Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:11

Ik wil zeggen nee van honden blijf je af, maar moet eerlijk bekennen dat ik ze ook aai wanneer ze kwispelend op mij af komen. Maar meestal heb ik dan wel al even oogcontact met de eigenaar en als die mijn glimlach beantwoord volgt een aai aan de hond.

Ik zou dat ook niet doen als de eigenaar staat te roepen en de hond luistert niet. Of wanneer deze aangelijnd is of moet volgen.

Maar over het algemeen zie ik enkel lieve honden en dito eigenaren.

Een hond mag loslopen mits die goed luistert en uiteraard ook geen gevaar vormt voor andere mensen of dieren. Ik zou als eigenaar daarin mijn verantwoording nemen. Hierop trainen en als ik mijn hond niet kan vertrouwen in zo’n situatie dan zou ik kiezen voor aangelijnd en/of korfje om. Ook zou ik drukke gebieden dan mijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:58

Euhm,
Nou ik heb een brave hond, maar wel gereserveerd naar vreemden toe. Dus née ze blijven er toch best van af. Gelukkig wordt het hier wel altijd gevraagd en kunnen ze ook al aan mijn hond zien dat hij bij benadering tegen mij op springt opdat ik hem dan zou optillen. Dan weten de mensen vaak al dat deze hond liever geen aandacht heeft van vreemden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:02

Nee. Iedereen hoort van n vreemde hond af te blijven en te vragen, of deze geaaid wil / mag worden.
Wat helaas niet gebeurt.

Al ziet iedereen, dat mijn hond er geen probleem mee heeft ( nogal ongevaarlijk type, die vrolijk springend en kwispelend in de rondte gaat :D )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:42

Haha doet me trouwens denken aan mijn overleden labrador x rottweiler. Was echt de grootste en betrouwbaarste schat ter wereld richting alles en iedereen. Zo'n hond met beperking die alleen maar vrolijk kan zijn. Hij negeerde altijd mensen maar ging wel in op lokken. Dan ging hij buurten. Ik had "niet aaien" op z'n tuig. Uiteraard moesten lokkers aaien. Hij moest dan altijd woest gaan blaffen haha. Velen schrikken zich dan rot om naar mij uit te vallen. Daarop ik dan weer droog dat ze zelf lokken en aaien ondanks waarschuwing het niet te doen.
Het was bij hem enthousiasme met onzekerheid overigens en deed hij enkel bij volwassen mensen. Kinderen ging hij altijd tegenaan zitten

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:25

Nee, mijn hond houd er absoluut niet van om door vreemden geaait te worden. Hij zal niet bijten, maar gromt wel een keer. En ik moet ook eerlijk zijn, als er een hond vrolijk kwispelend naar mij toe kom, aai ik hem ook. Mijn hond loopt niet zomaar op iemand af btw.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:00

Vreemde mensen zouden gewoon wat meer van honden af moeten blijven. Veel honden vinden het echt niet prettig om geaaid te worden, ook als ze het wel toelaten. En de meeste leken zijn blind voor tekenen van stress of kalmerende signalen.

Dus altijd 2x vragen of het mag: 1x aan de baas en 1x aan de hond. Vreemde honden niet over de kop aaien (kan bedreigend overkomen), maar bijvoorbeeld kriebelen bij de staartaanzet of op de borst (afhankelijk van wat de hond fijn vindt). Niet te lang doorgaan met aaien maar op tijd pauze nemen en de hond de gelegenheid geven om weg te draaien als hij het niet leuk meer vindt. En dit ook aanleren aan kinderen.

Tegelijkertijd blijf je als baas altijd verantwoordelijk voor je hond, en scheelt het voor de hond heel veel stress als ze gewend zijn om aangeraakt en geaaid te worden (en er zijn ook veel honden die het echt wel fijn vinden). Dus is het ook belangrijk om je hond gewenst gedrag aan te leren.

Mijn vorige hond (labrador) vond mensen helemaal geweldig en ging zelf graag een aai halen. Maar ook haar heb ik wel eens heel ongelukkig zien kijken als iemand net iets te lang doorging (en die goedzak bleef dan wel gewoon liggen). Bij Maple heb ik ervoor gekozen om streng te zijn, ze wordt in principe niet geaaid door vreemden. Maple is hulphond in opleiding en ik werk met cliënten; hond en cliënt mogen elkaar gewoon lekker met rust laten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:26

Ik heb geen hond en nooit gehad ook. Maar het valt mij dan ook vaker andersom op, dat ik iemand met hond tegenkom op straat ofzo en dat die hond met zijn neus in je kruis zit of "ongevraagd" gaat snuffelen en de eigenaar die mij dan ook niet gevraagd heeft of ik dat wel wil. Meestal laat ik de hond aan mijn hand snuffelen en doe en daarna negeer ik het dier vaak. Niet omdat ik honden eng of "stom" vind, maar omdat ik aaien echt een suffe handeling vind en ik me afvraag of een hond wel zit te wachten op een aai van een onbekende.

