Wordt wel beter en beter,
En Pers is écht gewoon prima vriendelijk naar alles.
Maar puber reu voor wie kennismaken met andere honden vaak zo zelf lonend is, dat dat voor hem belangrijker is dan mijn mening daarover...
En dan willen er wel eens bananen in zijn mooie oortjes zitten

Hij begint wel echt stabieler en gehoorzamer te worden, we komen er wel.
En omdat ik dus weet dat we er nog niet helemaal zijn neem ik mijn eigen verantwoordelijkheid en loopt hij meestal aan een lange lijn.
In heel rustige gebieden kan hij dan even echt uitrazen, en trainen op gehoorzaamheid ook bij het zien van soortgenoten ben ik intens mee bezig.
Overigens alleen bij honden, daar wil hij zó enorm graag heen om kennis te maken.
Eenmaal kennis gemaakt laat hij zich wel gewoon terugroepen, hii blijft dan niet eeuwig meelopen met de ander zeg maar.
Bij katten, konijnen, paarden, reeen en wat je verder dan ook tegenkomt gaat het al prima.
Ook een ree op 10 meter afstand laat hij gewoon met rust zeg maar.
En als ieder zich nou bewust zou zijn van de zwakke punten in de training van zijn/haar hond,
De eventuele punten waar je moet opletten. En daar actief mee bezig is, en tenminste zorgt dat het 'mindere' puntje van diens eigen hond géén problemen oplevert voor anderen, kortom, verantwoordelijkheid neemt voor zijn/haar eigen hond, dan zou de wereld best een stukje fijner zijn...
(of dat nou reactief is, hond agressief, getriggerd door kinderen, vrolijk maar plaat voor de kop lomp, zeer klein en daarmee kwetsbaar, oud en stram en kwetsbaar, loops, kefferig, prooidrift, jachtdrift, overmatig waaks/verdedigen baas of wat dan dóet er niet eens toe ...)
Als je weet wat de 'opletpunten' voor je eigen hond zijn, én je neemt daar zélf de verantwoording over dan zou het echt fijner zijn.
Maar ja, dat zal wel een utopie zijn.