Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Binoche

Re: Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:34

Heb je erover nagedacht dat jouw bijrijdster misschien ook wel op bokt zit, en dit allemaal kan lezen? Ik zou dit niet op een openbaar forum gooien, en in plaats daarvan gewoon duidelijk communiceren met haar op een respectvolle manier. Jouw eigendom, jouw regels. Als de hond niet mee mag, zeg dat gewoon, en maak ook duidelijke regels in verband met het rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:40

TS woont in DLD, kans is vrij groot dat bijrijder plus haar moeder Duitsers zijn.
Dat kan trouwens ook een cultuur- en communicatiebarriere zijn.

In ieder geval zijn alle adviezen en suggesties over aansprakelijkheid, aangifte doen en inslapen van hondlief ook niet erg ter zake doende, als alles in een ander land plaatsvindt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:00

Jeetje ts... ik zie in het algemeen gewoon nette reacties die ook met je meedenken. Dat het niet over je eerste vraag altijd gaat komt ook door eigen afdwaling van het onderwerp.

En je hebt voor jezelf toch een keuze gemaakt mbt je eerste vraag, al dan niet zelf of met behulp van reacties van bokkers. Dus een uitkomst die voor jou goed is zo neem ik aan.

Het zou toch zonde zijn als door een verkeerde of gebrek aan communicatie het niet lekker verder zou lopen voor beide.
Zeker als jullie verder gewoon tevreden zijn met elkaar !

Iets netter/rustiger communiceren met mensen die ergens een andere kijk op hebben maakt het ook wat makkelijker voor iedereen. Zeker als er geen kwade bedoelingen zijn en er meegedacht wordt voor eventuele situaties.

Je bent gek op je dieren (dat is absoluut duidelijk ! Niks mis mee) dus wellicht krijg je hiermee juist een inzicht wat kan helpen tegen/bij anderen die het anders kunnen gaan zien.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:35

TS: ik las ergens dacht ik, dat jouw hond haar hond echt vast had en schudde. Dat soort hondenbeten kunnen onderhuids meer schade geven dat aan de oppervlakte te zien is.
Stel dat er toch sprake is van weefselschade en er is meer behandeling of een operatie nodig. Zou je dan wel bereid zijn om een bijdrage te doen?
Voor nu lijkt me een goede communicatie onderhouden over hoe het met de hond gaat, het meest belangrijk. Open staan voor wat er misschien nodig is en daar evt ook bereidheid tonen om via de verzekering bij te springen. Het is nou eenmaal gebeurd en ik denk dat een open houding uiteindelijk leidt tot een betere verstandhoudingen. Met die verstandhouding is het ook makkelijk om goede afspraken te maken met de bijrijdster. Jij bent ook geschrokken vd situatie. Zij ook. Daar is vast een goed gesprek over te voeren en dan vervolgens over de afspraken rondom het rijden van jouw paard.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:52

Wat betreft je verontwaardiging over het verplaatsen van je topic:
Ik ben degene (of één ervan) die getemd heeft omdat het in de HK stond, waar je topic zou verdwijnen tussen de langlopende topics en gezien het onderwerp leek het beter in BB te passen. :)
Totaal geen verkeerde bedoelingen ermee, ik zie vaker dat topics daar geplaatst worden omdat de TS zich vergist in het subforum of niet goed weet waar het topic te plaatsen.
Wanneer de moderator die de TEM afhandelde dacht dat het beter in de HK had gepast, had diegene het topic gewoon laten staan waar het stond.
Gevolg was dan wel geweest dat je zeer wsl helemaal geen reactie had gehad, maar als dat is wat je wil zal ik bij deze een mentale notitie maken ervan. +:)+
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 30-10-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:53

Op het laatst niet alles meer gelezen, maar kan mij heel goed indenken hoe ts zich voelt. Ts is waarschijnlijk enorm geschrokken. Daarnaast heeft ts waarschijnlijk het gevoel, mijn hond is straks weer de dader terwijl zij dom is geweest. Dit kost mij straks weer geld etc. Al die emoties bij elkaar zorgt dat de emoties hoog oplopen. Dat is begrijpelijk. Mijn gevoel zou op dat moment waarschijnlijk precies hetzelfde hebben gezegd. Zet je als emoties uit dan heb je een hele andere uitkomst.

