Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:49

Ik heb mede omdat hij niet stabiel/vlot gehoorzaam is de mijne vaak aan een lange sleeplijn.

Wordt wel beter en beter,
En Pers is écht gewoon prima vriendelijk naar alles.
Maar puber reu voor wie kennismaken met andere honden vaak zo zelf lonend is, dat dat voor hem belangrijker is dan mijn mening daarover...
En dan willen er wel eens bananen in zijn mooie oortjes zitten :')

Hij begint wel echt stabieler en gehoorzamer te worden, we komen er wel.

En omdat ik dus weet dat we er nog niet helemaal zijn neem ik mijn eigen verantwoordelijkheid en loopt hij meestal aan een lange lijn.

In heel rustige gebieden kan hij dan even echt uitrazen, en trainen op gehoorzaamheid ook bij het zien van soortgenoten ben ik intens mee bezig.

Overigens alleen bij honden, daar wil hij zó enorm graag heen om kennis te maken.
Eenmaal kennis gemaakt laat hij zich wel gewoon terugroepen, hii blijft dan niet eeuwig meelopen met de ander zeg maar.

Bij katten, konijnen, paarden, reeen en wat je verder dan ook tegenkomt gaat het al prima.
Ook een ree op 10 meter afstand laat hij gewoon met rust zeg maar.

En als ieder zich nou bewust zou zijn van de zwakke punten in de training van zijn/haar hond,
De eventuele punten waar je moet opletten. En daar actief mee bezig is, en tenminste zorgt dat het 'mindere' puntje van diens eigen hond géén problemen oplevert voor anderen, kortom, verantwoordelijkheid neemt voor zijn/haar eigen hond, dan zou de wereld best een stukje fijner zijn...

(of dat nou reactief is, hond agressief, getriggerd door kinderen, vrolijk maar plaat voor de kop lomp, zeer klein en daarmee kwetsbaar, oud en stram en kwetsbaar, loops, kefferig, prooidrift, jachtdrift, overmatig waaks/verdedigen baas of wat dan dóet er niet eens toe ...)
Als je weet wat de 'opletpunten' voor je eigen hond zijn, én je neemt daar zélf de verantwoording over dan zou het echt fijner zijn.

Maar ja, dat zal wel een utopie zijn. ;)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:01

Hier ook een kleine hond van 3,5kg, die andere honden spannend vind.
Hij heeft meestal geen behoefte aan contact met andere honden.
Eigenaren van andere honden hebben daar een andere mening over. Hoevaak er wel niet een (grotere) hond op ons afgestormd komt. Ik ga meestal tussen mijn hond en de andere hond instaan, zodat ik die andere hond kan tegenhouden. Ik loop dan niet in een losloopgebied, maar veel mensen hebben daar schijt aan en laten hun honden alsnog los en anderen lastigvallen.

Mijn hond kan misschien uit angst van zich afbijten (en probeert weg te blaffen) en een andere hond kan daar altijd op reageren.
Hij is klein, als er dan een grotere hond hem omverloopt/of wil spelen(ook uit enthousiasme) kan ik waarschijnlijk gelijk door naar de dierenarts.

Dus als iedereen zijn hond(en) lekker bij zich houdt en anderen er niet mee lastig valt zou mooi zijn. :D

meggiemeg

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:29

Vanmorgen kwam ik iemand tegen in het losloopgebied met 2 kleine hondjes. Haar gezicht stond op sjaggerijnig, kon geen goedemorgen vanaf. Zij had ze los, ik de mijne ook ( koningspoedel en goldendoodle) mijn poedel houdt altijd afstand, de doodle wil afhankelijk van de houding van het baasje en de hond wel of niet gedag zeggen op rustige manier. Ze pakte er 1 op en liep door zonder de ander ook maar te roepen. Deze bleef staan om kennis te maken met mijn doodle. De poedel was bij mij. Ik bleef even staan om af te wachten hoe het ging, zij liep door en op een gegeven moment draaide ze om en ik kreeg echt een blik die niet erg vriendelijk bedoelt was. Tja dan hoef je van mij ook niet veel meer te verwachten. Heb de doodle bij me geroepen en door gelopen. Bij iemand anders die er ook liep ging het precies hetzelfde, ook zij heeft een vriendelijke en rustige hond.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:36

