Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 19:21

Summerdreams schreef:
Ik heb tijdje geleden chip uitgelezen van een pup die weggelopen was, kreeg de eigenaar aan de telefoon en die was stomverbaasd toen ik zei dat het een Roemeens hondje was. Hij had de pup namelijk 2 weken er voor in België zo van de fokker gekocht..
De naam van dat bedrijf eindigde op -hof, was een grote fokker volgens hem. Vond het best bizar.

Eindigend op hof kunnen er een paar zijn.

1 hele grote die je regelmatig op 'zwarte' lijsten tegenkomt is Hezehof.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:24

sevke schreef:
Er zijn al veel onderzoeken gedaan, ja, en veel controles en nog NOOIT hebben ze dierenmisbruik of -mishandeling vastgesteld, dus ik ben benieuwd naar jouw bron, Tinkermuts.

@996981: En over vraag en aanbod dat zei ik ook al. Moesten dergelijke grote fokkers ophouden te bestaan, kun je makkelijk jaren wachten op je hond en er duizenden voor neertellen. Dan wordt de hond een luxeartikel, dat slechts voor enkelen van ons is weggelegd.

@summerdreams : dat kan. Ik denk dat ik zelfs weet over wie het gaat. Ze doen zich ook voor als hobbyfokker en adverteren op Marktplaats.

@amandavd : nogmaals : Woefkesranch importeert niet (meer). Ze fokken al jaren alles zelf.

Dat gelooft echt niet meer hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:25

In Nederland is het ook nooit mishandeling wanneer ze te eten en te drinken hebben en er redelijk uitzien. De hele dag in een ren of kennel of varkenskot zitten valt er helaas niet onder. En dat persoonlijk vind ik ook mishandeling. Niet volgens de wet, wel volgens mijn manier hoe je met dieren omgaat. Dan zullen het ongetwijfeld fijne mensen en vrienden zijn en volgens de wet alles goed doen maar voor mij niet. En daar zijn ze lang de enigste niet in, ook iemand die zijn hond de hele dag alleen thuislaat want hij slaapt toch alleen maar valt voor mij door de mand als goed voor zijn dier. Dan komt het dier niets te kort, eten drinken verzorging dierenarts, geen probleem maar juist het essentiële, het contact met zijn roedel leider is er niet of nauwelijks.

sevke

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:35

Geloof wat je wil amandavd. Ikzelfben niet zo’n gelover. Ik ben atheïst }>
@bigone: eens.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:35

Jeetje als je googled op de woefkesranch staat heel internet vol met waarschuwingen en veel undercover onderzoeken waarin de woefkesranch overal in voor komt, maar dat is schijnbaar nog niet genoeg.
En dat importeren doen ze niet meer....wat te vaak door de mand gevallen daarmee...
Ik begrijp het recht praten wat krom is gewoon echt niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:42

Tinkermuts schreef:
Jeetje als je googled op de woefkesranch staat heel internet vol met waarschuwingen en veel undercover onderzoeken waarin de woefkesranch overal in voor komt, maar dat is schijnbaar nog niet genoeg.
En dat importeren doen ze niet meer....wat te vaak door de mand gevallen daarmee...
Ik begrijp het recht praten wat krom is gewoon echt niet.

Ik zeg toch niet dat het niet genoeg is? Ik ben van mening dat als je zulke stellige beweringen doet het handig is je post te voorzien van linkjes. Vandaar dat ik daarom vroeg.

Ik ken de fokker niet, heb er geen ervaring mee en hoor nu voor het eerst van het bestaan. Vandaar dat ik benieuwd ben naar meer informatie, anders dan de eigen website

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:15

@tinkermuts: importeren doen ze niet meer omdat je een pup pas kunt importeren op 15 weken en dat is te oud. En ook omdat de gezondheid soms te wensen overlaat en je als beroeps twee jaar garantie moet geven.
Mijn dochter is wel heel blij met haar hond.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:48

Ik lees eigenlijk alleen maar mee.
Wil verder niet teveel oordelen maar heb wel een vaag aan sevke
Ze fokken met honderden honden bij Woefkesranch zeg je, wat gebeurt er met de ouder dieren wanneer ze niet meer productief zijn?
Ik neem aan dat ze die niet allemaal kunnen houden ivm ruimte?
Er zal toch aan verdiend moeten worden.
Ben daar echt oprecht benieuwd naar.

