Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:04

Muurp schreef:
magicmist schreef:
Mijn zoontje vraagt altijd eerst of hij mag aaien.dit hebben we hem aangeleerd.

Het probleem is dat zij zegt dat het goed is.
De hond is normaal superlief voor kinderen.
Ze begrijpt het zelf ook niet, maar ze neemt hem nog steeds mee..ondanks dat ik het gevraagd heb om dit niet te doen

Maar als jóuw kind het probleem is, waarom zou zij zich dan aanpassen?

Eens. Zorg gewoon dat je kind niet naar de hond gaat en klaar

future_vet

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:41

Hond is al aangelijnd, dus als jij dat figuurlijk ook met je kind doet gebeurt dit niet.
Gewoon je kind leren geen honden te aaien en het is opgelost.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:49

Hmmm, ik vind het ergens toch ook wel jammer om het kind te leren om geen honden te aaien. Hij is al eens gehapt, straks wordt hij nog bang van honden.
Ik zou, als dat lukt, hem wel leren om met een boogje om deze hond heen te lopen.

Verder vind ik het vanuit de eigenares van de hond onbegrijpelijk dat je een hond die een keer een kind gehapt heeft, meeneemt naar een schoolplein.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:55

fransje23 schreef:
Het zou niet alleen aardig zijn maar ook gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond om te voorkomen dat de zoon van ts de hond aait.
Natuurlijk moet ts en haar zoon ook proberen de confrontatie te voorkomen maar zoals dieren onvoorspelbaar kunnen, zijn kinderen dat ook.

Als eigenaar van de hond aangeeft dat de hond tegen andere kinderen wel lief is herkent ze dus in ieder geval de zoon van ts. :)

Volgens mij is de zoon van de ts toch nog steeds de verantwoordelijkheid van de ts. Dus ook hem leren dat hij geen vreemde honden mag aaien is haar verantwoordelijkheid. Net zoals leren dat hij niet zomaar de speeltuin uitloopt (die keer om op de hond af te gaan).
De eigenaresse van de hond moet inderdaad voorkomen dat haar hond bijt. Ingrijpen als er wordt gebromd is daar een onderdeel van. Als een hond zelfs geen signalen mag afgeven dat hij iets onprettig vindt kan je er vanuit gaan dat hij inderdaad gaat bijten zonder signalen.
Maar de eigenaresse verbieden om haar hond mee te nemen omdat de ts het niet voor elkaar krijgt om haar zoontje te leren geen vreemde honden te benaderen gaat mij toch echt een stap te ver.
Speirs schreef:
Hmmm, ik vind het ergens toch ook wel jammer om het kind te leren om geen honden te aaien. Hij is al eens gehapt, straks wordt hij nog bang van honden.
Ik zou, als dat lukt, hem wel leren om met een boogje om deze hond heen te lopen.

Verder vind ik het vanuit de eigenares van de hond onbegrijpelijk dat je een hond die een keer een kind gehapt heeft, meeneemt naar een schoolplein.

Volgens mij heeft de ts zelf ook een hond. Dus bang worden voor honden zal niet snel gebeuren denk ik.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:00

Eigenlijk snap ik al niet waarom een kind op die leeftijd (nog geen 4 jaar) zonder toezicht buiten het schoolplein is? Ik denk dat dat toch wel stap 1 is, je kind in het oog houden. Hier zijn de spelende broertjes/zusjes op het schoolplein, met de ouder in het zicht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:06

Raar, onjuist en wat mij betreft een bizarre gedachtegang, wat hier wordt geschetst.
De wereld op zijn kop.
Als eigenaar van een hond ben je verantwoordelijk voor de gevolgen van het gedrag van je hond. En al helemaal in publieke ruimte.
Natuurlijk is het belangrijk om een kind te leren om afstand te houden.
Kinderen kunnen onvoorspelbaar reageren. De hond heeft zich te gedragen en je houdt 'm uit de buurt wanneer het mogelijk gevaar kan opleveren.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-10-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:13

Ik heb zelf een hond die 3 x per dag
Mee gaat naar school. Als hij zich agressief zou gedragen naar 1 kind (die eigenlijk weinig verkeerd doet) zou ik hem nooit meer durven meenemen.

