Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:22

Jis_ schreef:
Ik was er verbaast over dat de persoon waar ik de 2e groep Suraka's vandaan had het niet nodig vond om de bloedlijn te versterken door niet steeds broer en zus te kruisen.
Als ik naar een ervaren Mottenkweker en zijn stappen hoe te kweken kijk komt het kweken van gezonde bloedlijnen ook niet terug, of ik moet dat filmpje nog tegen komen. Ik weet via het forum wel dat hij er mee bezig is.

Door dat forum gaat er nog een wereld voor me open, snap eigenlijk niet waarom ik verrast werd maar daar wordt volop gekruist met soorten ook. Mutaties ook (het kweken van afwijking in kleur, grootte van ogen op de vleugels bijvoorbeeld.

Oef, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden.
Ik weet dat in de kever en slakken kweek echt regelmatig nieuwe lijnen ingebracht moeten worden omdat je anders bijzonder zwakke dieren krijgt. (goede fokkers importeren zelfs wildgevangen dieren om dit te bewerkstelligen) Nou heb ik niet genoeg verstand van vlinders om daar iets over te zeggen maar het klinkt niet goed laten we maar zeggen.
Wat betreft het infokken van mutaties ook, ik wil niet zeggen dat deze mensen niet weten wat ze doen, maar het enkel fokken op uiterlijke kenmerken doet de diersoort niet altijd goed als je niet ook de algemene gezondheid meeneemt, kijk maar naar sommige rashonden...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 15:57

Laurora schreef:
Jis_ schreef:
Ik was er verbaast over dat de persoon waar ik de 2e groep Suraka's vandaan had het niet nodig vond om de bloedlijn te versterken door niet steeds broer en zus te kruisen.
Als ik naar een ervaren Mottenkweker en zijn stappen hoe te kweken kijk komt het kweken van gezonde bloedlijnen ook niet terug, of ik moet dat filmpje nog tegen komen. Ik weet via het forum wel dat hij er mee bezig is.

Door dat forum gaat er nog een wereld voor me open, snap eigenlijk niet waarom ik verrast werd maar daar wordt volop gekruist met soorten ook. Mutaties ook (het kweken van afwijking in kleur, grootte van ogen op de vleugels bijvoorbeeld.

Oef, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden.
Ik weet dat in de kever en slakken kweek echt regelmatig nieuwe lijnen ingebracht moeten worden omdat je anders bijzonder zwakke dieren krijgt. (goede fokkers importeren zelfs wildgevangen dieren om dit te bewerkstelligen) Nou heb ik niet genoeg verstand van vlinders om daar iets over te zeggen maar het klinkt niet goed laten we maar zeggen.
Wat betreft het infokken van mutaties ook, ik wil niet zeggen dat deze mensen niet weten wat ze doen, maar het enkel fokken op uiterlijke kenmerken doet de diersoort niet altijd goed als je niet ook de algemene gezondheid meeneemt, kijk maar naar sommige rashonden...

Die jongeman die ik volg weet wel wat hij doet :j https://www.nporadio2.nl/fragmenten/spi ... oor-motten zijn site; https://breedingbutterflies.com/general-information/ Maar zo werkt dat bij alles inderdaad. Je hebt mensen die alles doen voor het kweken/fokken van gezonde dieren en mensen die er niet bij stilstaan/over nadenken en gewoon maar wat doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 16:11

De rupsen zijn bijna ''op'' :D Nog 2 te gaan

<3
Afbeelding

En bericht terug al

Citaat:
Er is niet echt regelgeving op dit gebied. Over de koninginnenpage zou ik me al helemaal geen zorgen maken, die overleven zelden onze winter. Exoten vooral niet uitzetten en kweken mag, maar doe het wel op buitentemperatuur en in het algemeen raden we aan: laat de natuur maar zo veel mogelijk met rust. Maar eens wat beestjes uitkweken om mooie foto's te krijgen of aan je kinderen te laten zien (of te redden van een maaibalk) mag natuurlijk best.

Met vriendelijke groet,

Niks gevraagd over exoten maar ik snap dat dat er even bij vermeld wordt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:11

Ohja, Bart ken ik wel, die is echt een grote jongen in het insectenwereldje :D
Gek op zijn content!

Edit: duidelijk antwoord! Bedankt voor het vragen!
Vind het hoe dan ook interessante materie

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 17:22

:D

Hij laat ook gewoon zijn mislukte kweekpogingen zien :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 16:45

Deze was gister begon met een cocon te maken en is gestopt. De laatste in dat verblijf dus hoef daar geen groen meer te verversen, wel ga ik voorzichtig om de dag een foto maken, kijken hoe dat uitpakt in een serie.

Gister nog bezig
Afbeelding
Nu ligt hij er zo bij
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 12:18

Zo leuk om naar de manier van eten te kijken. Ze knagen een rand af en gaan dan terug naar het beginpunt https://youtu.be/0pparryhn5g?feature=shared

Gistermiddag zag ik nog een rups liggen en vanochtend was het al een pop. Een andere rups deed er langer over om te veranderen

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:59

Ik vind het echt een bijzonder proces, dat verpoppen! Het ene moment zie je gewoon een rups zitten, en even later loop je er weer langs en ligt daar zo’n pop zonder pootjes en ogen enzo :') Ik zie er bij jou nog een vrij groot velletje naast liggen, maar bij die van mij was dat velletje nauwelijks te zien zo klein. Hoe dan?! :')

Oh, mijn mystery rups:
Afbeelding
Ik ben heel benieuwd wat eruit komt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 15:16

Ja zo bijzonder :wow: Ik zat ook even te kijken of dat wel klopte naar ze werpen hun omhulsel (koppie, pootjes velletje) af. Weer wat wijzer geworden :D

Wat leuk, ook verpopt *\o/* ben ook heel benieuwd.

