Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:23

Zo’n 30 jaar geleden had ik mijn eerste hond.
Op cursus waseen slipketting verplicht.

Gelukkig is dat niet meer.

Lori dat van je eigen energie geloof ik ook.

Mijn cocker (en oudste Siamees) voelt wanneer ik slecht in mijn vel zit door pijn.
Hij treed dan heel beschermend op.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:38

waarom moest dit topic nu op even op slot was toch niks aan de hand. Mensen gaven gewoon hun mening?
Ik vind aanraken porren hetzelfde als een tik. Ik zie het niet als slaan dat is voor mij wat anders.. denk dat daar het al fout gaat in het begrijpen van wat iemand bedoelt.
ik tik, por soms als het nodig is om de hond uit een bepaald gedrag te halen.. is een moment opname die vaak voorkomt als er die dag geen reactie is op voer of omdat ik weet dat het emmertje al vol is.
Het is vaak om te voorkomen dat er reactief gedrag is naar een auto of tractor. Ik heb het ook over 2 pyrenese berghonden van zo'n 40 kg per stuk. Soms helpt voer soms helpt tik/por aanraken... gelukkig is het steeds minder nodig en gaat het al veel beter. Ik kan het ze ook niet afleren maar ben ze ander gedrag aan het aanleren. Maar als het gevaarlijk wordt dan werkt een tik/por of aanraken en is de aandacht weer op mij. Lijden ze niks van. Als ik zie hoe ze elkaar corrigeren dan is dat tikje van mij peanuts.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:45

Mijn mening is dat alleen mensen met een gebrek aan kennis en een te kort lontje hun dier bewust pijn doen.
Als ik het zie gebeuren zeg ik er ook zeker iets van.

Kleine hond of grote hond. Kun je je grote hond alleen aan door hem te slaan (of omdat het net wat vriendijker klinkt "corrigerende tik"), neem dan gewoon een kleinere hond ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:48

@luuntje, mijn Keesje is zo gevoelig dat ik precies kan zien wanneer ik drukker in mijn hoofd wordt, psychisch minder lekker in mijn vel kom te zitten etc.
Mijn Shih Tzu zie ik het pas veel later bij, wanneer ik zo ongeveer instort en dan ook vnl omdat hij op/tegen me aan komt leunen en me kusjes komt geven tot ik er weer doorheen ben. <3
Door het Keesje kan ik nu ook veel eerder ingrijpen, stapje terug nemen en zorgen dat ik niet of veel minder instort, puur omdat zij een stabiele eigenaar nodig heeft die haar veiligheid biedt.
Als ik terug kijk naar de momenten dat zij gaat aangeven dat ik minder lekker ga, dan is dat de energie die ik uitstraal en de onbewust drukkere bewegingen, spanning etc, dat pikt ze razendsnel op en dan is het 'hellup, vrouwtje doet raar :wow: ;('.

Bij de paarden merkte ik het bij de gevoeligere types ook, als ik het spannend vond en daardoor onbewust in elkaar kroop en aanspande gingen ze juist stuiteren en zoeken naar wat er zo eng was, flippen om een ritselend blaadje of een schaduw oid etc.
Ademde ik goed door, maakte ik me lang en ontspande ik me dan waren ze vaak ontzettend braaf.
Hoewel ik ook een tijd een Fjord heb gereden die precies andersom werkte.
Ontzettend leuk dier maar dat was ff puzzelen en duidelijk de grenzen aangeven (vnl stemcorrectie, uit mijn aura sturen als ze te opdringerig was en vooral heel consequent zijn qua wat wel en niet mocht) omdat ze vrij pittig/dominant was.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:17

Lori fijn dat je honden jou helpen.
Dat je ziet wat hun gedrag betekent voor jou.

Ik ben van mening dat veel mensen te laat ingrijpen bij hun hond.

Ik zie een hond fixeren, borstelen, lage houding.
Mijn hond die achter mij komt staan.
Andere hond valt uit en pas dan willen mensen iets doen.

Voorkom escalatie als het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:24

Anticiperen is inderdaad key :-)
en je bent dus eigenlijk elke dag, in ieder contact met je hond, aan het werk om één specifiek probleem opgelost te krijgen mocht zich dat voordoen. Je werkt aan wederzijds respect en goede afspraken samen.

Dat is eigenlijk net hetzelfde met kinderen. Die voed je ook elke dag op, dat is hard werken. Zodat ze aan één blik genoeg hebben als het ertoe doet.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:52

Daphne__ schreef:
Mijn mening is dat alleen mensen met een gebrek aan kennis en een te kort lontje hun dier bewust pijn doen.

