Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:06

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:17

Esther schreef:
Een goede fokker neemt zo'n pup terug en zoekt zelf een ander baasje. Dit geval is dus waarschijnlijk een voorbeeld van broodfok..
En met 18 weken als gecastreerd. %) :roll:

Was extreem vroeg castreren niet enigszins gebruikelijk bij zgn designer kruisingen? Bewust om te voorkomen dat er concurrentie ontstaat die ook labmaraners of andere schnoodles gaat fokken :')

Praktische uitvoering van fokverbod zeg maar.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:43

Esther schreef:
_Christina schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als iemand anders 'm al heeft gedeeld, maar neem deze?!:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... 5183-rocky

Een goede fokker neemt zo'n pup terug en zoekt zelf een ander baasje. Dit geval is dus waarschijnlijk een voorbeeld van broodfok..
En met 18 weken als gecastreerd. %) :roll:

Poeh, arme hond. Moet nog veel leren ook, die heeft al een achterstand met 18 weken...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 05:01

Ayasha schreef:
Ik zou uit principe geen pup kopen met zulke dwaze eisen. Met de paarden zeggen we ‘verkocht is verkocht’ maar met honden moet de fokker vanalles kunnen bepalen na verkoop? :?

Ik ben hier dus ook helemaal verbaasd over!
En ook dat shows/wedstrijden doorberekend moeten worden in de prijs? Dat is toch een stukje hobby omdat je het zelf leuk vindt, niet iets wat je gaat doorberekenen. En dan de opmerking dat je evt voor een baas werkt en een dag vrij moet nemen. Jeetje, daar kies je toch zelf voor bij deze hobby/beesten houden.
Je doel is toch een puppy’s/kittens/veulentjes op de wereld zetten die hopelijk minimaal op de ouders lijken en het liefst nog beter dan dat. En dat verkoop je. Wat de nieuwe eigenaar ermee doet is toch aan de nieuwe eigenaar? Het enige wat je zelf als fokker kan doen is ze de juiste start geven, en op dat moment de juiste koper kiezen en deze van de juiste informatie voorzien.
Ik krijg er zelf ook een beetje een gevoel bij van ‘we willen de enige verkopers blijven’. Beetje het idee dat bij sommige cremello hengsten geen merries met verdunde kleur welkom zijn - of alleen tegen extra betaling. Omdat ze liever geen cremello nakomeling willen uit hun cremello hengst. Want stel je voor dat deze beter is dan je eigen hengst en ze voortaan daarmee gaan dekken.. (volgens mij is het doel van fokken nog steeds verbeteren, dus juist een pluim op je werk als dit zo is!)
En dat een nieuwe eigenaar niet dezelfde fok visie als jij hebt, is toch prima? Elke fokker begint ergens. En juist door eigenwijze fokkers komen we verder. De een zal meer naar de stand van oren kijken terwijl je zelf als fokker meer naar de staart kijkt. Juist als jij een dier aflevert met een goede basis kwa stamboom etc, is het toch juist mooi dat een ander hiermee verder wil fokken. En dat dit niet met jouw visie/manier is, betekent niet gelijk dat het slecht is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:59

Op zich is er een standaard/visie als het een rashond is, die is vastgesteld. Dus dat gaat niet 100% op dat elke fokker zijn eigen kant op kan gaan; er zijn wel kaders.
En (iets van) shows/wedstrijden zijn ook verplicht als je aangesloten bent bij de Raad van Beheer. Dus dat er iets van doorberekend wordt, vind ik ook niet gek. Sowieso kosten die je maakt omdat je een nestje fokt doorberekenen is naar mijn mening niet zo gek. Je uren tel je al niet. Je mag er van mij echt wel iets aan verdienen.
Dit staat even los van de 'fokverbod bij aankoop', dat vind ik zelf ook een beetje een gekke clausule. Ons werd zelfs gevraagd - mocht hij geschikt zijn - of we er in de toekomst dan mee wilden dekken. Wel na testen en shows natuurlijk. Wie weet, we zijn er nu nog niet mee bezig, het is nog een puppy.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:42

Raad van beheer stelt geen shows verplicht enkel dat je voldoet aan de medische eisen van je rasvereniging.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:43

Oh, ik dacht dat je minstens een keer moest showen, dan ben ik verkeerd geïnformeerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:53

Vanuit vrijwel iedere rasvereniging moet je minimaal 1 en vaak 2x showen. Medische testen zijn grotendeels opgelegd door de rasverenigingen, maar een klein deel is door de overheid of RvB opgelegd (meestal omdat er dan een deal met de overheid gesloten is). Alleen de testen die de RvB verplicht stelt zijn ook werkelijk verplicht om te doen, de testen door de rasverenigingen zijn dat niet. Maar, je kan dan wel uit de vereniging gezet worden (idem als je niet showt) en als je geen lid ben van een vereniging, moet je zo'n 150 euro extra aan de RvB per nest betalen. Dus bij een nest van 5, kost je dat 30 euro per pup maar heb je niet per se showkosten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:02

