Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:25

Zo'n herder liep er bij ons bij de puppycurus en volgende cursus ook mee.
Verschrikkelijk. Diertje had toen al pijn. Kwam daarom ook wel eens een les niet of stopte eerder.
Echt als pup al!
Was ook verschrikkelijk om te zien.
En die mensen waren zo trots op hun mismaakte dier, want was niet de eerste mismaakte die ze hadden. Echt bewuste keuze. Die mensen zou je toch wat aandoen!

ImLucky

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:16

Wij hebben dit jaar onze eerste labrador pup aangeschaft. Wij kennen beide ouderdieren persoonlijk, en dat was een hele harde eis van mij. Ik wilde niet beslissen over een pup die me op dat moment al met zn lieve oogjes aan zat te kijken. Vooraf ouders ontmoetten zodat je met je verstand een beslissing kan maken. De dierenarts vond dat onze pup qua heupen enz. uitzonderlijk goed en vooral degelijk in elkaar zat. Zaterdag second opinion van osteopaat. Met oog op alles waar ik naar gekeken heb voor ik m’n pup ging halen, kan ik er met m’n hoofd niet bij dat zoveel mensen dat niet doen.

Tijdje terug was er iets op tv bij huppeldepup confronteert. Zo'n vrouwtje had een labradoodle gekocht bij dezelfde eigenaresse als van die hengst Vingino waar toen van alles over te doen was. Beest was met 1 of 2 jaar helemaal ziek en kapot. Allemaal bekende klachten van het ras. Vrouwtje heeft toen zelf 1000en euro's tegen dat beest aangegooid, tevergeefs. Maar het was allemaal de schuld van de fokker want die moet stoppen met die honden fokken en verkopen, vond ze. En blijkbaar waren er nog veel meel gedupeerde, facebook groepen vol. En toen ook later nog bij kassa ofzo, mensen die zich opgelicht voelde door een dierenziekenhuis om de hoogte van de rekening na een chemo behandeling ofzo.
Voor je een dier koopt zoek je toch uit wat er mis mee kan zijn, hoever je zelf zou gaan in behandeling van ziekte, en van wie je je dier koopt? Je bent daar toch uiteindelijk zelf bij? Zeker als je bedenkt dat er bij de meeste zo’n wachtlijst is op het moment dat de pups al vergeven zijn voor de dekking plaats vind.

Dat er strengere fokregels mogen zijn is prima, maar een hond waar geen markt voor is wordt heus niet gefokt. Wat ik ook vaak hoor is de (misconceptie) dat omdat het een stamboek hond is hij niet van een broodfokker kan zijn en gezond moet zijn. Want het stamboek heeft strenge regels en controle ect. Wat een onzin is dat dan eigenlijk. Vrienden van mij hebben zo een bennersenner van een erkende fokker, beest is zo groot dat ook geopereerd moest worden. “Maar hij kwam van goeie fokker dus wij hebben ons huiswerk gedaan” :\

Er kan beter geld gestoken worden in de informatievoorzieningen bij de stamboom website's. Het is voor sommige rassen (incl. labradors) wel lastig te zien wat het inteelt coëfficiënt bijvoorbeeld is. Of ik zat helemaal verkeerd te googelen dan word ik graag gecorrigeerd. Maar daardoor ben je, zeker als leek, vaak aangewezen op de informatie die de fokker verstrekt over het ras en het lijntje. Een fokker die belang heeft bij de verkoop van de pup.

Vind het lastig te zeggen of het verbieden van rassen zin heeft. Met idd risico op illegale praktijken ect. Maar elk ras is ooit ontstaan uit een kruising, en als de vraag en gemis voor een bepaald ras groot genoeg is, kunnen ze een soortgelijke hond heus weer krijgen door kruisen. Wie weet komt er dan een duurzamer ras uit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:10

bettyvn schreef:
Wij hebben dit jaar onze eerste labrador pup aangeschaft. Wij kennen beide ouderdieren persoonlijk, en dat was een hele harde eis van mij. Ik wilde niet beslissen over een pup die me op dat moment al met zn lieve oogjes aan zat te kijken. Vooraf ouders ontmoetten zodat je met je verstand een beslissing kan maken. De dierenarts vond dat onze pup qua heupen enz. uitzonderlijk goed en vooral degelijk in elkaar zat. Zaterdag second opinion van osteopaat. Met oog op alles waar ik naar gekeken heb voor ik m’n pup ging halen, kan ik er met m’n hoofd niet bij dat zoveel mensen dat niet doen.