Wat doe jij met luchtvochtigheid?
Ik vind het lastig, die van mij moeten een vrij hoge hebben maar schimmel wil je niet erbij kweken. Ik las op het forum dat met een luchtvochtigheid van 70% de poppen nog kunnen uitdrogen. Ik benevel ze nu elke ochtend heel minimaal en met raam open nu in de middag nog een keer. Met raam dicht gaat de luchtvochtigheid weer naar 75% ongeveer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:30

Ik doe er eigenlijk niks aan. Ze staan vlak bij een open raam, dus in principe dezelfde luchtvochtigheid als buiten, en ik laat mijn schaaltjes met natte grond gewoon erbij staan zodat het er nog net wat vochtiger wordt als het erg warm is. Hopelijk is dat goed voor inheemse vlinders.
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het wat ingewikkelder is bij soorten die in een warmer en vochtig klimaat leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:39

Er is hier in de tuin op het moment echt een vlinderexplosie trouwens := Dagpauwoog, kleine vos, citroentje, koolwitje, landkaartje en zelfs een koninginnepage. Allemaal aan het vechten om dezelfde bloemen aan de vlinderstruiken :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-09-24 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:40

8nnemiek schreef:
Er is hier in de tuin op het moment echt een vlinderexplosie trouwens := Dagpauwoog, kleine vos, citroentje, koolwitje, landkaartje en zelfs een koninginnepage.

Nou zeg dat! Sinds gisteren is mijn vlinderstruik ontploft met, jawel, vlinders *\o/*
Echt zo fantastisch

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 17:32

Hier is het ook ineens een stuk drukker met Vlinders :j <3

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:40

Nou, mijn rups is verhuisd naar buiten. Mag hij zelf zijn favo plant uitkiezen (gelukkig hebben we weinig vogels). Hij liet zich namelijk telkens van de basilicum af vallen, en dan waren we m weer kwijt... Dus ik ga de verpopping niet meemaken, helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:45

Dan is ie misschien ook op zoek naar een plekje om te verpoppen. Die van mij gingen ook steeds verpoppen zodra ik ze op de grond zag kruipen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 09:59

Het verschilt een beetje per soort wat ze vlak voor verpoppen doen zag ik tussen de 2 soorten hier maar ik denk ook grote kans dat hij/zij een plek zocht om te gaan verpoppen :j

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:51

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 18:36

Wauw :wow: heel gaaf, leuk dat je hem hier hebt gedeeld! <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:51

Oh gaaf!
Ik had wel gezien hoe mijn pop zo zat te wiebelen, maar het uitdoen van zijn jasje had ik net gemist.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 03:11

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 09:04

Super fascinerend! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 11:33

Dit gebeurt helaas ook. Maar zo aan 1 voetje dood hangen had ik nog niet gezien :') Dit was de laatste van groep 1

Afbeelding

Met de laatste van groep 2 gaat het beter, groot en dik en binnen 24 uur ook een pop hopelijk. Dan zijn ze van groep 2 alle 8 verpopt. Van groep 1 maar 3 van de 10.

Afbeelding

Van de Atlassen had ik een verlies van bijna 50%, allemaal een later stadium. Maar ook een paar die uit konden groeien tot joekels die flinke Motten gaan geven, als ze uitkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:55

Ach die ene ziet er wel sneu uit zo :+

Is het normaal dat er vrij veel dood gaan, natuurlijk proces, of is er dan ergens iets mis gegaan?

Die laatste van groep twee ziet er erg gezond uit :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 13:35

:D Las net dat ze wel vaker zo blijven hangen als ze het loodje gelegd hebben.

Het is volgens mij normaal om wat afvallers te hebben, ook eitjes die niet allemaal uitkomen. Geen een idee hoeveel % normaal is. Ik kan die vraag wel een keer droppen op het forum.

Opvallend is wel dat de Suraka's van 2 groep het allemaal gered hebben tot pop, op 1 na en die is ook wat jonger dan de andere 7 en ziet er gezond uit nu net voor verpoppen. De rups die lang rups bleef in zijn cocon is nu ook pop.

Aan het voedsel licht het iig niet, ze aten allemaal hetzelfde. Het enige verschil is dat ik groep 1 als eitjes kreeg en groep 2 als kleine rupsjes. Ik vermoed dat ik de eitjes iets te vochtig heb gehouden en dat dat deze groep daardoor een minder goede start kreeg, de meeste gingen ook in een vroeger stadium dood.

De Atlassen juist in een later stadium, bleef heel lang op 11 rupsen, met uiteindelijk 6 poppen.
1 kwam niet goed uit een vervelling. 2 hadden diarree, dat is eigenlijk altijd einde verhaal. Bij de 2 laatste bleef 1 heel klein en de ander kan ik niks van zeggen, raadsel voor mij waarom deze dood ging.

Luchtvochtigheid schommelde tussen de 60 (Raam open op hele warme dagen) tot rond de 80% s'nachts, wat ze in hun natuurlijke habitat ook ongeveer hebben. Temperatuur zitten tussen de 24 en 30 graden, 1 dag een uitschieter naar bijna 33 graden maar dat moeten deze soorten wel kunnen hebben.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:42

Nooit over nagedacht dat rupsen diarree konden krijgen :') :(:)