Een broodfokker is wat mij betreft namelijk iemand die honden houd om eraan te verdienen
Als ze niks meer opleveren dan moet er plaats gemaakt worden voor nieuwe fokdieren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:01

Die worden herplaatst of ze houden ze zelf. Ze hebben er heel veel in huis zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 01:17

Maar hoe veel en hoe vaak mogen teefjes dan een nest hebben, tot hoe oud?

Je kan ook gewoon de rekensom doen. Dit zijn de kosten, dat ongeveer de opbrengsten. Je weet nooit hoeveel pups een teef krijgt, maar een hond onderhouden een heel leven lang kost geld. Dan ook ervan leven, moet het allemaal echt wat opbrengen.

Mijn honden zijn bijv allemaal boven de 10 geworden. En ja, ik ben ook zo een trut; Koop op mn 13e een hondje uit een etalage. Ik had een pieken en knaken pijp die ik heb geleegd en hond was 350 gulden. Toen hij 10 was, kreeg hij een hernia. Eerst bij eigen dierenarts foto's. Daarna in Utrecht foto's. Daarop besloten te opereren. In de tussentijd pijnstillers. Operatie hielp niet afdoende, dus weer pijnstillers en daarna naar fysio gegaan a 80 gulden voor 1,5 uur fysio toen. En daarna alsnog laten inslapen.

Ik vind elk dierenleed vreselijk. Maar aan de andere kant vind ik ook dat de dieren die er zijn wel goed verzorgd moeten worden. Broodfok verbieden is niet voldoende en ook niet de oplossing. Nu halen mensen massaal hondjes uit het buitenland. Soms ook broodfok, maar heeft men niet door.

De hondjes die uit broodfok komen, kunnen we ook niet allemaal ombrengen. Mensen zeggen als je er koopt, dat je eraan meewerkt, maar ze moeten toch echt ergens heen.

Nogmaals; ik ben echt wel tegen broodfok. Sinds ik er dan bekend mee ben, want toen ik 13 was snapte ik dat echt niet en mijn ouders ook niet. Het was destijds zelfs nog normaal dat hondjes in de etalage zaten.
Hoewel mijn moeder dan wel haar dwergpoedel van een goede fokker had, maar die kende ze.

Maar ik vind wel dat voor elke fokker gelijke regels moeten zijn. Nu las ik op mp ook; eerste 4 weken in huis gezeten, zitten nu in de tuin. Dat kan prima gaan, maar verkoop ze dan niet over 4 weken aan mensen in een flat.

En ik zie echt al even mensen met een teef toch maar een nest nemen, want er is nu vraag en het levert toch wel een leuk extraatje op. Hond is gezond, reu erbij en dat is het.
Mixjes zijn prima, maar als je bijv een BC*Berner hebt, hoor je te weten wat de zwakheden zijn van beide rassen. Het is geen feit dat mixjes sterker zijn en dan niks kunnen mankeren.

En wat hierboven werd gezegd; import hondjes zijn te oud........Dat is alleen via de officiele route. Er worden nog steeds transporten onderschept en juist dan worden hondjes vaak te vroeg bij de teef weggehaald.
Maar ook een hond van x aantal weken, kan nog een prima, gezellige lieve huishond worden als de basis goed is.
Mijn BC was 12 weken en was echt een super hond. Het kleine teefje moesten we dus opeens met 6wk ophalen en ook gedaan. Super lief, vaak ook sterk, maar wel niet zindelijk te krijgen en epilepsie. Gelukkig niet elke dag of week aanvallen en kan vast door van alles komen, maar dat is onze ervaring.

Mijn reu is met 8/9wk verkocht en daarna steeds verhuisd. Nu echt een super hond, maar rugzakje. Mn teefje met 11 wk gekocht uit nest en heel stabiel. Zijn uit zelfde nest. En natuurlijk kan karakter verschillen, maar reu was niet zindelijk met 6 maanden, dook in elkaar als je hem wilde oppakken om buiten te zetten, was moddervet, kon amper rennen, heeft veel moeite met andere honden, harde geluiden en soms vreemde mensen.