Ik zie het dus vaker van de andere kant dat een eigenaar zelf de hond niet bij zich houdt en de hond dus zelf op onderzoek uit gaat. Ook bij mijn kinderen heb ik dat weleens gehad en ik vind het niet prettig, want mijn kinderen zitten op ooghoogte met een hond.

Overigens vind ik wel dat honden geaaid zouden moeten kunnen worden. En dan vooral gezien vanuit de hond, dat het dier flexibel en ontspannen genoeg om met onverwachte situaties om te kunnen gaan. We leven toch in een dichtbevolkt land en als ik de reacties lees, gebeurt het elke hond vroeg of laat wel een keer. Dan is het voor het dier wel fijn als hij dan niet meteen in de stress schiet.

Dat er dan eigenaren zijn (in dit topic) die iemand een klap voor de kop geven als de hond geaaid wordt, dat vind ik verbazingwekkender.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:43

Moet iedere zwangere vrouw ongevraagd over haar buik geaaid mogen worden?

Moet iedereen ongevraagd achter het stuur van een dure cabrio mogen gaan zitten?

Mag je ieder paard in een wei ongevraagd brood of suikerklontjes geven?

Mag je iedereen met een kaal hoofd ongevraagd een aai over zijn bol geven?

Moet iedere peuter verplicht kusjes geven?

Moet je van iedereen accepteren dat ze ongevraagd een hand op je schouder leggen?

Gewoon Nee.

Respect voor ieders persoonlijke bezit, ruimte en grenzen lijkt mij écht gewoon basisfatsoen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:14

beert schreef:
Overigens vind ik wel dat honden geaaid zouden moeten kunnen worden. En dan vooral gezien vanuit de hond, dat het dier flexibel en ontspannen genoeg om met onverwachte situaties om te kunnen gaan. We leven toch in een dichtbevolkt land en als ik de reacties lees, gebeurt het elke hond vroeg of laat wel een keer. Dan is het voor het dier wel fijn als hij dan niet meteen in de stress schiet.

Tja ik woon in het buitengebied, ruimte zat en hou afstand van andere mensen als ik ze tegen kom.
Nu is mijn huidige hond vriendelijk voor mensen, maar beukt kindjes enthousiast om.
Zoveel mensen die als ze langslopen en ik sta met mijn hond naast een (smaller) pad, zomaar mijn hond aaien zonder te vragen. En dan heb ik het geeneens over jonge kinderen, maar gewoon volwassenen.
Ik vind dat zelf vragen om problemen, hij doet niks maar ik snap niet dat mensen denken dat mijn hond openbaar bezit is. Sommige geven hem zelfs een hondensnoepje terwijl ze langslopen.

Mijn vorige hond hield zich afzijdig, beet niet, maar trok echt wel een lip op als vreemden hem zomaar aaiden.
Die nam ik ook echt niet mee naar een drukke winkelstraat, ook thuis moesten vreemden hem gewoon met rust laten en hij had een pokke hekel aan kruipende/kleine kinderen en deed hem naar buiten/in de bench als die langs kwamen.

Vorige zomer had ik een vreemde bezorger (hond zit achter een laag hek bij de achterdeur) en die kwam over het hek heen hangen en gaf (ongevraagd!!) mijn hond een hondenstaafje en ging hem aaien.. ik sprak hem daarop aan en hij gaf aan dat hij dat deed om te zorgen dat honden hem aardig vonden.
Ik zit dan weer met een hond die 2 dagen aan de schijt is (als ik pech heb ook binnen) en gelukkig is het geen hond die de boel verdedigd. (ben ik nog de pineut ook).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:41

Ik woon zelf in een woonwijk en een beetje langs de route naar een uitlaatgebied. Dus hier lopen veel honden met hun eigenaar op de stoep en uiteraard andere mensen en kinderen ook. Ik ben het helemaal eens dat je honden niet zomaar aait, maar met een stoep in een woonwijk met kinderen en ouderen ontkom je er in praktijk niet aan, heb ik zo de indruk.

Als je zo woont, dan denk ik wel dat je hond iets moet kunnen hebben.

In een buitengebied is het denk ik toch weer anders, dan kun je mensen makkelijker ontlopen.

