Grote of kleine hond?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:42

Nou, qua medicijnen scheelt het toch aardig of je hond een lichtgewichtje is of veel weegt. Ook de sedatie is daarop gebaseerd.

_Denise_

Berichten: 5613
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:51

Voordeel grotere hond: Je hoeft niet te bukken om te aaien of de riem om te doen 8-)
Nadeel grotere hond: Je kunt niet veilig je kopjes op de salontafel neerzetten met de staarthoogte -O-

Afbeelding

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:28

Ik ben opgegroeid met Duitse Doggen. Verschrikkelijk zeg. Zal ongetwijfeld ook liggen aan de opvoeding en hoe je ermee omgaat, maar ik heb echt een aversie ontwikkeld.

Wij hebben dus bewust gekozen voor een sportief, kleiner formaatje. We hebben een vuilnisbakkie van +/- 12 kg, dat past heel goed bij ons.
Afbeelding

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:46

Ik heb een grote hond van 34 kg en bijna 70 cm schofthoogte. Ik voel me altijd veilig met hem en hij is echt mijn grote vriend, maar hij is echt onhandig groot. Ik neem hem het liefste overal mee naartoe maar hij neemt veel ruimte in in een woonkamer, terras/restaurant, auto, hal, noem maar op. Hij is heel kalm dus dat scheelt. Ik weet niet of ik ooit weer zo groot wil. Zoals hij kom ik toch nooit meer tegen, mijn grote braverd.

Daarnaast had ik een andere grote hond, 60 cm hoog maar wel maar 18 kg en halfwindhond. Dat wordt dus een heel klein pakketje als dat gaat liggen. Past makkelijk in de auto, onder je stoel. Ik vond het ideaal.

Nu eentje van 55 cm en die vind ik klein :)) Ideaal maatje wel, past ook weer overal. Deze is nog jong dus wat wervelwind maar ook die sleep ik overal mee naartoe en dat wil ik zo houden.

Mijn grote hond eet minder dan die kleinere maar dat zijn de huskygenen :D Heel goedkoop, eet zowat niks. Ik zie zelf niet zoveel nadelen aan een grotere hond, mits het een gezonde hond is. Je hebt ze ook zo groot en zwaar dat ze last van hun eigen lijf hebben en zich met 3 al bejaard gedragen omdat hun hart het niet houdt. Daar ben ik fel tegen. Net als tegen dwerghonden trouwens.
Kleine honden trekt me gewoon niet zo. Ik sport graag met ze en doe canicross/canitrail, dan wil je wel een beetje hond voor je hebben. Ik zou ook bang zijn dat ze omver gelopen worden en stuk gaan. Vanaf 12 kg vind ik wel goed voor mij.

Dat is wel een voordeel van een grote hond. Je hebt zoveel rotzakken lopen en zoveel domme, onoplettende bazen, die van mij kan bijna niet stuk. Dat is ook wel een echte baas, daar moet je omheen. Ideaal om zo’n hond bij je pup te hebben. Iedereen is veilig als hij mee loopt.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:55

Doubtless schreef:
Ik ben opgegroeid met Duitse Doggen. Verschrikkelijk zeg. Zal ongetwijfeld ook liggen aan de opvoeding en hoe je ermee omgaat, maar ik heb echt een aversie ontwikkeld.

Wij hebben dus bewust gekozen voor een sportief, kleiner formaatje. We hebben een vuilnisbakkie van +/- 12 kg, dat past heel goed bij ons.
[ [url=m/7ztw4T.png]Afbeelding[/url] ]


Doubtless: Kan me voorstellen dat als ze te veel plaats opeisen en er geen grenzen zijn je zo een aversie kunt ontwikkelen, al vind ik dat wel heel droevig dat je zoiets ontwikkelt in je eigen gezin zeg maar. Geeft ook stof tot nadenken welke invloed onze dierkeuzes kunnen hebben op medebewoners of kinderen. Kan me wel voorstellen dat een kind bij ons een aversie zou ontwikkelen omdat wij echt gek zijn met onze dieren en ze dus heel veel plaats in ons leven krijgen.

