Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:16

Daar ben ik het mee eens. En ik vind ook absoluut dat broodfok aangepakt moet worden, maar wel op een manier dat je de schuldigen pakt. Maar je kunt echt de DA niet straffen omdat hij moet wat hij moet doen.

Een bevriende fokker heeft nu een nest liggen van 11 puppies. Ja is een enorm nest, maar het is echt geen doen om puppies van 5 weken mee te nemen en de moederhond ook nog met zo'n nest. Ze neemt ze dus ook niet alle 11 in een keer mee, dat is simpelweg onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:41

Dat wordt ook nergens gezegd. Ik ga het nog 1 x benoemen en dat is dat het gaat om alle partijen die meewerken aan het in stand houden vd situatie. Uiteraard niet die ene DA die goed zijn werk probeerd te doen en waarbij bijv een casus per ongeluk ontglipt.

Breder kunnen kijken dus!

Daarbij is het niet zo simpel direct de juiste mensen te straffen, maar zouden strengere regels, zwaardere straffen en meer toezicht ten alle tijde helpend zijn. En ja ook op Marktplaats.

De reden vh topic kun je goed terugvinden, daar is ook geen discussie over nodig...

Maar wat ik wel belangrijk vind, is om samen te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wat mogelijkheden zijn ect.

Wil je daarin meedenken ben je welkom te reageren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:46

Avalanche schreef:
100% eens met Roodvos. Ik vind het ook nogal wat om aan te nemen dat dierenartsen dat willens en wetens doen. En verder mag een dierenarts noodzakelijke zorg niet onthouden. TS wil dus de dierenarts strafbaar stellen voor iets wat die volgens de wet verplicht is te doen.

Verder zegt niemand dat de schuldige niet gepakt mag worden. Maar het is de fokker die de schuldige is. Pupkopers zullen vaak naïef zijn en je kunt ze beschuldigen van nalatigheid, maar zij zijn niet degene die die teef elke keer volstoppen, wel?

_/-\o_ precies dit.
Volgens mij is de grootste boosdoener de fokker die zijn pups verkoopt als vers gebakken broodjes.
Zonder gevoel van verantwoordelijkheid.

Er word ook telkens over honden uit het oostblok gepraat, maar wat dacht je van alle honden die als broodfok gewoon in Nederland worden gefokt ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:56

Mensen zullen altijd wel iets verzinnen. Nu komen er hondjes uit het buitenland die zogenaamd opgevangen zijn, ex straathondje etc etc. Daar zit ook broodfok bij, maar mensen trappen er zo nog makkelijker in blijkbaar.

En ik snap kopers best. Heb het al aangehaald, maar als je een bepaald ras wil, en er worden veel eisen aan de kopers gesteld en je moet ook nog eens 2jr op een wachtlijst, snap ik echt dat mensen afhaken en een andere weg zoeken.
Zeker omdat veel fokkers ook dingen doen waar ik en velen met mij niet achter staan en ook zij willen er wel "iets" aan verdienen.

Wat blijft er dan over? Een gewoon voor de leuk nestje wil ook niet zeggen dat de ouders getest zijn, gezond zijn en het vanaf de start van de pups goed gaat.

Maar elke fokker moet een keer het eerste nest hebben en zal fouten maken. En elke koper of eerste honden eigenaar zal fouten maken. Daar kunnen problemen van komen, maar dat kan echt bij elke hond en ook elk type hond.
Bij ons in de training was een verknipte westy.....tja, teveel verwend. Niet omdat die mensen het bewust zo fout deden.
En ken de liefste HR honden omdat vrijwel alles wel goed is gegaan.

Mensen willen alles in hokjes stoppen en het liefst zo veel mogelijk vooroordelen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 01:12

Evamarie schreef:
Dat wordt ook nergens gezegd. Ik ga het nog 1 x benoemen en dat is dat het gaat om alle partijen die meewerken aan het in stand houden vd situatie. Uiteraard niet die ene DA die goed zijn werk probeerd te doen en waarbij bijv een casus per ongeluk ontglipt.

Breder kunnen kijken dus!

Daarbij is het niet zo simpel direct de juiste mensen te straffen, maar zouden strengere regels, zwaardere straffen en meer toezicht ten alle tijde helpend zijn. En ja ook op Marktplaats.

De reden vh topic kun je goed terugvinden, daar is ook geen discussie over nodig...

Maar wat ik wel belangrijk vind, is om samen te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wat mogelijkheden zijn ect.

Wil je daarin meedenken ben je welkom te reageren.

Het is een open forum, iedereen mag reageren zolang het on topic is.