Tijdje terug was er iets op tv bij huppeldepup confronteert. Zo'n vrouwtje had een labradoodle gekocht bij dezelfde eigenaresse als van die hengst Vingino waar toen van alles over te doen was. Beest was met 1 of 2 jaar helemaal ziek en kapot. Allemaal bekende klachten van het ras. Vrouwtje heeft toen zelf 1000en euro's tegen dat beest aangegooid, tevergeefs. Maar het was allemaal de schuld van de fokker want die moet stoppen met die honden fokken en verkopen, vond ze. En blijkbaar waren er nog veel meel gedupeerde, facebook groepen vol. En toen ook later nog bij kassa ofzo, mensen die zich opgelicht voelde door een dierenziekenhuis om de hoogte van de rekening na een chemo behandeling ofzo.
Voor je een dier koopt zoek je toch uit wat er mis mee kan zijn, hoever je zelf zou gaan in behandeling van ziekte, en van wie je je dier koopt? Je bent daar toch uiteindelijk zelf bij? Zeker als je bedenkt dat er bij de meeste zo’n wachtlijst is op het moment dat de pups al vergeven zijn voor de dekking plaats vind.

Dat er strengere fokregels mogen zijn is prima, maar een hond waar geen markt voor is wordt heus niet gefokt. Wat ik ook vaak hoor is de (misconceptie) dat omdat het een stamboek hond is hij niet van een broodfokker kan zijn en gezond moet zijn. Want het stamboek heeft strenge regels en controle ect. Wat een onzin is dat dan eigenlijk. Vrienden van mij hebben zo een bennersenner van een erkende fokker, beest is zo groot dat ook geopereerd moest worden. “Maar hij kwam van goeie fokker dus wij hebben ons huiswerk gedaan” :

Er kan beter geld gestoken worden in de informatievoorzieningen bij de stamboom website's. Het is voor sommige rassen (incl. labradors) wel lastig te zien wat het inteelt coëfficiënt bijvoorbeeld is. Of ik zat helemaal verkeerd te googelen dan word ik graag gecorrigeerd. Maar daardoor ben je, zeker als leek, vaak aangewezen op de informatie die de fokker verstrekt over het ras en het lijntje. Een fokker die belang heeft bij de verkoop van de pup.

Vind het lastig te zeggen of het verbieden van rassen zin heeft. Met idd risico op illegale praktijken ect. Maar elk ras is ooit ontstaan uit een kruising, en als de vraag en gemis voor een bepaald ras groot genoeg is, kunnen ze een soortgelijke hond heus weer krijgen door kruisen. Wie weet komt er dan een duurzamer ras uit.

Eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens. Goed verwoord ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:15

Shae schreef:
sevke schreef:
Hier ben ik weer.
Ik heb inderdaad, na het verliezen van mijn oudste cavje, zoiets gehad van nee, dit wil ik niet meer. Heb zo in de put gezeten van haar overlijden. ;(
Toen ben ik met veel DA beginnen te praten en blijkt dat de overgrote meerderheid van de kleine rassen (DA sprak van 75%!!!) op latere leeftijd last krijgt van een hartruisje. Net als cataract, wat ook een redelijke 'normale' ouderdomskwaal blijkt te zijn. Ben mij dan voor verschillende rassen beginnen inlezen en uiteindelijk bleek mijn hart toch bij de cavalier te liggen.

