Kat inslapen voelt niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:20

Sterkte. Dapper en het eerlijkste besluit dat je voor Siem kunt nemen.
Maar dat maakt het verdriet niet minder. Geniet nog maar even goed van hem.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:21

Heel veel sterkte Y;(
Het is nooit makkelijk

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:22

Ik heb de openingspost gelezen en ts berichten doorgescant. De rest heb ik niet gelezen. Maar dit is mijn mening over de situatie:

Ik denk dat jou kat er meer last van heeft dan dat jij ziet. Katten willen niet zomaar buiten de bak plassen als ze dat normaal wel altijd hebben gedaan. Dus als ze het doen, is er echt een reden voor. Of stress/angst of een medische reden.

Buiten dat moet je bij katten heel specifiek naar de kleine dingen kijken. Dat zichzelf niet meer schoon houden, veel drinken etc etc laat allemaal zien dat hij zich niet goed voelt. Katten zijn van nature dieren die echt enorm goed zijn in het verstoppen van pijn. Ze laten nooit zomaar zien dat ze ergens last van hebben tenzij het echt niet anders kan. In het wild zijn het misschien jachtdieren, maar er zijn ook dieren die op katten jagen. Dus enig beetje zwakte laten zien kan cruciaal zijn voor ze. Daarom verstoppen ze het zo goed.

Ik denk dat jou kat meer pijn heeft dan wat hij jou laat zien. Veel meer pijn. Dus ik denk dat het beter is als je hem laat gaan voordat hij niets meer kan.

Soms moet je juist je eigen gevoelens aan de kant zetten en realistisch naar de situatie kijken. Als ik je zo hoor doe je eigenlijk momenteel juist waar je bang voor bent om te doen: een keuze maken voor je kat omdat jij je er beter bij voelt. Niet je kat :=

Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Dat kan iedereen overkomen. Situaties zoals dit zijn eenmaal heel lastig, dus jou perspectief en gevoelens erover zijn enorm begrijpelijk.

En ik denk dat je je nergens schuldig over hoeft te voelen. Jij hebt het beste voor met hem. Je hebt goede intenties en doet heel goed je best. En voor een agressieve kat, het vertrouwen wat hij in jou heeft en met niemand anders, laat denk ik wel zien dat jij een goed baasje bent en hij van je houdt, zoals jij van hem houdt. Ik denk dat het zijn tijd is om te gaan. Hij is eenmaal al best oud. En ik weet zeker dat jij hem een mooi leven hebt gegeven waar hij je, ookal zou het onbewust zijn, enorm dankbaar voor zal zijn.

Dat is mijn mening erover. Ik denk dat het zijn tijd is om te gaan. En daarbij zal jij ook de rust krijgen die je nu wel nodig hebt. Je hebt hem ook verdient. Dus het is beter voor jullie allebei.

Oh voordat ik kon posten zie ik dat je al je beslissing hebt gemaakt. Ik ben blij dat je eruit bent gekomen. En, zoals mijn post laat zien, denk ik dat je de goede keuze hebt gemaakt :)

Pijn doen zal het zeker. Dat hoort erbij wanneer je iemand verliest waar je veel van houdt. Maar het zal jullie band niet breken.

Nog een dikke knuffel van mij hier :knuffel:

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:23

Heel veel sterkte, het is een moeilijk maar dapper besluit. Je hebt hem toch al jaren bij je en het zal moeten wennen als hij er straks niet meer is. Maar weet dat je terug gaat kijken met een lach en een traan wetende dat hij een mooi leven heeft gehad :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:23

Dit heb je toch niet onder druk van bokt besloten hoop ik?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:25

Ik was een stille meelezer, heb precies een maand geleden m'n kater in laten slapen.

Wat een ontzettend moeilijke, maar moedige keuze heb je gemaakt. Dat je hart er vrede mee heeft zegt genoeg. Heel veel sterkte, nu met de laatste momenten, straks als het echt zover is en erna. Je hebt echt alles gedaan wat kon en nu is 't onvermijdelijke moment gekomen. Liefde is ook loslaten, maar de liefde blijft.

Berdien

Re: Kat inslapen voelt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:26

Heel veel sterkte TS. Ik ken de worsteling, de ‘zou ik toch niet?…’ en elk positief moment als bevestigd dat het écht nog wel even kan. Maar als ik het zo lees dan is dit de eerlijke beslissing voor Siem. En dat doet zoveel pijn. Huil tot je geen tranen meer hebt, knuffel hem eindeloos en wees trots op jezelf dat je ook op het laatste zijn welzijn boven dat van jou hebt gezet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:33

Lenora_C schreef:
Dit hele topic is met de beste bedoelingen voor Siem geopend. En als hulp voor mij, om mij te helpen sneller vrede te hebben met het onvermijdelijke.
:knuffel:

Citaat:
En de beslissing is gevallen. Mijn hart heeft vrede gevonden. Het is goed geweest, het is klaar, Siem kan echt niet meer.

