Een tweede hond, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:02

Ik ken ook iemand met 2 petit bassets die er 1 weg heeft moeten doen omdat het niet ging. Heb zelf een border collie en een markiesje en vind het ideaal 2 honden. Hoef me nooit schuldig te voelen als er een paar uur niemand thuis is oid. Maar eerlijk is eerlijk 2 border collies zou ik weer te veel ruimte in beslag vinden nemen. Merk qua haren en werk en bijv in de auto dat een kleintje toch wel makkelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:19

Wij hebben besloten uit het nest van onze teef een dochter aan te houden.

Moeder is heel rustig... :j

Dochter is... terror :=

Daar hadden we ons toch wel flink in vergist. Daarnaast is het schoonmaakwerk verdrievoudigd. Je zou zeggen verdubbeld maar ze stoeien graag met elkaar en zeker als ze in de rui zijn is dat ehm... intens :')

Ik heb er geen spijt van -ze is fantastisch- maar ik vind twee honden wel echt pittiger dan eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:16

Ik heb 2 kinderen en 2 honden (border collie + Australische herder)

Gaat echt goed, leuk en levendig, maar ik denk dat het wel een levensstijl is die je moet liggen. Ik merk dat mensen toch wel kijken als je met je kinderwagen + honden + nog een kind op de fiets op straat loopt :Y)

Ik had al 14 jaar eigen honden (altijd 2) voor ik moeder werd dus dat wilde ik sowieso niet opgeven :o

1 of 2 honden maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, wat ik wel écht heel pittig vond én onderschat had, is de combinatie pup + dreumes die samen nog niet helemaal zindelijk zijn. Dan loop je dus letterlijk heel de dag te dweilen :+ vermoeiend! Maar dat was gelukkig maar een korte fase.

Een ander nadeel van kinderen + honden vind ik dat je niet alle tijd meer hebt die je zou willen voor je hond. Vóór ik moeder werd kon ik uren het bos in met mijn honden, elke dag als ik dat wilde. Dat soort dingen lukt nu niet meer zo :o

karijn

Re: Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:17

Dat komt vanzelf wel weer als de kinderen ouder worden.
Ja, dubbel schoonmaakwerk heb ik nu ook. Ik heb dus swiffervloerdoekjesgehaald. Even over de grootste oppervlakten swifferen. Scheelt toch een hoop stofzuigwerk. Het is een paar minuten werk.
Alleen ze knoeien enorm met water. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:40

karijn schreef:
Dat komt vanzelf wel weer als de kinderen ouder worden.
Ja, dubbel schoonmaakwerk heb ik nu ook. Ik heb dus swiffervloerdoekjesgehaald. Even over de grootste oppervlakten swifferen. Scheelt toch een hoop stofzuigwerk. Het is een paar minuten werk.
Alleen ze knoeien enorm met water. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

https://www.amazon.nl/verstelbare-honde ... 4511&psc=1 deze is daar top voor!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:48

Handig maar mijn honden laten een lang spoor na. Omdat het nog uit hun bek druipt (hangwangen).

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:52

Daar heb ik de “spraydweil” van de action voor. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:03

SusanH schreef:
Voor de mensen met 2 of meer honden, hebben jullie ook een kind of kinderen? Denk dat dat ook wel meespeelt bij mij. En ook al is onze dochter al 13, ik vind het huis al aardig vol met 2 volwassenen en 1puber, en een hond. Ik lees ook over buiten wonen. Wij wonen in een gewone woonwijk. Als ik buitenaf zou wonen zou ik het wel weten. Ik ben er nog niet uit maar neig steeds meer naar nee. Ik weet nu wat ik heb, het draait lekker en het past nu qua tijd en ruimte.

Nee. Ik moet ook niet aan kinderen denken. Maar voor Dex was Saartje wel het beste wat we hem konden geven :j

Een tweede hond ja of nee. Dat kan alleen jij en je gezin echt beoordelen.

Is er ruimte voor?
Is er geld voor? Dit lijkt niet belangrijk naar de da is flink duur geworden en ik denk dat dit overbodig is om te benoemen want dat weet je zelf wel maar mogelijk zijn er ook anderen die twijfelen ;)
Willen jullie en in dit geval jij wel echt een tweede hond? Want als jij of je man dit liever niet wilt dan is het een no go.

