Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:43

Dreamboy schreef:
MallyBelly schreef:

Als je goed gelezen had, is deze hond al een herplaatser voor hij terrecht kwam bij de man van de weduwe. De man had de hond onder appél.
Om dan te zeggen dat het aan de weduwe ligt dat de hond nu verknipt is gaat wel n beetje ver....



Ik zou hem in laten slapen, hond heeft geen besef van tijd, t risico dat hij bij verkeerde mensen in handen komt en serieuze schade aanrichten zou ik niet op m'n geweten willen hebben.


Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.

Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:51

996981 schreef:
Dreamboy schreef:


Als je goed gelezen had, is deze hond al een herplaatser voor hij terrecht kwam bij de man van de weduwe. De man had de hond onder appél.
Om dan te zeggen dat het aan de weduwe ligt dat de hond nu verknipt is gaat wel n beetje ver....



Ik zou hem in laten slapen, hond heeft geen besef van tijd, t risico dat hij bij verkeerde mensen in handen komt en serieuze schade aanrichten zou ik niet op m'n geweten willen hebben.


Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.

Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z[/quote]


Genen spelen zeker een rol. Maar dat maakt dat een hond een moeilijk karakter heeft niet dat hij vals geboren wordt. Een mechelaar is nu eenmaal geen hond voor iedereen. En ja, ik weet waar ik het over heb. Ik heb al jaren mechelaars. En bij mijn eerste mechelaar heb ik ook heel veel begeleiding nodig gehad om er mee om te leren gaan. Ik snap dat die vrouw daar absoluut geen behoefte aan heeft in haar situatie. Daarom hoop ik ook dat de hond bij iemand terecht kan die hem of haar nog een kans wil geven. Inslapen kan altijd nog.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:58

Dreamboy schreef:
Genen spelen zeker een rol. Maar dat maakt dat een hond een moeilijk karakter heeft niet dat hij vals geboren wordt. Een mechelaar is nu eenmaal geen hond voor iedereen. En ja, ik weet waar ik het over heb. Ik heb al jaren mechelaars. En bij mijn eerste mechelaar heb ik ook heel veel begeleiding nodig gehad om er mee om te leren gaan. Ik snap dat die vrouw daar absoluut geen behoefte aan heeft in haar situatie. Daarom hoop ik ook dat de hond bij iemand terecht kan die hem of haar nog een kans wil geven. Inslapen kan altijd nog.

Wie beweert hier dan dat de hond vals is? Niemand. Er wordt gezegd dat de hond een probleem heeft, waarop jij heel stellig bent dat dit probleem door mensen veroorzaakt is. Dat is gewoon je reinste bullshit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:03

996981 schreef:
Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:06

Alja schreef:
Echwel schreef:
Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken

Nou dat hè!

Ik snap de weduwe heel goed, voor mij valt een Mechelaar ook in het rijtje van vieze gevaarlijke onbetrouwbare honden .

Maar haar hier afbranden gaat echt veelste ver!!!


Het afbranden van een hond die hier geheel geen schuld aan heeft is wel oké? "Vieze gevaarlijke onbetrouwbare honden" , jaja..

Er is niemand die de iets verkeerds zegt over de weduwe.. De weduwe is alleen niet bij machte om op de juiste manier voor een werkhond te zorgen.. Dat is een feit en als dat al niet meer gezegd mag worden..

Natuurlijk is het zwaar voor de weduwe, maar de hond (waar zij in die tijd mee akkoord is gegaan, omdat zij partner was van meneer) heeft nu eenmaal behoeftes waaraan op dit moment in zijn geheel niet aan voldaan worden..

De hond kan er niets aan doen dat meneer is overleden, die moet linksom of rechtsom aan het werk om dit probleemgedrag te verhelpen.. Natuurlijk is de timing ongelukkig en moet weduwe de tijd kunnen krijgen om te rouwen, maar dat neemt gewoonweg niet weg dat dit een hondenras is die je niet zomaar even op de bank neer kan zetten voor die tijd..

Oh en het ophalen.. Als 't kon, had ik 't met liefde gedaan.. Maar ik heb zelf een herder en ik weet wat voor tijd erin gestoken moet worden om er fijne en stabiele (werk)honden van te maken.. Dus ik heb m'n handen vol..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 28-04-24 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9734
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:06

Dreamboy schreef:
Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.