Maar dat zegt toch precies niks? Misschien heeft ze rot geslapen, is ze haar baan kwijt, is haar relatie over of haar moeder overleden....
Niet invullen wat je niet weet. En wat deed ze precies verkeerd dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:28

Door haar manier van kijken en haar houding was heel duidelijk dat ze niet blij was met hoe de situatie was, er was helemaal niets aan de hand, 2 honden die op een rustige manier even met de neuzen bij elkaar waren en staarten van beide honden waren aan het kwispelen. Ze keek me aan met een blik van kan je je honden niet bij je houden. Euh ja dat kan ik maar zelf ben je ook niet echt actief in je houding of actie. Je loopt zelf ook door en kijkt niet echt achterom. Pas een stuk verderop. Het grappige was dat die andere vrouw die haar ook tegen was gekomen precies hetzelfde was gevaren.
Tuurlijk kunnen er weet ik niet hoeveel redenen zijn waarom je zo bent/doet. Maar ga dan niet in een losloopgebied lopen als het niet je dag is waarom dan ook. Als het al te veel moeite is om je hondje op te tillen, ze zuchtte zo merkbaar hard en haar blik en houding zeiden genoeg. Ik wil met alle liefde rekening houden met een ander.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:32

Je vult haar blik in. Het is jouw interpretatie, niet meer dan dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:53

Ik kan prima een houding en een blik lezen, maar grappig dat een ander het ook zo opvatte die haar ook tegenkwam een klein stukje verderop.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:59

Verder was er niks mis toch? Honden rustig, eentje opgetild vanwege onbekende reden, jouw hond kwam toen je hem riep. Al zou ik persoonlijk mijn hond er al niet naartoe laten gaan maar direct bij me roepen als de andere eigenaar duidelijk aangeeft in gedrag het niet te waarderen.

Maar dan nog: waarom de andere eigenaar zo doet hoeft niks met de wandeling en de ontmoeting van de honden te maken te hebben. Je zal maar een slechte dag hebben en gewoon even je rondje snel doen. Ik zou zeggen, laat het rusten. En gezien de ontmoeting rustig was, is het ook niet perse on topic.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:05

meggiemeg schreef:
Ik kan prima een houding en een blik lezen, maar grappig dat een ander het ook zo opvatte die haar ook tegenkwam een klein stukje verderop.

Maar er was toch niets aan de hand?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:07

Als mijn hond naar een andere hond gaat zucht ik ook wel eens en kijk waarschijnlijk ook niet al te vriendelijk. Maar dat is dan omdat mijn hond haar eigen plan trekt in plaats van te doen wat ik van haar vraag. Dat heeft niks te maken met de eigenaar van een andere hond. Ondertussen heb ik wel geleerd dat ik van (eigenaren van) andere honden niks te verwachten heb, enige waar ik meestal invloed op heb is mijn eigen hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:08

Als ik merk dat iemand zelf voor de andere hond geen actie onderneemt en dit hondje zelf het initiatief neemt om kennis te maken waarom moet ik mijn hond dan bij me roepen? Ik weet dat geen van mijn beide honden vervelend zullen zijn, 1 blijft al bij mij. De ander is wel nieuwsgierig, maar leest ook de houding van baasje of hond, is deze niet open zal hij er niet naar toe gaan. Het is inderdaad rustig gegaan, maar de houding en blik verbaasd me dan van de ander (baasje in dit geval) er werd stilzwijgend van mij verwacht dat ik mijn grotere honden bij me zou houden en zij niet met haar kleinere die nog los liep en ook niet bij haar werd geroepen. Het is wel het beeld wat ik vaak en veel hier zie in het bos, de kleine hondjes zijn bijna heilig maar mogen wel alles maar ik moet mijn grote honden maar bij me houden. Ik ben daar helemaal niet te beroerd voor maar dan wel actie van 2 kanten. Ik lijn mijn honden zelfs aan als een ander dat ook heeft, loop een andere kant op als ik weet dat iemand een oudje bij zich heeft en maar zo om kan vallen als de begroeting net iets te spontaan verloopt. Rekening houden is prima maar wel van 2 kanten dan graag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:13

Dat werd niet stilzwijgend verwacht.