En heel belangrijk, hoe zou jullie hond het vinden? Hier dus 2 hondjes. En Saartje kost niet meer tijd. Sommige dingen zijn wat onhandiger vanwege haar karakter (hier) hadden wij niet echt rekening mee gehouden, Dex is super makkelijk, Saartje is terreur piranha vooral en die moet op het station of drukke plaatsen in een tas anders is ze echt niet gezellig maar voor ons en Dex is het een geweldig hondje zou haar niet willen missen. Maar of je nou met één of twee honden loopt je loopt net zo lang.

Ik zou zeggen in jou geval ga ervoor. Maar dat is echt aan jezelf :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:15

Wij zijn intussen 2,5 week verder. Het gaat steeds beter. Ze moet nog veel leren want eigenlijk is ze gewoon nog een pup. In huis is ze super, ze slaapt gewoon in haar mand en als we weg zijn, ligt ze bij de deur te wachten. Ze sloopt niks en af en toe komt ze uit zichzelf voor een kroelbeurt.

De uitdaging zit nog het wandelen met 2 honden tegelijk. Als de een stopt om te snuffelen en de ander loopt door, dan sta je daar ineens als een vogelverschrikker op straat. Grappig is dat de oude reu ineens heel netjes meeloopt en zich het minst druk maakt om andere honden buiten. Alsof hij haar wil zeggen “laat ze maar.”
Wel moeten we ze vooral ‘s ochtends uit elkaar halen omdat ze anders onafgebroken met elkaar spelen. De oude reu is dan ‘s avonds helemaal gesloopt.

Dierenartskosten, ja die zijn nu wel dubbel. Gelukkig hoeven ze niet allebei tegelijk voor de inentingen dus de kosten zijn dan gewoon gespreid. Ik was een tijd geleden al overgestapt naar een andere praktijk ivm de kosten. De jaarlijkse intenting werd ineens €120. Dat was voor mij echt de druppel. Ik heb nu een dierenarts gevonden die stukken goedkoper is. Daar betaal ik €6 om bijvoorbeeld de nagels te laten knippen. Beetje Dr. Pol zeg maar. En voor diezelfde €6 kreeg ik de bevestiging dat de oude reu een hernia heeft.

De oude reu moeten we af en toe tegen zichzelf beschermen want in zijn kop is hij ook gewoon nog een jonge god. Alleen zijn poten niet.

Maar ik heb er geen spijt van en vind de tweede eigenlijk best een verrijking van ons gezin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 08:36

Wij hebben inmiddels al besloten dat wij het niet gaan doen. Maar leuk dat er nog zoveel gedeeld wordt hier :j . Als ik later groot ben en geen paarden meer heb, dan komt er een 2e hond heb ik besloten. Dan is er meer geld, tijd en ruimte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:18

Ik lees het nu pas en jullie hebben al besloten, maar toch.....wie weet als er ooit iets op je pad komt en je twijfelt alsnog.

Vroeger had mijn moeder haar hond en ik mijn hond. Die waren thuis samen en we pasten op elkaars honden, ze gingen mee naar de zaak, maar we hadden ze ook apart.

Toen onze zoon klein was hadden we een border collie waar ik veel mee getraind had en niet naar anderen omkeek. Hij zei toen; als ik 8 ben, wil ik een eigen hond. Hij was 6 en dat leek hem dan groot genoeg.
We hebben het erover gehad en dat 2e hondje voor hem is er toen ook gekomen. Een klein, makkelijk en sterk hondje.

Eigenlijk dus altijd 2 honden gehad. Toen een hond alleen achterbleef zag ik haar ook echt wat down en is er weer een hond bij gekomen. Toen zij weer later alleen bleef wilden we het echt bij 1 houden, maar buiten speelde ze zo leuk met andere honden.
Ze ging overal mee naartoe, we speelden veel, wandelden, ze had leuke speeltjes etc, maar we konden die andere hond niet "vervangen".

