Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:06

Hier teefjes altijd gecastreerd, ivm medische problemen.
Reuen meestal adh van gedrag, huidige niet... die heeft niks door van zijn ballen.
Zelfs loopse teefjes heeft hij altijd links laten liggen, doet ook niks aan markeren oid.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:15

Dat van Noorwegen wordt ik ook niet perse vrolijk van hoor als het echt zo zwart/wit is. Preventief helpen moet vind ik zeker wel een optie blijven, in ieder geval bij teven - want daar zijn nog steeds genoeg redenen om wel voor preventief castreren te kiezen. Niet dat het perse voor elke hond het beste is om preventief iets te doen, dat bedoel ik ook zeker niet en daarin moet er dus gewoon gekeken worden naar elk individu en elke situatie an zich, maar daar moet geen wet zwart/wit in gaan bepalen dat het per definitie niet mag zeg maar. Die 'vrijheid' zou ik als eigenaar zijnde niet kwijt willen - al vind ik het wel goed dat er zeker meer openheid komt en inzichten over waarom je wel goed moet kijken naar niet alleen voor- maar dus ook de nadelen van alles wat je beslist.

Maar waar wordt inderdaad de grens getrokken? Ook door DA's die inderdaad ook allemaal wat anders zeggen onderling. Lastig dingetje zo haha.. Ik vind dat er idd meer openheid moet zijn van DA's uit, over de nadelen, maar ik vind een DA die pro-preventief castreren van een teef, op gepaste leeftijd, dus ook niet per definitie een DA is die oude kennis heeft. Voor mij zit er wel een hele grijze wereld tussen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-07-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:18

CupCakes_ schreef:
Maar wat valt tegenwoordig onder medische redenen?

Zijn dat de lichamelijke ongemakken zoals een chronische ontsteking etc. Of valt gedrag daar ook onder?
Een hond die zoveel last van zijn hormonen heeft, waardoor deze niet meer te bereiken en/of hendelen is. Valt dit daar dan ook onder?

Gedrag is niks medisch. Of dat ik t daar mee eens ben is iets anders uiteraard. Alleen t is wel zo dat er bij gedrag, en dan haal ik jullie niet aan, er te snel door dierenartsen gezegd word; castreer maar.
Bij jullie is in ieder geval chemisch geprobeerd vooraf wat heeft aangetoond dat castratie waarschijnlijk gewoon de oplossing is. Maar voor heel veel gedrag doet castratie niets.

Niet t hele artikel is te lezen. Maar t belangrijkste deel wel. In ieder geval de “stelling”.
Er is genoeg te vinden over hoe noorwegen t doet door even te googlen natuurlijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:20

Ja het stukje openheid/inzicht over 'waarom niet standaard doen?' zal in een land als Noorwegen dan wel beter zijn heb ik het idee. Hier is het idd wel veelal nog standaard 'wanneer ga je laten helpen?' terwijl dat ook per definitie niet beter is voor alle individuen nee.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:07

superpony schreef:
@Tinkermuts, maar als teven loops zijn mogen ze of kunnen ze met jou even niet mee? Alle begrip voor hoor. Maar ik vraag me dan ook af hoe mensen dat oplossen? De hond moet toch haar behoefte kunnen doen en vaak is de uitlaatservice er voor die momenten dat de baas niet kan.

Het is de keus van de baasjes, maar jij hebt er toch mee te maken. Wat doe je? Stel je regels? Pas je je aan?

Mijn BC moest niks van mannen hebben en die ging zitten als we liepen en een reu kwam op haar af. Andere teefjes die we hebben gehad hielden we aangelijnd. Je hoopt dat je weet op welke tijden en wanneer je ergens rustig en veilig kan lopen, maar hebt geen garanties.

Ik liep met mn huidige stel in losloop gebied, reu was al geholpen, teefje nog niet. Kwam altijd mensen tegen met een intacte en gecastreerde reu. Die gecastreerde reu sprong elke keer op haar. Heb daar wat van gezegd, maar kon toch niks gebeuren.
Het was nogal een groot gebied en kwam ook 1 of beide honden aan de andere kant tegen en dan bleven we maar wachten bij de auto of we liepen weer terug, zodat de hond(en) ons volgde naar de baasjes.