Sorry maar voor mij zijn deze uitspraken tekenen dat degene die het schrijft onvoldoende/geen/weinig ervaring heeft met honden. Net zoals de uitspraken 'een hond wordt altijd agressief gemaakt door de eigenaar ' en bij herders met agressie problemen 'benader een trainer of politie die zitten hier om te wachten '

De laatste is kortste uitleg. Boven de 2 jaar is een hond al niet meer interessant voor dat werk op te gaan leiden. Daarnaast wordt er ((gelukkig!!)) Tegenwoordig steeds positiever getraind. Honden die agressief zijn die zijn meestal ook niet stabiel en trainen verre van makkelijk. Er is een overschot aan herders dus waarom zou je aan zo'n uitdaging bewust beginnen?

Daarnaast 'Honden worden niet agressief geboren' uhm ja er zijn honden die wel degelijk agressief geboren worden. Meest bizarre voorbeeld wel uit mijn dierenasiel tijd. Wij hadden ongeveer minimaal 4 nesten per jaar. Vingen voor hele land drachtig teven op ook uit inbeslagname en broodfok. Zo hadden we een drachtige stafford teef. Leuk naar mensen, naar andere honden het bekende verhaal qua gemiddelde stafford achtigen. Pappa onbekend. Ze was fantastisch voor haar puppen overigens. De puppen waren inmiddels allemaal al gereserveerd en ongeveer 6 a 7 weken jong. Op een ochtend was mam aan het wandelen, wij aan de koffie en opeens hoop lawaai uit de puppen kamer. Waren de pups onderling in elkaar geklapt en niet een klein beetje ook...reden altijd onbekend gebleven was ruim voldoende speelgoed en afleiding maar geen eten. Uiteindelijk bij de dierenarts 3 puppen mogen laten hechten. Puppen he!!! De heftigste kon daarna niet terug het nest in. Met dierenarts en toekomstige eigenaar besproken dat we wilden inslapen. Dat mocht niet van nieuwe eigenaar die thuis meerdere honden had. Amper jaar later hingen ze aan de telefoon. Hij had ondanks extra begeleiding enz toch een andere hond vermoord..... dit hadden we zoooo graag willen voorkomen. Het was echter zo tegen gevoel in om zo jong daarvoor in te laten slapen dat we de nieuwe eigenaar voordeel van twijfel gaven plus het hele verhaal erbij.

Daarnaast heb ik al jaren zelf een hond met agressie problemen naar mens en dier buiten eigen roedel. Jaren geleden al besproken met dierenarts qua euthanasie als ik hem niet veilig voor iedereen kon houden. Dit lukt inmiddels al bijna 8 jaar gelukkig plus hij is de laatste jaren heel erg veel milder geworden! De keren dat hij 'blind gaat' en totaal onbereikbaar is die zijn er eigenlijk al heel lang niet meer.
Zowel de fokker als ik hebben dit nooit willen hebben. Ouders sociaal en getest gezond. Eerste nest sociaal. 2de nest problemen. Ik ken hem dus werkelijk zijn hele leven al. Al mijn eerdere honden, ook uit inbeslagname en/of mishandeling situaties waren sociaal. Mijn jongste hond is sociaal. Hij zelf is gewoon onbetrouwbaar en agressief door onzekerheid en hoge drive om overal wat mee te willen doen (herder kruising). Ik ben en was erg actief met mijn honden bezig. Denken er nu werkelijk mensen dat ik hem bewust agressief gemaakt heb of heb laten worden? Hebben al die mensen echt geen besef dat je stuk aangeboren karakter hebt waar je mee moet dealen? Geen enkel mens is prefect. Geen enkel dier ook. Als ik zie wat wij hebben kunnen bereiken samen en dat met 0 incidenten!! Dan durf ik wel te zeggen dat wij weten wat we doen.

Zou ik er ooit nog eens voor gaan? Nee, absoluut niet! Ik ben er kennelijk geschikt voor in de zin dat ik het kan handelen en alles aan kan passen. Echter met mij zijn er heel veel mensen zo. Overkomt het je dan maak je er het beste van zo lang het voor alle partijen gaat. Bewust kiezen voor een hond met zo'n karakter? Nee dank je!! Neem als eigenaar je verantwoordelijkheid. Jij als eigenaar kent je dier door en door. Ik kan met hem zeer veilig over straat, al vele jaren. In handen van iemand die hem niet kent is hij echter een moordwapen. Hij waarschuwt niet dat kost kennelijk onnodig energie. Hij pakt gewoon. Hij waakt enorm maar stil. Je zal hem zelden horen maar oh wee als hij bij iemand kan komen die ongenodigd het terrein op komt. Bij visite zit hij in bench of kennel met extra hek er om heen. Leg mensen maar uit dat hij relaxt ligt, lief kijkt maar in 1 seconde pakt als hij bij je hand kan komen...