Maar wat wil je nou precies waaraan doen dan?
Bovenstaande stuk is weer heel algemeen en nul inhoudelijk. “Alle partijen”, “breder kunnen kijken”, “strengere regels”, “meer toezicht”, maar nul komma nul inhoudelijk op hoe dan. De vraag is of mensen mee willen denken, maar meedenken met wat precies?

Je wil nog niet eens jouw definitie te geven van de “broodfok” waar het je om gaat en wat daar wel of niet onder zou vallen. Als je dat al niet weet, dan kun je toch ook niet bedenken hoe dat toezicht en die extra regels er uit moeten zien en voor wie dat wel of niet zou moeten gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:29

Dat kan iedereen wel bedenken en als jij daar alsnog vragen over hebt verwijs ik je door naar Wikepedia

Ik vind je manier v reageren steeds erg onvolwassen overkomen en heb getemd.

Laten we t topic positief houden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:37

Evamarie schreef:
Dat kan iedereen wel bedenken en als jij daar alsnog vragen over hebt verwijs ik je door naar Wikepedia

Als iedereen het kan bedenken, dan zou er geen broodfok zijn en dan zouden alle maatregelen al actief zijn, om de handel in broodfok pups en kittens te voorkomen.

Dit topic alleen al bewijst dat niet “iedereen dat kan bedenken” en dat er veel te veel onduidelijkheid is over waar we het specifiek over hebben als er gezegd wordt “wie grijpt in?”

Maar wanneer jij, als TS, al terugvalt op “doe je eigen onderzoek” en je geen inhoudelijke uitleg wil geven, dan vraag ik me echt af wat je wil bereiken met dit topic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:14

Het is jammer dat een advertentie op MP in die categorie een betaalde advertentie is, anders zou je met grote regelmaat een bericht er op kunnen zetten om mensen die via die weg opzoek zijn naar een pup op broodfok en alle gevolgen die erbij horen te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:36

Daphara schreef:
Evamarie schreef:

Als iedereen het kan bedenken, dan zou er geen broodfok zijn en dan zouden alle maatregelen al actief zijn, om de handel in broodfok pups en kittens te voorkomen.

Dit topic alleen al bewijst dat niet “iedereen dat kan bedenken” en dat er veel te veel onduidelijkheid is over waar we het specifiek over hebben als er gezegd wordt “wie grijpt in?”

Maar wanneer jij, als TS, al terugvalt op “doe je eigen onderzoek” en je geen inhoudelijke uitleg wil geven, dan vraag ik me echt af wat je wil bereiken met dit topic.

Wat een onzin, dus je zegt doodleuk dat als een broodfokker erachter komt dat hij een broodfokker is hij er dan direct mee stopt. :')
Als de inhoud te verwarrend voor je is, kun je beter niet reageren.

@meggiemeg idd!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:43

Evamarie schreef:
Wat een onzin, dus je zegt doodleuk dat als een broodfokker erachter komt dat hij een broodfokker is hij er dan direct mee stopt. :')

@meggiemeg idd!

Nee, ik zeg dat wat mensen onder broodfok verstaan nogal eens kan verschillen. Wat jij broodfok vind, hoeft een ander geen broodfok te vinden en visa versa. Daarom stelde ik jou ook de vraag wat volgens jou onder “broodfokkers” en wat niet. Bij welke fokkers moet ingegrepen worden en bij welke niet? Wat is voor jou de grens?

Je hebt het over “regels opstellen” maar als je niet eens kunt specificeren wat de doelgroep is en wat er wel en niet onder valt, hoe wil je dan ingrijpen? Bij wie moet ingegrepen worden.

Als het voor iedereen duidelijk zou zijn wat nou “broodfok” is, dan zou men het meteen herkennen en zou men daar ook geen pups of kittens willen kopen. Aangezien dat wel gebeurt, lijkt het voor veel mensen toch niet duidelijk te zijn wat broodfok is en hoe een broodfokker te herkennen.

En jij blijft weigeren daar antwoord op te geven.

Wat is jouw criteria voor een broodfokker en hoe verwacht jij dat men dat gaan herkennen, zodat er (door o.a. marktplaats) ingegrepen gaat worden. Wat zijn de criteria in jouw ogen om iemand als broodfokker te bestempelen?

Als die vraag te verwarrend voor je is, dan had je beter dit topic niet kunnen openen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:00

We hebben alvast wel duidelijkheid over wat geen broodfok is:

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... met-honden

Hoeveel nestjes mag een hond krijgen?
Moederdieren mogen niet te vaak in een korte periode drachtig zijn. Een hond mag in een periode van 12 maanden maximaal 1 nest krijgen.