Heel verdrietig.
Maar een goede beslissing, op gegeven moment gaat het niet meer.
Citaat:
Ondanks dat hij nog steeds vrolijk is en zijn best doet voor mij. Ik ga mijn verantwoordelijkheid pakken en morgen inslapen niet meer voorleggen, maar als enige optie geven aan mijn Dierenarts.
+:)+
Dappere...!
Ook dat is goed voor je dier zorgen!!!

Citaat:
Eten moet op borsthoogte geserveerd worden, anders eet hij alleen wat hij echt echt echt heel lekker vind. Voor het minder lekker eten is de pijn met bukken denk ik te groot.

... ik vind het een hele valide grens.
Citaat:
Het doet mij verschrikkelijk zeer, maar ik heb er vrede mee. Ik moet voor hem kiezen en oh, wat heeft hij zich al die tijd sterk gehouden voor mij.

Ook katten kunnen uiterst loyaal zijn.
De lieverd.
:(:)
|(
Citaat:
Hij ligt nu lekker op het balkon in de schaduw, hij wilde dat graag ondanks de hitte. De komende tijd mag hij alles. Ik leg mijn bed wel vol met incontinentie materiaal. En dan hoop ik dat ik of toch nog iets voor hem kan krijg om zijn laatste dagen comfortabeler te maken of dat de dierenarts snel tijd heeft om langs te komen....

... ik vind, dat als jij de beslissing hebt genomen, de DA niet echt moet vertragen.
Het kan zo zijn dat de DA morgen 'echt niet' kan, maar dinsdag of uiterlijk woensdag moet toch kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:34

Op_zoek schreef:
Hevonen schreef:
Dit boekje is heel nuttig, in de link alleen de tekst, sterkte!

https://dieren-rust.nl/boekje/

Mooie bijdrage aan dit topic, Hevonen. Goede tekst die voor veel van ons herkenbare dingen beschrijft, denk ik.
|(

Helemaal mee eens

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:56

VuurVleugels schreef:
Nou, in ieder geval wel duidelijk dat sommige mensen op bokt nóóit in real life een samenwerking aan moeten gaan... De redenatie van comfortabel zelf aan z'n einde laten komen in deze context doet míjn tenen namelijk krullen. Brrr.

Doe maar niet zo denigrerend, je bent niet eens in staat een tekst goed te lezen, want dat is helemaal niet wat ik zeg.
Je las mijn vorige bericht ook al verkeerd, althans, je borduurde erop door. En als ik daar dan wat van zeg zal je er niet op terug komen.
Dan weet ik wel wat voor iemand je bent.

Het gaat hier over het juiste moment vinden, en het juiste moment is niet "zo vroeg mogelijk", zoals sommige mensen hier aangeven.
Want "het levert toch niets meer op" serieus? Is dat respectvol en verantwoordelijk met het leven omgaan?

Het is een zorgvuldige afweging, vaak per dag, kijkend naar het dier.
Een uniek leven, waar je dus zorgvuldig mee om dient te gaan.
Ik denk dat ts dat doet. En dat ze twijfelt vind ik heel normaal. Want de ene dag gaat het wat beter dan de andere. Het is niet zwart/wit en daarom is het vaak lastig te beslissen.
Mijn ervaring is dat je op een gegeven moment voelt of weet dat het moment gekomen is.

Met jou een samenwerking aangaan - wat je er ook mee bedoeld - zal ik zeker nooit nee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:07

Sterkte ts.
Een goede dierenarts laat je niet een paar dagen wachten als jij de beslissing genomen hebt.

Sasja; is lezen werkelijk zó ingewikkeld?
Ik heb geen enkele uitspraak gedaan over deze kat. Ik heb er geen zicht op.
Dus beweer geen dingen die ik niet gezegd heb svp.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:07

Ongelooflijk veel sterkte voor dit moeilijke besluit TS, ontzettend sterk en dapper van je. Heel veel knuffels :knuffel:

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:13

Nikass schreef:
Sterkte ts.
Een goede dierenarts laat je niet een paar dagen wachten als jij de beslissing genomen hebt.

Dat. Ik hoop dat die laatste momenten nog mooie momenten zijn, en dat je snel geholpen kan worden.
:(:)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:14

Daihyo schreef:
Sterkte. Dapper en het eerlijkste besluit dat je voor Siem kunt nemen.
Maar dat maakt het verdriet niet minder. Geniet nog maar even goed van hem.