Mijn hond, mijn verantwoordelijkheid. En 1 x is al te veel.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:19

senna21 schreef:
Raar, onjuist en wat mij betreft een bizarre gedachtegang, wat hier wordt geschetst.
De wereld op zijn kop.
Als eigenaar van een hond ben je verantwoordelijk voor de gevolgen van het gedrag van je hond. En al helemaal in publieke ruimte.
Natuurlijk is het belangrijk om een kind te leren om afstand te houden.
Kinderen kunnen onvoorspelbaar reageren. De hond heeft zich te gedragen en je houdt 'm uit de buurt wanneer het mogelijk gevaar kan opleveren.

En je bent ook altijd verantwoordelijk voor je kind.
Hond kan goed met andere kinderen kennelijk, alleen niet met zoontje van TS. TS verliest hem uit het oog geeft ze aan. Dus er kunnen nog veel meer en ergere dingen gebeuren. Lijkt me dat TS vooral op haar kind moet letten ipv op de hond.

Hond kan niet weg en geeft zeer duidelijk aan dat het niet gediend is van het kind. En dan nog raar staan te kijken als de hond dat duidelijk maakt? Kan best zijn dat de wet zegt dat je verantwoordelijk bent voor je dieren, maar er wordt meestal wel gekeken naar de aanleiding en omstandigheden.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:24

DiantaM schreef:
Mee gaat naar school. Als hij zich agressief zou gedragen naar 1 kind (die eigenlijk weinig verkeerd doet) zou ik hem nooit meer durven meenemen.

Mee eens hoor, maar anderzijds, weet je hoe gruwelijk irritant het is dat iedereen maar op m'n hond afstapt en mijn hond (en ik) dat allemaal maar leuk moet vinden en moet tolereren?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:26

De eigenaar neemt de hond mee naar het schoolplein dus ik neem aan dat hij kinderen gewend is en het kind van de eigenaar daar ook op school zit. Er werd ook aangegeven dat de hond dit normaal nooit doet, alleen bij het kind van ts. Hond komt niet op het schoolplein zelf, kind loopt naar de hond toe. Nu wil ts gaan proberen dat de hond niet meer mee genomen mag worden naar school. Morgen loopt ts in het bos met haar kind en deze loopt op een hond af. Hond gromt of bijt het kind. Mag die hond dan ook maar niet meer in het bos komen? Ik heb zelf honden en kinderen. Mijn kinderen zijn dus met honden opgegroeid. Toch heb ik ze altijd geleerd nooit zomaar op een vreemde hond af te stappen. Je kan niet verwachten dat alle hondenbezitters zich aan jouw kind gaan aanpassen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:27

Een verhaal heeft altijd 2 kanten. We horen het nu van 1 kant, ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de andere kant. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mevrouw met de hond 'ja aai maar' zegt terwijl het kind eerder (bijna) door haar hond gebeten is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:43

AstridJ schreef:
Een verhaal heeft altijd 2 kanten. We horen het nu van 1 kant, ik ben erg benieuwd naar het verhaal van de andere kant. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mevrouw met de hond 'ja aai maar' zegt terwijl het kind eerder (bijna) door haar hond gebeten is.

Precies.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:46

AstridJ schreef:

Helemaal mee eens. Maar daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen.
Hoop alleen dat het goed gaat komen voor beide partijen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:47

Ik denk wel dat de dame in kwestie aansprakelijk is als er iets gebeurt maar ik denk eerlijk gezegd toch niet dat je de hond de toegang tot de openbare weg kan ontzeggen. De school heeft zeggenschap over het plein maar niet over de openbare weg ernaast. Als je melding zou het misschien wel kunnen dat de hond wel een muilkorf moet dragen.