Wanneer mogen puppy's bij hun moeder weg?
Een pup moet minstens 7 weken oud zijn voordat hij van de moeder gescheiden mag worden.

En van de raad van Beheer:

Een teef mag niet worden gedekt vóór de dag waarop zij de leeftijd van 16 maanden heeft bereikt. De VDH is hier strenger in en houdt 24 maanden aan.
Een teef, waaruit niet eerder pups zijn geboren, mag niet worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 72 maanden heeft bereikt.
Een teef, waaruit eerder pups zijn geboren, mag niet meer worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 108 maanden heeft bereikt.*(zie hieronder de aanpassing per 17-04-2020)
Een teef mag niet meer worden gedekt na de dag waarop haar vijfde nest is geboren.
Een teef mag niet worden gedekt als deze dekking tot gevolg heeft dat tussen de geboortes van twee opeenvolgende nesten van deze teef geen termijn van ten minste 12 maanden zit.
De definitie van een nest is: een situatie waarbij een teef uit één dracht één of meer volgroeide of onvolgroeide pups heeft voortgebracht, die al dan niet op natuurlijke wijze levend of dood zijn geboren.

Artikel VIII.2 (aangepast per 1 december 2020 - toevoeging halfbroer)

Een teef mag niet worden gedekt door haar grootvader, haar vader, haar broer, haar halfbroer, haar zoon of haar kleinzoon.

Artikel VIII.3
Hij die op het tijdstip van dekking eigenaar was van de teef en die teef in strijd met de bepalingen van artikel VIII.1 of VIII.2 heeft laten dekken dan wel niet heeft voorkomen dat die teef in strijd met die bepalingen werd gedekt, maakt zich schuldig aan een strafbaar feit als bedoeld in artikel I.4 en artikel VI.3 lid 1, en kan worden gestraft overeenkomstig het gestelde in artikel VI.2.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:13

Evamarie schreef:

Maar Daphara vraagt wat jouw definitie van broodfok is. Dus dat is niet iets wat iedereen kan bedenken, tenzij iedereen telepathisch is en jouw gedachten kan lezen.

Evamarie schreef:
Daphara schreef:

@meggiemeg idd!

Nee, dat is niet wat ze zegt.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:48

DuoPenotti schreef:
Mars schreef:
Pas een docu/film gezien van de beruchte broodfokker uit Eersel, man wat word je daar verdrietig van. House of Animals was daar ook undercover geweest, afschuwelijk wat je dan voor beelden ziet. Ik meen dat ze zich nu naar België gaan verplaatsen en daar doodleuk verder gaan :

Kwispel enzo heten ze, normen zich nu puppyhome.

https://www.ed.nl/eersel/horrorfokker-i ... ~affa4383/

en die blijf doorgaan
Die max van 25.000 lacht hij om.
heeft hij zo terug verdient.
Die moeten ze elke week 25.000 boete geven

Inderdaad super erge horror. Krijg er helemaal de kriebels van. Bedorven vlees en broodfok! Man man man, mij had het niets verbaast als die gast z’n puppy’s na een niet al te lange tijd slachtte (omdat ze niet snel genoeg eerder verkocht) en er vlees van maakte wat hij vervolgens verkocht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:56

Zolang de opbrengsten nog altijd beter zijn dat ze er met gemak een boete van kunnen betalen is de boete niet hoog genoeg. Ik zie het in mijn omgeving vaak genoeg, dit heeft dan niets met broodfok maar met andere praktijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:28

Daphara schreef:
Evamarie schreef:

@meggiemeg idd!

Nee, ik zeg dat wat mensen onder broodfok verstaan nogal eens kan verschillen. Wat jij broodfok vind, hoeft een ander geen broodfok te vinden en visa versa. Daarom stelde ik jou ook de vraag wat volgens jou onder “broodfokkers” en wat niet. Bij welke fokkers moet ingegrepen worden en bij welke niet? Wat is voor jou de grens?

Je hebt het over “regels opstellen” maar als je niet eens kunt specificeren wat de doelgroep is en wat er wel en niet onder valt, hoe wil je dan ingrijpen? Bij wie moet ingegrepen worden.

Als het voor iedereen duidelijk zou zijn wat nou “broodfok” is, dan zou men het meteen herkennen en zou men daar ook geen pups of kittens willen kopen. Aangezien dat wel gebeurt, lijkt het voor veel mensen toch niet duidelijk te zijn wat broodfok is en hoe een broodfokker te herkennen.