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:08

996981 schreef:
Dreamboy schreef:
Dit is geen probleem hond maar een probleem baas. Verknipte mechelaars worden gemaakt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. Ze schaffen er een aan zonder enige kennis van het ras. Soms gaat het goed maar nog vaker gaat het fout. De hond krijgt dan de schuld. Hopelijk komt deze hond bij iemand terecht met verstand van zaken.

Oja. Want bij mensen speelt nature VS nurture ongeveer 50/50 mee hoe je wordt (genen VS wat je meemaakt, opvoeding etc). Maar bij honden is 0,0 genetisch component. Honden worden volledig door de baas gemaakt :j

Je bedoelt dit ironisch neem ik aan. Want ik denk dat niet alleen mensen maar ook dieren een aangeboren karakter hebben. Wat ze van aanleg "gemakkelijk" of "moeilijk" maakt. Bij paarden is dat toch ook heel bekend, dat sommige lijnen aangeboren moeilijke karakters KUNNEN hebben. Waarbij er individuele verschillen en uitzonderingen bestaan. Ook vermoed ik dat dieren net zoals mensen geestelijk gestoord kunnen zijn. Nou zeg ik niet dat dat bij deze hond het geval zou zijn, ik bedoel het in het algemeen.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:22

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Je kent de voorbeelden niet waarbij twee kinderen uit dezelfde ouders een totaal andere weg inslaan? Omdat de een psychisch niet helemaal goed “gewired” is? 400+ stoornissen (in allerlei verschillende gradaties) staan er voor mensen in de DSM 5.


Hoezo ontkennen we bij dieren toch dat er ook sprake kan zijn van een aangeboren psychische afwijking?

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:31

nine1987 schreef:
Het afbranden van een hond die hier geheel geen schuld aan heeft is wel oké? "Vieze gevaarlijke onbetrouwbare honden" , jaja..

Er is niemand die de iets verkeerds zegt over de weduwe.. De weduwe is alleen niet bij machte om op de juiste manier voor een werkhond te zorgen.. Dat is een feit en als dat al niet meer gezegd mag worden..

Natuurlijk is het zwaar voor de weduwe, maar de hond (waar zij in
die tijd mee akkoord is gegaan, omdat zij partner was van meneer) heeft nu eenmaal behoeftes waaraan op dit moment in zijn geheel niet aan voldaan worden.


De hond kan er niets aan doen dat meneer is overleden, die moet linksom of rechtsom aan het werk om dit probleemgedrag te verhelpen.. Natuurlijk is de timing ongelukkig en moet weduwe de tijd kunnen krijgen om te rouwen, maar dat neemt gewoonweg niet weg dat dit een hondenras is die je niet zomaar even op de bank neer kan zetten voor die tijd..

Oh en het ophalen.. Als 't kon, had ik 't met liefde gedaan.. Maar ik heb zelf een herder en ik weet wat voor tijd erin gestoken moet worden om er fijne en stabiele (werk)honden van te maken.. Dus ik heb m'n handen vol..


Met de dikgedrukte zinnen, hoor jij je diep heel diep te gaan schamen

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:35

Ongelooflijk nine, wat een naar bericht schrijf je daar alweer.
Echt ik lees en denk staat er dat nu echt?

Die hond kan er niets aan doen dat de man is overleden en die weduwe ook niet.
Zij weet dat ze niet met deze hond overweg kan omdat ze daar de kunde, lef... wat ook niet voor heeft.
En zoekt daarom een oplossing. Heel verstandig dus.

Als een paard niet matched zeggen we wel, verkoop hem maar, maar bij een hond moet een bange eigenaar, of ja eigenlijk niet eigenaar maar iemand die dat maar geworden is, maar gaan voorzien in de behoeftes.
Dat kan gewoon niet.

Zet jou op een heftig paard waar je afklettert en dan gaan we zeggen, je gaat hem maar rijden, punt.
Hij heeft behoeftes dus doe het maar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:43

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Je kent de voorbeelden niet waarbij twee kinderen uit dezelfde ouders een totaal andere weg inslaan? Omdat de een psychisch niet helemaal goed “gewired” is? 400+ stoornissen (in allerlei verschillende gradaties) staan er voor mensen in de DSM 5.


Hoezo ontkennen we bij dieren toch dat er ook sprake kan zijn van een aangeboren psychische afwijking?

Ik kom uit zo’n gezin. Maar psychische afwijkingen zijn precies dat: afwijkingen. En ook mensen met dergelijke stoornissen kunnen met de juiste omgeving meer dan functioneel zijn. De gemiddelde ADHD’er zal het waarderen dat je ze bij voorbaat ziet als ‘slecht van nature’.