Kleine hond of grote hond. Kun je je grote hond alleen aan door hem te slaan (of omdat het net wat vriendijker klinkt "corrigerende tik"), neem dan gewoon een kleinere hond ;)

Das jouw mening. Mijn mening is dat een por of tik geen pijn doet en geen gebrek aan kennis.
Dan vind ik rijden op een paard zieliger. Maar das een ander topic

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:57

Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen een tikje/porretje/aanraking met de voet om de aandacht er weer bij te krijgen wanneer je met je stem, bijsturen met de riem, omlopen/afstand nemen geen succes hebt.
Of een harde schop/mep.
Die eerste zet ik gerust in voor mijn honden als het nodig is, de tweede alleen als ze zichzelf of de omgeving in gevaar brengen.

Met stoeien geef ik geregeld een speelse tik/mep tegen de dijen/bips, vinden ze allebei helemaal geweldig maar dan is de context gewoon compleet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:03

Dat is ook zo Lor1, vandaar dat een mep op de neus ook als kwetsend wordt ervaren. Honden hebben echt gevoelens :o

Voor mij is een corrigerende tik gelijk aan slaan. En dat is iets helemaal anders dan een zijwaartse beweging maken, bv. wegduwend. Of op de nek inwerkend via de lijn.

Slaan is niet goed en lost niets op.
Ik hoop dan ook dat mensen zich afvragen of er misschien per situatie nog andere oplossingen zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:09

ChantalAM schreef:
Daphne__ schreef:

Das jouw mening. Mijn mening is dat een por of tik geen pijn doet en geen gebrek aan kennis.
Dan vind ik rijden op een paard zieliger. Maar das een ander topic

Tja, als je een hond slaan normaal vind en paardrijden in het algemeen zielig... Dan kan ik je echt niet meer serieus nemen.

Helemaal eens met Robin_S. Corrigerende tik is gewoon slaan verpakt met een roze strik. Je noemt het gewoon anders en ineens is het niet meer zielig.

"Ik sla mijn hond niet, ik geef hem een corrigerende tik" :roll:

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:00

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd ivm persoonlijke aanval.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:24

ChantalAM schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd ivm persoonlijke aanval.

Ik heb er ook niet om gevraagd om overtuigd te worden dat ik m'n hond wat vaker moet slaan. Ik reageerde gewoon in het algemeen in dit topic en jij quote mij omdat je je aangesproken voelt. Misschien omdat ik onder jouw reactie sta, maar als ik op jouw gereageerd had, dan had ik je wel gequote.

Ik speelde op de bal, jij op de man :o?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:58

luuntje schreef:
Lori fijn dat je honden jou helpen.
Dat je ziet wat hun gedrag betekent voor jou.

Ik ben van mening dat veel mensen te laat ingrijpen bij hun hond.

Ik zie een hond fixeren, borstelen, lage houding.
Mijn hond die achter mij komt staan.
Andere hond valt uit en pas dan willen mensen iets doen.

Voorkom escalatie als het kan.

Inderdaad, veel ongewenst gedrag kun je voorkomen.
En ik vind het ook zo leuk dat je dan eventueel beloning kunt inzetten. Dit heeft mij oa veel opgeleverd bij mijn hond (drijver) die als pup al achter fietsers, auto's aan wilde en bijzonder veel interesse had in schapen en koeien.

Ik vind dat mensen ook zo vaak schreeuwen naar hun hond; ZIT! ZIIIT!!
Pff hij is niet doof hoor denk ik dan.
Bij ons in de buurt loopt een vrouw met een klein hondje dat uitvalt aan de riem. Ze schreeuwt zo hard dat je het drie straten verderop kan horen. En het hondje gaat nooit zitten, waarop ze dan gaat dreigen dat hij geen eten krijgt...
Doe toch ns wat liever tegen je hond -O-

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:48

Ik geef alleen een commando als ik het kan waarmaken/afmaken.
Bij de dierenarts geef ik in de wachtkamer geen zit commando.
Hij heeft dan teveel stress en tig keer zit roepen verpest het.

Hier commando gebruik ik sporadisch. Hij komt direct als ik het wel roep.
Meestal is het hop loop eens door. Kom vriend.