In 2020 zei je:
sevke schreef:
Nu vind ik 12 en 13 best een leuke leeftijd voor een cav, maar ze zijn wel alledrie al op jonge leeftijd doof geworden. Hartruis is op 6-7 jaar naar boven gekomen, wat ik best jong vind. Alledrie komen ze uit geteste ouderdieren, Joyke heb ik zelf gefokt, maar zelf waren ze ook 'clean' tot hun 5-6 jaar,...
Ginatje heeft op latere leeftijd ook syringo ontwikkeld.

Sorry, maar praat dit alsjeblieft niet goed. En ja er zijn meerdere ongezonde rassen, maar ze moeten toch ergens beginnen met fokkers en fans het licht te laten zien?

klopt, en daarom heb ik nu gezocht naar een fokker die meerdere generaties gezonde cavs kon tonen tot op hogere leeftijd. Koop geen hond bij de eerste de beste, maar doe gedegen onderzoek voor je een pup in huis haalt. Je hebt zo'n dier toch voor 10-15 jaar!
Maar, inderdaad, het is triestig gesteld met het ras, en er zijn inderdaad veel meer zieke dan gezonde dieren, maar het zou ook zonde zijn om zo'n prachtig ras dan maar meteen af te schaffen.
Pas de shownormen aan. Beloon honden met grotere hoofden en langere neuzen op shows. Laat extern bloed (Am. cocker bv) binnen. Dat zijn toch veel betere maatregelen dan maar zeggen : cavaliers fokken is vanaf vandaag verboden. Of het hebben van een cavalier is verboden. Wat gaan ze dan doen? De honden in beslag nemen en inslapen?
OK, prima dan, zal ik vanaf nu dan English Toy spaniels gaan fokken! 8)7 (bij wijze van spreken, he. Ik fok geen honden meer)

Ik zag dat de Berners hier ook al genoemd waren. Denk dat dat ras nog meer voor de kl*ten is dan de cavs. Heel wat mensen in mijn omgeving met Berners. Ik ken er geen enkele die ouder dan 8 geworden is en allemaal kregen ze kanker. Nochtans ziet een Berner er nog behoorlijk normaal uit.

@bettyvn : jij hebt geluk met je lab. Onze DA zei dat ze nog GEEN ENKELE lab gescreend heeft die geen heupdysplasie had. Geen enkele. Nul. En het is een zeer drukbeklante DA.
Toen we onze Joy lieten steriliseren zei ze ook wel dat ze nog geen enkel 12-jarig cav gehad had zonder hartruis. De onze was letterlijk de eerste.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:19

dr zijn 2 diverse problemen.

(1)Honden die zo ver doorgefokt worden doordat de "keuring ideaal" steeds extremer wordt en daar gezondheidsproblemen van krijgen.

(2) ras afhankelijke genetische aanleg voor bepaalde ziektes/afwijkingen, wellicht door inteelt.

Het eerste zou makkelijk op te lossen te zijn door deze keuringseisen verplicht aan te laten passen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:22

Maar denk je niet dat het bijschaven van probleem 1 ook een positieve invloed zal hebben op probleem 2?
Als bij bulldogs de neuzen langer fokt, zullen er dan niet automatisch een aantal gezondheidsproblemen verdwijnen? Idem voor cavs met grotere hoofdjes. Stop met die extreme appelhoofdjes te fokken (die je ook bij chihuahuas ziet trouwens) en beloon het fokken van normalere hoofden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:32

Maar sevke ,je woont toch niet in Noorwegen? Waar maak je je druk om, er zijn legio's hondenrassen in andere landen verboden omdat ze gevaarlijk zouden zijn, kan ik ook niet eerlijk vinden, maar wat in een ander land zo is, dat moeten zij weten... Daar ga ik alvast dan niet naartoe verhuizen.. :D

En nee ik vind een engelse bulldog geen prachtig ras, en zal ze niet missen als die uitgeroeid zouden worden, zo ook jouw ras niet, ik lig er geen nacht wakker om als ook dat ras niet meer zou bestaan, ik zou het een zegen vinden voor de hondjes die niet geboren hoeven te worden die een zeer hond onwaardig bestaan in het vooruitzicht hebben, dit geldt voor mij voor alle kortneuzen + honden die zo gefokt worden dat ze een leven lang met beperkingen moeten leven omdat dat volgens hun ras standaard dat 'mooi' gevonden wordt.. Fokkers hebben zelf de rassen helemaal stuk gefokt en blijkbaar de afgelopen jaren geen inzicht gehad dat te verbeteren, ze hebben hun kans gemist...