Hier sluit ik mij bij aan.
Heel veel sterkte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:42

Heel veel succes en sterkte morgen.
Hopelijk is jullie nog een fijne laatste dag(en) gegund met een waardige afsluiting van jullie avontuur samen :+:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:46

Veel sterkte en geniet nu nog van de momenten met je kat.

Het is vreselijk en moeilijk, ik weet het!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:51

Heel veel sterkte!
En dapper en moedig besluit voor de bestwil van Siem.
Dikke ,virtuele knuffel voor jullie

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:34

Heel veel sterkte toegewenst.
Hetgeen hij vandaag liet zien, was, denk ik, ook zonder dit topic, al heel duidelijk dat de tijd er is.
Knuffel hem, zie hem graag, laat hem weten dat hij de beste kat ever is.
En ga met hem voor een waardig einde.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:55

Verdrietig, maar ik denk verstandig
Je doet dit voor Siem

Heel veel sterkte

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:00

Heel, heel veel sterkte TS. :knuffel:

In liefde afscheid nemen is het laatste wat je hem kunt geven :(:)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:02

Jouw kat, jouw keus! Alleen een dierenarts mag ten alle tijden besluiten niet in te slapen als alleen de eigenaar dit wenst en hij er zelf niet achterstaat. In dat geval kun je ook bv denken aan een andere dierenarts en thuis inslapen(wel zo fijn voor de kat)
Doe wat voor jouw goed voelt. Dus niet zoals je je topic nu noemde?
Naast dat je kat nogal levendig is, en vandaag wat minder, welk dier gedraagd zich niet wat anders met zulke hitte???
En verder is wiskas nu niet het meest fijne / goede voer..Beter een goed merk bv geef eens een blikje kippenboutfilet van schesir/almo nature.
Verder sterkte in wat je kiest. Ik zou zelf zoals ik eerder schreef haar in een kamer zetten apart en haar zelf gunnen om zelf waardig te kunnen sterven, zolang ze nog levendig is en nu nog op het balkon gaat liggen en de dierenarts dit oke vindt. Maar ik begrijp ook goed dat je dat niet ziet zitten, soms is het voor jezelf ook genoeg geweest, in de zin van teveel zorgen voor/bang dat hij lijden gaat, wat met vakantie etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:13

Wil je wat je ook doet veel sterkte wensen TS en veel mooie waardevolle momenten nog samen :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:20

Y;(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:53

Heftige beslissing. Sterkte de komende dagen.

Beetje mosterd na de maaltijd maar toch my 2 cents. Ik ben het wel een beetje met Nikass eens eigenlijk :o Zolang het gaat, dan gaat het, en dan gaat een dier gewoon verder. En als het echt niet meer gaat, dan merk je dat volgens mij gauw genoeg. Dan is het vroeg genoeg om je dier in te laten slapen.

Mijn nu 17 jarige Noorse boskat leeft al een jaar of 8 op metacam, omdat hij chronisch ontstoken tandvlees heeft (alle kiezen zijn getrokken, alle antibiotica is geprobeerd, maar het gaat niet over). Daarnaast heeft hij heel vaak ontstoken oren, dus dan krijg ik weer een zalfje en verhoog ik de metacam maar weer een beetje en dan kan ie weer een poosje. Maar hij is 'gewoon' vrolijk en levendig, dus ik ben nog lang niet bezig met inslapen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 00:27

Sabri schreef:
Jouw kat, jouw keus! Alleen een dierenarts mag ten alle tijden besluiten niet in te slapen als alleen de eigenaar dit wenst en hij er zelf niet achterstaat. In dat geval kun je ook bv denken aan een andere dierenarts en thuis inslapen(wel zo fijn voor de kat)
Doe wat voor jouw goed voelt. Dus niet zoals je je topic nu noemde?
Naast dat je kat nogal levendig is, en vandaag wat minder, welk dier gedraagd zich niet wat anders met zulke hitte???
En verder is wiskas nu niet het meest fijne / goede voer..Beter een goed merk bv geef eens een blikje kippenboutfilet van schesir/almo nature.
Verder sterkte in wat je kiest. Ik zou zelf zoals ik eerder schreef haar in een kamer zetten apart en haar zelf gunnen om zelf waardig te kunnen sterven, zolang ze nog levendig is en nu nog op het balkon gaat liggen en de dierenarts dit oke vindt. Maar ik begrijp ook goed dat je dat niet ziet zitten, soms is het voor jezelf ook genoeg geweest, in de zin van teveel zorgen voor/bang dat hij lijden gaat, wat met vakantie etc.

Waardig sterven…zichzelf van binnenuit vergiftigen met de lijdensweg die daar bij hoort. Ik vind daar niets waardig aan. TS heeft een hele belangrijke en dappere beslissing genomen waarbij het welzijn van haar kat voorop staat.