Je kan een hond echt nog na het nest goed vormen, maar de basis moet gewoon goed zijn. EN pups leren veel van de moeder, dus dat moet een stabiele hond zijn. Als je er 100 hebt rondlopen, kan dat nooit hetzelfde zijn als zoals wij er 1,2, of 3 hebben. En dat zijn vaak je klanten. Mensen die een hondje mee naar huis nemen, waar een tv aanstaat, de stofzuiger aan gaat, mensen lachen, muziek draaien, vrienden ontvangen, andere dieren hebben etc. Mensen willen de hond meenemen.
Mijn BC liep los met me mee dwars door Amsterdam, stak over op zebrapad, maar altijd kijken voor fietsers, taxi's, de tram etc. Ze ging mee naar de zaak, zag de hele dag klanten, ze ging mee naast het paard door het bos.

En dan maakt het ook echt uit wat voor ras je hebt. Bij een aantal wat pittige/gevoelige rassen, moet het echt vanaf de moeder heel secuur gebeuren.

En je moet de honden niet aan iedereen verkopen.

Men zegt dat er veel vraag is..........So??? Heel veel bewuste fokkers vragen ook waarom je zo een hond wilt, hoe je woont, naar je gezinssamenstelling, hoeveel uren je werkt etc. Die geven geen hond mee aan mensen die teveel van huis zijn bijv, dus dan heb je dat probleem al niet meer dat honden hele dagen alleen thuis zitten. En nog erger, ook in een bench opgesloten zitten al die uren............vreselijk, minstens zo erg als de slechte fokkers.

Maar daar kijken broodfokkers niet naar. Die verkopen iedereen elke hond. En de garantie is leuk. Ik weet iemand die een hond haalt, die mankeerde wat na enkele maanden, dus die meldt dat. Diegene ging er vanuit dat het een nette fokker was. Hond mocht terug, zouden ze het ombrengen en konden ze met korting een pup uit een volgende nest.

En het kan iedereen overkomen. Ook uit geteste ouders kan toch een hondje komen die wel iets mankeert.
Maar na enkele maanden bezit, brengt niemand het meer terug, zeker niet voor de dood. Ja, die enkeling, die normaal waarschijnlijk ook vrij makkelijk een hond dumpt.
Maar ook dat kan je voorkomen als niet iedereen meer zomaar overal een hond kan kopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:22

Het is net als met paarden; 99% van de kopers wil een gezonde, lieve, mooie, viervoeter die bij voorkeur is opgegroeid onder de best mogelijke omstandigheden, voorzien van het beste management en voer, bij voorkeur met exterieur van een kampioen en gefokt uit een weloverwogen, passende keuze van de beste bloedlijnen.

Men wil er alleen niet voor betalen…

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:43

996981 schreef:
Het is net als met paarden; 99% van de kopers wil een gezonde, lieve, mooie, viervoeter die bij voorkeur is opgegroeid onder de best mogelijke omstandigheden, voorzien van het beste management en voer, bij voorkeur met exterieur van een kampioen en gefokt uit een weloverwogen, passende keuze van de beste bloedlijnen.

Men wil er alleen niet voor betalen…

Je vergeet nog een belangrijk ding ze willen de pup binnen 1 dag in huis.

Het mag inderdaad nooit wat kosten.

En ik kan eigenlijk ook geen medelijden hebben met mensen die kopen bij de bekende pupschuivers. De signalen zijn luid en duidelijk. Achteraf niet huilen dat je geen garantie hebt, dat je hond scheef is, vergroot hart, epilepsie, huidproblemen. Dat de pup 6 weken was ipv 15 weken (verplicht bij import) Binnen 2 maanden 6.000 heeft gekost aan de dierenartskosten etc.

Waar egoïsme begint start vaak de broodfok...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:56

Broodfokpups zijn allang niet meer goedkoper dan correct gefokte pups. Alleen wordt er bij correct gefokte pups veel spannender gedaan over de prijs.

Hoe je met 3 mensen (2 bedrijfseigenaren +1 fulltime medewerker) denkt honderden teven + nafok correct te verzorgen is me een raadsel.

Laten we zeggen dat er 210 teven zijn. 30 teven zijn opfok, 30 teven zijn pensioen, dat betekent dat er 150 nesten per jaar zijn. Een gemiddeld nest bestaat uit 4 pups (waarschijnlijk meer, maar voor de berekening) en ze blijven 2 maanden, dus er zitten gemiddeld 75 pups op ieder moment. Er zijn ook nog 20 reuen, voor ieder ras 2.

Op ieder moment zitten er dan krap 300 honden.

Met 3 werkenden heb je dan 120 uur per week beschikbaar. Dat komt neer op 22 minuten per hond per week, dus ruim 3 minuten per dag.