Een hond met een afwijking is dat: een hond met een afwijking. Al de rest is temperament en handelbaar. Een mechel is geen Maltezer (thank God) maar daarom zit het ras nog niet vol met honden die van nature ‘slecht’ zijn.

Ze moeten net als mensen wel in een omgeving komen die bij hen past. En omwille van hun temperament zullen ze sneller probleemgedrag tonen maar dat maakt niet dat alle Mechels per definitie asociale honden zijn. :) en dat is het enige punt dat ik ‘bestrijd.’

Dít individu is in mijn mening ook te gevaarlijk door zowel nature als nurture maar ik mag hopen dat niet alle Belgen beoordeeld worden op basis van Dutroux bij wijze van spreken.

En neen ik vind niet dat men van de weduwe mag verwachten dat zij met deze hond gaat werken. Integendeel. Dat zie ik voor beide heel fout aflopen los van het feit dat ze vast andere dingen aan haar hoofd heeft.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:55

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Je kent de voorbeelden niet waarbij twee kinderen uit dezelfde ouders een totaal andere weg inslaan? Omdat de een psychisch niet helemaal goed “gewired” is? 400+ stoornissen (in allerlei verschillende gradaties) staan er voor mensen in de DSM 5.


Hoezo ontkennen we bij dieren toch dat er ook sprake kan zijn van een aangeboren psychische afwijking?

Euh ja natuurlijk bestaat dat, alleen worden er in nederland aanmerkelijk meer honden "verpest" door hun baas en de situatie waarin ze verkeren dan dat er genetische karakterfouten voorkomen. Dus ongezien roepen dat een hond vals is is niet erg logisch :?

We weten dat de hond niet van deze mevrouw was maar van haar man, de hond stond onder appèl van de man en zijn baas is nu overleden. Inmiddels is de helft van de oorspronkelijke roedel ook verdwenen dus de hond is nu waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe taakverdeling in huis. Normaal hoort de baas die taakverdeling te regelen maar de baas is overleden en de vrouw lijkt geen (herders-)hondenmens te zijn. En dus neemt de hond blijkbaar deze taak op zich. Dat hij dan snapt naar mevrouw is best wel natuurlijk gedrag maar logischerwijs niet gewenst.

Is het scenario wat ik hier boven schets waar voor de situatie die Dees beschrijft? Ik gebruik iet voor niets de woorden 'waarcshijnlijk' en 'mogelijk', 100% zeker weten we dat niet want we hebben de hond en de interactie met de weduwe niet gezien. Daarom dus een gedragsdeskundige die ter plekke kan kijken en een beslissing kan maken voor de hond.
Dat de hond niet bij de weduwe kan blijven is, denk ik, voor iedereen wel duidelijk, tenzij ze dit zelf zou willen en hulp daarvoor inschakelt.

Overigens zou ik niet uitsluiten dat wanneer deze hond niet meer bij de weduwe is er niet een andere hond hetzelfde ongewenste gedrag gaat vertonen :)*

herr_balou
Berichten: 1479
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:58

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Er zijn mensen die met veel of enkele psychopatische kenmerken worden geboren en die worden niet allemaal (serie)moordenaar, sommige worden bijvoorbeeld CEO van een groot (internationaal) bedrijf of politicus. En ja, bij die CEO of politicus lijkt de 'afwijking' in betere banen geleid maar ze zijn toch echt niet een heel veel beter mens dan de moordenaar misschien was de wereld zelfs wel beter afgeweest als ze wel als moordenaar waren opgesloten.

Helaas maar niet verwonderlijk zijn er bij verschillende herdersrassen eerder valse exemplaren dan bij andere rassen. Dat heeft naast al het andere óók met de fok/het fokdoel te maken.
Dat gezegd hebbende. Ik heb óók gezien hoe een Mechelaarpup kapot is gemaakt door opvoeding. Vreselijk vond ik dat om te zien. Eerst een hond met een nieuwsgierige, open blik en na een halfjaar een bange neuroot die niet eens meer aan een grassprietje durfde te snuffelen.

Grommen afleren vind ik trouwens een van de slechtste dingen die men kan doen en ik snap werkelijk waar niet waarom je een zo'n belangrijk signaal afleert. Als dat mijn hond (herplaatser) afgeleerd was dan waren er al veel ongelukken gebeurd, zou mijn hond als vals bestempeld en inbeslag genomen zijn en afgemaakt. Als eigenaar kun je je hond over het algemeen prima lezen maar een buitenstaander - afgezien van een enkele echte hondenkenner - absoluut niet.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:00

Verkopen, weggeven aan iemand met kennis van het ras, dikke prima.. Maar er wordt door meerdere mensen gezegd dat hij maar ingeslapen moet worden.. En dat is volledig onnodig..