Overigens ken ik heel veel labradors die prima heupen hebben, waarom je nu zo afgeeft daarop snap ik niet, want bij menig labrador fokker staan de heup en elleboog uitslagen gewoon op de websites, een labrador vind ik echt nog een hond zoals een hond moet zijn...

Ter voorbeeld, als ze dít ras nu zouden gaan verbieden omdat ze geen fatsoenlijk hondenleven hebben, zou je daar dan ook tegen zijn?
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:38

sevke schreef:
Maar denk je niet dat het bijschaven van probleem 1 ook een positieve invloed zal hebben op probleem 2?
Als bij bulldogs de neuzen langer fokt, zullen er dan niet automatisch een aantal gezondheidsproblemen verdwijnen? Idem voor cavs met grotere hoofdjes. Stop met die extreme appelhoofdjes te fokken (die je ook bij chihuahuas ziet trouwens) en beloon het fokken van normalere hoofden.

tuurlijk sommige dingen wel, maar die heupen bij labradors komt niet echt door een extreem lichaamstype, idem met sommige oogziektes en hartproblemen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:39

sevke schreef:
[ [url=m/IhFUJ7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bzB75V.jpg]Afbeelding[/url] ]

voor deze valt ook wel wat te zeggen |(

[ [url=m/QTJYlc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M867aP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xfwask.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l0qMd2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UShnGx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Dxhmt4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TyIRQi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je dit allemaal ziet, dan vraag ik mij echt oprecht af: waarom die twee rassen viseren?
En ook : mankind created monsters...

Welk punt probeer je nu te maken? Er bestaan rassen met ergere/even erge gezondheidsproblemen als de cavalier, dus mag de cavalier gewoon blijven bestaan?

Sommige honden in jouw post zijn trouwens nog gewoon functioneel. Zoals de puli die jij post. De vacht van die hond zorgt net voor bescherming, kan je van platte neuzen en te kleine schedels niet zeggen. Met de Bedlington terriër is voor zover ik weet ook niks mis, dus waarom je deze erbij betrekt is mij een raadsel. Keeshonden zijn ook nog functioneel, helaas zijn de 'pomeranians' vaak slachtoffer van broodfok.

Fokkers hebben jarenlang de tijd gehad om 'hun' ras terug gezond te maken, maar blijkbaar geven de fokkers dan toch niet genoeg om hun honden en moet de overheid ingrijpen. Het is makkelijk om achteraf te klagen dat ze 'geen kas gehad hebben'. Desnoods fok je buiten het stamboek om met kruisingen. Tuurlijk moet het stamboek ook zo aangepast worden dat kruisingen gewoon ingeschreven mogen worden (met doel het ras te verbeteren), maar het als excuus gebruiken om gewoon met 'kapotte' honden door te fokken?
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 03-02-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:40

sevke schreef:
@bettyvn : jij hebt geluk met je lab. Onze DA zei dat ze nog GEEN ENKELE lab gescreend heeft die geen heupdysplasie had. Geen enkele. Nul. En het is een zeer drukbeklante DA.
Toen we onze Joy lieten steriliseren zei ze ook wel dat ze nog geen enkel 12-jarig cav gehad had zonder hartruis. De onze was letterlijk de eerste.

