Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:22

Ik heb houtkorrel en grit staat. Houtkorrel is populair bij de meiden. Behalve als ik een nieuwe lading houtkorrel erin heb dan pakken 3 van de 4 grit.

De sibeer gaat alleen op houtkorrel en vind de grit korrels niet fijn onder haar voeten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:26

Riviera87 schreef:
Onderzoeken hebben uitgewezen dat een paar zaken heel belangrijk zijn als we grit kiezen. Namelijk dat we kiezen wat de voorkeur voor de kat heeft en niet voor ons...
Dus het product moet geen chemische geurtjes hebben zoals babypoeder of lavendel. Daarbij geven katten ook voorkeur aan iets dat zacht onder de poten aanvoelt en dus geen groffe houtkorrel of silica.
En ja, nu zullen sommige vast denken maar dat gebruik ik en mijn kat gaat er gewoon op. Dat komt omdat de kat voor haar gevoel geen keuze heeft. Ze is een jager en prooi, wat betekend dat als jouw ontlasting en urine niet begraven word je een doelwit bent. Ze zullen dus altijd het voordeel geven aan kunnen begraven boven niet begraven. Als jij nodig naar het toilet moet en je keuze is alleen een gat in de grond (ipv westers toilet) ga je ook op het gat in de grond, maar voor bijna niemand is dat aangenaam. Denk daaraan als je een keuze maakt voor grit voor je kat, zij moeten het aangenaam vinden want moet er meerdere keren per dag op. Hetzelfde geld voor de kattenbak keuze uiteraard.

Ja. En daarom heb ik dus houtkorrel. Want met het grit dat ik de afgelopen maanden had groeven ze niet meer. En met dat grit hadden we alledrie last van de lucht van de kattenbakken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:35

Ik gebruik sinds een tijdje de easypets classic 5 in 1 (via bol), na jaren biokat's te hebben gebruikt.

Ik ga niet meer terug, het is goedkoper, loopt minder uit en het stinkt ook veel minder. Enige nadeel is dat het iets meer stuift, maar dat heb ik er wel voor over als die stank maar minder is :+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:48

Ik ben gisteren voor Biokat's Micro Fresh gegaan, ik moet het allemaal gaan uitvinden na (bijna) 10 jaar geen huisdieren hebben gehad.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:09

Ik zag tofu kattenbakvulling ook bij Amazon staan, scheelt nogal in prijs. Iemand daar ervaring mee?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:32

Ik ben sinds 3 maanden over op tofu.
Ben er zeer tevreden over. Geen geur, alleen direct nadat ze gepoept hebben. Bijna geen uitloop meer. Dat vooral nog bij onze demente kat die de bak echt volledig ondersteboven zet.
Maakt mooie klonten, is daardoor goed uit te scheppen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:44

Wij hebben Catsan Natural, dus die bio-afbreekbaar is. Kan dus bij gft en is in tegenstelling tot de gewone catsan wel klontvormend. Ik vind het erg prettig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:59

Billy schreef:
Ik zag tofu kattenbakvulling ook bij Amazon staan, scheelt nogal in prijs. Iemand daar ervaring mee?

Is dat de hagelslag variant? Onze kat vond het vreselijk, hoe minimaal ik het ook had gemengd met zn huidige grit. Omdat ik het zonde vond om weg te gooien heb ik alles met de keukenmachine gemalen en dat gemengd met zn huidige, dat gaat wel goed, maar stuift erg en de de plasjes worden geen compacte klonten maar hele grote hompen.

IngeK schreef:
Wij hebben Catsan Natural, dus die bio-afbreekbaar is. Kan dus bij gft en is in tegenstelling tot de gewone catsan wel klontvormend. Ik vind het erg prettig.

Wij zijn deze nu ook aan het proberen en mengen met huidige grit. Vind het fijn spul en de kat vooralsnog ook. Qua prijs ook een stuk betaalbaarder dan de Almo nature die we nu gebruiken. Is ook regelmatig in de aanbieding bij Bol.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:29

Ik heb sinds kort Cat's Best original, deze
https://www.bitiba.nl/shop/specials_hui ... lsrc=aw.ds

Na jarenlang alle varianten van Biokat te hebben gebruikt, was ik daar een beetje klaar mee, zwaar en stoffig.

Met de Cat's Best ben ik tot nu toe mega blij. Het is licht spul en de kattenbak stink veel minder en is minder vies na het schoonmaken. Het enige nadeel is de prijs -O- , maar je doet er schijnbaar lang mee. Dit moet ik nog wel bekijken, gezien ik net de eerste zak heb gebruikt. Je kunt de klonten en ontlasting die je uit de bak haalt blijkbaar ook in het toilet gooien en doorspoelen, maar ik weet niet of ik dat "durf", toch bang voor verstopping.

de Jumper had trouwens een goede actie, maar ik zie dat ze bij Zooplus ook een redelijke prijs hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:49

Ik vind de cats best heel fijn behalve de uitloop. Is ook de reden dat ik overgestapt ben

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:46

Hier ook begonnen met Cats best paar jaar geleden, vanwege de uitloop (lag echt door heel mijn huis, op de bank en zelfs in bed :') ) zo'n beetje ieder ander grit geprobeerd, maar nog niets gevonden wat 'beter' is/bevalt, dus voor nu toch ook maar weer terug bij Cats best :j

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:30

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:36

Heeft iemand foto's van die tofukorrels?