Wat een droppie is je vuinisbakkie <3 . Lijkt op foto kleiner als die 12 kg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:56

_Denise_ schreef:
Voordeel grotere hond: Je hoeft niet te bukken om te aaien of de riem om te doen 8-)
Nadeel grotere hond: Je kunt niet veilig je kopjes op de salontafel neerzetten met de staarthoogte -O-

[ Afbeelding ]


Wat een leuke hond, welk ras is dit?

Warboel
Berichten: 14734
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:59

Ik heb een middenmaatje. Een windhond (silken windsprite) van 53 cm en 10 kg. Mooie grootte, maar toch makkelijk op te tillen of op schoot te nemen (waar ze zelf ook gek op is) en ze neemt niet veel plek in omdat ze zich graag opvouwt tot een donutje haha!


Afbeelding

Ook leuke sporthondjes :)
Afbeelding

Rebel_Jits

Berichten: 5637
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:30

Ik heb nu drie kleine honden, maar de volgende wordt toch een slag groter. Beetje robuuster en inderdaad minder kefferig. Maar dan bedoel ik tot maximaal knie-hoogte. Daarboven vind ik te groot voor lekker op schoot te pakken.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 19:33

Ooooh een silken . Die zijn zo leuk.
Ik ben toch wel een windhonden liefhebber haha.

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:02

Ik heb een foxterriër (draadhaar) gehad. Ideaal formaat vond ik. 40 cm. Ging overal mee naar toe en kon eindeloos wandelen. Ze is 12 jaar geworden. Keffen deed ze niet. Alleen als ze een kat tegenkwam.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:03

Thioro schreef:
Aan de grote hondenliefhebbers hier, en meer bepaald degene met cane corso: hoeveel kwijl heb je met zo'n hond? :') .
Van de grote 'afschrikkend uiterlijk maar zacht karakter' honden spreekt de cane mij nog het meeste aan. Heb er al prachtige en ook heel lieve exemplaren van gezien.
Maar de laatste die ik tegenkwam heeft me een beetje ontgoocheld. Lief beest hoor maar zó veel kwijl, mijn hond en kleren zaten helemaal onder. Gruwelijk.

Die rot is ook prachtig (en die kwijlen niet :P , maar ik weet van mezelf dat de gemiddelde rot te veel hond voor me is).

1 van de mooiste honden die ik ooit gezien heb was trouwens een kruising cane/rot. Heel donker gevlamde kleur met lichtbruinoranje ogen die er echt uitsprongen, prachtige kop, intense blik. Groot, as in: als je aan tafel zat en hij kwam naast je zitten dan stak z'n hoofd boven de tafel uit. Maar een enorm lief en gemoedelijk karakter. Wilde hem bijna mee naar huis nemen :') .

Volgens mij verschilt dat per model :')
Onze Frits valt mee qua kwijlen. Maar die krijgt ook alleen zijn eigen voer en lekkernijen.

Maar ja, alles is meer dan bij een kleine. Kwijl, poep en eten :))

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:14

Kleine honden worden zoals je ze opvoeding. Aangezien ze relatief gezien makkelijk te houden zijn wordt lopen aan de lijn, niet blaffen en andere honden negeren vaak slecht aangeleerd.

Ik ken chi's die tot 50 km meewandelen met de baas. Dus dat is geen probleem.

Uiteindelijk moet je gaan op je gevoel. Iedere hond heeft zn voor en nadelen

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:22

Blaffen kun je afleren.
Wij hadden een Sit Zhu die nooit blafte omdat we dat van pups af aan af hebben geleerd. Ik haat blaffende honden :o
Hij is 14 geworden.

We hebben nu nog een Husky. Bewuste keuze, ik moest er per se een hebben <3 Meeste vinden het zonder ervaring een domme keuze maar ik kan me geen betere hond voorstellen. Ondanks zijn grootte gaat hij overal mee naartoe, de paarden, voetbal, werk. Het is net wat je ze aanleert. Sonic is trouwens ook niet mega groot voor een Hus, hij is 53cm geloof ik en meer atletisch gebouwd dan wollig. Enige nadeel: HAREN... OVERAL...
Afbeelding

Binnenkort krijgen we als het goed is een pup van mijn husky (hij word papa). De mama is een husky X herder maar wel een slag kleiner als onze Sonic. Ook die zal ik vanaf het begin overal mee naartoe nemen om aan alles en iedereen te laten wennen.