Niet 1x, heel vaak. Als ik op een gegeven moment die auto zag staan, ging ik al verder weg staan en lopen. Maar als ze na je komen, kan je het niet vermijden.

Qua speels kan het wel kloppen, maar hier zijn het ook wel de type hondjes. Ze spelen en rennen met 6,5 nog erg veel. Vooral buiten dan. In huis alleen als we weinig buiten zijn geweest. En in huis is rust, wat ook goed is.
Mn reu kan wel echt chagerijnig worden als ie te moe is.

Als de teefjes loops zijn dan gaan ze drie weken niet mee,nog in overleg langer of korter
Ik doe dit werk 23 jaar en nog geen klant gehad die daar moeilijk over deed, gewoon duidelijke afspraken maken vooraf.
Dan weet mijn klant precies waar hij zij aan begint en tot nu toe hadden ze altijd een oplossing.
Maar dat is ook als ik vakantie of ziek ben.
Ik ben er niet alle dagen in het jaar, als je daar goede afspraken over maakt is er geen probleem.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:32

Voor mij een onderwerp waarover ik nog met mezelf in discussie kan :D

Ik heb teven en zei altijd ik laat niet zomaar een gezonde hond opereren, nergens voor nodig.

Toen kreeg mijn eerste hond een heftige allergie wat door de hormoon schommelingen verergerde en daarbij na elke loopsheid erger wordende schijnzwangerschap. Uiteindelijk besloten toch te steriliseren. Ik heb nooit geweten of dat goed had uitgepakt want zij kreeg aan het eind van de operatie een hartstilstand en is overleden |(

Je kan je voorstellen dat ik bij de volgende teven dus extra hard riep dat dat niet ging gebeuren. Echter de volgende kreeg rond 7 jarige leeftijd tumoren in de melkklieren dus gesteriliseerd en een rij melkklieren weggehaald. Heel veel last gehad de dagen na de operatie, maar op de lange termijn geen enkele negatieve bijwerking.

Volgende teef is op 8 jarige leeftijd gesteriliseerd. Ook zij kreeg problemen, loopsheid bleef uit ,ik vertrouwde het niet en de baarmoeder bleek toch flink ontstoken ondanks dat ze verder niet echt symptomen had. Zij is een lichte angstbijter, maar dat gedrag is zeker niet verergerd.

Ik ben er dus nog niet over uit wat ik bij mijn eventuele volgende hond zal doen. Afwachten tot er problemen komen met het risico van dien of problemen voor zijn en de operatie uit laten voeren als ze nog jong en sterk is? Sowieso ben ik tegen steriliseren voor de eerste loopsheid omdat het makkelijk is. Dat zal ik nog steeds nooit doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:14

Heftig Viola, dat maakt de beslissing nog lastiger..

Seltje

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:06

Hier is de reu gecastreerd. Niet voor gedrag, niet voor medische redenen. Maar omdat het blijkbaar doodnormaal is dat wildvreemde honden het terrein op komen. Dagelijks. Wij wonen naast een populaire wandelroute, waar officieel de honden aangelijnd moeten. Maar niemand doet dat, dus wij hebben dagelijks vreemde honden op het terrein en ik wil geen oeps nestjes van mijn reu.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:18

