Jis_ schreef:Ik was er verbaast over dat de persoon waar ik de 2e groep Suraka's vandaan had het niet nodig vond om de bloedlijn te versterken door niet steeds broer en zus te kruisen.
Als ik naar een ervaren Mottenkweker en zijn stappen hoe te kweken kijk komt het kweken van gezonde bloedlijnen ook niet terug, of ik moet dat filmpje nog tegen komen. Ik weet via het forum wel dat hij er mee bezig is.
Door dat forum gaat er nog een wereld voor me open, snap eigenlijk niet waarom ik verrast werd maar daar wordt volop gekruist met soorten ook. Mutaties ook (het kweken van afwijking in kleur, grootte van ogen op de vleugels bijvoorbeeld.
Oef, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden.
Ik weet dat in de kever en slakken kweek echt regelmatig nieuwe lijnen ingebracht moeten worden omdat je anders bijzonder zwakke dieren krijgt. (goede fokkers importeren zelfs wildgevangen dieren om dit te bewerkstelligen) Nou heb ik niet genoeg verstand van vlinders om daar iets over te zeggen maar het klinkt niet goed laten we maar zeggen.
Wat betreft het infokken van mutaties ook, ik wil niet zeggen dat deze mensen niet weten wat ze doen, maar het enkel fokken op uiterlijke kenmerken doet de diersoort niet altijd goed als je niet ook de algemene gezondheid meeneemt, kijk maar naar sommige rashonden...