En waarom moet ik me in hemelsnaam schamen voor het feit dat die hond behoeftes heeft?

Dat kan misschien wel hard klinken, maar je kunt een dier met een giga werkdrive niet zomaar aan de kant zetten.. Dat gaat gewoon niet.. En als je zelf niet tegemoet kan komen aan de behoeften van een dier, wat in deze situatie logisch is, dan moet je het uit handen geven..

En als ik een kreng ben omdat ik dat zeg.. Prima.. Maar iedereen met kennis van het ras, weet dat dit geen honden zijn die je op pauze kunt zetten..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:02

Citaat:
Er zijn mensen die met veel of enkele psychopatische kenmerken worden geboren en die worden niet allemaal (serie)moordenaar, sommige worden bijvoorbeeld CEO van een groot (internationaal) bedrijf of politicus. En ja, bij die CEO of politicus lijkt de 'afwijking' in betere banen geleid maar ze zijn toch echt niet een heel veel beter mens dan de moordenaar misschien was de wereld zelfs wel beter afgeweest als ze wel als moordenaar waren opgesloten.

Helaas maar niet verwonderlijk zijn er bij verschillende herdersrassen eerder valse exemplaren dan bij andere rassen. Dat heeft naast al het andere óók met de fok/het fokdoel te maken.
Dat gezegd hebbende. Ik heb óók gezien hoe een Mechelaarpup kapot is gemaakt door opvoeding. Vreselijk vond ik dat om te zien. Eerst een hond met een nieuwsgierige, open blik en na een halfjaar een bange neuroot die niet eens meer aan een grassprietje durfde te snuffelen.

Grommen afleren vind ik trouwens een van de slechtste dingen die men kan doen en ik snap werkelijk waar niet waarom je een zo'n belangrijk signaal afleert. Als dat mijn hond (herplaatser) afgeleerd was dan waren er al veel ongelukken gebeurd, zou mijn hond als vals bestempeld en inbeslag genomen zijn en afgemaakt. Als eigenaar kun je je hond over het algemeen prima lezen maar een buitenstaander - afgezien van een enkele echte hondenkenner - absoluut niet.



Deze grommer zou op wedstrijd twee maanden geschorst worden als hij dat doet naar een keurder. Zodra de hond weet dat hij kan rekenen op zijn baas vervalt de nood om te grommen ook. Onderling mag hij grommen en waarschuwen zoveel hij wil maar aan de riem/in het werk niet..

Edit: quote verkloot en krijg hem niet hersteld. :o

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:25

Echwel schreef:
Niet te geloven wat jullie over die arme vrouw zeggen
Denk je echt dat iemand die net weduwe is überhaupt met de hond kan en wil gaan werken
Denk dat ze genoeg aan zichzelf heeft en alle bijkomende zaken ba overlijden partner..

Maar degenen die het zo goed weten
Haal die hond op.en ga er mee werken, zodat de vrouw rust krijgt.om haar verlies te verwerken


Amen _/-\o_

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:28

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Nee. Genen spelen natuurlijk totaal geen rol bij dieren :z

Mensen worden ook niet vals en/of problematisch geboren. Dat zijn uitzonderingen waarop je niet het hele ras veroordeeld. Ik veronderstel dat je niet van iedereen denkt dat ie psychopaat is?

Mensen worden net als honden met een zeker temperament geboren en dat mag. Dat wordt in de meeste gevallen pas problematisch in de verkeerde omgeving.

Zeg ik dan dat ik denk dat alle Mechelse herders vals zijn? Volgens mij niet. Sterker nog; ik zeg nergens dat deze specifieke hond vals is.

Het enige dat ik doe is het harde statement dat een hond enkel probleemgedrag ontwikkeld door toedoen van mensen ontkrachten.

Daarnaast; het is raar om het fokdoel van een hond niet in acht te nemen. Jaren is geselecteerd bij rassen op voor dat ras geschikte eigenschappen. Mijn Cane Corso laat ander gedrag zien dan mijn Jack Russel. Onder andere omdat ze een ander genenpakket hebben, ander instinct en hun voorouders op andere eigenschappen zijn geselecteerd.

Bij de Cane Corso komt ander probleemgedrag in het ras vaker voor dan bij de Jack Russell. Bij mensen komen ook andere psychische aandoeningen vaker voor dan bij vrouwen en vice versa.