Haar broer is erbij gekomen en het was een gekkenhuis, maar ontzettend leuk om te zien. Ze deden echt alles samen. Op wandeling rennen als gekken en thuis altijd tegen elkaar aan. Maar ook zeker samen bij ons.

Mijn wens voor weer een Border Collie kwam weer terug en ik had ook wel in mijn hoofd dat ze nu nog de leeftijd hadden om met een nieuwe jonge hond te spelen en ik niet meer wilde dat eentje alleen zou achterblijven. Hoewel dat bij deze 2 een probleem zal blijven. Dat gat gaat geen andere hond opvangen denk ik.

Het teefje was blij en speelde leuk en de reu die niet sociaal is had het zwaar. De reutjes ook vaak samen apart mee naar buiten genomen en zo zijn ze wel vrienden geworden.

Ze lopen buiten altijd met me mee tussen de paarden en over de track, maar merkte wel al verschil met 2 of 3.
2 Hingen aan elkaar en bleven ook vaak samen bij me en met 3 wisselden ze elkaar soms af.

Geheel onverwacht en onbedoeld is beging dit jaar het kleine hondje van mijn moeder ook bij ons komen wonen. Een heel lief, makkelijk reutje. Hij is net als de BC 2jr en al voor hij hier woonde waren die 2 stapelgek met elkaar.
Hij vond alles spannend, maar doet nu ook zijn ding. Je merkt met 4 dat ze samen heel sterk zijn, maar ze elkaar ook afwisselen met spel en slapen bijv.

Laatst toevallig ene discussie met iemand waarom we honden alleen houden en dat veel mensen denken of bang zijn dat de band met de hond achteruit gaat. Ik kan wel zeggen dat dit aan veel dingen kan en zal liggen, maar hier, waar ze alle vrijheid hebben, zijn ze nog steeds heel gek op ons en heel aanhankelijk.
Er is weinig tot geen jaloezie. Alleen mijn moeders hondje denkt overal bij te moeten zijn, maar die was wel wat verwend en leert nu ook dat ze allemaal hun tijd wel krijgen.

Hij kwam uit een gezin met 5 honden en was alleen echt super lief, maar had moeite met alleen zijn en kleefde echt aan mijn moeder. Hier is dat probleem wel helemaal weg.

2 of meer honden is ook echt wennen voor sommige mensen, maar als je het eenmaal gewend bent weet je ook niet beter. Het type honf en ras moet wel bij je passen.

Ik heb overigens geen problemen met de maat. De BC is echt wel een maat groter dan mijn vorige, maar gister nog met hem en broer en zus naar de dierenarts geweest in een hyundai i10 en vroeger ook een FIat Seicento gehad.

En wat betreft kinderen. Wij hadden al dieren toen zoonlief geboren werd en dan heb je dat leven al, dus we wisten niet beter en alles ging altijd prima.
Mijn hond destijds mankeerde wel een en ander, dus wel veel weggehouden van zoon, maar met andere hondje ging het goed, die was jong en mankeerde ook niks.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:48

Mijn tweede hond mist een paar hersencellen. Is voor mijn andere hond echt niet zo leuk. Heb me daar erg in vergist. Gelukkig vechten ze niet meer en is hond 1 heel vergevingsgezind. Maar na deze ervaring denk ik niet dat ik nog snel een tweede er bij zou nemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:19

stoer schreef:
Mijn tweede hond mist een paar hersencellen. Is voor mijn andere hond echt niet zo leuk. Heb me daar erg in vergist. Gelukkig vechten ze niet meer en is hond 1 heel vergevingsgezind. Maar na deze ervaring denk ik niet dat ik nog snel een tweede er bij zou nemen.

Ik snap wel dat een nare ervaring niet leuk is, maar dat zegt niks over andere honden samen natuurlijk.

Wij hebben al zoveel honden samen gehad en eigenlijk nooit gevechten. Teven samen, teef en reu en nu 3 reuen en 1 teef waarvan 2 reuen intact.

