Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:13

parnassia schreef:
Maar zou je een teckel of chihuahua plaatsen icm een pittige riesenschnauzerdame?
Ik niet, vind ze fysiek te kwetsbaar, er zijn geschiktere rassen.

Dan heb je zelf niet helemaal door hoe zelfstandig een teckel is. Het zijn echt geen toedietoedie hondjes. De mijne laten het kaas niet van het brood vreten,

Daarbij maken we vaak allerlei ideeën over een roedel, maar vinden ze echt hun weg wel

Ladyson

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:39

Ik ken 4 Cairns.
Nr 1 ontsnapt steeds en loopt dan weg.
Nr 2 valt uit naar andere honden.
Nr 3 is erg nerveus.
Nr 4 is uhm onstuimig/obsessief.
Ik vind ze heel leuk, maar evht prettig in de omgang twijfel ik wel over..

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:54

Missch ben ik te bezorgd idd, want ik weet heel goed hoe teckels zich gedragen. Maar helaas ook t eea van dichtbij meegemaakt aan rugproblemen, dus nee, ik zou bij een grote pittige hond en wandelingen met behoorlijk hoogteverschillen niet voor een combinatie met teckel kiezen. Hoe ontzettend leuk ik ze ook vind

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 03:18

Ladyson schreef:
Ik ken 4 Cairns.
Nr 3 is erg nerveus.

Oeh, dat klinkt niet bepaald positief >;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 03:48

Ladyson schreef:
Ik ken 4 Cairns.
Nr 3 is erg nerveus.

Ze hebben wel wat uitdaging/beweging nodig.
Nerveus ben ik bij de cairn nog niet tegengekomen. Hoe uit zich dat bij dat hondje?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 03:59

Lukasje schreef:
Ladyson schreef:
Ik ken 4 Cairns.
Nr 3 is erg nerveus.

Je kunt vragen om eentje die een wat makkelijk karakter heeft. Ik vind het wel hondjes die zich in veel omstandigheden thuis voelen.

Dan is er ook nog de mooie rode Norfolk terrier. Wat kleiner nog, maar superleuk en ook wel vrij rustig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 06:25

Lukasje schreef:
Ladyson schreef:
Ik ken 4 Cairns.
Nr 3 is erg nerveus.

Ik ken dit beeld ook maarrrrr dat is eigenlijk altijd bij de mensen die 3x daags de straat op en neer gaan en rondje rond de kerk doen. Ze zijn echt heel actief! Als je daar in mee gaat erg leuke hondjes. In elk ras zitten niet sociale exemplaren. Wil je dat voorkomen kies dan leuke herplaatser ergens tussen 1 en 3 jaar. Ik heb herplaatsers wel vanaf agressief naar redelijk tot geheel sociaal kunnen krijgen door veel meer beweging en activiteiten aan te bieden. Mijn herder kruising kwam als pup hier, werd helaas agressief en het is inmiddels zeer goed te doen qua niet uitvallen aan de lijn en bij visite z'n ren in. Iets of wat socialer krijgen is nooit gelukt. Erg vervelend en onhandig. Zou ik perce sociale hond willen hebben ga ik tzt weer voor herplaatser. Lang niet alle herplaatsers zijn verknalt. Heb er ook gehad vanuit broodfokkers afdankers of inbeslagnames en waren heerlijke honden

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 06:52

Van de terriers zijn de border terrier en de norfolk/norwich terrier de rustigste denk ik. Cairntjes zijn superleuk, maar kunnen op momenten wat feller zijn.
Ik heb nu een oa een kruising kleine kees/chihuahua, formaat jr. Wel een echte belhamel, maar heel lief. Naar vreemde honden wel wat fel, maar dat komt denk ik door het chihuahua aandeel :+ Dan denk ik, is een kleine keeshond niks voor je? Ze zijn supersportief.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:55

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:38

Elke Terriër heeft wel voor- en nadelen denk ik dan. Het is niets voor niets een “Terriër” en ja, die hebben nu eenmaal soms een pittig karaktertje. Dan moet je overgaan op een Maltezer of dergelijk ras die geen vlieg kwaad doen en altijd gehoorzaam zijn (bij wijze van spreken) :)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:41

Ik kan de border terriër absoluut aanraden! Binnen de rust zelve, maar buiten heerlijk actief!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:54

Ik denk ook dat het in veel gevallen om de opvoeding gaat.
Daar zit altijd wel het karakter van het ras én van de hond zelf bij.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:55

parnassia schreef:
Maar zou je een teckel of chihuahua plaatsen icm een pittige riesenschnauzerdame?

Absoluut, waarom niet?

Mijn Chihuahuatjes leven hier in huis met een volwassen Rottweiler reu en een volwassen Border Collie reu.

