Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 20:27

@Taifoen
He, wat vervelend allemaal! Hopelijk knappen de snel op..

@charrr91
Awhhh, wat een schattige foto haha! Helemaal genieten <3

Ik ga zaterdag mijn konijntjes halen! *\o/* Ik neem ze van iemand over. Een mannetje en vrouwtje (beide geholpen) van 4jr oud, zitten dus ook al die tijd al samen. Dus dat is top!
Hopelijk 1 deze dagen de laatste dingen klaar maken zoals een stukje zeil over het verblijf hangen, dan hebben ze ook buiten een droog plekje. En moet nog even alles inrichten en stro in het hok etc. Maar dat is zo klaar. Helemaal leuk :D

Lukasje

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:58

@ charrr91: superschattige foto !

@ xPearl: mooie vooruitzichten! Nog veel voorpret!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:14

Hele kamer tot hun beschikking, inclusief kleden tegen het uitglijden maar nee hoor.. Deze 2 zitten liever strak tegen elkaar <3

Afbeelding

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 13:08

Daar zijn ze dan! :D

Dit is Mila
Afbeelding

En dit is Hertog Jan :'). Daar moeten we nog wat anders voor verzinnen hahaha
Afbeelding

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:30

xPearl schreef:
Daar zijn ze dan! :D

Dit is Mila
[ Afbeelding ]

En dit is Hertog Jan :'). Daar moeten we nog wat anders voor verzinnen hahaha
[ Afbeelding ]

Aaaah wat een knapperds!

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:42

Hoi, ik kom hier ook gezellig mee praten. Een paar weken geleden is helaas heel plotseling ons vrouwtjes konijn Nibbit overleden. Daardoor kwam onze ram Frodo alleen te zitten. Via de konijnenopvang heeft hij nu een nieuw vriendinnetje Roetje :)
Ze zitten nu een week samen en doen het heel erg goed, geen ruzie gemaakt ofzo gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frodo is het meest witte konijn

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:00

Hertog Jan is een kopie van onze Browny! *\o/*
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:06

Oh wat zijn Mila, Hertog Jan en Roetje mooi!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:28

Wat leuk al die nieuwe konijnen :D
En Hertog Jan is echt een topnaam :')

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:16

Ik ben helemaal blij :D. Ze vinden mij (en de rest) nog wel erg spannend, maar ze eten etc wel goed dus daar ben ik blij mee.
Bij het hok kreeg ik een paar van die rekken om een stukje af te zetten, dus ze konden vanmiddag eventjes op het gras. Maar die rekken zijn zo laag.. Dus ik kon er ook weer niet bij weglopen, veel te bang dat ze er overheen zouden springen :').
Jullie tips voor netten of iets om af te zetten, wat veilig is voor de konijntjes? Ik kan ze helaas niet helemaal los in de tuin doen omdat onze omheining niet tot de grond komt, dus dan zijn ze zo weg

<3
Afbeelding

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:43

xPearl schreef:
Ik ben helemaal blij :D. Ze vinden mij (en de rest) nog wel erg spannend, maar ze eten etc wel goed dus daar ben ik blij mee.
Bij het hok kreeg ik een paar van die rekken om een stukje af te zetten, dus ze konden vanmiddag eventjes op het gras. Maar die rekken zijn zo laag.. Dus ik kon er ook weer niet bij weglopen, veel te bang dat ze er overheen zouden springen :').
Jullie tips voor netten of iets om af te zetten, wat veilig is voor de konijntjes? Ik kan ze helaas niet helemaal los in de tuin doen omdat onze omheining niet tot de grond komt, dus dan zijn ze zo weg

<3
[ Afbeelding ]

Wat een knappe koppies! <3
Ik gebruikte voor de panelen rennen netten voor, ik dacht, de moestuin. Zijn te koop bij o.a. de welkoop. Kun je er zo overheen spannen. Even vastmaken aan de zijkanten en klaar!
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 15-09-24 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:46

Steekt hoofd ondermeeleessteen vandaan. Er zijn netten voor over zulke hekjes, maar die zijn enkel in 8-hoek vorm.

