Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liberia schreef:De fokker van onze hond (Labrador) gaf tevoren aan dat we van vier tot acht weken wekelijks moesten komen kijken, omdat ze op basis daarvan de pups plaatste. Tevoren hadden we al een mail moeten sturen (voor we überhaupt op de wachtlijst kwamen) met wat wij de hond te bieden hadden en wie wij waren etc. In week zeven was er een bijeenkomst in het bos met alle pups en toekomstige eigenaren. Je mocht ook twee voorkeuren opgeven, maar fokster bepaalde. Op basis van wat wij met de hond wilden gaan doen en onze vier jonge kinderen kregen we een rustige, stabiele pup toegewezen. En inderdaad, ze past perfect in ons gezin. Niet toevallig was ze ook een van onze voorkeuren. De andere voorkeur werd het niet, aangezien ze deze veel te druk voor een gezin met vier jonge kinderen vond. Ook wisten wij tevoren dat ze na tien weken op huisbezoek zou komen. Was ze niet tevreden, dan ging de pup met haar mee terug. Geen enkel probleem met deze werkwijze gehad. Het geeft voor mij aan dat ze heel serieus pups plaatst en ze ook daarna in het oog houdt. In de verkoopovereenkomst staat ook dat wij de hond alleen mogen afstaan aan de fokker wanneer wij niet meer voor haar kunnen zorgen. Zij zorgt dan voor herplaatsing.
Dit is overigens een fokker die al dertig jaar dit ras fokt met meerdere nesten per jaar.
[***] schreef:Voor degene die denkt dat ik dit verzin (waarom?!) Nee hoor we hebben dagelijks contact via de puppy app met filmpjes en foto’s. Ik had gelijk een goed gevoel bij het andere ondernemende teefje. Maar hier in dit topic zeggen mensen ook al dat dit niet bij ons pastop basis van een berichtje op bokt.
Ik ken de fokster ook al enige jaren oppervlakkig, het is een aardige mevrouw maar gewend aan deze manier van werken en ik dus niet.
Is het een verschil tussen gezelschapshonden en werkhonden?
Voor onze jachthond kwamen we op een puppylijst, werden we gebeld toen er pups waren en konden we na het laten zien van onze jachtakte kiezen uit 4 van de 5 pups. Niet wezen kijken, gewoon kiezen bij ophalen. Fokker had een idee welke wij het beste konden nemen, maar die gaf ook aan dat het allemaal beste honden waren en met een andere pup hadden we nu ook vast een fijne hond gehad. Kennis van ons heeft een jachtveld en was zo gek van onze hond dat hij bij dezelfde fokker is geweest dit jaar, ook enkele reis 5 uur dus net als ons wezen kijken en tegelijkertijd ophalen. Is ook super leuke match.
Dat hele 10 x gaan kijken en op audiëntie is voor mij dus niet normaal al word ik daarvoor in dit topic als een soort crimineel voor bestempeld die geen hond zou moeten nemen.
Fokker komt toch ook niet hier thuis kijken?!
[***] schreef:Wat ik met het bericht wil bereiken is een discussie over waarom dit schijnbaar de standaard is en of het wel zo handig is.Mjelleke schreef:Ik zou nooit een pup willen van een fokker die pupkopers wél laat kiezen. En als ik ooit zelf een nestje fok dan ben ik ook degene die de knoop doorhakt en niet de pupkopers.
Een fokker kent zijn pups veel beter dan iemand die even een keertje komt kijken.
Het is precies dit soort halsstarrigheid waar ik jeuk van krijg en waarvan ik dan inderdaad denk dat ik beter naar een andere fokker kan voor een pup.
Ik heb mijn hele leven al dieren en honden, we bieden een super tehuis met een vrij leven op het erf en veel bos en strand. Als een fokker niet zou vertrouwen op mijn inzicht om een voor mij passende hond uit te zoeken in overleg met de fokker dan snap ik niet waarom dan überhaupt aan mij een pup verkopen.
Lisitano schreef:Ik vind het persoonlijk ook onzin dat de hond altijd terug zou moeten naar de fokker als je wil herplaatsen. Ik leef dan met die hond, ik wil toch echt zelf een baas zoeken die goed past. Ik ken die hond dan beter dan de fokker. Uiteraard zal ik de fokker wel inlichten en eventueel overleggen. Maar ik wil daar de uiteindelijke beslissing in.
