Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esther schreef:Een goede fokker neemt zo'n pup terug en zoekt zelf een ander baasje. Dit geval is dus waarschijnlijk een voorbeeld van broodfok..
En met 18 weken als gecastreerd.![]()
Esther schreef:_Christina schreef:Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als iemand anders 'm al heeft gedeeld, maar neem deze?!:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... 5183-rocky
Een goede fokker neemt zo'n pup terug en zoekt zelf een ander baasje. Dit geval is dus waarschijnlijk een voorbeeld van broodfok..
En met 18 weken als gecastreerd.![]()
Ayasha schreef:Ik zou uit principe geen pup kopen met zulke dwaze eisen. Met de paarden zeggen we ‘verkocht is verkocht’ maar met honden moet de fokker vanalles kunnen bepalen na verkoop?
Mizora schreef:Vanuit vrijwel iedere rasvereniging moet je minimaal 1 en vaak 2x showen. Medische testen zijn grotendeels opgelegd door de rasverenigingen, maar een klein deel is door de overheid of RvB opgelegd (meestal omdat er dan een deal met de overheid gesloten is). Alleen de testen die de RvB verplicht stelt zijn ook werkelijk verplicht om te doen, de testen door de rasverenigingen zijn dat niet. Maar, je kan dan wel uit de vereniging gezet worden (idem als je niet showt) en als je geen lid ben van een vereniging, moet je zo'n 150 euro extra aan de RvB per nest betalen. Dus bij een nest van 5, kost je dat 30 euro per pup maar heb je niet per se showkosten.
Mizora schreef:Vanuit vrijwel iedere rasvereniging moet je minimaal 1 en vaak 2x showen. Medische testen zijn grotendeels opgelegd door de rasverenigingen, maar een klein deel is door de overheid of RvB opgelegd (meestal omdat er dan een deal met de overheid gesloten is). Alleen de testen die de RvB verplicht stelt zijn ook werkelijk verplicht om te doen, de testen door de rasverenigingen zijn dat niet. Maar, je kan dan wel uit de vereniging gezet worden (idem als je niet showt) en als je geen lid ben van een vereniging, moet je zo'n 150 euro extra aan de RvB per nest betalen. Dus bij een nest van 5, kost je dat 30 euro per pup maar heb je niet per se showkosten.
Citaat:Wat zijn de regels voor het fokken?
Bij het fokken staan het welzijn en de gezondheid van de dieren voorop. Dat is de belangrijkste regel. Het gaat om de gezondheid en het welzijn van het ouderdier én de nakomelingen. Als fokker bent u verplicht om u daaraan te houden.
Dit betekent het volgende:
*Een dier mag geen ernstige gedragsafwijkingen, erfelijke afwijkingen of ziekten doorgeven aan de puppy's of kittens.
*Er kunnen geen ernstige gedragsafwijkingen, erfelijke afwijkingen of ziekten ontstaan bij de puppy's of kittens.
*Een dier mag geen schadelijke uiterlijke kenmerken doorgeven aan de puppy's of kittens.e voortplanting gebeurt op een natuurlijke manier.
*Het aantal nesten of nakomelingen mag niet nadelig zijn voor de gezondheid van het ouderdier of de puppy's of kittens.
Wat zijn erfelijke ziekten en gedragsafwijkingen?
Voorbeelden van erfelijke ziekten of afwijkingen zijn:
*erfelijke epilepsie: een dier kan dit ook doorgeven als het alleen drager is en zelf niet aan epilepsie lijdt
*hypofysaire dwerggroei (tekort aan groeihormoon)
*hartaandoeningen
*heup- en elleboogdysplasie
*oogaandoeningen
*overmatige agressie of angst
*afwijkingen aan de wervelkolom
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ond-of-kat
Mizora schreef:Bij de MAG-testen is de overheid wel degelijk betrokken geweest. Het is waardoor een aantal rassen/stamboomdieren van deze rassen buiten de RAD-regeling vielen. Maar niet alle gevallen inderdaad.
Het is altijd jammer als de rasvereniging zich niet inzet voor gezonde dieren, want daar komt geen testen verplichten simpelweg op neer. Bij de gezelschapsdieren is er ook zo'n vereniging opgericht die daardoor erg populair is bij halve broodfokkers.
Ook het niet verplicht stellen tot minimaal 1x G of een fokgeschiktheidskeuring vind ik persoonlijk een zwaktebod van een vereniging, zeker omdat er ook geen werkproeven tegenover staan. 3x U ben ik ook weer geen fan van, want dan valt er te veel uit qua genen. De meeste rassen hebben juist inteeltproblemen, dus sterk selecteren op uiterlijk is niet de bedoeling, maar helemaal geen selectie geeft voor extra mogelijkheid tot bouwfouten die verheerlijkt worden (met de toadline bullies als extreem voorbeeld. Technisch gezien is dat bij geen enkele uiterlijke selectie door de vereniging bij een hoop pitbull-type rassen mogelijk).
rien10 schreef:Ach, het werd vroeger ook gedaan. Zo is bijvoorbeeld de Leonberger gefokt door iemand die graag een hond wilde met het uiterlijk van een Leeuw. Hij heeft St. Bernhards, New Foundlanders en Pyrenese Berghonden gekruist. Ook een designer dog dus.
Schuur_ schreef:Bij mijn ras is 2 x ZG voldoende of 1x ZG bij een clubmatch. Vind ik prima. Maar het je bv een werklijn labrador of cocker wordt dat al een moeilijke door de twee stromingen in het ras
Schuur_ schreef:Bij mijn ras is 2 x ZG voldoende of 1x ZG bij een clubmatch. Vind ik prima. Maar het je bv een werklijn labrador of cocker wordt dat al een moeilijke door de twee stromingen in het ras