Daarnaast : wat weet je over mila (je witte konijn)? Want bij mij gaan alarmbellen af voor mogelijk megacolon bij een bonte met zoveel wit. Vaak hebben ze dan bontgen van beide ouders en dat is recept voor ellende (en imho onverantwoord fokken). Dus hoe oud is ze?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:56

Oh ja, zo'n moestuin-net is altijd een idee. Maar iets anders dan deze panelen mag ook, want zo groot is dit stukje natuurlijk ook niet.

@tamary
Klopt, zo'n net kreeg ik er ook bij maar heb ik volgensmij al weggegooid :'). Maar zoals die nu stond had dat natuurlijk ook weet niet gekund

Ik weet niet heel veel over ze. Ze zijn beide 4 jaar oud, beide geholpen en ingeënt etc. Verder hoe/wat durf ik eigenlijk niet te zeggen

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:01

Ik heb netten van konijnenrennen.nl (en ook de hekjes) werkt super, en makkelijk strak te trekken. Heb 1 aanhanger net maar die gaat slap hangen, net even te zwaar denk ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:26

Als ze zonder problemen en zonder extra instructies naar jouw gekomen is, dan zal ze met 4 hier geen last van hebben. Megacolon is een erfelijke aandoening en die speelt al veel jonger op als aanwezig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:58

tamary schreef:
Steekt hoofd ondermeeleessteen vandaan. Er zijn netten voor over zulke hekjes, maar die zijn enkel in 8-hoek vorm.

Daarnaast : wat weet je over mila (je witte konijn)? Want bij mij gaan alarmbellen af voor mogelijk megacolon bij een bonte met zoveel wit. Vaak hebben ze dan bontgen van beide ouders en dat is recept voor ellende (en imho onverantwoord fokken). Dus hoe oud is ze?

Je ziet het vaak bij Charlie konijnen, naar Charlie Chaplin genoemd, vaak hebben ze een dan een vlek op de neus/ lip.
https://www.bunnybunch.nl/informatie/me ... j-konijnen

Ik heb een konijn met mega colon, heeft idd een gebruiksaanwijzing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:33

Van een ander forum over dit onderwerp in engels :
Citaat:
I'm not sure it is a separate gene, more like the mechanics involved when a rabbit inherits two EN genes. Certain parts of the anatomy require the presence of pigment cells - melanocytes - to develop normally. A classic example of this is deafness in white cats - the inner ear hasn't received the melanocytes during embryonic development needed for hearing. It's a similar thing for Charlies, they have very little colour and therefore no melanocytes migrate to the intestines from the neural crest to enable the nerve cells there to develop, so they don't have normal peristalsis.

EN hier is bontgen, vermoeden hier is dat pigmentcellen meer doen dan kleurtjes aan de buitenkant maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:55

tamary schreef:
Van een ander forum over dit onderwerp in engels :
Citaat:
I'm not sure it is a separate gene, more like the mechanics involved when a rabbit inherits two EN genes. Certain parts of the anatomy require the presence of pigment cells - melanocytes - to develop normally. A classic example of this is deafness in white cats - the inner ear hasn't received the melanocytes during embryonic development needed for hearing. It's a similar thing for Charlies, they have very little colour and therefore no melanocytes migrate to the intestines from the neural crest to enable the nerve cells there to develop, so they don't have normal peristalsis.

EN hier is bontgen, vermoeden hier is dat pigmentcellen meer doen dan kleurtjes aan de buitenkant maken.

Interessant!

Meestal als je konijnen binnen krijgt met Charlie snor/ ogen en veel wit, is het al gauw een indicator om goed op te passen idd.
Ik heb een charlie met erfelijk gen met goede neus, maar foute ogen zeg maar. Ik kreeg haar als baby vondeling, misschien verstoten door moeder. Ze heeft megacolon.

Megacolon kan zich trouwens ook nog op oudere leeftijd voor doen, maar dan hoeft het niet erfelijk te zijn zoals bij Charlies.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 04:34

Ik zie op konijnen Facebook groepen vaak de puppyrennen gebruikt worden om stukken tuin af te zetten. Die zijn 90 cm hoog geloof ik. Misschien is dat nog wat?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:08

xPearl schreef:

<3
[ Afbeelding ]

Ik gebruik wel die hekjes, maar heb dwergkonijnen die nog niet snappen dat ze kunnen springen. En heb de hele tuin dicht, zodat ze niet weg zijn als ze toch een keer ontsnappen.