Dan is de verkoop van de pups nog niet eens meegerekend. Als dat 1 uur kost per pup (inclusief contact vooraf) gaat dat in 600 uur per jaar, dus 12 uur per week, 10% van de tijd, die niet aan de honden besteed kan worden. Of wat de eigenaren bovenop de werkweek werken. Ik hoop dus maar het laatste.

3 minuten per dier per dag wordt dus voor een hond als acceptabel gezien.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:18

Mooie berekening. Alleen werd in dit topic genoemd dat Woefkesranch "duizenden" pups per jaar verkoopt. Jij hebt het over 150 nesten X 4 pups. Om er duizenden te verkopen, zou je dus zeker 3x zoveel honden moeten hebben. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze 900 ouderdieren hebben? Of ze doen 2 nesten met een teef per jaar?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:23

beert schreef:
Mooie berekening. Alleen werd in dit topic genoemd dat Woefkesranch "duizenden" pups per jaar verkoopt. Jij hebt het over 150 nesten X 4 pups. Om er duizenden te verkopen, zou je dus zeker 3x zoveel honden moeten hebben. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze 900 ouderdieren hebben? Of ze doen 2 nesten met een teef per jaar?

Je moet ergens een som mee maken. Maak alle nesten 6 pups en je hebt 300 pups extra.
Neem de berekening Als voorbeeld niet als vast gegeven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:24

In België is 2 nesten per jaar toegestaan zover ik weet, in Nederland is dat verboden. Ik ben ook uitgegaan van de Nederlandse wetgeving van minimaal 18 maanden voor het eerste nest en maximaal 5 nesten per teef, hier heb ik het aantal opfok- en pensioenteven op gebaseerd (na 1-1.5 jaar herplaatsen, danwel een snel gedeelte herplaatsen en een gedeelte aanhouden).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:28

Mizora, ik schrik van jouw berekening.
Er is gewoon geen tijd voor een hond.

Blij dat mijn flapoor flink geknuffeld is door de fokkers en hun kleinkinderen en visite.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:33

luuntje schreef:
Mizora, ik schrik van jouw berekening.
Er is gewoon geen tijd voor een hond.

Blij dat mijn flapoor flink geknuffeld is door de fokkers en hun kleinkinderen en visite.

Waarom schrik je daar van? Op die manier fokken is nou eenmaal geen romantisch plaatje.
Wat had je verwacht?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:03

belle_boef schreef:
beert schreef:

Je moet ergens een som mee maken. Maak alle nesten 6 pups en je hebt 300 pups extra.
Neem de berekening Als voorbeeld niet als vast gegeven.

Nee ik bedoel ermee dat als je het zo omrekent, dat je dus ergens pak-m-beet al snel 600 volwassen honden hebt zitten om duizenden pups te kunnen fokken. Dat vind ik veel en kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen. Dat is toch gewoon niet bij te houden, qua ruimte en schoonmaken? Dan heb ik het nog niet eens over de aandacht en zorg. Dan heb je heel wat ruimte en personeel nodig.

@Sevke. Jij noemde de duizenden pups per jaar. Was dat een gok of is dat echt zo? Heb jij enig idee hoeveel volwassen honden ze hebben?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:54

Mizora knap zoals jij alles meteen in cijfers weet om te zetten :j

Maar dit geeft inderdaad wel een beeld voor de mensen die misschien nog dachten dat het wel mee zou vallen......

Op geen enkele manier recht te l.llen dus.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:57

Wat duo schrijft.
Die cijfers van Mizora zeggen heel veel.
Op die manier fokken/vermeerderen is uit liefde voor het geld en niet uit liefde voor de hond.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:21

Sevke, indd pas met 15 weken over de grens...dat is wel een probleem want ze zouden echt nooit iets illegaal doen hoor....yeahhhh right

Ik denk dat er geen individuele aandacht voor de ouderdieren is.
Maar ze hebben in ieder geval met de hele roedel een stukje land en zelfs een berg om op te leven.
Komt voor mij op hetzelfde neer als een paard wat z'n hele leven op een postzegel opgesloten staat.
En ik vind dat de broodfok wel moet stoppen, en dat kan alleen als de mensen er geen hondjes meer kopen.
Zo makkelijk om te zeggen , ja die hondjes moeten toch ergens heen....voor ieder hondje wat verkocht word worden er weer volop nieuwe gefokt.
Ik vind dat zo'n slechte reden, je gaat je geld toch niet bewust aan zulke onmensen geven.
Laat het maar moeilijker zijn om aan een hond te komen, dan hebben mensen langer de tijd om na te denken over de aankoop en kunnen geen impuls aankoop doen
Vroeger was het indd normaal om een hondje uit de etalage te kopen maar was het ook normaal om je paard dag en nacht op stal op te sluiten en je kleine dieren in een heel klein kooitje op te sluiten.... godzijdank leren we heel veel bij over het welzijn van dieren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:37