Het selecteren op karaktereigenschappen kan een verkeerde uitwerking hebben en zeker bij herders valt dit op, omdat het gedrag vaker gevaarlijk is. Bij labradors is ook sprake van probleemgedrag, maar dit wordt vaker als grappig of speels gezien, omdat het niet een direct gevaar vormt voor de omgeving en andere dieren.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:29

nine1987 schreef:
Verkopen, weggeven aan iemand met kennis van het ras, dikke prima.. Maar er wordt door meerdere mensen gezegd dat hij maar ingeslapen moet worden.. En dat is volledig onnodig..

En waarom moet ik me in hemelsnaam schamen voor het feit dat die hond behoeftes heeft?

Dat kan misschien wel hard klinken, maar je kunt een dier met een giga werkdrive niet zomaar aan de kant zetten.. Dat gaat gewoon niet.. En als je zelf niet tegemoet kan komen aan de behoeften van een dier, wat in deze situatie logisch is, dan moet je het uit handen geven..

En als ik een kreng ben omdat ik dat zeg.. Prima.. Maar iedereen met kennis van het ras, weet dat dit geen honden zijn die je op pauze kunt zetten..



Laat het nou zo zijn dat de weduwe ook van plan is het uit handen te geven. Alleen dat ze niet de juiste kanalen weet. Het is geen honden mens en heeft dit niet kunnen voorzien.


Ze is haar partner verloren en zit met deze voor haar onhandelbare hond.

Maar wil het wel goed doen.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:29

nine1987 schreef:
Dat kan misschien wel hard klinken, maar je kunt een dier met een giga werkdrive niet zomaar aan de kant zetten.. Dat gaat gewoon niet.. En als je zelf niet tegemoet kan komen aan de behoeften van een dier, wat in deze situatie logisch is, dan moet je het uit handen geven..

Als er een rij met geschikte mensen was die deze hond wil hebben, had ze dat ongetwijfeld gedaan. Ze had 8 honden en 4 zijn er al herplaatst. Alleen voor dit dier is het echt heel moeilijk om iemand te vinden. Hoe langer dat duurt, hoe groter de kans op escalatie.

Ts, waarom wordt dit dier eigenlijk niet naar een dierenasiel gebracht? Of heb ik daar overheen gelezen?

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:36

BeFunny schreef:
nine1987 schreef:
Verkopen, weggeven aan iemand met kennis van het ras, dikke prima.. Maar er wordt door meerdere mensen gezegd dat hij maar ingeslapen moet worden.. En dat is volledig onnodig..

En waarom moet ik me in hemelsnaam schamen voor het feit dat die hond behoeftes heeft?

Dat kan misschien wel hard klinken, maar je kunt een dier met een giga werkdrive niet zomaar aan de kant zetten.. Dat gaat gewoon niet.. En als je zelf niet tegemoet kan komen aan de behoeften van een dier, wat in deze situatie logisch is, dan moet je het uit handen geven..

En als ik een kreng ben omdat ik dat zeg.. Prima.. Maar iedereen met kennis van het ras, weet dat dit geen honden zijn die je op pauze kunt zetten..



Laat het nou zo zijn dat de weduwe ook van plan is het uit handen te geven. Alleen dat ze niet de juiste kanalen weet. Het is geen honden mens en heeft dit niet kunnen voorzien.


Ze is haar partner verloren en zit met deze voor haar onhandelbare hond.

Maar wil het wel goed doen.


100% eens.. Maar tot die tijd heeft die hond niets te doen, wat het gedrag alleen maar verergert.. En dat is het grootste acute probleem..

De hond heeft geen boodschap aan de rouw van de weduwe, die is alleen maar energie en frustratie op aan't bouwen, wat weer resulteert in verdere problemen.

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:51

dierenfan schreef:
Dreamboy schreef:
Dan is het dus bij de 1e eigenaar al mis gegaan. Geen enkele hond wordt vals geboren, ook een mechelaar niet.


Sorry maar voor mij zijn deze uitspraken tekenen dat degene die het schrijft onvoldoende/geen/weinig ervaring heeft met honden. Net zoals de uitspraken 'een hond wordt altijd agressief gemaakt door de eigenaar ' en bij herders met agressie problemen 'benader een trainer of politie die zitten hier om te wachten '

De laatste is kortste uitleg. Boven de 2 jaar is een hond al niet meer interessant voor dat werk op te gaan leiden. Daarnaast wordt er ((gelukkig!!)) Tegenwoordig steeds positiever getraind. Honden die agressief zijn die zijn meestal ook niet stabiel en trainen verre van makkelijk. Er is een overschot aan herders dus waarom zou je aan zo'n uitdaging bewust beginnen?

