Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bettyvn schreef:Wij hebben dit jaar onze eerste labrador pup aangeschaft. Wij kennen beide ouderdieren persoonlijk, en dat was een hele harde eis van mij. Ik wilde niet beslissen over een pup die me op dat moment al met zn lieve oogjes aan zat te kijken. Vooraf ouders ontmoetten zodat je met je verstand een beslissing kan maken. De dierenarts vond dat onze pup qua heupen enz. uitzonderlijk goed en vooral degelijk in elkaar zat. Zaterdag second opinion van osteopaat. Met oog op alles waar ik naar gekeken heb voor ik m’n pup ging halen, kan ik er met m’n hoofd niet bij dat zoveel mensen dat niet doen.
Tijdje terug was er iets op tv bij huppeldepup confronteert. Zo'n vrouwtje had een labradoodle gekocht bij dezelfde eigenaresse als van die hengst Vingino waar toen van alles over te doen was. Beest was met 1 of 2 jaar helemaal ziek en kapot. Allemaal bekende klachten van het ras. Vrouwtje heeft toen zelf 1000en euro's tegen dat beest aangegooid, tevergeefs. Maar het was allemaal de schuld van de fokker want die moet stoppen met die honden fokken en verkopen, vond ze. En blijkbaar waren er nog veel meel gedupeerde, facebook groepen vol. En toen ook later nog bij kassa ofzo, mensen die zich opgelicht voelde door een dierenziekenhuis om de hoogte van de rekening na een chemo behandeling ofzo.
Voor je een dier koopt zoek je toch uit wat er mis mee kan zijn, hoever je zelf zou gaan in behandeling van ziekte, en van wie je je dier koopt? Je bent daar toch uiteindelijk zelf bij? Zeker als je bedenkt dat er bij de meeste zo’n wachtlijst is op het moment dat de pups al vergeven zijn voor de dekking plaats vind.
Dat er strengere fokregels mogen zijn is prima, maar een hond waar geen markt voor is wordt heus niet gefokt. Wat ik ook vaak hoor is de (misconceptie) dat omdat het een stamboek hond is hij niet van een broodfokker kan zijn en gezond moet zijn. Want het stamboek heeft strenge regels en controle ect. Wat een onzin is dat dan eigenlijk. Vrienden van mij hebben zo een bennersenner van een erkende fokker, beest is zo groot dat ook geopereerd moest worden. “Maar hij kwam van goeie fokker dus wij hebben ons huiswerk gedaan”![]()
Er kan beter geld gestoken worden in de informatievoorzieningen bij de stamboom website's. Het is voor sommige rassen (incl. labradors) wel lastig te zien wat het inteelt coëfficiënt bijvoorbeeld is. Of ik zat helemaal verkeerd te googelen dan word ik graag gecorrigeerd. Maar daardoor ben je, zeker als leek, vaak aangewezen op de informatie die de fokker verstrekt over het ras en het lijntje. Een fokker die belang heeft bij de verkoop van de pup.
Vind het lastig te zeggen of het verbieden van rassen zin heeft. Met idd risico op illegale praktijken ect. Maar elk ras is ooit ontstaan uit een kruising, en als de vraag en gemis voor een bepaald ras groot genoeg is, kunnen ze een soortgelijke hond heus weer krijgen door kruisen. Wie weet komt er dan een duurzamer ras uit.
Shae schreef:sevke schreef:Hier ben ik weer.
Ik heb inderdaad, na het verliezen van mijn oudste cavje, zoiets gehad van nee, dit wil ik niet meer. Heb zo in de put gezeten van haar overlijden.![]()
Toen ben ik met veel DA beginnen te praten en blijkt dat de overgrote meerderheid van de kleine rassen (DA sprak van 75%!!!) op latere leeftijd last krijgt van een hartruisje. Net als cataract, wat ook een redelijke 'normale' ouderdomskwaal blijkt te zijn. Ben mij dan voor verschillende rassen beginnen inlezen en uiteindelijk bleek mijn hart toch bij de cavalier te liggen.
