat je je dier op straat laat rondzwerven met alle risicos van dien. Buurvrouw laatst in paniek, hun kat gaat in de avond altijd naar buiten voor de nacht, die komt dan in de ochtend terug, nu was die laatst een paar dagen weg.
Ja eigen schuld denk ik dan, ik zou geen oog dicht doen als mijn dier in de nacht niet veilig binnen was.

@TS: you made my day, wat een hilarische openingspost _O- _O- _O-

@Cayenne, dat vind ik dus ronduit asociaal zulke mensen!
Zul je maar naast wonen :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:49

Sansevieria schreef:
@Cayenne, dat vind ik dus ronduit asociaal zulke mensen!
Zul je maar naast wonen :=

Ze wonen zelfs twee straten verderop! := Maar de katers komen hier helaas geregeld langs.
Ik denk omdat er hier ook een aantal poezen rondscharrelen. Hopelijk zijn die wel gesteriliseerd :=
We horen ze ook geregeld 's nachts vechten, met het nodige gekrijs uiteraard -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:51

Oprecht nieuwsgierige vraag aan de mensen met katten die ze los laten lopen.
Nu het knallen met explosieven vuurwerk begonnen is, houden jullie de katten dan wel vaker binnen?
Het lijkt me ontzettend eng om je kat dan los te hebben lopen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:36

Pantykous schreef:
Ik heb nu al 2 seizoenen aaltjes ingezet en dat werkt echt perfect :D

Ik heb nog niet een argument gehoord waarom een kat meer ruimte zou moeten hebben dan de eigen tuin.

dAt hoort gEwOoN zO wAnT het iS een kAt.

Petitie; alle paarden ook los laten. :))