Mjelleke schreef:Lisitano schreef:Ik vind het persoonlijk ook onzin dat de hond altijd terug zou moeten naar de fokker als je wil herplaatsen. Ik leef dan met die hond, ik wil toch echt zelf een baas zoeken die goed past. Ik ken die hond dan beter dan de fokker. Uiteraard zal ik de fokker wel inlichten en eventueel overleggen. Maar ik wil daar de uiteindelijke beslissing in.
Dat soort clausules zijn onder Nederlands recht ook niet rechtsgeldig, als de pup eenmaal van jou is heeft de fokker daar niets meer over te zeggen. En toch kan ik het wel waarderen als een fokker zijn pups terugneemt om ze zorgvuldig te herplaatsen. Maar dan op vrijwillige basis.
Mjelleke schreef:Lisitano schreef:Ik vind het persoonlijk ook onzin dat de hond altijd terug zou moeten naar de fokker als je wil herplaatsen. Ik leef dan met die hond, ik wil toch echt zelf een baas zoeken die goed past. Ik ken die hond dan beter dan de fokker. Uiteraard zal ik de fokker wel inlichten en eventueel overleggen. Maar ik wil daar de uiteindelijke beslissing in.
Dat soort clausules zijn onder Nederlands recht ook niet rechtsgeldig, als de pup eenmaal van jou is heeft de fokker daar niets meer over te zeggen. En toch kan ik het wel waarderen als een fokker zijn pups terugneemt om ze zorgvuldig te herplaatsen. Maar dan op vrijwillige basis.
Kinke schreef:Kuggur schreef:Voor mij is het héél simpel, als ik 1500 euro op tafel leg voor een pup, dan ga ik er van uit dat ik vrije keus heb uit de beschikbare, dus nog niet besproken pups.
Dat geneuzel over "matchen " is imo klinkklare nonsens.
Ook accepteer ik geen enkele voorwaarden over de de koop. Verkocht is verkocht, daarna heb ik het volledige beschikkingsrecht over de hond.
Als de fokker het daar niet mee eens is, even goede vrienden, dan gaat de koop niet door.
gelukkig, ik dacht al dat ik gek was
Daarom kiezen wij nooit een rashond. Alsof je op audiëntie moet, gekeurd moet worden, een VOG moet aanleveren en belachelijk veel geld betaalt ook nog.
thequeensmum schreef:Dat is wel erg kort door de bocht Vilheide!
Ik wilde een teefje, een driekleurtje en had een behoorlijke wensenlijst mbt de gezondheid van de ouders. Heb 2,5 jaar gewacht op een pup van ruim 1600 euro!
Maar heb er wel op gestaan mijn eigen keuze te mogen maken. Met meer dan 40 jaar ervaring in honden en ruim 25 jaar met dit specifieke ras dacht ik dat dat wel moest kunnen
thequeensmum schreef:Dat is wel erg kort door de bocht Vilheide!
Ik wilde een teefje, een driekleurtje en had een behoorlijke wensenlijst mbt de gezondheid van de ouders. Heb 2,5 jaar gewacht op een pup van ruim 1600 euro!
Maar heb er wel op gestaan mijn eigen keuze te mogen maken. Met meer dan 40 jaar ervaring in honden en ruim 25 jaar met dit specifieke ras dacht ik dat dat wel moest kunnen
wilmatj schreef:Toen wij onze hond gingen kopen heeft de fokker ook aangegeven dat we voorkeur konden opgeven, maar niet kiezen.
Wij hadden toen onze 2e keus toegedeeld gekregen. Maar achteraf zo onwijs blij mee. Ook omdat we onze eerste keus voornamelijk kozen op uiterlijk en foto's.
Wij zijn 2 keer gaan kijken voor we de pup mee namen, na de eerste keer kijken heeft de fokker een keuze gemaakt. 2e keer extra focus op dat pupje. En helemaal verliefd.
Ik raad aan gewoon te kijken, op filmpjes en foto's kan een pupje zo anders overkomen.
vilheide schreef:Daarom verdienen de "broodfokkers" nog steeds zoveel aan hun honden. Mensen die niet willen wachten en morgen een pup naar hun keuze, kleur en smaak willen kopen gaan naar dat soort "fokkers"!