In 2020 zei je:sevke schreef:Nu vind ik 12 en 13 best een leuke leeftijd voor een cav, maar ze zijn wel alledrie al op jonge leeftijd doof geworden. Hartruis is op 6-7 jaar naar boven gekomen, wat ik best jong vind. Alledrie komen ze uit geteste ouderdieren, Joyke heb ik zelf gefokt, maar zelf waren ze ook 'clean' tot hun 5-6 jaar,...
Ginatje heeft op latere leeftijd ook syringo ontwikkeld.
Sorry, maar praat dit alsjeblieft niet goed. En ja er zijn meerdere ongezonde rassen, maar ze moeten toch ergens beginnen met fokkers en fans het licht te laten zien?
sevke schreef:Maar denk je niet dat het bijschaven van probleem 1 ook een positieve invloed zal hebben op probleem 2?
Als bij bulldogs de neuzen langer fokt, zullen er dan niet automatisch een aantal gezondheidsproblemen verdwijnen? Idem voor cavs met grotere hoofdjes. Stop met die extreme appelhoofdjes te fokken (die je ook bij chihuahuas ziet trouwens) en beloon het fokken van normalere hoofden.
sevke schreef:[ [url=m/IhFUJ7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bzB75V.jpg]Afbeelding[/url] ]
voor deze valt ook wel wat te zeggen
[ [url=m/QTJYlc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M867aP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xfwask.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l0qMd2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UShnGx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Dxhmt4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TyIRQi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je dit allemaal ziet, dan vraag ik mij echt oprecht af: waarom die twee rassen viseren?
En ook : mankind created monsters...
sevke schreef:@bettyvn : jij hebt geluk met je lab. Onze DA zei dat ze nog GEEN ENKELE lab gescreend heeft die geen heupdysplasie had. Geen enkele. Nul. En het is een zeer drukbeklante DA.
Toen we onze Joy lieten steriliseren zei ze ook wel dat ze nog geen enkel 12-jarig cav gehad had zonder hartruis. De onze was letterlijk de eerste.
MarlindeRooz schreef:Labradors hebben toch maar 3 kleuren?
Maar wel super dat jullie zo zorgvuldig getest hebben. Hebben mijn ouders niet gedaan maar gelukkig is de hond gezond oud geworden. Had ook anders kunnen lopen.
fokfanaat schreef:dr zijn 2 diverse problemen.
(1)Honden die zo ver doorgefokt worden doordat de "keuring ideaal" steeds extremer wordt en daar gezondheidsproblemen van krijgen.
(2) ras afhankelijke genetische aanleg voor bepaalde ziektes/afwijkingen, wellicht door inteelt.
Het eerste zou makkelijk op te lossen te zijn door deze keuringseisen verplicht aan te laten passen.
sevke schreef:@thioro: en niet alle cavaliers of Engelse bullen zijn zieke sukkelaars. Het zijn gewoon rassen wat populair zijn en dus massaal gefokt. Zonder behoorlijke gezondheidstesten en onderzoeken in vele gevallen. En ik denk eerlijk waar niet dat botweg een ras afschaffen een oplossing voor dit probleem kan zijn. Als deze rassen afgeschaft zijn, zullen er weer andere het lijstje aanvoeren en kun je weer verder gaan afschaffen, tot er niks meer over schiet.
.
Anna79 schreef:En dat er best een prijskaartje mag hangen aan een zorgvuldig gefokte hond.
kimmie261 schreef:Of totdat er gewoon gezonde hondenrassen overblijven, er zijn zat rassen die echt wel gezond zijn, in zoverre dat ze zonder handicap door het leven hoeven te gaan, elke hond die geboren wordt zonder fatsoenlijke neus en/of in een gedrochtenlijf , staat al met 1-0 achter...
En dat geldt ook voor elke hond met een te kleine schedel, een ras als bv de cavalier is gewoon niet meer te redden, fokken met een dermate kleine genenpoel van hondjes die "gezond" zijn, is kansloos...Enige wat reddend zou zijn is een ander ras infokken, en dat stuit weer vele fokkers tegen de borst want foei, je fokt niet met een ander ras, vloeken in de kerk... kruisingen zijn te min voor de rasfokkers, liever een nest kneuzen die goudgeld opleveren als kruisingen die je eigenlijk moet houden omdat je daar een nieuwe lijn mee moet gaan opzetten, vind maar eens een fokker die dat wil doen..