Beide grote reuen zijn geen doetjes qua karakter en staan op hun strepen naar alle andere honden maar in de roedel, zijn het de Chihuahuatjes die bepalen hoe en wat, noch de Rottweiler noch de Border Collie halen het in hun hoofd die tegen te spreken :')

Ook destijds de Mechelse Herder, liet zich de wet spellen van de Chihuahuatjes dus tuurlijk kan dat

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:46

Little_Gift schreef:
parnassia schreef:

Absoluut, waarom niet?

Mijn Chihuahuatjes leven hier in huis met een volwassen Rottweiler reu en een volwassen Border Collie reu.

Beide grote reuen zijn geen doetjes qua karakter en staan op hun strepen naar alle andere honden maar in de roedel, zijn het de Chihuahuatjes die bepalen hoe en wat, noch de Rottweiler noch de Border Collie halen het in hun hoofd die tegen te spreken :')

Ook destijds de Mechelse Herder, liet zich de wet spellen van de Chihuahuatjes dus tuurlijk kan dat

Ik heb in mijn jaren in het dieren crematorium veel van deze verhalen gehoord. Tot het totdat moment en de rottweiler, herder, stafford, wat dan ook even op z'n strepen ging staan en niet een zeer kwaadwillend het einde chihuahua was...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:48

LvdO schreef:
Ik kan de border terriër absoluut aanraden! Binnen de rust zelve, maar buiten heerlijk actief!

Super leuke hondjes maar hier binnen 40 a 50 km geen fatsoenlijke trimmer die ze nog wil plukken. Dan houdt het voor mij op. Mocht ts niet zelf plukken zoek dan eerst voor jaren een fijne trimmer!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:20

dierenfan schreef:
LvdO schreef:

Super leuke hondjes maar hier binnen 40 a 50 km geen fatsoenlijke trimmer die ze nog wil plukken. Dan houdt het voor mij op. Mocht ts niet zelf plukken zoek dan eerst voor jaren een fijne trimmer!

Klopt er zijn nog weinig trimmers die willen plukken, ik heb net mijn diploma behaald en ga mijn salon opstarten maar hoor het overal om mij heen. :j
Zelf wil ik de kleine plukkers nog wel doen puur omdat ik van ruwharige rassen hou, maar grote ga ik ook niet aan beginnen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:20

Irish Glenn of Imaal :j

Minder fel dan bijvoorbeeld Jack-Russels, slag groter ook, tolerant en stabiel maar wel echt die slimheid/zelfstandigheid van de terriers.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:27

dierenfan schreef:
Little_Gift schreef:
Absoluut, waarom niet?

Ik heb in mijn jaren in het dieren crematorium veel van deze verhalen gehoord. Tot het totdat moment en de rottweiler, herder, stafford, wat dan ook even op z'n strepen ging staan en niet een zeer kwaadwillend het einde chihuahua was...

Het blijft natuurlijk zoals met een kwetsbaar klein kindje hé, hier is er geen interactie zonder supervisie en ben ik er altijd bij als ze samen zijn en met elkaar om gaan en wordt er ook gescheiden gegeten van elkaar.
Voor de rest, zijn ze altijd samen, mits ik er dus bij ben.

Het is aan mij, de baas van de groep, om te zorgen dat alles voor iedereen en elke partij veilig en fijn verloopt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:42

Absoluut maar het vergt zeker extra inzet. Omdat ik dat zelf niet zag zitten met zulke kwetsbare hondjes en ik wist dat mijn herder in principe agressief is heb ik wat groters erbij gezet wat wel in alle situaties makkelijk te hanteren is naast hem. Uiteindelijk maakt de kleine hier ook wat er gebeurd maar hij voelt ook feilloos aan wanneer hij de herder moet ontwijken. Fantastisch koppel en slapen vaak in elkaar maar toch ook wel ingewikkelste duo wat ik gehad heb gezien karakter van mijn herder en toch 20 kg verschil in formaat. Gelukkig altijd goed kunnen begeleiden maar toch in eerste 2 jaar paar x gaatjes gehad. Niet ernstig maar ze waren er wel. Dan ben ik ook erg veel bezig met ze plus bak ervaring maar 100% voorkomen is soms lastig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:59

dierenfan schreef:
Ladyson schreef:
Ik ken 4 Cairns.
Nr 3 is erg nerveus.