Tinkermuts schreef:
In het verleden werden hier alle reuen en teven sws gecastreerd.
Inmiddels zijn de inzichten natuurlijk wel veranderd en is het in ons volle landje een stuk drukker waarbij niet alles meer gewoon los over straat hobbelt of zichzelf uitlaat.
Mijn huidige hond wilde ik voorlopig inyact laten om te kijken of dat ok bleef gaan, maar hij had zo ontzettend veel last van voorhuidonstekingen dat ie gewoon niet meer kon liggen zo pijnlijk was dat voor hem.
Na chemische castratie toch definitief gecastreerd.
Nooit meer ontsteking gehad.
Ni zijn mijn honden nooit te dik geweest en ook hun vachten zijn en waren prachtig.
Teven worden hier wel sws gecastreerd, zo ongelooflijk veel ellende gezien met baarmoeder ontstekingen, melkklier tumoren en verschrikkelijke schijnzwangerschappen.
Maar ik moet ook eerlijk zijn dat ik ook enorm vaak prostaat problemen bij oudere intacte reuen zie, zo erg dat er toch als laatste kans nog gecastreerd moet worden.
Ik hoor vaak, mij intacte reu springt altijd op die gecastreerde reuen....klinkt vaak zelfs verwijtend, maar dat is toch niet het probleem van de gecastreerde reu en eigenaar, houd gewoon je hond bij je als ie op een andere hond springt.
Ik vind dat echt zulk vervelend gedrag en vooral als het baasje het nog grappig vind dat zijn reu zo verliefd doet.
Ik heb een uitlaatservice, zowel gecastreerde reuen en teven en intacte reuen en teven zijn welkom.
Helaas gebeurt het toch heel vaak dat een intacte reu echt niet gewoon kan functioneren in een groep, continu proberen te rijen waardoor er heel veel onrust ontstaat.
Helaas kan zo'n hond dan niet meer mee.
Wat mij ook opvalt is dat volwassen intacte reuen nog maar weinig spelen terwijl de gecastreerde reuen tot hoge leeftijd veel en vaak spelen.
Het lijkt wel of zij jeugdiger blijven.
Maar goed, ik sta er dus redelijk neutraal in.
Bij een volgende reu die ik aanschaf kijk ik ook weer wat het beste voor die hond is, en in mijn werk zou ik mijn klanten ook nergens toe verplichten.
Maar loop er dus helaas wel tegenaan dat er regelmatig intacte reuen zijn die in mijn groepen niet functioneren en de baasjes daar een andere oplossing qua uitlaat voor moeten zoeken.

Dat rijden is bij (sommige) reuen ook wel te sturen.
Mijn intacte reu zit vol in de puberteit, vind het hoogstbelangrijk dat élke grasspriet gemarkeerd wordt en heeft neiging tot proberen rijden, ofwel uit spel ofwel omdat het jeukt.
Maar hij is er wel in te sturen. Indien het spel is, wat moeilijker, is vaak inderdaad bij (gecastreerde) reutjes en de rollen wisselen snel om. Dat laat ik verder eigenlijk begaan, tenzij ik merk dat de andere hond het zat begint te worden en de mijne nog niet van ophouden weet.
Teefjes respecteert hij, een grom, blik of tanden bloot en hij gaat zich met iets anders bezighouden.
Teefjes die rond hun loopsheid zitten en wat minder assertief zijn heeft hij wel flinke interesse in maar als ik 'nee' zeg laat hij ze in 90% van de gevallen met rust. De andere 10% krijgt hij een scup onder z'n hol om de 'nee' kracht bij te zetten of gaat hij aan de lijn.

Ik doe minstens 1 keer per week groepswandelingen met andere honden met hem, van allerlei pluimage, geslacht en leeftijd, juist om hem het honden abc bij te brengen. De hele groep loopt los en dat geeft geen enkel probleem. Wel zijn het allen verantwoordelijke eigenaars die hun honden sturen of aanlijnen indien nodig.
Laatst nog complimenten van fietsers gekregen. De groep (een stuk of 6 honden) liep los wat verder op het pad te struinen. Fietsers kwamen achter langs. Wij riepen onze honden en ze draaiden alle 6 om en kwamen naast ons zitten. Fietsers voorbij gelaten, honden weer los en die gingen verder met struinen zonder nog maar te kijken naar de fietsers.

Loopse teefjes blijven tijdens loopsheid weg van de wandelingen, zou te veel onrust geven (meerdere intacte reuen in de groep).

Eergisteren bvb een wandeling gedaan met klein groepje, 2 intacte reuen (waaronder de mijne) en een teefje dat vorige maand loops is geweest.
Reuen hadden het er wat druk mee maar waren met een 'nee' van de teef weg te houden en er werd niet gereden of geconcurreerd.