Gewoon een keer een pesthumeur staat los van de honden.

Het hondengedrag was hier correct, en blijkbaar vertrouwde ze het ook voldoende met die ene om gewoon door te lopen zonder in te grijpen.

Je kunt ook dingen zoeken die er niet zijn, zo kunnen andere hondenbazen natuurlijk nooit iets goed doen.
Als zelfs een verkeerd opgetrokken wenkbrauw maakt dat jij conclusies trekt over wat zij over jou denken...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:31

Grappig om te lezen hoe verschillend honden zijn, grote en kleine.

Mijn kleine hond, 8 kilo, kan gelukkig heel goed de ander lezen. Daarbij is ze ook nog eens heel onderdanig. Gebeurt eigenlijk nooit wat.
Heb wel een pesthekel aan honden die ‘alleen maar willen spelen’ . Ben helaas al vaker met een manke hond thuisgekomen. Nu wil ze zelf enorm graag spelen, dus kan het een ander niet echt kwalijk nemen. Maar denk je nou echt dat het een goed idee is om jouw halfvolwassen Cane Corso met mijn kleintje te laten spelen?

Wat ik ook best bijzonder vind: we komen één of meerdere dominantere honden tegen. Mijn kleintje gaat zitten, kop laag en laat het gesnuffel maar over zich heen komen. Zolang de honden bij haar blijven staan verroert ze geen vin. Lopen zij dan door dan stormt ze blij naar ons toe en begint in onze broeken/ jassen / schoenen te bijten. Niet vreselijk hard, maar voel het wel. Snap dat niet zo goed.

Één keer ben ik me werkelijk lam geschrokken. We lopen in het bos en komen een voor ons onbekende hond tegen. Zwart en heel groot. Formaat Leonberger zeg maar.
Ze vliegt op hem af, springt tegen hem aan en begint enthousiast om hem heen te dartelen en tegen hem aan te springen.
Hij vond het prachtig, maar mijn hart stond stil.
Bijzonder hoe honden blijkbaar op afstand al weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Maar kan me voorstellen dat mensen met écht kleine hondjes liever het zekere voor het onzekere nemen. Zeker als het hondje in kwestie ook nog eens een vrij grote mond heeft.
Yorkshire terriër teefje van mijn vriendin had ook een vrij grote waffel en is helaas doodgebeten in het bos door een andere hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:44

Femke_Tweety schreef:
Dat werd niet stilzwijgend verwacht.

Gewoon een keer een pesthumeur staat los van de honden.

Het hondengedrag was hier correct, en blijkbaar vertrouwde ze het ook voldoende met die ene om gewoon door te lopen zonder in te grijpen.

Je kunt ook dingen zoeken die er niet zijn, zo kunnen andere hondenbazen natuurlijk nooit iets goed doen.
Als zelfs een verkeerd opgetrokken wenkbrauw maakt dat jij conclusies trekt over wat zij over jou denken...

Knap als ze dat in die korte tijd in heeft kunnen schatten, maar als dat zo was dan was deze inderdaad goed. Het was de hele houding waar ik mijn mening op heb gesteld. Niet alleen 1 ding, plus dat de vrouw die kort achter mij dezelfde ronde liep dezelfde mening had. Maar goed het kwam op mij over toen ze uiteindelijk wel omkeek naar de andere hond er ook een blik naar mij werd geworpen. Ze zal dan haar dag wel niet gehad hebben waarschijnlijk, prima, hoop dat de bui voor haar snel weg is. Dan is de dag veel leuker!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:46

thequeensmum schreef:
is helaas doodgebeten in het bos door een andere hond.
Vorig jaar hier ook 2x gebeurd in het bos, 2 honden dood gebeten. Vreselijk!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:27

Ik heb een chihuahua " Frutsel"
met een hele grote mond.

Als ik tijdens het wandelen een koppel zie lopen waarvan ik denk dat die combinatie weleens verkeerd uit kan pakken..
Dan ga ik er met een grote boog omheen.

Ik heb de ervaring dat Frutsel opgetild nog veel meer praatjes krijgt. Dus er zijn situaties voorgekomen dat ik toch grote honden tegen kwam die erg enthousiast op ons afkwamen. Dan laat ik haar nog eerder los dan dat ik haar aan de lijn houd en op til of weg trek.