Nu ik een grote hond heb heb ik het niet zo meer op kleine honden, als ik dan buiten loop wil ik wel met een hond lopen zegmaar ipv een harige rat (sorry mensen no offense voor kleine honden)
Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 01-03-22 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaabje
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:28

Wij zijn uitgekomen op een middelmaat, eigenlijk iets groter dan we gepland hadden. Wij willen graag lange wandelingen maken met de hond en hebben wat minder met de kleinere (gezelschaps)rassen. Een grote hond vonden wij te veel, omdat deze minder handzaam is, moeilijker te tillen en moeilijker om een oppasadres voor te vinden. Wij wilden graag een hond die we zo veel mogelijk overal mee naartoe konden nemen zonder dat hij als overlast ervaren wordt. Daarom kwamen wij uit op een hond die rond de 40 cm hoog en tussen de 10 en 15 kg zwaar was. Echter, de rassen die in die categorie vielen en ons aanspraken qua karakter daarbij hadden we toch niet helemaal het 'dit is het' gevoel. De finse lappenhond was eigenlijk net wat te groot en zwaar, maar daarbij hadden wij wel helemaal dat goede gevoel qua karakter. Dat was bij ons uiteindelijk leidend. Inmiddels hebben we een leuke pup rondlopen :)

Afbeelding

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:21

Niet alles is met opvoeden te regelen hoor. Dat is echt een hardnekkige mythe in hondenland. Er zijn gewoon honden die de prikkels op een terras niet aan kunnen of honden die vocaal zijn. Je kan het trainen uiteraard maar je zal het er niet altijd helemaal uit krijgen. Dat is echt niet altijd te wijten aan opvoeding. Honden hebben ook een individueel karakter en voldoen niet altijd aan hun rasbeschrijving of je geschreven wensenlijstje.

Mijn husky x Malamute was als pup al een makke beer. Die ging gewoon liggen waar ik stil stond en nam alles rustig in zich op. Mijn kelpiemix staat in standje hyperalert en moet ik 20x kalmeren en op z’n plek sturen. Geeft niet, het is een jonge hond. Maar er zit wel wat verschil tussen individuen natuurlijk. Wie weet leert hij nooit zo relaxed te zijn als mijn oudere hond. Nouja, ook prima. Hij heeft weer andere pluspunten. Maar dan doen of je het met “het is maar wat je ze leert” totaal kan vormen vind ik toch wat gek en ook gemeen naar het wezen hond. Ze mogen gewoon ook hun eigen “ik” zijn en als ze iets heel moeilijk of onaangenaam vinden val ik ze daar niet meer mee lastig en zoek ik een andere oplossing.

EmptyWords

Berichten: 10580
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:36

Er is een verschil tussen een kelpiemix en een standaard chihuahua

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:37

EmptyWords schreef:
Er is een verschil tussen een kelpiemix en een standaard chihuahua

Dat is dus mijn punt. Er is een verschil tussen honden, ook binnen rassen. Je opvoeding maakt niet altijd de hond.

_Denise_

Berichten: 5613
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:39

SusanH schreef:
_Denise_ schreef:
Voordeel grotere hond: Je hoeft niet te bukken om te aaien of de riem om te doen 8-)
Nadeel grotere hond: Je kunt niet veilig je kopjes op de salontafel neerzetten met de staarthoogte -O-

[ Afbeelding ]


Wat een leuke hond, welk ras is dit?


Is ze zeker <3 een spinone Italiano

Rianne1807
Berichten: 708
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:50

Lisitano schreef:
EmptyWords schreef:
Er is een verschil tussen een kelpiemix en een standaard chihuahua

Dat is dus mijn punt. Er is een verschil tussen honden, ook binnen rassen. Je opvoeding maakt niet altijd de hond.


Mee eens, sommige dingen zitten ook echt in het ras.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 21:55

Lisitano schreef:
Niet alles is met opvoeden te regelen hoor. Dat is echt een hardnekkige mythe in hondenland. Er zijn gewoon honden die de prikkels op een terras niet aan kunnen of honden die vocaal zijn. Je kan het trainen uiteraard maar je zal het er niet altijd helemaal uit krijgen. Dat is echt niet altijd te wijten aan opvoeding. Honden hebben ook een individueel karakter en voldoen niet altijd aan hun rasbeschrijving of je geschreven wensenlijstje.