Ik ben van het belonen. Stapje terug doen bij dingen aanleren is ook geen schande.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:39

Wij hebben sinds gistermiddag een tweede hond erbij. Hardstikke leuk en lief dier maar wel enorm beschermend op haar eigendommen. Mijn oude lieve goedzak hond heeft al een paar keer een snauw gehad. Niks mis mee. Hoort erbij. Gisteravond ging ze naar mijn idee te ver door en heb haar even stevig in haar nekvel gegrepen. Nu reageert ze niet meer als hij haar speelgoed pakt of als hij langs haar mand loopt en even stopt om naar haar te kijken.
En ze heeft voernijd, heb ik vanochtend ervaren. Ze vloog ineens op de ouwe reu af. Ik kon op tijd haar een duw geven om hem met rust te laten. Ik heb haar in de bijkeuken gezet en de reu rustig laten eten. Daarna heb ik haar in de keuken laten eten. De reu lag gewoon heel relaxed in de woonkamer en was totaal niet in haar geïnteresseerd. Over een weekje zal het wel over zijn.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:04

Daphne__ schreef:
Ik heb er ook niet om gevraagd om overtuigd te worden dat ik m'n hond wat vaker moet slaan. Ik reageerde gewoon in het algemeen in dit topic en jij quote mij omdat je je aangesproken voelt. Misschien omdat ik onder jouw reactie sta, maar als ik op jouw gereageerd had, dan had ik je wel gequote.

Ik speelde op de bal, jij op de man :o?

Klopt! Had ik niet moeten doen.
Mijn excuses

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:46

Heel eerlijk, ik geef mijn hond wel eens een fysieke correctie en dan vooral in de zin van een keer een ruk aan de riem (ze draagt wel een tuig) of een por als ze echt heel intens focust op iets en ik haar er niet meer op een positieve manier uit krijg. Leert ze daar wat van? Ik denk het niet, maar op dat moment is ze wel even afgeleid en kan ik haar misschien uit een situatie verwijderen. Ze leert veel en veel meer als het lukt om haar op een positieve manier af te leiden van dat wat ze spannend vind maar dat lukt mij niet altijd.

Correcties als uitgangspunt van de training vind ik dan weer niks. Het valt mij wel op dat ik dat op social media nog echt heel veel zie. Figuren die honden trainen met schokbanden en pinnenbanden komen echt aan de lopende band voorbij als ik dom scrol. Dat vind ik echt wel heel jammer, ik zie zelf liever iemand als Victoria Stillwell

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:09

Maar dat is wat ik in mijn eerste bericht al aangaf: we zijn allemaal mensen, niet perfect en we doen wel eens iets uit onmacht of frustratie. Niet tof, maar binnen een bepaald kader zal dat een hond of paard niet volledig vormen of verpesten denk ik.
Maar dat is wat anders dan dit bewust inzetten als zijnde nuttige of noodzakelijke training. Dat is het natuurlijk allerminst. En dat is jezelf en je dier voorliegen.
Een moment waarop het je overkomt dat je je hond op niet al te charmante wijze (en dan heb ik het uiteraard niet over echt agressie of mishandeling) uit een situatie haalt, zou een leermoment moeten zijn. Daar denk je over na: waar ging het fout? Hoe kan het volgende keer anders?
In plaats van het goed te praten en de schuld bij de hond te leggen, of het zelfs trots promoten "kijk mij mijn hond/paard goed onder controle hebben"

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:39

Nou dat dus. Ik ben jammer genoeg niet zo goed in iets verwoorden laat staan opschrijven.
Het gebeurt soms maar is niet de uitgang van trainen. Maar ik ben er wel eerlijk over.
Ik ga eens die Victoria opzoeken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:56

Ik weet dat mijn timing niet altijd goed is, ook dat het weleens gebeurt dat ik net 1 hond corrigeer of begeleid in een lastige situatie en daardoor signalen vd andere hond mis.
Ik bedoel maar, ik ben ook maar een mens en fouten maken is mij niet vreemd. :+
Over het algemeen is een 'doorrrrlopen! >;)' en ze meenemen voldoende om ze af te leiden en uit de situatie te halen.
Is daar geen ruimte voor dan gaat het Keesje onder de arm en de Shih Tzu korter bij me zodat we elkaar rustig kunnen passeren of de ruimte kunnen geven.