Beide ouders HD A (dus hd vrij). Ben ook wel trots op mijn uitzoekwerk hoor voor onze pup :o moeder was niet persee een werklijn, vader juist wel maar wel met specialer kleurtje. Hoop daardoor op weinig inteelt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:45

Labradors hebben toch maar 3 kleuren? :D

Maar wel super dat jullie zo zorgvuldig getest hebben. Hebben mijn ouders niet gedaan maar gelukkig is de hond gezond oud geworden. Had ook anders kunnen lopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:46

@kimmie: nee.
En ik woon idd niet in Noorwegen, gelukkig, maar ik vind de beslissing een gemiste kans. Daar gaat het over. En ik geef niet af op labradors, ik zeg enkel wat de DA tegen mijn dochter zei toen ze haar doodle ging laten doorlichten. Ze zei dat poedels over het algemeen wel goed en gezond waren, maar de heupen bij labradors een ramp. En ik denk dat ik ook weet hoe dat komt. Denk dat het overgrote deel van de labs niet gekocht is bij fokkers die heupen en ellebogen naar behoren controleren. Idem dito bij de cavs. Heel wat fokkers zijn er echt mee bezig gezondere honden te fokken. Mijn cavjes zijn gewoon gezond, blij en sportief en mankeren helemaal niks. Het is niet nodig om er medelijden mee te hebben, integendeel. Die kleine rosse doerak knaagt ons hele huis aan flarden }:)
@DezeNaam: die bolle ruglijn van die Bedlington terrier ziet er toch ook niet erg gezond en functioneel uit.
En ja, dat is het punt wat ik wil maken. Waarom twee rassen viseren als er nog honderd andere rassen zijn die even abominabel in elkaar steken? Die pomerianen worden ook steeds kleiner gefokt, met appelhoofdjes en open fontanellen. En worden massaal gefokt, dat ook nog eens.
@bettyvn : inderdaad! Behoorlijke selectie kan al heel wat problemen uitsluiten en dat is nu net wat de meeste mensen NIET doen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:53

Windhonden hebben ook een bolle rug en zijn over het algemeen zeer gezond. Voor zover ik kan lezen hebben deze honden geen last van hun bouw.

Ik had mijn laatste post net aangepast:
Fokkers hebben jarenlang de tijd gehad om 'hun' ras terug gezond te maken, maar blijkbaar geven de fokkers dan toch niet genoeg om hun honden en moet de overheid ingrijpen. Het is makkelijk om achteraf te klagen dat ze 'niet eens de kans kregen'. Desnoods fok je buiten het stamboek om met kruisingen. Tuurlijk moet het stamboek ook zo aangepast worden dat kruisingen gewoon ingeschreven mogen worden (met doel het ras te verbeteren), maar het als excuus gebruiken om gewoon met 'kapotte' honden door te fokken? Gewoon nee. Net zoals in de paardensport is het erg spijtig dat het nodig is dat er van hogerop ingegrepen wordt, in plaats van dat 'paardenmensen' zelf voor het welzijn van hun dieren vechten.

"You've made your bed, now lie in it," vind ik hier wel toepasselijk.

MarlindeRooz: ik gok op een 'blauwe' labrador, waar Weimaraner inzit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:58

Ben ik het volledig mee eens. Maar, bij windhonden vind ik die bolle rug veel minder extreem.
Neem nu de saluki. Gewoon een random plaatje van internet.

Afbeelding
Heeft toch een veel normalere rug dan die bedlington?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:59

MarlindeRooz schreef:
Labradors hebben toch maar 3 kleuren? :D

Maar wel super dat jullie zo zorgvuldig getest hebben. Hebben mijn ouders niet gedaan maar gelukkig is de hond gezond oud geworden. Had ook anders kunnen lopen.

Vroegah mocht bruin niet, dus dat is al een kleur die je in de werklijnen minder ziet. en nu heb je ook een rode, al staat er op de papieren dan geel. Soms hebben ze meer of minder rood, van een beetje rossig tot echt knal oranje zegmaar. Maar omdat de vader dus best heel rood is, moet er ergens verder in zijn lijntje wel iets van (lijn) inteelt zijn geweest om de kleur te verankeren. Rossig is namelijk recesief.