Nee dat zijn de aanvullende eisen van veel rasverenigingen om pups via hun te plaatsen en aspirant fokkers willen dat wel vaak, veel kampioenen in de stamboom. Daar zit dan ook weer een inteelt gevaar.
In een grijs verleden was ik bij een Engelse Bulldog fokker die er trots op was 3 keer dezelfde kampioensreu in haar lijn te hebben.
Ik zag vooral honden met varkensstaarten, een te dikke neusplooi en in slechte conditie.
EB was hobby van mijn ex.

Mijn Border Collie heeft nooit geshowd, maar voldoet dus wel aan alle eisen voor stamboompups, plus extra ellebogen RX en MDR1 vrij.
Ondanks dat het een showlijn is was mijn doel fijne meewerkende sporthonden te fokken, daar was de reu ook op uitgezocht. Daar heb ik geen show voor nodig, dat zie ik op het sportveld. Helaas mislukt tot teleurstelling van de wachtlijst.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:03

Mizora schreef:
Vanuit vrijwel iedere rasvereniging moet je minimaal 1 en vaak 2x showen. Medische testen zijn grotendeels opgelegd door de rasverenigingen, maar een klein deel is door de overheid of RvB opgelegd (meestal omdat er dan een deal met de overheid gesloten is). Alleen de testen die de RvB verplicht stelt zijn ook werkelijk verplicht om te doen, de testen door de rasverenigingen zijn dat niet. Maar, je kan dan wel uit de vereniging gezet worden (idem als je niet showt) en als je geen lid ben van een vereniging, moet je zo'n 150 euro extra aan de RvB per nest betalen. Dus bij een nest van 5, kost je dat 30 euro per pup maar heb je niet per se showkosten.

Ah, dan dus niet vanuit Raad van Beheer maar vanuit rasvereniging. Dan haal ik dingen door elkaar. Bedankt voor de info!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:08

Century schreef:
Oh, ik dacht dat je minstens een keer moest showen, dan ben ik verkeerd geïnformeerd.

Bij een stabij kun je showen (je moet dan 3 keer een u halen) of een test doen via de rasvereniging. Dan wordt er ook gekeken of je hond aan de rasstandaard voldoet.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:12

xoranlover schreef:
Als je het niet eens bent met mijn voorwaarden ga je maar naar een andere fokker (al kom je dan niet ver in mijn ras aangezien iedere fokker zeer zorgvuldig is).

Denk je niet dat zulke voorwaarden en zo ‘n rigide houding juist broodfok in de hand werkt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:39

Fokkers onder elkaar verkopen de honden met andere contracten, prijzen enz. Ik ben er zeker wel voor. Er wordt teveel gefokt, zit teveel in het asiel en ik zie teveel nestjes waarvan ik denk "waarom"?

Ook voorkom je zo dat ze in de broodfok enz komen.

Eigenlijk hele goede punten omdat er genoeg honden zijn die onnadenkend gefokt zijn.

Meestal valt er wel met een fokker te praten. Zo heeft mijn vriendin een kennel en deze heeft ook een fokverbod op der pups zitten, maar mag je nou echt een nest willen is ze ook razendenthousiast en stelt ze zich open om samen met jou voor de goede keuzes te gaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:38

Mizora schreef:

Ook weer niet helemaal. De verplichte testen van de raad van beheer voor sommige rassen zijn in een convenant met de rasvereniging gesloten. Denk aan de MAG testen en bijv de Ataxia testen voor de Amstaff. Dit is niet vanuit de overheid.

Inmiddels, zijn de prijzen voor een ''niet lid van de rasvereniging'' gestegen nar 170,1 per nest.
In mijn ras is showen niet verplicht en zijn er , helaas, eigenlijk geen gezondheidsonderzoeken verplicht behalve 2 DNA testen van ziektes die eigenlijk in NL/BE niet meer voorkomen.

Maar eigenlijk stelt de overheid wel verschillende dingen verplicht, waar menig fokker(ook een eenmalig nestje of oeps ben je fokker)

Citaat:
Wat zijn de regels voor het fokken?
Bij het fokken staan het welzijn en de gezondheid van de dieren voorop. Dat is de belangrijkste regel. Het gaat om de gezondheid en het welzijn van het ouderdier én de nakomelingen. Als fokker bent u verplicht om u daaraan te houden.