Zonder emotie zie je waarschijnlijk
Bijrijder dacht de honden zijn binnen ik kan mijn hond wel mee nemen. Bijrijder hoort ts aankomen. Loopt zo snel mogelijk naar ts en doet de deur niet dicht. Nog voordat ts doorheeft wat er gebeurt of kan ingrijpen heeft haar hond de andere hond te pakken. Bijrijder in paniek, hond in pijn en de gevolgen nog onduidelijk.

Angst/stress maakt gevoelsmatig elke situatie veel groter. Als voorbeeld je buurman stapt graag in de auto met een paar glazen teveel op. Gevoel zegt wat een idioot dit vind ik niet kunnen.

Nu stapt hij in de auto en rijdt bijna (Vul een naam in, bijvoorbeeld jouw kind) aan. Dan zie je vaak een grote reactie. Vieze piep piep hij had.... Wel dood kunnen rijden.

Ik hoop dat ts snel rust kan vinden in haar hoofd en dat de hond er geen verdere schade aan over houdt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:55

Ik heb sowieso het idee dat hier heel veel emotie meespeelt.

En dat is begrijpelijk, maar niet handig, want het hindert in het maken van goede beslissingen, die in het belang van iedereen zijn.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:17

maar ts, als zoveeeeeel mensen het zeggen? hebben ze dan niet gelijk?

Als 10 mensen tegen mij zeggen bv "je bent te groot voor die pony" wellicht moet ik er wat van aannemen. Je kan overigens ook gewoon zeggen "bedankt voor je advies" ipv andere die ook goedbedoeld advies geven, aan te vallen dat ze een te groot ego etc hebben. Je HOEFT niet perse wat te doen met wat hier word gezegd. Niemand verplicht je te reageren, niemand zegt dat je het perse moet doen. Je kruipt echter ontzettend in een slachtoffer rol. Maar dat terzijde.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:31

wij hebben een soort gelijke situatie gehad met onze eerste hond Fritz, en een hond uit de straat.

Mijn moeder was bij ons op het terrein de was aan het ophangen, met Fritz de hond naast haar op het gras. Nu liep er bij ons in de straat altijd een yorkse terrier los rond genaamt Pasha. Pasha was best een beetje vervelend. Blaffen naar mensen, achter ze aan lopen. En bij ander mensen op het terrein vrolijk zijn ding doen. Kan het de hond niet kwalijk nemen.. die had wel een goed leven zo.

Nu zag Pasha mijn moeder en rende er al blaffend op af, zo ons terrein op en langs onze hond. Fritz, jack russel, vond dat dus NIET gepast en greep Pasha flink.. en met flink bedoel ik.. oog eruit, en bijtwonden over het hele lijf. Dit gebeurde onder de auto, waardoor niemand erbij kon.

Eigenaar van Pasha vond dat wij dat wel zouden betalen. Maar mijn ouders weigerde. Hun hond, ons terrein. Ze moet de hond maar bij zich houden. Aan het einde van het verhaal heeft die vrouw allemaal leugens verspreid over onze hond Fritz.. wat absoluut niet eerlijk was, want het was echt een goedzak. Wij waren dan ook echt stomverbaast dat hij zo hard greep naar Pasha.

Wij waren niet aansprakelijk. Gebeurde op ons terrein en daar hoorde Pasha niet te komen. Gezien je bijrijder wist van je honden, en dat het dus niet kon. Is het toch echt gewoon hun eigen stomme fout. En ik denk dat ze dat wel inzien.