Edit: zoek maar op Fox red labrador

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:02

Ik vind dat ook wel echt een verantwoordelijkheid van pupkopers, om je iig goed te informeren over het ras, en je te verdiepen in wat gezonde hondjes zijn.
Nu moet ik zeggen, ik heb een Alaska Malamute en ik weet niet super veel over andere rassen.
Ik zou denk ik in de toekomst een Golden Retriever willen, ik vind dat wel echt erg leuke honden. Maar ik zou me heel goed in moeten lezen over welke fokkers dan en welke lijnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:09

fokfanaat schreef:
dr zijn 2 diverse problemen.

(1)Honden die zo ver doorgefokt worden doordat de "keuring ideaal" steeds extremer wordt en daar gezondheidsproblemen van krijgen.

(2) ras afhankelijke genetische aanleg voor bepaalde ziektes/afwijkingen, wellicht door inteelt.

Het eerste zou makkelijk op te lossen te zijn door deze keuringseisen verplicht aan te laten passen.

Je kunt dat woordje "wellicht" rustig weglaten, dat staat inderdaad als een paal boven water...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:14

Ik denk dat je het toch echt bedrijfsblindheid mag noemen als je serieus niet wil inzien dat de cavalier of de engelse bulldog qua gezondheid vèr achteraan staan.
Ja er zijn ook andere rassen met problemen maar nee niet alle kleine hondjes hebben hartproblemen en niet alle labradors hebben dysplasie.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:22

maar ik vind die informatie wel moeilijk te vinden hoor.
Waar je als je een bepaald paar googeld eigelijk horsetelex bovenaan de pagina vind, kom ik https://www.houdenvanhonden.nl/ nooit tegen als ik een honden afstamming google. En zelfs dan kun je daar niet meer als stamboek nr's en wat gezondheid certificaten vinden. Geen statestieken verder. Als je echt dingen wil uitzoeken moet je je toch tot een fokker keren, want waar we bij paarden de afstamming altijd vermelden in elke advertentie, zetten we bij puppies vaak alleen bij of ze in het stamboek staan ingeschreven op het moment dat ze al geadverteerd worden.

Ja verantwoordelijkheid ligt bij pupkoper, maar transparant is het niet altijd.

Ik zoek een hond met een uitstekende werklust, jachtinstinkt en een duurzame bouw, hoewel een stamboom voor mij eigenlijk secundair is, durf ik ook minder gauw buiten het stamboek te kijken, omdat er dan niet altijd met werklijnen gefokt word.

ik wil later nog iets spanieligs, ook voor de jacht, en ik zeg bewust iets spanieligs, omdat de springertjes mijn hartje sneller laat kloppen, maar daar op het moment in de werklijnen juist weer karakters verankert worden, waarvan ik mn twijfels heb of die honden echt gelukkig kunnen zijn. Ze zullen vast alles binnen brengen, maar ze staan erbij alsof ze compleet doorgesnoven zijn 24/7. Zou tzt graag een sprokker willen, maar is in nederland nog best een opgave.
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 03-02-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:25

Mooi, die rooie lab! Er bestaan ook volledig zwarte cavs, soms met een witte aftekening. Mag ook niet volgens stamboom, omdat dat kleur niet in de rasbeschrijving staat.
Afbeelding

@thioro: en niet alle cavaliers of Engelse bullen zijn zieke sukkelaars. Het zijn gewoon rassen wat populair zijn en dus massaal gefokt. Zonder behoorlijke gezondheidstesten en onderzoeken in vele gevallen. En ik denk eerlijk waar niet dat botweg een ras afschaffen een oplossing voor dit probleem kan zijn. Als deze rassen afgeschaft zijn, zullen er weer andere het lijstje aanvoeren en kun je weer verder gaan afschaffen, tot er niks meer over schiet.
Het is de populariteit wat een ras de das omdoet. Omdat er dan wild en ondoordacht gefokt (vermeerderd) wordt. Ik voorspel dat binnen een aantal jaren de pomerianen de cavaliers en Engelse bullen van de eerste plaats zullen stoten. Net zoals een 15tal jaren geleden de jackrussels de lijst aanvoerden. (patella luxatie, met het typische jackrussel opdriepotenloopje). Teckels zijn ook behoorlijk in opmars, trouwens. Ook niet goed voor het ras.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:36