Wat is jouw criteria voor een broodfokker en hoe verwacht jij dat men dat gaan herkennen, zodat er (door o.a. marktplaats) ingegrepen gaat worden. Wat zijn de criteria in jouw ogen om iemand als broodfokker te bestempelen?

Als die vraag te verwarrend voor je is, dan had je beter dit topic niet kunnen openen.

Het is de manier waarop je vragen steldt. Als je echt geintresseerd bent naar mijn definitie dan doe je dat op een respectvolle manier ipv dat je steeds met aannamens komt, onjuiste conclusies trekt en duidelijk maakt dat je totaal niet mee wil denken of maar weet waar je het over hebt omdat je samen met Avalanche overduidelijk moeite hebt met lezen wat er staat. En dus maar gewoon blijft verzinnen wat er gezegd zou kunnen zijn of maar blijft bedenken hoe ik erin zou kunnen staan.

Ik wil je dan ook voor een laatste keer vragen ontopic en respectvol te blijven en anders gewoon niet te reageren.

En dat geldt ook voor Avalanche. Leer eerst eens lezen voordat je zomaar dingen gaat roepen die nergens staan, wat absoluut niet ten goede komt aan de sfeer.

En als t onderwerp jullie niet aan staan of jullie moeite blijven hebben met de inhoud, wat doe je hier dan nog?

Hou t gewoon een beetje gezellig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:35

meggiemeg schreef:
Zolang de opbrengsten nog altijd beter zijn dat ze er met gemak een boete van kunnen betalen is de boete niet hoog genoeg. Ik zie het in mijn omgeving vaak genoeg, dit heeft dan niets met broodfok maar met andere praktijken.

Eens.

Uiteindelijk gaat het vooral om zoveel mogelijk inkomen. Er zijn genoeg fokkers die na een ontruiming gewoon weer elders opnieuw beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:37

DuoPenotti schreef:
Mars schreef:

https://www.ed.nl/eersel/horrorfokker-i ... ~affa4383/

en die blijf doorgaan
Die max van 25.000 lacht hij om.
heeft hij zo terug verdient.
Die moeten ze elke week 25.000 boete geven

Inderdaad super erge horror. Krijg er helemaal de kriebels van. Bedorven vlees en broodfok! Man man man, mij had het niets verbaast als die gast z’n puppy’s na een niet al te lange tijd slachtte (omdat ze niet snel genoeg eerder verkocht) en er vlees van maakte wat hij vervolgens verkocht.

Die meneer in Eersel blijft ook maar gewoon door gaan...gruwelijk wat daar gebeurt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:18

Evamarie schreef:
Daphara schreef:

Het is de manier waarop je vragen steldt. Als je echt geintresseerd bent naar mijn definitie dan doe je dat op een respectvolle manier ipv dat je steeds met aannamens komt, onjuiste conclusies trekt en duidelijk maakt dat je totaal niet mee wil denken of maar weet waar je het over hebt omdat je samen met Avalanche overduidelijk moeite hebt met lezen wat er staat. En dus maar gewoon blijft verzinnen wat er gezegd zou kunnen zijn of maar blijft bedenken hoe ik erin zou kunnen staan.

Ik wil je dan ook voor een laatste keer vragen ontopic en respectvol te blijven en anders gewoon niet te reageren.

En dat geldt ook voor Avalanche. Leer eerst eens lezen voordat je zomaar dingen gaat roepen die nergens staan, wat absoluut niet ten goede komt aan de sfeer.

En als t onderwerp jullie niet aan staan of jullie moeite blijven hebben met de inhoud, wat doe je hier dan nog?

Hou t gewoon een beetje gezellig!

Het is jammer dat jij je zo aangevallen lijkt te voelen over een redelijk simpele vraag, die imo de eerste paar keer heel netjes gesteld is, maar toen ook geen antwoord op gegeven werd.

Je hebt het er over dat ik niet on topic reageer met deze vraag en dat vind ik vreemd, het gaat toch over broodfokkers aanpakken en mijn vraag is over wat je nou bedoeld met broodfok.

Dan zie ik je nu al twee keer zeggen dat het vooral “gezellig” en/of “positief” moet blijven in het topic en dan krijg ik sterk de indruk dat het een feel good topic moet zijn en men vooral niet te diep op de inhoud in moet gaan, want dat is blijkbaar te moeilijk.

Moet het topic dan gaan over hoe geweldig je bezig bent als je meldingen op MP maakt en advertenties verwijderd krijgt? Een schouderklopje en goed gedaan hoor!