Daarnaast 'Honden worden niet agressief geboren' uhm ja er zijn honden die wel degelijk agressief geboren worden. Meest bizarre voorbeeld wel uit mijn dierenasiel tijd. Wij hadden ongeveer minimaal 4 nesten per jaar. Vingen voor hele land drachtig teven op ook uit inbeslagname en broodfok. Zo hadden we een drachtige stafford teef. Leuk naar mensen, naar andere honden het bekende verhaal qua gemiddelde stafford achtigen. Pappa onbekend. Ze was fantastisch voor haar puppen overigens. De puppen waren inmiddels allemaal al gereserveerd en ongeveer 6 a 7 weken jong. Op een ochtend was mam aan het wandelen, wij aan de koffie en opeens hoop lawaai uit de puppen kamer. Waren de pups onderling in elkaar geklapt en niet een klein beetje ook...reden altijd onbekend gebleven was ruim voldoende speelgoed en afleiding maar geen eten. Uiteindelijk bij de dierenarts 3 puppen mogen laten hechten. Puppen he!!! De heftigste kon daarna niet terug het nest in. Met dierenarts en toekomstige eigenaar besproken dat we wilden inslapen. Dat mocht niet van nieuwe eigenaar die thuis meerdere honden had. Amper jaar later hingen ze aan de telefoon. Hij had ondanks extra begeleiding enz toch een andere hond vermoord..... dit hadden we zoooo graag willen voorkomen. Het was echter zo tegen gevoel in om zo jong daarvoor in te laten slapen dat we de nieuwe eigenaar voordeel van twijfel gaven plus het hele verhaal erbij.

Daarnaast heb ik al jaren zelf een hond met agressie problemen naar mens en dier buiten eigen roedel. Jaren geleden al besproken met dierenarts qua euthanasie als ik hem niet veilig voor iedereen kon houden. Dit lukt inmiddels al bijna 8 jaar gelukkig plus hij is de laatste jaren heel erg veel milder geworden! De keren dat hij 'blind gaat' en totaal onbereikbaar is die zijn er eigenlijk al heel lang niet meer.
Zowel de fokker als ik hebben dit nooit willen hebben. Ouders sociaal en getest gezond. Eerste nest sociaal. 2de nest problemen. Ik ken hem dus werkelijk zijn hele leven al. Al mijn eerdere honden, ook uit inbeslagname en/of mishandeling situaties waren sociaal. Mijn jongste hond is sociaal. Hij zelf is gewoon onbetrouwbaar en agressief door onzekerheid en hoge drive om overal wat mee te willen doen (herder kruising). Ik ben en was erg actief met mijn honden bezig. Denken er nu werkelijk mensen dat ik hem bewust agressief gemaakt heb of heb laten worden? Hebben al die mensen echt geen besef dat je stuk aangeboren karakter hebt waar je mee moet dealen? Geen enkel mens is prefect. Geen enkel dier ook. Als ik zie wat wij hebben kunnen bereiken samen en dat met 0 incidenten!! Dan durf ik wel te zeggen dat wij weten wat we doen.

Zou ik er ooit nog eens voor gaan? Nee, absoluut niet! Ik ben er kennelijk geschikt voor in de zin dat ik het kan handelen en alles aan kan passen. Echter met mij zijn er heel veel mensen zo. Overkomt het je dan maak je er het beste van zo lang het voor alle partijen gaat. Bewust kiezen voor een hond met zo'n karakter? Nee dank je!! Neem als eigenaar je verantwoordelijkheid. Jij als eigenaar kent je dier door en door. Ik kan met hem zeer veilig over straat, al vele jaren. In handen van iemand die hem niet kent is hij echter een moordwapen. Hij waarschuwt niet dat kost kennelijk onnodig energie. Hij pakt gewoon. Hij waakt enorm maar stil. Je zal hem zelden horen maar oh wee als hij bij iemand kan komen die ongenodigd het terrein op komt. Bij visite zit hij in bench of kennel met extra hek er om heen. Leg mensen maar uit dat hij relaxt ligt, lief kijkt maar in 1 seconde pakt als hij bij je hand kan komen...


De agressiviteit van pup af aan die je beschrijft, is 100% wat bekenden van me overkwam met 1 Stafford rescue. Omwille van de herkenbaarheid geef ik geen details, maar bijten en uitbreken om mensen en autos aan te vallen kan ik wel noemen... gedragsdeskundige zei euthanasie. Dit gebeurde.
Opvang directeur hoorde het. Was boos!
Rapport expert getoond, toen bond hij in.

Erfelijkheid speelt echt een enorme rol.

dierenfan
Berichten: 9734
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:52

beert schreef:
nine1987 schreef:
Dat kan misschien wel hard klinken, maar je kunt een dier met een giga werkdrive niet zomaar aan de kant zetten.. Dat gaat gewoon niet.. En als je zelf niet tegemoet kan komen aan de behoeften van een dier, wat in deze situatie logisch is, dan moet je het uit handen geven..