Ongevraagd snoepjes geven, dat snap ik ook echt niet. Maar als je als bezorger steeds langs allemaal onopgevoede honden moet of dieren die tegen je op springen, snap ik het ergens ook wel een beetje. Als bezorger loop je toch nog weleens het "territorium" van de hond in en je moet maar hopen dat de eigenaar zijn hond heeft opgevoed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:32

beert schreef:
Ongevraagd snoepjes geven, dat snap ik ook echt niet. Maar als je als bezorger steeds langs allemaal onopgevoede honden moet of dieren die tegen je op springen, snap ik het ergens ook wel een beetje. Als bezorger loop je toch nog weleens het "territorium" van de hond in en je moet maar hopen dat de eigenaar zijn hond heeft opgevoed.

Vanaf de weg kun je gewoon, via de brede oprit naar mijn voordeur (zijkant huis) de hond loopt achter het huis en achter een hek waar een bezorger niets te zoeken heeft.
Pakketjes kunnen evt in de schuur die gewoon voor hen te bereiken is zonder dat ze mijn achtertuin in hoeven te komen.
Mijn hond loopt nooit los over het erf aan de voorzijde en ik heb hem juist in de achtertuin omdat hij alles opvreet en dat zijn darmen daar niet tegen kunnen. Ik vind dat je nooit ongevraagd andermans dier moet voeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:49

Waarom wil iemand überhaupt een hond aaien die buiten loopt?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:01

Ik woon in aardig druk gebied en vind wel dat als je je dan met je hond tussen die drukte begeeft je wel zeker moet zijn dat hij/zij niet meteen bijt bij een aanraking. Als je vermoedt dat dat voor kan komen kun je beter muilkorven of gewoon je hond niet in de drukte brengen.
Soms zie ik honden op de boulevard lopen die daar duidelijk niet op hun gemak zijn. Ga gewoon weg, help je dier.

Verder moeten mensen natuurlijk niet zomaar aaien. Ik heb een heel opvallende hond en mensen zitten er zomaar aan. Gewoon, terwijl ik langs loop. Hij is gelukkig echt een lieve knuffelbeer maar er zijn wel situaties waarin hij al wat meer gespannen kan raken en dan wil ik het gewoon niet. Hij is groot dus staat op aaihoogte, je hoeft maar één hand uit te steken. Dat voorkom je bijna niet bij brutale mensen. Dus zie ik wat spanning ben ik meteen weg.
Zou ik vermoeden dat hij bijt zou ik zeker muilkorven in situaties die nou eenmaal soms moeten.

Overigens zag ik iets over rennende kinderen in losloopgebied en rode lappen op een stier. Losloopgebied is geen vrijbrief voor wangedrag van je hond. Ja, het kan moeilijk zijn maar dan nog is het jouw verantwoordelijkheid dat je hond zich gedraagt. Voordat ik een hond had keek ik echt niet op de bordjes of het losloopgebied was of niet. Iedereen mag daar lopen, rennen, voetballen, vissen, skateboarden of weet ik wat je verzint. Het is niet het ga-je-goddelijke-gang-maar-poekkie-gebied. Ik lees dat wel vaker, dat in losloopgebied iedereen maar rekening moet houden met het wezen hond. Het is fijn als het gebeurt en wederzijds begrip moet er altijd zijn natuurlijk. Dus ook van jou als hondenbaas, dat een springende hond in de nek van een kleuter niet zo’n leuk idee is zeg maar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:01

marleen_usar schreef:

Ik vind dit niet 1 van je beste vragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:04

Klopt maar ik vraag het me gewoon af, waarom hebben mensen daar behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:07

Urbanus schreef:
marleen_usar schreef:

Ik vind dit niet 1 van je beste vragen.

Hoezo, ik aai nooit een andere hond. Ik negeer ze standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:10

beert schreef:

Mijn honden zijn er om te waken, niet om vriendjes te worden met de postbode. Zijn ze daarom onopgevoed?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:12

Als mensen een hond willen aaien kopen ze er zelf maar een. Een hond van een ander aaien is een gunst, geen recht, dat gebeurt niet voor het netjes gevraagd is. Ik ga je kind ook niet knuffelen en zoenen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:19

Mijn ene hond is 6 maanden en is de beste op cursus en luistert al als een tiet. Maar springt soms tegen mensen op. Mag niet, maarja 6 maanden. Het is het enige dingetje wat nog een beetje stout aan hem is. Ik vind het ‘onopgevoed’ altijd een rotterm. Ja, het is irritant, zeker, maar een hond is echt niet meteen onopgevoed als het nog eens stout is. Het zijn geen robots.