Want inderdaad, dat is niet de insteek waarop ik ben gaan meelezen en reageren. Ik was even onder de indruk dat je echt een oplossing tegen een bepaalde categorie fokkers/handelaars wilde en met andere bokkers daarover wilde sparren en ideeën wilde uitwisselen.

In dat geval moet je namelijk de inhoud in; welke fokkers vallen onder de noemer “broodfok”, hoe herken je een broodfokker, hoe komt het dat het probleem van malafide fokkers niet opgelost wordt en dat mensen er in blijven trappen?
Zoeken naar de bron oorzaak en nadenken over mogelijke oplossingen voor de bron van het probleem.

Maar dat is blijkbaar dus niet gezellig of positief genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:38

Nee, omdat je erop doordramt.

Daar is niks gezelligs of positiefs aan.

Als je dat los kunt laten en mee wil denken naar wat eraan gedaan kan worden, dan heb je iets toe te voegen aan dit topic. En dat mis ik.

Het is namelijk een groot probleem, waar ik ook 123 de oplossing niet voor weet. Vandaar ook mijn vraag om samen mee te denken.

En ik ben heel blij met de input advertenties te melden. Ookal is het maar iets kleins. Beter iets dan niets. Maar zelfs dat trek jij in het negatieve.

Verder ben ik natuurlijk heel erg benieuwd of we meer kunnen doen broodfok tegen te gaan.
Dat is waar het voor mij om draait.

Wil jij het persee over de definitie van broodfok hebben, wees welkom zelf een topic te openen of het daar met andere mensen over te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:02

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 01:14

Maar ik ben niet zo geïnteresseerd in positief of gezellig.

Dit:
Evamarie schreef:
Wat een onzin, dus je zegt doodleuk dat als een broodfokker erachter komt dat hij een broodfokker is hij er dan direct mee stopt.

volgt niet uit dit:
Daphara schreef:

Ik vind het ook wel echt heel grappig dat je denkt dat het verwarrend is voor Daphara.
Maar we kunnen pas iets aanpakken als je dat in de eerste plaats definieert. Iets waar jij omheen blijft draaien.
En ik snap dat je wilt dat mensen meedenken in oplossingen, maar ik heb geen oplossing als ik geen probleem definitie en probleemanalyse heb in de eerste plaats.

Dus eerste beginnen met: wat is voor jou broodfok?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:03

Ik denk dat Evamarie er helemaal niet omheen draait. Ze heeft gewoon geen zin om op jullie drammende manier van communiceren te reageren. Blijkbaar is het voor jullie helemaal normaal. Maar nee of niet reageren is ook een optie en die zul je dan ook moeten respecteren. En dat gebeurd niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:35

Evamarie schreef:
meggiemeg schreef:

Eens.

Uiteindelijk gaat het vooral om zoveel mogelijk inkomen. Er zijn genoeg fokkers die na een ontruiming gewoon weer elders opnieuw beginnen.

Het is ook gewoon te simpel om door te kunnen gaan. Er zijn mensen die zelfs hun papieren er voor aanbieden tijdelijk. Een andere naam gebruiken, ander 06 nummer, ander adres en ze gaan weer. De wetgeving is in NL op te veel vlakken te makkelijk te omzeilen, zolang dat zo blijft zal het door gaan.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:57

Mij lijkt dat het grote probleem de afnemer is. Kennelijk is er een afzetmarkt waar je u tegen zegt. Dus, hoe maken we potentiële afnemers slimmer zodat ze een U-turn maken bij het zien van dergelijke advertenties?

Educatie. Confrontatie.

Er is tal van educatie online maar het probleem is dat je ernaar moet zoeken om het te vinden. En het moet je doel zijn om het te vinden om het goed te gaan lezen. Daar verlies je al een grote doelgroep op die alleen maar op zoek is naar een snelle puppy.

Dus ik zou zeggen maak dit onderwerp al bespreekbaar op lagere en middelbare scholen. Zorg ervoor dat het voldoende (gepaste) shockvalue heeft om te blijven plakken bij het leeuwendeel van de kinderen en hopelijk zal de afzetmarkt dan vanzelf afnemen.

Imo heeft marktplaats zelf er echt niks mee te maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:45

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat Evamarie er helemaal niet omheen draait. Ze heeft gewoon geen zin om op jullie drammende manier van communiceren te reageren. Blijkbaar is het voor jullie helemaal normaal. Maar nee of niet reageren is ook een optie en die zul je dan ook moeten respecteren. En dat gebeurd niet.

Dan kan ze dat op een volwassen manier aangeven. Maar ik denk niet dat ze een ander nodig heeft om haar punt duidelijk te maken, denk je wel? Beetje puberaal dit.