Als er een rij met geschikte mensen was die deze hond wil hebben, had ze dat ongetwijfeld gedaan. Ze had 8 honden en 4 zijn er al herplaatst. Alleen voor dit dier is het echt heel moeilijk om iemand te vinden. Hoe langer dat duurt, hoe groter de kans op escalatie.

Ts, waarom wordt dit dier eigenlijk niet naar een dierenasiel gebracht? Of heb ik daar overheen gelezen?


Omdat een asiel een herplaatsing 'bedrijf ' is en geen eind station. 9 van de 10 asielen draaien voor ruim 80 a 90% op vrijwilligers, stagiaires en mensen met beperkingen. Hun veiligheid moet enigszins gewaarborgd worden. Honden met dit soort karakter waren bij ons niet welkom in het asiel. Als ze thuis al zo zijn wordt dit in een asiel eerder erger dan beter en wordt het eindstation. Ter bescherming van iedereen en je eigen regels nemen dus 90% van de asielen deze honden niet aan.
Zo namen wij hond agressieve honden wel aan maar hond agressief in de zin van blind gaan, totaal onbereikbaar worden en andere honden willen vermoorden dat werd ook niet aangenomen. Die honden werden letterlijk gestoord in de kennel met overal honden en honden geuren om zich heen. Dat wou je echt niet zien....
Als eigenaar heb je verantwoordelijkheid, als dierenasiel ook. Gaat het kort na een plaatsing faliekant mis dan wordt je (soms terecht) als opvang volledig zwart gemaakt omdat je het dier hebt durven te herplaatsen.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:53

nine1987 schreef:
100% eens.. Maar tot die tijd heeft die hond niets te doen, wat het gedrag alleen maar verergert.. En dat is het grootste acute probleem..

De hond heeft geen boodschap aan de rouw van de weduwe, die is alleen maar energie en frustratie op aan't bouwen, wat weer resulteert in verdere problemen.

Dus, jij denkt dat het een goed plan is dat een vrouw die niks met die hond kan ermee aan de gang gaat?

Als je graag wilt dat het een echte probleem hond word is dat wel de tip van de eeuw.

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:57

Deze trieste situatie laat wel zien dat je hobby voor je nabestaanden een behoorlijk probleem kan worden...als je bij leven en welzijn niets geregeld hebt.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:03

Als nu alle mensen, die vinden dat de hond geen probleem hond is en "alleen maar" aan't werk moet met de juiste baas ... als die nu even opstaan en een van hun de hond vandaag nog ophaalt, dan is het probleem toch opgelost :+

Maar ik heb nog van niemand gelezen " kom maar, ik neem hem"

Ik vind de situatie voor mevrouw weduwe erg zorgelijk- ook met blijk op de andere 3 verblijvende honden.

Wat niemand tot nu toe benoemd heeft is namelijk het roedel gedrag wat ook nog kan gebeuren. Dat opeens alle letterlijk doordraaien.

Stel : hond gaat uit zijn plaat en valt weduwe aan... en op eens gaat de energie van de rest ook kippen en ze gaan met zijn allen op haar af.
Dan heb je pas echt een probleem en het is te hopen dat zij het dan nog kan na vertellen.

Dus linksom of rechtsom : hond moet weg en het liefst vandaag nog.

En voor de rest : genetisch is zeer veel al bepaald in en ras... daarom zijn juist verschillende rassen gefokt.
In de jagdhonden werd dus de drijf om te jagen versterkt.
Herder het hoeden
Molossers als erf en gevecht...

Als je ziet dat die Belgische herdershonden zich officiël alleen door de vachtvarieteiten zouden moeten onderscheiden sta je wel versteld hoe gigantisch de verschillen in de karakters zijn.
Van alle 4 variëteiten is de Laekense nog het meest die aan het oorspronkelijke karakter-beeld voldoet.
In de Mechelaar is de drift behoorlijk versterkt, bij Groenendaeler en Tervueren de klemtoon op "schoonheid" ( afgezien van de weiniger werklijnen bij beiden maar die hebben dan ook geen fluffy vacht) en minder oo karakter.
Niet voor niets zijn Tervueren vaak nu echt schichtig en bang aangelegd en Groenendaeler krijgen de stempel om uit angst hapgraag te worden...

Dus "ras" kenmerken zijn er duidelijk... en anders zouden in de asielen nu niet zo immens veel Mechelaars en Mechelaar-mixen zitten die in Corona-tijd als pups werden aangeschaft...