Ik negeer beide honden en loop dan gewoon rustig door.
Aangezien ik de roedelleider ben volgt Frutsel mij ook direct. Andere hond druipt dan vrij snel af.
Dit gaat gelukkig al 12 jaar goed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:42

enidan23 schreef:
Ik heb een chihuahua " Frutsel"
met een hele grote mond.

Ik heb de ervaring dat Frutsel opgetild nog veel meer praatjes krijgt. Dus er zijn situaties voorgekomen dat ik toch grote honden tegen kwam die erg enthousiast op ons afkwamen. Dan laat ik haar nog eerder los dan dat ik haar aan de lijn houd en op til of weg trek.

Ik negeer beide honden en loop dan gewoon rustig door.
Aangezien ik de roedelleider ben volgt Frutsel mij ook direct. Andere hond druipt dan vrij snel af.
Dit gaat gelukkig al 12 jaar goed.

Applaus!

Chihuahua baas begrijpt de essentie! _/-\o_ _/-\o_

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:52

Totdat er een keer vrolijk een hond bovenop de chihuahua springt. Niet uit lelijkheid, maar uit lompigheid. Of omdat de andere hond de snauw van de chihuahua niet accepteert, en een ongeremde correctie teruggeeft. Helaas in mijn omgeving heb ik het wel op die manier mis zien gaan, met nare gevolgen. De voglende hond hoeft het van zijn baasje dus niet meer zelf op te lossen, hij neemt namelijk niet het risico dat het hem een tweede hond kost.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:59

Los laten is leuk, tot het wel mis gaat en grote hond jouw kleintje gewoon mee neemt en je niet meer in de buurt kunt komen om in te grijpen.

Overigens, als je hond op de arm nog harder tekeer gaat... Dan ben je misschien toch minder een leider voor je hond, dan jij denkt.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:08

thequeensmum schreef:
Grappig om te lezen hoe verschillend honden zijn, grote en kleine.

Mijn kleine hond, 8 kilo, kan gelukkig heel goed de ander lezen. Daarbij is ze ook nog eens heel onderdanig. Gebeurt eigenlijk nooit wat.
Heb wel een pesthekel aan honden die ‘alleen maar willen spelen’ . Ben helaas al vaker met een manke hond thuisgekomen. Nu wil ze zelf enorm graag spelen, dus kan het een ander niet echt kwalijk nemen. Maar denk je nou echt dat het een goed idee is om jouw halfvolwassen Cane Corso met mijn kleintje te laten spelen?

Wat ik ook best bijzonder vind: we komen één of meerdere dominantere honden tegen. Mijn kleintje gaat zitten, kop laag en laat het gesnuffel maar over zich heen komen. Zolang de honden bij haar blijven staan verroert ze geen vin. Lopen zij dan door dan stormt ze blij naar ons toe en begint in onze broeken/ jassen / schoenen te bijten. Niet vreselijk hard, maar voel het wel. Snap dat niet zo goed.

Één keer ben ik me werkelijk lam geschrokken. We lopen in het bos en komen een voor ons onbekende hond tegen. Zwart en heel groot. Formaat Leonberger zeg maar.
Ze vliegt op hem af, springt tegen hem aan en begint enthousiast om hem heen te dartelen en tegen hem aan te springen.
Hij vond het prachtig, maar mijn hart stond stil.
Bijzonder hoe honden blijkbaar op afstand al weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Maar kan me voorstellen dat mensen met écht kleine hondjes liever het zekere voor het onzekere nemen. Zeker als het hondje in kwestie ook nog eens een vrij grote mond heeft.
Yorkshire terriër teefje van mijn vriendin had ook een vrij grote waffel en is helaas doodgebeten in het bos door een andere hond.

Misschien dat je hondje de ontmoeting met die andere hond eigenlijk best spannend vond en dat ze daarna die spanning even op jou afreageert?