Mijn andere hond is bijna 9 en heeft allerlei cursussen succesvol afgerond, superbraaf en is ook af en toe stout. Nou en. Ik doe mijn best dat niemand last van ons heeft en zeg sorry als er toch eens wat mis gaat. Mensen zijn soms zo veeleisend.
Ik snap het best hoor, honden zijn vaak smerig en je hoeft niet van ze te houden. Je wil er ook geen last van hebben, begrijp ik ook. Maar als iemand er toch serieus mee bezig is lijkt het me ook niet veel meer dan even in gedachten zuchten en verder met de dag.

Laatst liep mijn hond door de zee, gewoon naar z’n eigen poten aan het kijken, rustig wandelend. Tilt er op 20 meter afstand een vader zijn kind op: ga weg vies rotbeest!
Wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:27

Lisitano schreef:
Mijn ene hond is 6 maanden en is de beste op cursus en luistert al als een tiet. Maar springt soms tegen mensen op. Mag niet, maarja 6 maanden. Het is het enige dingetje wat nog een beetje stout aan hem is. Ik vind het ‘onopgevoed’ altijd een rotterm. Ja, het is irritant, zeker, maar een hond is echt niet meteen onopgevoed als het nog eens stout is. Het zijn geen robots.

Mijn andere hond is bijna 9 en heeft allerlei cursussen succesvol afgerond, superbraaf en is ook af en toe stout. Nou en. Ik doe mijn best dat niemand last van ons heeft en zeg sorry als er toch eens wat mis gaat. Mensen zijn soms zo veeleisend.
Ik snap het best hoor, honden zijn vaak smerig en je hoeft niet van ze te houden. Je wil er ook geen last van hebben, begrijp ik ook. Maar als iemand er toch serieus mee bezig is lijkt het me ook niet veel meer dan even in gedachten zuchten en verder met de dag.

Laatst liep mijn hond door de zee, gewoon naar z’n eigen poten aan het kijken, rustig wandelend. Tilt er op 20 meter afstand een vader zijn kind op: ga weg vies rotbeest!
Wat.

Wat zei je, dank je wel, want ik wil ook niet dat je kind met zn vieze handjes aan mijn hond komt, bah?
Onopgevoede mensen heb je ook, meer zelfs dan onopgevoede honden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:29

Mindim schreef:
Hoezo, ik aai nooit een andere hond. Ik negeer ze standaard.

Oké, dat is jouw perspectief. Maar hier reageren genoeg mensen dat ze wel graag de hond van een ander aaien.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:34

Mindim schreef:
Wat zei je, dank je wel, want ik wil ook niet dat je kind met zn vieze handjes aan mijn hond komt, bah?
Onopgevoede mensen heb je ook, meer zelfs dan onopgevoede honden

Nee joh, dan voer je het. Ik heb erom gelachen. Mijn hond is groot, heeft enge ogen en loopt als een wolf. Papa was duidelijk bang. Mensen doen dan gewoon een beetje gek.
Weet hij veel dat dat enorme beest het liefst op zijn rug tussen baby’s ligt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:36

beert schreef:
Ik heb geen hond en nooit gehad ook. Maar het valt mij dan ook vaker andersom op, dat ik iemand met hond tegenkom op straat ofzo en dat die hond met zijn neus in je kruis zit of "ongevraagd" gaat snuffelen en de eigenaar die mij dan ook niet gevraagd heeft of ik dat wel wil. Meestal laat ik de hond aan mijn hand snuffelen en doe en daarna negeer ik het dier vaak. Niet omdat ik honden eng of "stom" vind, maar omdat ik aaien echt een suffe handeling vind en ik me afvraag of een hond wel zit te wachten op een aai van een onbekende.

Ik zie het dus vaker van de andere kant dat een eigenaar zelf de hond niet bij zich houdt en de hond dus zelf op onderzoek uit gaat. Ook bij mijn kinderen heb ik dat weleens gehad en ik vind het niet prettig, want mijn kinderen zitten op ooghoogte met een hond.

Dat er dan eigenaren zijn (in dit topic) die iemand een klap voor de kop geven als de hond geaaid wordt, dat vind ik verbazingwekkender.

Das bizar, een hond mag jou niet ongevraagd aanraken maar jij wilt de hond wel ongevraagd aanraken... Vind je dat zelf niet gek?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:38

Bij geval vreemde hond aaien vind ik het verschil..
ga ik naar de hond toe..
Of
Komt de hond naar mij...

Optie 1 aai ik te hond niet... zonder te vragen...

Optie 2 als hij bij komt ( niet op zijn eigen erf dan ) en hij heeft geen " boze" gedragingen dan aai ik ze maar dat is een kriebel en een leuk woord en niet meer

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 01:41

marleen_usar schreef:

Omdat ze soms letterlijk hun kop onder m’n hand duwen.