We hebben in de groep inderdaad ook een reu gehad die zich niet kon gedragen. Die werd uiteindelijk gecastreerd maar lag ondertussen te slecht in de groep en komt dus niet meer mee.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:22

Ik ben zelf dierenarts en adviseer altijd teven als je niet wil fokken er mee te steriliseren. Wel pas ná de eerste loopsheid. Ik vind zelf dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ik zie er té veel ellende van. Teven die op spreekuur komen, niet lekker zijn en dan een baarmoeder hebben die op springen staat, tumoren in de melklijst, ontwikkeling suikerziekte etc. Echter laat ik de keuze altijd aan de eigenaar en zal nooit doordrammen nadat ik het advies gegeven heb. Als eigenaren niet willen steriliseren leg ik ze uit waar ze op moeten letten mochten er problemen ontstaan en adviseer dan om gelijk aan de bel te trekken.

Reuen zijn een ander verhaal. Niet castreren tenzij nodig door gedrag of medische oorzaak. Ook raad ik áltijd aan 1 keer chemisch te castreren alvorens chirurgisch in te grijpen. Zo heb je een beetje een beeld wat een echte castratie zou kunnen doen.

Mijn eigen reu heb ik gecastreerd toen hij 1 was. Had echt last van zijn hormonen. Dagelijks wel 20 verkrachtingen in de woonkamer van zijn knuffels. Achter alle teven aan in het bos, hele tijd geuren achterna in her bos.
Heb er nu wel spijt van. Het is een enorm leuke hond, alleen wel wat angstig soms.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:43

Thioro, ik heb ook gewoon intacte reuen in m'n groepen hoor die zo nu en dan eens wat proberen maar prima te sturen zijn, geen probleem.
Dus weet wel hoe ik er mee om moet gaan naar de meer volhardende reuen die overal opduiken en continu aan een teef vast geplakt zitten om te likken , dat werkt gewoon niet, teef word angstig of ongemakkelijk, andere reuen die bereden worden vinden het spelen niet leuk meer en worden erg gedrukt.
Ik loop met een groep en de voorwaarden zijn ook dat een hond redelijk sociaal in een groep moet kunnen functioneren.
En ik wil gewoon dat het voor al m'n honden fijn is om mee te lopen en hun ding te kunnen doen zonder daarbij continu lastig gevallen te worden.
Ik vind het niet erg om extra aandacht te moeten besteden aan een hond, maar ik heb ook m'n aandacht nodig voor de andere.
Als het gewoon niet lukt dan ben ik daarover eerlijk tegen de baasjes en zij kunnen dan naar een andere oplossing zoeken.
Vaak hebben ze zelf ook al wel aardig wat problemen en worden de honden gecastreerd, meestal eerst chemisch om te kijken wat het doet met het gedrag.
Uiteraard probeer ik het dan weer en in 9 van de 10 gevallen krijg ik daar een super leuke en speelse hond voor terug na een paar weken.
Maar laat ik duidelijk zijn, ik verplicht niemand ergens toe en zou nooit zeggen, jou hond is intact niet welkom, en als het niet blijkt te gaan zou ik ook niet zeggen, je moet hem laten castreren.
Dat is geheel aan het baasje want in de sommigee gevallen hebben ze geen probleem omdat ze de hond nooit los tussen een groepje hebben en thuis gewoon een fijne huishond is, dan is er altijd nog de individuele service of dagopvang waar de hond prima in mee kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 01:13

@Tinkermuts, dat klinkt wel netjes en professioneel.

@Viola, dat is wel heel naar en ik snap je angst. Maar ik zou het met je dierenarts bespreken en vooral je angst ook goed uitspreken. Onze hondjes zijn iets kort snuitig. Echt minimaal, zijn nooit benauwd etc, maar toch......Ik heb dat wel echt goed besproken voor de narcose beide keren.

@seltje, Ik snap je reden, maar het is toch te belachelijk voor woorden.

Wij hebben ons terrein rondom met gaas afgezet en daar bovenop koord. Er is een diepe sloot, maar die staat ook weleens droog.
Er kwamen ook honden on terrein op en ik wil geen vreemde honden bij mn paarden en varkens, maar ook zeker niet bij mn honden. Ze zijn daarnaast klein, maar in eerste instantie op eigen terrein niet zo sociaal.