Ik vind het wel heel raar dat ze geen nee zegt tegen je zoontje. Misschien ziet ze het feit dat de hond in eerste instantie gehapt heeft en nu enkel gromt als 'verbetering' en denkt ze dat de hond vanzelf gaat wennen aan de situatie ofzo? Ik zou haar echt nog eens vragen om tegen je zoontje wel duidelijk nee te zeggen.
Ik snap niet zo dat mensen je situatie zo in twijfel trekken eerlijk gezegd, ik merk juist sinds ik zelf een hond heb gewoon dat ik vaak mensen tegen kom die hun hond gewoon maar beperkt kunnen inschatten of beperkt/niet onder controle hebben. Bijvoorbeeld ik kwam laatst iemand tegen wiens loslopende hond mijn tas kapot trok om bij de snoepjes voor mijn hond te komen, uiteindelijk moest ik de hond zelf vangen om de tas terug te krijgen want naar zijn eigenaar kwam ie niet meer. Er lopen er echt genoeg rond die totaal onbegrijpelijk zijn :o?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:51

magicmist schreef:
Omdat rondom school een veilige omgeving moet zijn voor kinderen.
En dat ze weet dat de hond meerdere malen heeft uitgehaald.
Mijn zoontje deed niets wat de hond kon triggeren.
Als ie dat wel deed dan zou ik daar zeker mee eens zijn dat het aan ons is

(Als eerst, niets ten nadele van jouw zoontje, ik wil hem zeker niet onderuit halen.. Ik hoop dat je dat begrijpt TS..)

Jij geeft echter wel aan dat je zoontje afwijkend gedrag vertoont.. Het kan dus absoluut heel goed zijn dat de hond wel degelijk getriggerd werd door jouw zoontje.. En ik denk dat 'm daar ook de hele schoen wringt, vooral omdat je aangeeft dat hij naar andere kinderen wel heel lief is..

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:55

School heeft daar verder niets mee te maken lijkt me, is niet hun terrein.
Ik snap niet waarom baasje zou zeggen 'aai maar' tegen een jong kind dat al eens gehapt is, maar om haar te verbieden bij de school te staan met haar hond? Gaat me dan ook een brug te ver. Is gewoon openbaar terrein en hond is aangelijnd dus dat zou(in mijn ogen) al betekenen; wees wat meer voorzichtig. Sowieso met kinderen(autisme of niet) rondom dieren.
Dus begrijpen van baas doe ik het absoluut niet, honden hoeven zeker niet alles maar over zich heen te laten komen en mogen in mijn ogen waarschuwen, als baasje moet je ze daar in beschermen(en daarmee ook de kinderen). Maar zij heeft verder het goed recht daar rustig haar hond te lopen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:03

nine1987 schreef:
magicmist schreef:
Omdat rondom school een veilige omgeving moet zijn voor kinderen.
En dat ze weet dat de hond meerdere malen heeft uitgehaald.
Mijn zoontje deed niets wat de hond kon triggeren.
Als ie dat wel deed dan zou ik daar zeker mee eens zijn dat het aan ons is

(Als eerst, niets ten nadele van jouw zoontje, ik wil hem zeker niet onderuit halen.. Ik hoop dat je dat begrijpt TS..)

Jij geeft echter wel aan dat je zoontje afwijkend gedrag vertoont.. Het kan dus absoluut heel goed zijn dat de hond wel degelijk getriggerd werd door jouw zoontje.. En ik denk dat 'm daar ook de hele schoen wringt, vooral omdat je aangeeft dat hij naar andere kinderen wel heel lief is..

Dit kan heel goed. Ik heb een hond gehad die gek op kinderen was. Mijn eigen kids, vriendjes, neefjes en nichtjes alles vond ze best. Behalve een nichtje met afwijkend gedrag als gevolg van adhd. Als zij in de buurt kwam begon de hond te grommen als waarschuwing. Dieren voelen dat heel goed aan.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:10

Renee1991 schreef:
DiantaM schreef:

Mee eens hoor, maar anderzijds, weet je hoe gruwelijk irritant het is dat iedereen maar op m'n hond afstapt en mijn hond (en ik) dat allemaal maar leuk moet vinden en moet tolereren?