Ik weet niet veel van cavaliertjes, maar de Engelse bulldoggen die ik ken zijn zeker wel zieke sukkelaars :(:) zo sneu, kunnen geen sprintje trekken en een paar passen rennen resulteert al in honden die volledig buiten adem zijn. Dat is echt heel sneu.
Ik had dat toen ik COVID had, moet je nagaan dat je daar je leven lang last van hebt, dat is toch vreselijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:47

sevke schreef:
@thioro: en niet alle cavaliers of Engelse bullen zijn zieke sukkelaars. Het zijn gewoon rassen wat populair zijn en dus massaal gefokt. Zonder behoorlijke gezondheidstesten en onderzoeken in vele gevallen. En ik denk eerlijk waar niet dat botweg een ras afschaffen een oplossing voor dit probleem kan zijn. Als deze rassen afgeschaft zijn, zullen er weer andere het lijstje aanvoeren en kun je weer verder gaan afschaffen, tot er niks meer over schiet.
.

Of totdat er gewoon gezonde hondenrassen overblijven, er zijn zat rassen die echt wel gezond zijn, in zoverre dat ze zonder handicap door het leven hoeven te gaan, elke hond die geboren wordt zonder fatsoenlijke neus en/of in een gedrochtenlijf , staat al met 1-0 achter...
En dat geldt ook voor elke hond met een te kleine schedel, een ras als bv de cavalier is gewoon niet meer te redden, fokken met een dermate kleine genenpoel van hondjes die "gezond" zijn, is kansloos...Enige wat reddend zou zijn is een ander ras infokken, en dat stuit weer vele fokkers tegen de borst want foei, je fokt niet met een ander ras, vloeken in de kerk... kruisingen zijn te min voor de rasfokkers, liever een nest kneuzen die goudgeld opleveren als kruisingen die je eigenlijk moet houden omdat je daar een nieuwe lijn mee moet gaan opzetten, vind maar eens een fokker die dat wil doen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:53

Fokkers moeten van dat lijndenken af!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:56

Anna79 schreef:
En dat er best een prijskaartje mag hangen aan een zorgvuldig gefokte hond.

Ik wil juist een zeer onzorgvuldig gefokte hond.

Teefje dat slim en handig genoeg was om te ontsnappen en een reu die lenig genoeg was om over een hek van bijna 2 meter te springen :D

We hebben diverse vuilnisbakjes uit Zuid-Europe over de vloer gehad. Niet altijd de mooiste honden, een enkele vriendelijk maar minder mens-gericht (idee kat zeg maar). Maar allemaal waren ze knettergezond. Hooguit nog wat naweeën van een parasitaire infectie maar dat heeft niets te maken met de fok.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:57

kimmie261 schreef:
Of totdat er gewoon gezonde hondenrassen overblijven, er zijn zat rassen die echt wel gezond zijn, in zoverre dat ze zonder handicap door het leven hoeven te gaan, elke hond die geboren wordt zonder fatsoenlijke neus en/of in een gedrochtenlijf , staat al met 1-0 achter...
En dat geldt ook voor elke hond met een te kleine schedel, een ras als bv de cavalier is gewoon niet meer te redden, fokken met een dermate kleine genenpoel van hondjes die "gezond" zijn, is kansloos...Enige wat reddend zou zijn is een ander ras infokken, en dat stuit weer vele fokkers tegen de borst want foei, je fokt niet met een ander ras, vloeken in de kerk... kruisingen zijn te min voor de rasfokkers, liever een nest kneuzen die goudgeld opleveren als kruisingen die je eigenlijk moet houden omdat je daar een nieuwe lijn mee moet gaan opzetten, vind maar eens een fokker die dat wil doen..

Precies :j

Elk dier kan wat krijgen.
Maar bij voorbaat fokken dat je al zeker weet dat het zo gaat zijn is toch ff wat anders.
En ik ben blij met dat verbod.
Hopelijk volgt Nederland snel.
En ja dat mag zeker ook met meer rassen zo zijn als daar niets meer aan te redden is.