Ik vind gedrags verandering altijd wel een dingetje. Als je ergens in de pubertijd laat helpen, weet je niet zeker of het alleen daardoor komt. Honden vormen, ontwikkelen en veranderen.
Mijn reu is misschien iets wat onzeker naar andere honden. Maar..........niet naar alle honden en het is puur een eerste reactie. En ik zie ook dat de reactie van een andere hond en de baas veel verschil kan maken.
Hij mist echt wat basis. Is vanaf het nest tot 6 maanden meerdere keren verhuisd, van baas verandert, was niet zindelijk, kon niet aan een lijntje lopen, was bang, was te dik. Dus voor hij bij ons kwam en voor het castreren was het al erg mis gegaan in zijn korte leventje.
Hij had wel enorm veel steun aan zijn zusje, die wel vanaf nest bij ons was en overal mee naartoe was geweest, zindelijk was, gewend was lekker te wandelen. En ook niet bang was voor ons of mensen.

Misschien was niet castreren beter geweest en had hij meer kans gehad om zelf verzekerder te worden. Maar dat is nu ook wel aardig gelukt op wat (nieuwe) situaties soms na. Alleen op dat moment was uit elkaar halen of eventuele spanning van hem om de loopsheid voor ons geen optie.

En dan heb ik het echt over een hondjes dat in elkaar kroop als je hem wilde oppakken om buiten neer te zetten als hij moest plassen bijv.

Ze glimmen, zijn in vorm, dus we hebben verder geen spijt. Teef had echt problemen gekregen. Als een teef 2,5 is en zoveel klachten heeft, dan kan dat nooit lang goed gaan. '

Die dierenarts stond er achter. Maar we kwamen later bij een andere dierenarts met onze kat en die was juist weer niet zo van het castreren. Waar ik juist dacht dat iedereen wel pro katten en poezen helpen was.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:26

Hier dus ook een teef die een hartstilstand kreeg. Bij haar doordat ze een allergische reactie kreeg op het slaapmiddel voorafgaande aan de gasnarcose. Ze hebben haar kunnen reanimeren.

Hier enkel nog narcose als het moet.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:34

Wij hebben 2 honden, onze Golden Retriever is nog intact, dat is een onzekere reu, en luisterd verder ook prima, heb soms het idee dat hij niet door heeft hoe alles werkt. Reageerd ook niet snel op loopse teefjes.
Onze boerenfox is een ander verhaal. Die hebben we met 1 jaar een keer chemisch laten castreren omdat hij bij ieder grassprietje zijn poot op moest tillen en zijn neus het veel beter deed dan zijn oren.
Een tijdje terug is hij met zijn 2 jaar gecastreerd, onze honden mogen mee naar stal en daar komen meer honden. Hij is de kleinste, maar was ook de brutaalste en opdringerigste van allemaal. :=
Dus mede voor de rust van de andere honden die hij begon te terroriseren hebben we hem laten castreren.
En nu gaat het super. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:35

BeFunny schreef:
Hier dus ook een teef die een hartstilstand kreeg. Bij haar doordat ze een allergische reactie kreeg op het slaapmiddel voorafgaande aan de gasnarcose. Ze hebben haar kunnen reanimeren.

Vriendin van mij ook een hartstilstan. Ofja der hondje. Helaas heeft t hondje t niet gered. :(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:41

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:

Vriendin van mij ook een hartstilstan. Ofja der hondje. Helaas heeft t hondje t niet gered. :(

Het gekke is. Dat hoor ik steeds vaker. Wij nog soort van geluk gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:45

Ik vond t eng. Mijn reu is een halfzus van die hond. Maar afkloppen, hier uren lang onder narcose en goed gegaan.
Maar narcose is wel echt iets waar ik best bang voor ben in t algemeen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:11

kiwiwitje schreef:
Ik vond t eng. Mijn reu is een halfzus van die hond. Maar afkloppen, hier uren lang onder narcose en goed gegaan.
Maar narcose is wel echt iets waar ik best bang voor ben in t algemeen.