Mijn oude kat deed het het best op gebroken houtkorrels, maar de mevrouw die nu het huis terroriseert wil ik op (fijn) grit hebben, met het oog op de automatische kattenbak die van de zomer komt.
Ik heb tot nu toe huismerk jumbo en hoogvliet geprobeerd: klonteren aan de bodem, dus dat valt af. Almo Nature (de fijne variant) maakte mooie klonten en plakte nauwelijks, maar is behoorlijk aan de prijs en ook niet zuinig in gebruik. Kittyfriend heb ik wit en grijs gehad, plakte ook aan de bak. Denk dat klei over het algemeen gewoon plakt als het nat wordt en dus niet handig voor een automatische kattenbak. Nu heb ik Biokat Diamond Care en die doet het tot nu toe het beste. Alleen qua geur ben ik het er niet helemaal mee eens, terwijl deze zelfs van die actieve kool erin heeft.

Heb dus nog steeds niet de perfecte grit ontdekt en jullie maken me toch wel nieuwsgierig met die tofu. Heb je die ook in verschillende formaten?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:13

Yv_ schreef:
Heeft iemand foto's van die tofukorrels?

Mijn oude kat deed het het best op gebroken houtkorrels, maar de mevrouw die nu het huis terroriseert wil ik op (fijn) grit hebben, met het oog op de automatische kattenbak die van de zomer komt.
Ik heb tot nu toe huismerk jumbo en hoogvliet geprobeerd: klonteren aan de bodem, dus dat valt af. Almo Nature (de fijne variant) maakte mooie klonten en plakte nauwelijks, maar is behoorlijk aan de prijs en ook niet zuinig in gebruik. Kittyfriend heb ik wit en grijs gehad, plakte ook aan de bak. Denk dat klei over het algemeen gewoon plakt als het nat wordt en dus niet handig voor een automatische kattenbak. Nu heb ik Biokat Diamond Care en die doet het tot nu toe het beste. Alleen qua geur ben ik het er niet helemaal mee eens, terwijl deze zelfs van die actieve kool erin heeft.

Heb dus nog steeds niet de perfecte grit ontdekt en jullie maken me toch wel nieuwsgierig met die tofu. Heb je die ook in verschillende formaten?

Bij ons was de hagelslag tofu geen succes. De biokat naturel care gebruiken wij nu ter vervanging van de almo nature (ook de fijne hadden wij).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:42

Overzicht
Afbeelding

Zo groot zijn de korrels
Afbeelding

Grote plas

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:53

Die van mij zijn volgens mij kleiner.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:32

Welk merk heb jij dan?Afbeelding
Ik heb de neutrale geur korrel van Ekoo

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:50

Ik heb hoopo.

Wij verkopen die ook zelf als cattery zijnde.
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:07

Wat kost een zak en is er zwaarder dan 7 liter? En waar woon je of ken er ook bezorgd worden?
Ik verbruik in 5 kattenbakken...

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:14

Er zijn nog geen grotere zakken maar daar zijn ze mee bezig. Via hoopo zelf kun je ook bestellen. Wij versturen doe me maar een pbtje.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:38

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:50

amy495 schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/versapet-pl ... 6bc3cf603b

Ik gebruik nou sinds een tijdje deze en ik (en de katten) zijn er erg tevreden mee! Voorheen gebruikte ik de todu van Ekoo, maar deze is vergelijkbaar en in bulk een stuk goedkoper.

Die ken ik niet. Hoe is je ervaring met mee uit de bak lopen? Van de Ekoo vind ik het voordeel dat ze dat bijna niet meenemen vanuit de bak, het hele huis door.
Nadeel op dit moment is dat het lastig te verkrijgen is en ook wel duur.

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:18

Uitloop uit de bak is minimaal. Bij ons vergelijkbaar met hoeveel uitloop bij Ekoo. Er ligt soms wel wat naast de bak, maar wij hebben open bakken en drukke gravers := Blijft niet aan poten oid hangen gelukkig.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:35

Thanks voor de foto's. Denk dat dat echt nog wel te grof gaat zijn voor automatische kattenbak...

Slmt9, waarom ben jij van Almo afgestapt? Ook vanwege de prijs en dat het bij lange na niet zo zuinig is als dat ze zeggen?
Ik wil nog andere varianten van Biokat proberen, want de Diamond Care is tot nu toe wel de fijnste die ik in de tussentijd allemaal geprobeerd heb, alleen dus een paar dingetjes wat beter kan/moet.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:57

Yv_ schreef:
Thanks voor de foto's. Denk dat dat echt nog wel te grof gaat zijn voor automatische kattenbak...

Slmt9, waarom ben jij van Almo afgestapt? Ook vanwege de prijs en dat het bij lange na niet zo zuinig is als dat ze zeggen?
Ik wil nog andere varianten van Biokat proberen, want de Diamond Care is tot nu toe wel de fijnste die ik in de tussentijd allemaal geprobeerd heb, alleen dus een paar dingetjes wat beter kan/moet.

Had het al eens genoemd, maar wij hebben een litter robot en zijn erg tevreden over de Sivocat supersoft grit (Hornbach). Die is fijn genoeg en klontert goed. De babypoedergeur ruik je niet.