Volledig mee eens. Dacht ik ook meteen bij het lezen van sommige reacties.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:54

Voor mijn eerste hond had ik geen eisen qua formaat, al keek ik wel meer naar het wat kleinere spul uit praktische overwegingen.
Het werd een Shih Tzu, geweldig hondje maar er komt er geen meer ivm de rasgebonden gezondheidsproblemen.
Ik wil gewoon jaarrond lekker kunnen wandelen zonder dat mijn hond voor het eind vd straat instort omdat hj oververhit raakt bij >20°c, dat er wat minder ver gewandeld kan worden of de tijden veranderd bij zeer warm weer vind ik nog oké maar deze zit nu standaard in een hondenbuggy met warmer weer. :+
Hij is qua karakter zo stabiel als een huis, verschrikkelijk ondeugend en vooral bezig met dingen in zijn voordeel uit laten draaien. :')

De tweede moest een maatje groter worden want die ±26cm vd Shih Tzu bleek toch wel ietwat te kwetsbaar bij contact met andere honden en lichtelijk onpraktisch met trainen, ik wilde ook een wat werklustigere hond.
Ik kreeg een hyperdepieper middenslag Keeshond van ±35cm.
Qua maat is ze perfect maar ze is ontzettend gevoelig en spiegelt me iets te goed. :')
Zij en de Shih Tzu zijn elkaars tegenpolen bij zo'n beetje alles wat enerzijds erg leuk is maar soms ook heel pittig. :=

Afbeelding


Voor een volgende wil ik liefst tussen de 35 en 45-50cm, kilo of 10-12, geen overdrijvingen in bouw, geen korte snuit en korte poten.
Vacht en type bouw maakt me niet zoveel uit en qua werklust en energielevel tussen de huidige twee in: will to please, tikkeltje eigenwijs, stabiel, mag best een beetje druk zijn maar niet zo ongeveer flikflakkend door het huis gaan als ik maar dénk aan de riem pakken en geschikt om overal mee naartoe te nemen.

Ivm financiën en geen eigen auto zal ik geen zeer grote hond nemen, wel zal ik in de toekomst zeer wsl teruggaan naar 1 hond en dan kan een wat grotere hond (max 65-70cm) prima, al zal ik denk ik toch bij een maatje kleiner blijven hangen. :)

Lay_D

Berichten: 3721
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:04

Thioro schreef:
Aan de grote hondenliefhebbers hier, en meer bepaald degene met cane corso: hoeveel kwijl heb je met zo'n hond? :') .


Ons Puk is een kwijlbak eerste klas :')
Maar daarvoor hebben we een handdoek die alleen van hem is.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:19

Hier altijd grote honden gehad. Later ook kleintjes maar hoe lief ze ook zijn, zelf wilden we dit absoluut niet. Hier dus een rottweiler. Ouders beide boven de 60kg dus verwachten dat hij groot wordt. Is nu nog jong dus valt het mee. Veel mensen vinden hem met 19 weken nu al groot. Ik vind het maar een kleintje nog haha

Afbeelding

Voor de maat; bench is 120cm lang.

Afbeelding

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:24

Ah! <3
En zo’n heerlijk arrogante blik al.

Mijn oudere Rottweiler teef is keurig netjes, maar de jonge reu is echt n varken wat dat betreft.
Kwijlen als een gek. Snurkt harder dan z’n baasje, en het allergoorste zijn z’n “kotsboeren” als ie te onbenullig water heeft gedronken. :+

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:09

tones schreef:
Ah! <3
En zo’n heerlijk arrogante blik al.

Mijn oudere Rottweiler teef is keurig netjes, maar de jonge reu is echt n varken wat dat betreft.
Kwijlen als een gek. Snurkt harder dan z’n baasje, en het allergoorste zijn z’n “kotsboeren” als ie te onbenullig water heeft gedronken. :+


Hij werd wakker van me, natuurlijk allemaal vreselijk vervelend :+

Hier hebben we nooit een rottie gehad die kwijlde eigenlijk, snurken wel als gekken. Ook wel schattig hoor, lekker op hun rug liggen ronken.