Dit betekent het volgende:

*Een dier mag geen ernstige gedragsafwijkingen, erfelijke afwijkingen of ziekten doorgeven aan de puppy's of kittens.
*Er kunnen geen ernstige gedragsafwijkingen, erfelijke afwijkingen of ziekten ontstaan bij de puppy's of kittens.
*Een dier mag geen schadelijke uiterlijke kenmerken doorgeven aan de puppy's of kittens.
*De voortplanting gebeurt op een natuurlijke manier.
*Het aantal nesten of nakomelingen mag niet nadelig zijn voor de gezondheid van het ouderdier of de puppy's of kittens.

Wat zijn erfelijke ziekten en gedragsafwijkingen?
Voorbeelden van erfelijke ziekten of afwijkingen zijn:

*erfelijke epilepsie: een dier kan dit ook doorgeven als het alleen drager is en zelf niet aan epilepsie lijdt
*hypofysaire dwerggroei (tekort aan groeihormoon)
*hartaandoeningen
*heup- en elleboogdysplasie
*oogaandoeningen
*overmatige agressie of angst
*afwijkingen aan de wervelkolom
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ond-of-kat

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:42

Dus ik begrijp dat je niet met de hond wil gaan fokken. Waar maak je je dan druk om. Is dat niet moeilijk doen om het moeilijk doen?

Volgens mij moet je het ook helemaal niet willen om twee rassen te mengen tot een nieuw ras, puur voor het kleurtje, gaat me een brug te ver.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:04

Bij de MAG-testen is de overheid wel degelijk betrokken geweest. Het is waardoor een aantal rassen/stamboomdieren van deze rassen buiten de RAD-regeling vielen. Maar niet alle gevallen inderdaad.

Het is altijd jammer als de rasvereniging zich niet inzet voor gezonde dieren, want daar komt geen testen verplichten simpelweg op neer. Bij de gezelschapsdieren is er ook zo'n vereniging opgericht die daardoor erg populair is bij halve broodfokkers.

Ook het niet verplicht stellen tot minimaal 1x G of een fokgeschiktheidskeuring vind ik persoonlijk een zwaktebod van een vereniging, zeker omdat er ook geen werkproeven tegenover staan. 3x U ben ik ook weer geen fan van, want dan valt er te veel uit qua genen. De meeste rassen hebben juist inteeltproblemen, dus sterk selecteren op uiterlijk is niet de bedoeling, maar helemaal geen selectie geeft voor extra mogelijkheid tot bouwfouten die verheerlijkt worden (met de toadline bullies als extreem voorbeeld. Technisch gezien is dat bij geen enkele uiterlijke selectie door de vereniging bij een hoop pitbull-type rassen mogelijk).

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:14

Ja gezonde honden zou prio moeten hebben.

Maar ook karakter mag wel aandacht hebben.

Puur op uiterlijk fokken leidt tot vaak tot priblemen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:22

Mizora schreef:
Bij de MAG-testen is de overheid wel degelijk betrokken geweest. Het is waardoor een aantal rassen/stamboomdieren van deze rassen buiten de RAD-regeling vielen. Maar niet alle gevallen inderdaad.

Het is altijd jammer als de rasvereniging zich niet inzet voor gezonde dieren, want daar komt geen testen verplichten simpelweg op neer. Bij de gezelschapsdieren is er ook zo'n vereniging opgericht die daardoor erg populair is bij halve broodfokkers.

Ook het niet verplicht stellen tot minimaal 1x G of een fokgeschiktheidskeuring vind ik persoonlijk een zwaktebod van een vereniging, zeker omdat er ook geen werkproeven tegenover staan. 3x U ben ik ook weer geen fan van, want dan valt er te veel uit qua genen. De meeste rassen hebben juist inteeltproblemen, dus sterk selecteren op uiterlijk is niet de bedoeling, maar helemaal geen selectie geeft voor extra mogelijkheid tot bouwfouten die verheerlijkt worden (met de toadline bullies als extreem voorbeeld. Technisch gezien is dat bij geen enkele uiterlijke selectie door de vereniging bij een hoop pitbull-type rassen mogelijk).