Ik ook hoor. Met mijn ras helemaal. Vandaar dat ik eigenlijk die castratie wilde doen bij haar (Bmo en opereren) is gelijk zwaardere operatie. Maarja werd weer met beide benen op de grond gezet. Snijden in gezonde honden is m.i dat risico niet waard. Als het moet dan kan het niet anders en als je dan je hond kwijt raakt dan is het iig niet omdat je zo nodig iets moest laten doen ;)
Ieder moet het zelf weten natuurlijk maar voor ons zit de schrik er nog steeds in.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:15

Ik schrik er ook best van, hier al best veel mensen die het hebben gehad. Wij hebben het ook heel sporadisch, soms gebeurd het en weet je niet waarom. Ik heb het zelf bij 1 hond gehad. Laparoscopisch gesteriliseerd, ik was bezig met hechten, hond hele narcose stabiel geweest en ineens zakte de pols weg. Gelijk opgevallen en gehandeld maar heeft niet mogen baten. Wij bieden dan altijd sectie door het lab op onze kosten aan. Nog nooit een aanwijsbare reden kunnen vinden.
Je kunt het nog zo goed doen, het kan altijd gebeuren. Wij kijken altijd de patiënten nog een keer helemaal na voor ze onder narcose gaan (ookal zijn ze de dag ervoor nog geweest) en bij twijfel gaan ze niet onder narcose voor er overleg met de eigenaar is geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:25

Wij hebben 4 teven gehad en alle 4 baarmoeder ontsteking.

1 opvang teefje dat een jaar of 6 was met ook al melklier tumoren.
Die toen ze genoeg aangesterkt was hebben laten helpen.

2 hondjes waar we eigenlijk geen noodzaak zagen te laten helpen.
Maar beide baarmoeder ontsteking.

En onze Jr nu.
Die lieten we helpen en tijdens de operatie zag de da een licht beginnende ontsteking dus ook alles weg nu.

Een volgende teef gaat dus zeker geholpen worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:38

Ik vraag me nu eigenlijk wel af waarom zoveel teven baarmoeder problemen krijgen? Je zou toch denken dat gezonde honden een leven met een gezonde baarmoeder moeten kunnen doen?

En ik bedoel het niet rot, die van mezelf is er ook in 2019 uit gehaald. Maar doorgaans moeten ze het toch doen en een leven lang mee gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:39

Niet dekken. Want dat is eigenlijk de natuur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:44

DuoPenotti schreef:
Niet dekken. Want dat is eigenlijk de natuur.

Maar mag een hond dan al zo jong problemen krijgen? Dan zou de teef ergens tussen de 6 en 12 maanden al gedekt moeten worden en ook na elke loopsheid.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:50

Ik vind dat honden sowieso moeten kunnen uitgroeien op hormonen. Ik heb hier 5 honden, 3 gecastreerd (1 reu en 2 teven) De reu is met 3.5 jaar gecastreerd wegens extreme vorm van voorhuidontsteking. Hij likte de boel tot bloedens toe kapot en we hebben helaas geen andere optie gevonden. Van alles geprobeerd. Mijn teven zijn alle twee rond hun 3e jaar gecastreerd. Alle twee vanwege schijnzwangerschap. Ik sport ermee en na de loopsheid kon ik er een wee of 5-7 weinig mee. Duidelijk buikpijn, melk geven, niet fijn in hun velletje..
Mijn andere 2 reuen zijn niet gecastreerd en worden dat ook niet, tenzij medisch noodzakelijk. De ene is 11 jaar en de ander 15 maanden :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:52

superpony schreef:
Ik vraag me nu eigenlijk wel af waarom zoveel teven baarmoeder problemen krijgen? Je zou toch denken dat gezonde honden een leven met een gezonde baarmoeder moeten kunnen doen?

En ik bedoel het niet rot, die van mezelf is er ook in 2019 uit gehaald. Maar doorgaans moeten ze het toch doen en een leven lang mee gaan.

Misschien interessant om dit te vragen aan verschillende dierenartsen, omdat zij met grote regelmaat teven op de tafel krijgen.