@beert: is ongeveer zo. Denk momenteel rond de 300 ouderdieren. De teven worden wel niet elke loopsheid gedekt. Dat put ze teveel uit. Er werken wel veel meer mensen in het bedrijf dan jullie denken. Momenteel 8 fulltimes en nog wat losse krachten. Alles wordt elke dag uitgekuist, en daar kruipt wel wat tijd in. De houtkrullen van de honden worden gezuiverd en gebruikt om de paardenstallen te strooien. Het ‘vuil’ gaat in een soort oven, die dat verbrandt en zo voor energie zorgt. Zoals ik al zei: het is een bedrijf.
@tinkermuts: Pups te jong of clandestien importeren doen ze echt niet. Dat risico op sterfte en zieke dieren is veel te groot. Je moet als beroepsfokker twee jaar garantie geven op afwijkingen en sterfte, dus moet je ernaar streven zo gezond mogelijke pups te fokken. In België nemen ze die garantie serieus. Je wint dit niet voor een rechtbank.
Nogmaals: mijn keuze is het niet zo’n hondenfabriek, maar ze proberen echt oprecht van de honden een zo fijn mogelijk leven te geven en m.i. Slagen ze daar behoorlijk in. Veel honden bij particulieren hebben het veel slechter, zitten uren alleen of in een bench opgesloten.
Feit is wel dat er geen selectie gemaakt wordt van de mensen die een pup willen. Dat vind ik fout. Maar evenzo werken ze met wachtlijsten omdat de vraag zo enorm hoog is. En zolang de vraag zo hoog is, zullen dergelijke fokkers blijven bestaan. Je kunt daar voor of tegen zijn, maar anders wordt een pup iets onbetaalbaar en voor de happy few.
Om jullie een idee te geven:

Afbeelding
Dit is de mama van mijn dochters hond Frankie bij de Woefkesranch.

Afbeelding
Frankie toen hij nog bij de fokker was.

Afbeelding

Afbeelding
Twee dekreuen in hun verblijf.
Ik vind nu oprecht niet dat die honden er slecht of ongelukkig uitzien.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:39

Ik heb nog wel fotos, maar ga die mensen nu niet herkenbaar op internet gooien, dat vind ik niet zo netjes.
@superpony : het is niet persé de pup terugbrengen als er een probleem is, het is ook de medische kosten die moeten terugbetaald worden. De Belgische wet is daar heel strikt in.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:17

Bedankt Sevke, ik vind dat je netjes reageert in de discussie. En het minder netjes dat mensen jou er soms bijna persoonlijk op af lijken te rekenen dat je deze mensen kent. Ik lees jouw berichten dat je vanuit je eigen ervaring spreekt en niet dat je alles goed praat wat scheef is.

Wat broodfok betreft, er is in Nederland (en België?) een enorm tekort eigenlijk aan honden. Als ik een kat, paard of cavia wil kopen, hoef ik niet gek lang te zoeken voor een passend dier dat niet bij een slechte fokker vandaan komt. Bij honden hoor je dat de wachtlijsten soms meer dan een jaar zijn. Ik snap ergens ook wel dat dat voor sommige mensen te lang is. Daarmee praat ik het niet goed, maar ik snap het wel.

Wat de honden bij deze farm betreft. Ik denk dat als ze buiten en in een roedel leven, dat de dieren zelf het niet heel slecht hebben. MAAR het grote probleem zit hem er volgens mij in dat ze niet gesocialiseerd zijn en wel verwacht van de pups wordt dat ze in een gezin gaan leven, zindelijk zijn, meelopen aan de lijn en zitten op commando. Ze moeten ook meedoen in onze maatschappij. Zeker bepaalde rassen zijn gewoon niet makkelijk en daarvoor is die socialisatie zo belangrijk. En zelfs met 8 fulltime mensen ga je het niet redden om alle pups goed te socialiseren. Wel heb je dan meer tijd om de boel schoon te houden :)