Ik heb zelf geen kleine hond maar als ik er één zou hebben zou ik denk ik ook wel voorzichtig zijn omdat ze zo kwetsbaar zijn en ik het al te vaak (bijna) fout heb zien gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:22

Mizora schreef:
Totdat er een keer vrolijk een hond bovenop de chihuahua springt. Niet uit lelijkheid, maar uit lompigheid. Of omdat de andere hond de snauw van de chihuahua niet accepteert, en een ongeremde correctie teruggeeft. Helaas in mijn omgeving heb ik het wel op die manier mis zien gaan, met nare gevolgen. De voglende hond hoeft het van zijn baasje dus niet meer zelf op te lossen, hij neemt namelijk niet het risico dat het hem een tweede hond kost.

Dat.
Letterlijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:35

Dan heb ik toch een vraag over het blaffen van die kleintjes en het eventuele uitdagende gedrag wat velen vaak laten zien ( denk dan aan blaffend aan komen rennen, omdraaien wegrennen om vervolgens toch weer terug blaffend aan te komen rennen) Wat doen jullie al eigenaren aan dat gedrag wat vaak toch als trigger wordt gezien voor andere kleine en grote honden? Doen jullie er iets aan om dat gedrag af te leren?

Ik zie hier in het bos dat er vooral vaak lacherig over wordt gedaan en soms in combinatie met een opmerking dat de grote mond het formaat moet compenseren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:42

Maakt het wat uit dan, voor hoe jíj je opstelt?

Ik denk dat onder 100 bazen er 100 manieren zijn. En daar zitten ongetwijfeld mensen tussen die er niets aan doen, ofwel omdat ze het niet intereseert ofwel omdat ze niet weten hoe,
En er zitten ongetwijfeld mensen bij die er wel degelijk intensief mee bezig zijn.

Maar 1 zo'n idioot tegen komen die zijn kleine terror niet bij zich houdt, moet niet maken dat je er zelf met jouw hond maar niets meer mee doet bij alle anderen.

Ongeacht het gedrag van de andere bass, ongeacht het gedrag van de andere hond,
Jíj hebt de volle verantwoordelijkheid over het gedrag van jóuw hond.
Punt, zonder uitzondering.

Trigger of niet, irritante andere hond of niet, irritante andere baas of niet.

Jij houdt je hond veilig, en jij houdt je hond onschadelijk voor anderen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:47

Mijn ukkie doet dat niet, maar als ie dat wel zou doen zou ik dat zeker eruit proberen te trainen.

Hij vind veel dingen een beetje spannend, bijvoorbeeld op stal als er kruiwagens voorbij komen of wanneer iemand opeens met een zadel rondloopt of er überhaupt iemand de hoek om schiet als hij in zijn mand moet wachten. Dan gaat hij blaffen door de spannende situatie. Dat gedrag is lastig te trainen maar ik doe mijn uiterste best om hem daarmee te helpen door met voerbeloningen de situatie elke keer rustig opnieuw te oefenen in kleine stapjes. Dus als mijn hond dat gedrag wat je omschrijft in een losloopgebied zou vertonen dan kwam ik daar niet. Dan zou ik op een rustige plek met andere honden gaan oefenen om het gedrag op te lossen. Sowieso mag die kleine niet zomaar op andere honden afrennen, laat staan blaffend.

Maar niet elk baasje is bewust bezig met de training van een hond. Groot of klein.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:48

Femke_Tweety schreef:
Maakt het wat uit dan, voor hoe jíj je opstelt?

Ik denk dat onder 100 bazen er 100 manieren zijn. En daar zitten ongetwijfeld mensen tussen die er niets aan doen, ofwel omdat ze het niet intereseert ofwel omdat ze niet weten hoe,
En er zitten ongetwijfeld mensen bij die er wel degelijk intensief mee bezig zijn.

Maar 1 zo'n idioot tegen komen die zijn kleine terror niet bij zich houdt, moet niet maken dat je er zelf met jouw hond maar niets meer mee doet bij alle anderen.

Ongeacht het gedrag van de andere bass, ongeacht het gedrag van de andere hond,
Jíj hebt de volle verantwoordelijkheid over het gedrag van jóuw hond.
Punt, zonder uitzondering.

Trigger of niet, irritante andere hond of niet, irritante andere baas of niet.

Jij houdt je hond veilig, en jij houdt je hond onschadelijk voor anderen.

En zo is het.

Het begint bij jezelf. Jij dient jouw hond onder controle hebben, no matter what.
Stop met afschuiven en ja maar…