Ik ken dit beeld ook maarrrrr dat is eigenlijk altijd bij de mensen die 3x daags de straat op en neer gaan en rondje rond de kerk doen. Ze zijn echt heel actief! Als je daar in mee gaat erg leuke hondjes. In elk ras zitten niet sociale exemplaren. Wil je dat voorkomen kies dan leuke herplaatser ergens tussen 1 en 3 jaar. Ik heb herplaatsers wel vanaf agressief naar redelijk tot geheel sociaal kunnen krijgen door veel meer beweging en activiteiten aan te bieden. Mijn herder kruising kwam als pup hier, werd helaas agressief en het is inmiddels zeer goed te doen qua niet uitvallen aan de lijn en bij visite z'n ren in. Iets of wat socialer krijgen is nooit gelukt. Erg vervelend en onhandig. Zou ik perce sociale hond willen hebben ga ik tzt weer voor herplaatser. Lang niet alle herplaatsers zijn verknalt. Heb er ook gehad vanuit broodfokkers afdankers of inbeslagnames en waren heerlijke honden

Ja, dit klopt wel aardig. Van dit rijtje zijn 3 eigenaren nou niet echt topfit te noemen, maar 1 doet er dan wel weer behendigheid mee.

@imaudy, als hyperalert, door een wesp gestoken reageren, en daar soms ook in blijven hangen.

Kleine keeshond is niet een ras waar ik bij TS aan denk. Vind ik zelf ook erg leuk overigens! Ik lees toch meer een lieve labrador die ze zoekt, qua karakter dan.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:35

Daarom zou ik er dus niet voor kiezen Little_Gift; te kwetsbaar; was ophalen/even naar boven/snel naar stal/toilet ;-). Het is voor mij (en vele anderen) niet praktisch om continue toezicht te moeten hebben.
Maar, met toezicht, dan kan dat natuurlijk.

Ben heel benieuwd waar je hart naar uitgaat! Ik herken bv deze 'niet sociale' rode Ier verhalen niet, dus voor mij ook interessant. Fijne fokker is het belangrijkste; binnen het grote ras dat wij hebben, heb ik het eerste nestje dat ik tegenkwam ook overgeslagen. De fokker fokte een ander karaktertype dat ik zocht. De tweede fokker was super, klopte helemaal en idd, heerlijke hond!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 20:38

imaudy schreef:
Van de terriers zijn de border terrier en de norfolk/norwich terrier de rustigste denk ik. Cairntjes zijn superleuk, maar kunnen op momenten wat feller zijn.
Ik heb nu een oa een kruising kleine kees/chihuahua, formaat jr. Wel een echte belhamel, maar heel lief. Naar vreemde honden wel wat fel, maar dat komt denk ik door het chihuahua aandeel :+ Dan denk ik, is een kleine keeshond niks voor je? Ze zijn supersportief.

Oh nee! Veel te kefferig en dat haaaar -O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 20:49

parnassia schreef:
Daarom zou ik er dus niet voor kiezen Little_Gift; te kwetsbaar; was ophalen/even naar boven/snel naar stal/toilet ;-). Het is voor mij (en vele anderen) niet praktisch om continue toezicht te moeten hebben.
Maar, met toezicht, dan kan dat natuurlijk.

Ben heel benieuwd waar je hart naar uitgaat! Ik herken bv deze 'niet sociale' rode Ier verhalen niet, dus voor mij ook interessant. Fijne fokker is het belangrijkste; binnen het grote ras dat wij hebben, heb ik het eerste nestje dat ik tegenkwam ook overgeslagen. De fokker fokte een ander karaktertype dat ik zocht. De tweede fokker was super, klopte helemaal en idd, heerlijke hond!

Oh mijn hart ligt bij de ries! Maar ik weet niet of ik bij deze een tweede ries wil. En mijn hart ligt ook eerder bij grotere rassen terwijl ik nu om praktische redenen wat kleiner zoek, maar toch ook niet té klein.
Dat maakt de zoektocht ook lastig.

Fijn te horen dat jij een ander beeld van de ier hebt! Daarover lopen de meningen dus flink uiteen, itt de norfok waar iedereen vrijwel unaniem vindt dat deze een leuk karakter hebben. Mss is het bij de ier dan kwestie van de juiste lijn te treffen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:19

parnassia schreef:
Missch ben ik te bezorgd idd, want ik weet heel goed hoe teckels zich gedragen. Maar helaas ook t eea van dichtbij meegemaakt aan rugproblemen, dus nee, ik zou bij een grote pittige hond en wandelingen met behoorlijk hoogteverschillen niet voor een combinatie met teckel kiezen. Hoe ontzettend leuk ik ze ook vind

Ik ken teckels met agressieproblemen naar elkaar. En dan bijten ze ook hun eigenaren smerig hard zodra die de twee vechtende teckels uit elkaar proberen te halen. Werd dan ook 1 herplaatst. Mensen onderschatten echt het teckelkarakter... ze vergeten dat het felle donders zijn die het in hun eentje tegen dassen op durven nemen, waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:29

Zou een Bedlington niks voor jou zijn?

Trouwens, om je man te overtuigen; whippets zijn vroeger veel gekruist met terriërs, zijn ook wel de “felste” windhonden, misschien toch maar voor een whippet gaan <<)

of misschien zelfs een bedlington whippet? O:)