Alleen broer en zus hebben weleens serieus ruzie gehad, maar de laatste keer is inmiddels wel weer jaren geleden en elke keer was iets met eten of botje een oorzaak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:29

Mijn moeder had ook een tweede hond bij haar eerste hond. De eerste hond was er een van twee eigenlijk maar die ander was overleden. En die was echt down. Enfin. Er kwam een ander hondje bij heel leuk als pup. Maar eenmaal volwassen greep hij die ander en dat bleef hij doen dat mijn moeder die had herplaats. Uiteindelijk kwam er een ander hondje via via op haar pad een volwassen teefje en dat was wel een leuke match met haar eerste hond.

Een tweede hond hoeft zeker niet goed te gaan.

Hier dus twee die wel goed gaan. Saartje is er als tweede bij gekomen maar daar hoef ik echt geen teefje als derde hond bijv bij te zetten van haar eigen ras want dat wordt niet gezellig.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:26

superpony schreef:
stoer schreef:

Ik snap wel dat een nare ervaring niet leuk is, maar dat zegt niks over andere honden samen natuurlijk.

Wij hebben al zoveel honden samen gehad en eigenlijk nooit gevechten. Teven samen, teef en reu en nu 3 reuen en 1 teef waarvan 2 reuen intact.

Alleen broer en zus hebben weleens serieus ruzie gehad, maar de laatste keer is inmiddels wel weer jaren geleden en elke keer was iets met eten of botje een oorzaak.

Daar heb je zeker gelijk in, maar deze hond heeft echt een hele behoorlijke handleiding, het gaat goed nu. Maar veel stress en verdriet om gehad.
Het ging niet eens om het vechten, dat was ook naar maar daar kun je op ingrijpen. In de meeste gevallen gaat het prima. Maar het is wel goed om stil te staan bij wat als het niet goed gaat. Wij hebben gelukkig de ruimte en tijd gehad om ze goed uit elkaar te houden en te trainen. Daar moet je wel tijd voor hebben en zin in hebben als het niet goed gaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 01:34

Heb je ook weer gelijk in. Soms is het net geen match. Mijn vorige BC was een teefje en lief, maar niet super sociaal. Toch leefde ze goed samen met de teef van mijn moeder en later onze kleine teef. Toen die onverwacht overleed en er later toch een pup teefje bij kwam was ze er opeens helemaal gek van.

Bij dat teefje wilde ik geen volwassen hond, geen zogenaamde HR of hond met anti sociaal karakter en rugzakje. De reu had dat wel, maar dat ging vanaf kennismaken heel goed.

Hij is absoluut niet sociaal en is niet zo blij met de reu die later kwam. Die was al 15 weken en net iets te oud al voor hem achteraf. Het koste bij hem wat tijd, maar ze zijn nu goed samen. De kleine reu erbij was niet zo een groot probleem. Het ligt wel echt aan zijn eigen afwijkende gedrag naar andere honden, want hij wil wel.

Veel is ook wel te trainen. Ze kunnen hier bijv naar het hek rennen en tekeer gaan als er mensen langslopen. Dan konden ze wat lelijk doen naar elkaar. De border collie heeft geleerd naar me toe te komen, dus er is geen gedoe meer als er mensen langslopen.

Botjes geven we ze allemaal apart. Ook omdat ze dan allemaal in alle rust en op eigen tempo kunnen kauwen. Maar dat weten ze en gaat zonder enig probleem. Aandacht kunnen we ze allemaal geven, want er is geen jaloezie en gedoe als wij ze willen aaien of aanhalen. Spel en een werkje weten ze ook wie wat mag gaan halen of pakken en doen.
Alleen de kleinste moet nog wat leren, maar is hier het kortst. Als je "op" doet springt hij er gewoon bij en wacht nog niet zijn beurt af. Komt wel....

Daar tegenover kruipen er vaak 2, 3 of 4 tegen elkaar aan en dan ben ik echt heel ontroerd en een heel gelukkig mens.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 06:10

superpony schreef:
stoer schreef:

Die kan je natuurlijk ook omdraaien :D
Ik snap dat een positieve ervaring leuk is, maar dat zegt niks over andere honden samen natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:01

Nee, dat hou je. Dat snapt denk ik iedereen.