Overigens heb ik mijn Shih Tzu 1x een flinke draai om zijn oren gegeven, hij beet me in mijn borst en ik was net 1,5 week daarvoor aan die borst geopereerd. %)
Ik heb op dat moment echt in een reflex uitgehaald, niet echt hard maar wel duidelijk en zo goed getimed dat hij nooit meer met een scheef oog naar mijn borst keek.
Een trauma heeft hij er niet aan overgehouden, hij durft nog steeds te happen/bijten in opwinding/spel.
Wel heb ik hem daarna 'zachtjes', 'voorzichtig' en 'auw' aangeleerd waarop hij heel zachtjes gaat kauwen op mijn vingers of gaat likken.
Ook zal hij als er een knuffel vlakbij ligt zich daarop afreageren en dat moedig ik ook aan. +:)+

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:59

Mijn hond is super snel onder de indruk, nog nooit een "corrigerende tik" hoeven geven omdat mijn stem met alleen "nee" alleen genoeg is. Ik beloon ook vaak het positieve en negeer het gedrag wat niet gewenst is zoveel mogelijk.

Op training daarentegen komen er wel eens honden langs die zelf de leiding nemen (bij gebrek aan baas die de leiding neemt vaak, dat wel.. daar is het vaak al fout gegaan). Maar als er een grote duitse herder of rottweiler van 40 kg iets ziet en is niet te stoppen of je komt er niet tussen met "positieve" afleiding vind ik best dat iemand op een goede manier mag corrigeren, niet slaan maar wel een ruk aan de riem. Vervolgens heel hard belonen als de hond het goede gedrag laat zien.

Positieve bekrachtiging werkt super en dat is ook altijd mijn eerste keuze maar met de pittige karakters kom je daar helaas niet altijd mee weg.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 07-08-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:03

Ik heb bij mijn pup destijds de goede oude krant gepakt toen zij mijn oude kat niet met rust liet. Ik had echt vanalles geprobeerd maar de hond zat enorm hoog in haar drift. Op zo'n moment moest ik opkomen voor mijn oude kat die geen leven meer had omdat hij steeds werd opgejaagd. Ik heb toen mijn moment afgewacht en een flinke tik met de krant gegeven en een harde foei en het was voor eens en altijd klaar. Ik vond het destijds heel naar maar ik moest voor de kat opkomen. Het is nog steeds een hele felle hond met veel drive en jachtinstinct maar als ik op tijd grenzen stel prima te handelen. Ik ben niet voor slaan maar in zo'n situatie moet je iets. Resultaat is wel een hond die fatsoenlijk met katten omgaat en zelfs redelijk goed met de loslopende konijnen ( al zal ik daar altijd een oogje in het zeil moeten houden).

Met de oude kat die ze destijds zo bang maakte.

Afbeelding

Met onze nieuwe kat

Afbeelding

De buurtwacht

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:18

Ik schaam me er echt kapot voor maar toen m'n whippet jong was en echt het bloed onder je nagels vandaan kon halen en ik gefrustreerd was, heb ik 'm wel eens een tik verkocht. Absoluut niet hard geslagen hoor. Heb 'm daarna geknuffeld en erom gehuild dat ik me zo liet gaan. %) Ohh wat was ik boos op mezelf. Hij was er ook helemaal niet van onder de indruk ofzo (gelukkig).

Is daarna ook nooit meer gebeurd. Inmiddels is hun strengste correctie "UHM" of "nee".

Laatst had een rottweiler in het park het balletje van mijn hond afgepakt (ik ga echt 1x in de 2-3 maanden ofzo eens met een balletje naar buiten en zag ze niet aankomen) en toen wilde hij het niet loslaten, dus wilde z'n baas hem slaan met de slipketting #) Joh hou dat balletje lekker en ga ermee oefenen op "los". Zo'n bal van 50 cent bij de Action hoef je echt je hond niet voor te slaan met een metalen ketting. %)

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:32

Lichaamshouding, andere toonsoort icm de waarschuwende vinger werkte hier perfect voor onze rottweiler. :j

Dieren slaan is voor mij een no go.
Maar goed, ik heb ervaring met 1 hond en 3 paarden dus ja.. zo veel ervaring is dat ook weer niet.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:45

Weet je wat is, ik heb jammer genoeg door anderen aardig wat negatieve ervaringen met andere honden. Daar was niet op te anticiperen en daardoor flink wat trauma's opgelopen zowel mijn honden als ik.
Dit had voorkomen kunnen worden als die andere hun verantwoordelijkheid hadden genomen en hadden ingegrepen.
Je kan hopen op een ideale wereld maar die is er niet.
Daar positief op anticiperen is vaak mogelijk maar soms is snel handelen nodig om erger te voorkomen.