Maar dat heb je op een schoolplein! Kinderen en honden trekken elkaar ook aan! En ja beide kanten op.

Een schoolplein moet veilig zijn voor kinderen dus een hond die hapt kan daar niet zijn. Dus ik snap ts wel. Echter dit is zo specifiek, kindje met autisme, hond die normaal helemaal niets doet, dat dit misschien maar als een eenmalig incident gezien moet worden en dat vanaf nu af aan hond en kind elkaar moeten vermijden. Baasjes/ouders dus.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:20

Renee1991 schreef:
DiantaM schreef:

Klopt, ik heb gelukkig een hond die het fantastisch vind.

Maar als de hond dat niet vindt, dan moet je hem ook niet meenemen naar school. Ik heb zoveel kinderen altijd om hem heen staan. Geen plek voor een hond die daar niet tegen kan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:06

Je hebt voor kinderen toch ook elastieken lijnen? Misschien zoon ook zo’n lijn om, kan ie niet overal zomaar heen rennen en kun je hem op het moment dat het gebeurd zelf uitleggen waarom dit niet slim is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:11

Babsiej schreef:
Je hebt voor kinderen toch ook elastieken lijnen? Misschien zoon ook zo’n lijn om, kan ie niet overal zomaar heen rennen en kun je hem op het moment dat het gebeurd zelf uitleggen waarom dit niet slim is.

Dat lijkt me dan weer wat overdreven, zeker als het kind in kwestie gebruik maakt van de speeltuin op het schoolplein.

Wel zou ik als moeder zijn daar (veel) korterbij gaan staan en het kind beter in de gaten houden en de eigenaresse van de hond vragen om niet te dicht in de buurt te komen staan zodat de verleiding kleiner is. Maar aangezien de hond niet op het schoolplein mag ga ik er voor het gemak vanuit dat de eigenaresse met hond op de openbare stoep of weg vóór het schoolplein staat.

Overigens ben ik wel voorstander van die harnassen hoor, ze zijn ontzettend schattig en de kinderen zijn er een stuk veiliger door. Ik zag ze laatst weer in het echt bij ons in de winkel en heb er met de ouders over gekletst, die waren ook enthousiast.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:19

Maar ts, je hebt het dus al bij de gemeente aangegeven? Wacht dat eerst maar even af, en probeer in de tussentijd hond(en) te ontwijken met zoonlief.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:48

Waarom ga je niet een keer het gesprek aan zonder kinderen erbij? Desnoods met een leraar erbij? Geef aan dat je het vervelend vindt dat ze elkaar niet zo leuk vinden, dat je er alles aan gaat doen om te voorkomen dat je zoontje bij de hond komt en dat je het erg prettig vindt dat zij er op let dat er een afstand blijft en mocht je zoontje er toch bij komen wat je even mist dat ze NEE zegt op de vraag of hij mag aaien. Dat je hoopt op die manier ongelukken te voorkomen.
Direct iets uit handen geven wat niet verder dan nu is geëscaleerd zou ik niet doen, met een beetje pech blijf je elkaar daar nog een aantal jaar tegen komen en dan... Denk dat je meer goodwill bereikt door te overleggen dan iemand anders op haar af te sturen.
Ze doet in principe weinig fout, staat op de openbare weg, hond is aangelijnd, geeft verder met niemand anders problemen, alleen de klik tussen de hond en jouw zoontje is weg.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:54

Een hond die gromt en bijt heeft niets te zoeken in de omgeving van een schoolplein.
Onbegrijpelijk dat die eigenaresse hem blijft meenemen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:55

Speirs schreef:

zou ik ook doen, 300 kinderen nooit problemen en bij de jouwen wel, waarom zou eigenaar van de hond jouw verantwoording dan op moeten lossen? Hou je kind bij je. Jouw kind jouw verantwoordelijkheid moet jij op letten dat hoeft een ander toch niet te doen. Lekker makkelijk