Maar heel veel honden zijn wel sociaal en als mensen de wens hebben om een 2e hond te nemen en een maatje voor de 1e hond, moet je je niet laten tegenhouden omdat het 1x niet gaat.

En wij hebben wel diverse soorten honden en beiden geslachten bij elkaar nu en gehad altijd.

Soms is het ook het introduceren, op welk moment komt een 2e, hoeveel kan je met ze doen, hoeveel ruimte krijgen ze om te wennen en samen te leven etc etc.
Op heel veel dingen hebben mensen meer invloed dan ze zelf door hebben en de dieren moeten zich maar als robot aanpassen aan de wens van de mens met geringe investeringen.
Of ze lezen de dieren niet goed en zien dingen niet op tijd aankomen.

Alles kan, je hebt altijd meerdere kanten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:14

Ik ben benieuwd naar verhalen over een tweede hond, wanneer hond 1 verlatingsangst heeft, waarbij ik moet melden dat dit in de roedel van mijn ouders weg is. Gedragstherapeut is ook aanwezig in het proces en denkt ook dat een tweede erbij in dit geval zou werken.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe jullie de kennismaking laten verlopen. Mijn Shih Tzu vind de ene hond super en de andere negeert hij. Zou zonde zijn als ik twee honden heb die elkaar tolereren en thats it.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:08

Elin_ schreef:
Ik ben benieuwd naar verhalen over een tweede hond, wanneer hond 1 verlatingsangst heeft, waarbij ik moet melden dat dit in de roedel van mijn ouders weg is. Gedragstherapeut is ook aanwezig in het proces en denkt ook dat een tweede erbij in dit geval zou werken.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe jullie de kennismaking laten verlopen. Mijn Shih Tzu vind de ene hond super en de andere negeert hij. Zou zonde zijn als ik twee honden heb die elkaar tolereren en thats it.

Dat laatste ben ik ook wel benieuwd naar! Onze hond kan eigenlijk met alle honden leuk spelen. Alleen hij is dus niet erg dol op pups.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 06:29

Voor de kennismaking.
Saartje was nog pup. En we hadden Dex gewoon mee genomen die wachten eerst even in de auto en ging mee wandelen met Saartje en ons en samen later naast elkaar weer in de auto naar huis gereden.
Thuis samen mee naar binnen en gewoon gelijk samen.

En helaas heeft Saartje verlatingsangst. Zij kan samen met Dex alleen zijn maar ga ik samen met Dex naar training dan wordt ze onrustig terwijl het baasje thuis is. Helemaal alleen dat trekt Saartje niet. Saartje is dus de tweede hond en het feit dat zij wat issheus heeft maakt e.a wat ingewikkelder.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:43

Wij hadden er 4, alle 4 het reactieve gedrag naar honden van elkaar overgenomen. De oudste een webshop corgi kruising, de tweede een dwergpincher, de 3e de dochter van de dwergpincher (kruising chihuahua) en de 4e een boomer. Eerst is de 2e overleden. Toen hebben we haar dochter aan de dame gegeven die ook al 2 zusjes van haar had. Vervolgens is de oudste overleden en nu hebben we alleen de boomer nog. Dit houden we zo omdat we echt geen reactieve hond meer willen hebben. We nemen hem makkelijker ergens mee naartoe en hij krijgt veel meer aandacht nu hij alleen is. Wellicht dat als deze overlijd en we nemen een nieuwe en die heeft geen problemen dat er dan een 2e bij komt, maar dan wel 2 kleintjes

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:38

Wij zijn met onze ouwe reu Frits naar het huis van onze tweede hond Maxi gegaan. We hebben ze eerst buiten laten kennismaken. Dat ging goed. Frits snauwde wel eerst maar dat was al gauw over. Daarna in huis geweest. We wilden Frits loslaten maar deze mensen hebben ook een kat. Ik zag het al voor me dat het hele huis op zijn kop gezet zou worden.
Twee dagen later zijn de mensen met Maxi naar ons gekomen om te kijken hoe Frits zou reageren in zijn omgeving. Ze is dus niet meer weggegaan.
Geen idee of ze verlatingsangst heeft. Frits in ieder geval niet. Die blijft thuis als we met Maxi gaan wandelen.