Ik weet dat de MAGtest van de amstaff toen via de rasvereniging gegaan is samen met de ataxia.
Er zijn veel meer hondenrassen betrokken bij het RAD maar voor enkel:
Amstaf, Rottweiler,Argentijnse Dog, Mastino Napolitano en Fila Brasileiro is de MAG test verplicht. Maar bij een aantal ook weer uitzonderingen voor buitenlandse reuen.
een minimale showkwalificatie zou ik ook geen probleem vinden. Maar inderdaad geen 3x U oid.
In mijn ras is er wel een tijd een fietsproef geweest maar die is er ook al een paar jaar niet meer.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 08:56

Bij mijn ras is 2 x ZG voldoende of 1x ZG bij een clubmatch. Vind ik prima. Maar het je bv een werklijn labrador of cocker wordt dat al een moeilijke door de twee stromingen in het ras

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:43

rien10 schreef:
Ach, het werd vroeger ook gedaan. Zo is bijvoorbeeld de Leonberger gefokt door iemand die graag een hond wilde met het uiterlijk van een Leeuw. Hij heeft St. Bernhards, New Foundlanders en Pyrenese Berghonden gekruist. Ook een designer dog dus.

Ik ben dan ook wel eens een verknipte Leonberger tegengekomen. Stond in de buurt bekend als bijter. Liep altijd los met baasje mee. Gromde niet, maar hapte zomaar. Ik denk dat vooral die Pyreneeër er beter niet in had gezeten...

Overigens zijn meer rassen oorspronkelijk uit kruisingen ontstaan. Dat kan goed gaan, maar dus niet altijd.
Vooral als het uiterlijk het belangrijkst is, kun je problemen krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:45

Dit geeft toch gelijk aan dat je vooral overwegend weg moet blijven bij deze designer kruising? Als men iets heel serieus op wil bouwen heb je hele brede genen pakket nodig. Ga je dat bewust klein houden door fok verboden dan kun je toch begrijpen dat zoiets fout loopt? Ik vind de tamaskan een prachtig voorbeeld van ras in opbouw waar men zeer serieus mee bezig is. Ook gerust eens totaal anders ras toe voegt en dan puppen hebben die minder 'ras' specifiek zijn maar dat trekt in volgende generaties wel weer recht. Als de genenpoel maar breedt en gezond blijft!!
Ik heb overigens weinig met deze designer kruising. Vaak verwachten mensen een labrador met grijze kleur maar regelmatig wordt daar de cane corso voor ingezet of de weimaraner en dan krijg je echt een totaal ander karakter hond die qua uiterlijk past in het plaatje maar qua karakter een mismatch is!!

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:56

Schuur_ schreef:
Bij mijn ras is 2 x ZG voldoende of 1x ZG bij een clubmatch. Vind ik prima. Maar het je bv een werklijn labrador of cocker wordt dat al een moeilijke door de twee stromingen in het ras

Labrador: er gelden vanuit onze rasvereniging geen exterieureisen om te mogen fokken. (NLV iig, van de LKN ken ik het reglement niet).
Wel voor vermelding op de lijst van de vereniging. Voor honden met werkkwalificaties (bijv een SJP-B, diploma reddingshond, of bepaalde klasse obedience) vragen ze minimaal 1x een "goed". Voor honden zonder kwalificaties 2x "zeer goed".

Dat ene goedje halen is nog wel te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:14

Schuur_ schreef:

Ook bij de DH. Daarom was ik blij met de eis 1 keer een G op clubmatch. Normale shows tellen niet Als werklijn loop je bij ons sowieso achteraan en een ZG is al heel wat. Het zijn echt 2 totaal verschillende types of rassen bijna.
Daarnaast nog wel allerlei 'werk' certificaten, maar ook daar worden de types verschillend beoordeeld.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:19

Een goed op show krijg je bijna al cadeau als je gewoon in de ring verschijnt. Wij showen al best wat jaren door heel Europa en de keren dat wij een km een matig uit hebben zien delen zijn op één hand te tellen. Een goed komt wel regelmatig voor. Maar een ZG en U worden het meest gegeven door km.

En inderdaad juist bij een ras in opbouw wil je de genenpoel zo breed mogelijk houden. Hoe meer Founders in een ras hoe breder de poel. Wil je het ras in opbouw beschermen, maak dan regels waaraan een combinatie moet voldoen qua gezondheid en welzijn. Maar bij het hele ‘poo’, ‘oodle’ en ‘silver’ verhaal heb ik het idee dat het helemaal niet om het opbouwen van een ras gaat maar om het verkrijgen van een volle portemonnee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:30

Bij ons werd een G niet zomaar gegeven hoor. Ken toch wat werklijnen die meerdere keren moesten lopen om dat te halen, omdat ze vergeleken worden met de showlijn en dat uiterlijk wil je niet hebben als je een werkhond wilt.
Maar de showlijnen die niet meedoen aan de schotvast test krijgen wel gewoon hun zg of u en wordt genegeerd dat ze dus een verplicht onderdeel overslaan. Want uiterlijk is belangrijker dan karakter blijkbaar.

Daarbij vind ik op normale shows de honden van mijn ras regelmatig nog slechter gebouwd als op de clubmatches :=