En moet eerlijk zeggen dat ik er geen net overheen heb. Woon midden in een woonwijk, met relatief kleine tuin. Overhangende bomen en een tuintafel (en schuttingen) maken het voor roofvogels bijna onmogelijk hier te landen, en marterproof gaat al bijna niet, want de spijlen van het hok zelf zijn daar al te groot voor.
Als ik buitenaf ga wonen komt er wel een marterproof ren.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:09

Ik gebruik (bij mijn cavia's) een aanhanger net over de ren. Die is vrij groot en kan je goed aanpassen aan hoe de ren staat. Vind dat zelf fijn en voor mijn gevoel kunnen roofvogels of andere beesten er een klein beetje minder goed bij. Deze netten zijn ook niet heel duur. Veel plezier met deze mooie konijnen.
Soms lijken konijnen mij ook wel grappig. Maar het hoog kunnen springen vind ik wat onhandig. De zindelijkheid lijkt mij echt ideaal.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:30

Taifoen schreef:
Seraphia schreef:
Pffft het is echt heel stil nu... |(
Normaal hoor ik hem zijn trappetje op en af rennen of is hij met zijn balletje aan het spelen of hoor ik hem lekker luid knabbelen maar het is gewoon stil ...

@Taifoen hoe gaat het inmiddels?

Lief dat je het vraagt, voedster knapt goed op! Ze zaten even binnen omdat haar temp klein beetje aan de lage kant was. Maar nu heeft de ram (die al mega gevoelig is) ook een gasbuikje, denk door stress van de verhuizing… temp 37,4 dus maar behandelen en opwarmen :(

Fijn dat je voedster weer mooi opgeknapt is! Jammer dat je rammetje zo gevoelig is! Blijft toch altijd heel lastig he. Hopelijk gaat het inmiddels met je ram ook beter! :knuffel:

Ik ben iets minder aanwezig. Ik zie hier allemaal mooie konijnen voorbij komen. Ik heb zijn hok nog niet eens leeg gehaald. Ik heb nog 4 volle zakken hooi en een baal vlas dicht staan hier. Ik mag deze gelukkig naar de winkel terug brengen maar het lukt me gewoon nog niet. Hij was echt mijn baby; mijn alles. Ik weet ook niet wat ik met zijn hok wil doen (Grand Lodge 140). Voor nu laat ik het staan. Misschien gaat de stilte wel teveel worden voor mij en neem ik toch weer een koppeltje. Misschien ook niet of pas over 5 jaar of zo. Maar dan heb ik in ieder geval wel een mooi groot hok klaar staan. <3

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 10:55

@tamary en Wintu
Dankjewel, weer wat geleerd! :D
Ik zal op blijven letten bij Mila.

@Sting
Puppyren is een goede inderdad! Ga ik even naar kijken.

@Lumi
Ohja. Ik woon in een dorpje, op het 'platteland' met veel weiland om ons heen. Grote tuin zonder schutting maar een hekwerk van +/- 1,20 hoog met op sommige plekken 10/20cm ruimte aan de onderkant :').
Heb om de ren konijnengaas en over de bovenkant ook een net tegen eventuele roofdieren (en mijn katten _O-)

@Floorsil
Aanhangernet is natuurlijk ook een goed idee. Die kan ik zo bij mijn werk meenemen!

@Seraphia
Logisch dat je het er nog moeilijk mee hebt! Is ook niet niks natuurlijk, je diertje verliezen..
Ik zou het hok gewoon lekker houden als dat lukt, ze zijn hartstikke ideaal en je kan hem altijd nog weer goed gebruiken natuurlijk.

EDIT
En iets van een pluimvee net? Onze buren hebben dat staan voor de kippen, maar er is vast ook zoiets met kleinere mazen. Die zijn best groot (en hoog), dus kan ik best een mooi stuk voor de konijntjes afzetten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:10

Hier onze dame en heer! Zijn al wat jaren oud, maar wonen sinds juni bij ons. Ze hebben ons aan het werk gezet... We hadden eerst een stuk gras, want bij de vorige eigenaar groeven ze niet. Maar ja, bij ons gingen ze gelijk los en waren ze al bijna bij de buren. Dus hebben we nu alles 2 stoeptegels diep ingegraven, zodat ze wel kunnen graven, maar niet weg kunnen. Volgens mij vermaken ze zich prima!
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:09

Wat een leuk plekje voor ze!