Puppy-express

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:06

Kan je niet beter boos zijn op jezelf?
Jij wil snel een hond en jij doet geen gedegen onderzoek.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:20

Ik vind het een gewéldige actie van Karin Soeters.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:35

Lukasje schreef:
Ik vind het een gewéldige actie van Karin Soeters.

Ik ook!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 16:37

Mkango schreef:
anjali schreef:
Ik ben het zelf en ik lieg echt helemaal nooit voor welk doel dan ook. Vandaar dat ik er allergisch voor ben als een ander dat wel doet. Met leugens bereik je niets voor dierenbescherming.Want dan word je later ook niet meer geloofd als je ergens mee komt.
Dan kun je bijna ieder goed doel wel in de ban doen, want zeker de grote jongens liegen en framen ook dat het een lieve lust is.

En tussen zo’n site opzetten om mensen ergens van bewust te maken zonder dat zij daar schade aan ondervinden en foutieve informatie verspreiden, zit imo een groot verschil.

Jaja. Ik krijg hier dagelijks bedelbrieven van allerlei organisaties van goede doelen voor dier of mens die allerlei zielige verhalen met bijbehorende zielige foto's erbij doen.Als dat dus goedgekeurd wordt dat dat gemanipuleerd mag zijn,dan ga ik nu maar eens stoppen met doneren.Ik ben trouwens telefonisch benaderd door iemand die zegt dat het strafbaar is wat mevr. Soeters doet want als zij hondjes aanbiedt met foto en prijs,dan is ze verplicht die ook te leveren. Iedereen hier schijnt te denken dat ik zo'n hondje had gewild maar dat is helemaal niet zo want ik kan op mijn leeftijd niets beginnen met een pup.Ik liep er alleen tegenaan en verwonderde me erover.Hoe dat tegenwoordig gaat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:39

Het is heel hard nodig dat mensen gewezen worden op de ellende die even snel een puppy uitzoeken/ophalen/laten bezorgen met zich meebrengt. Al jaren wordt hier door diverse partijen op gewezen, maar nog veel te veel mensen willen het niet zien en gaan voor een pup die uit de broodfok komt. Deze actie heeft veel aandacht gekregen in de media en hopelijk heel veel mensen bereikt. Bovendien kreeg ook iedereen die zich voor een puppy inschreef een uitleg over de broodfok en de ellende die hierachter schuil gaat. Voor mij een duidelijk geval van ‘het doel heiligt de middelen’ bovendien iedereen die wat verder door klikte op de site kon zien dat het nep was.

Het afgelopen jaar is de vraag naar pups ontzettend toegenomen, maar verantwoordelijke fokkers kunnen niet meer pups fokken dan ze al doen en dus loopt de wachttijd op. Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met verschillende fokkers en geduld hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:40

Indien dit strafbaar is dan mogen ze de grote handelaren ook aanpakken. Die vertonen al jaren dezelfde foto’s .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:41

anjali schreef:
[
Jaja. Ik krijg hier dagelijks bedelbrieven van allerlei organisaties van goede doelen voor dier of mens die allerlei zielige verhalen met bijbehorende zielige foto's erbij doen.Als dat dus goedgekeurd wordt dat dat gemanipuleerd mag zijn,dan ga ik nu maar eens stoppen met doneren.Ik ben trouwens telefonisch benaderd door iemand die zegt dat het strafbaar is wat mevr. Soeters doet want als zij hondjes aanbiedt met foto en prijs,dan is ze verplicht die ook te leveren. Iedereen hier schijnt te denken dat ik zo'n hondje had gewild maar dat is helemaal niet zo want ik kan op mijn leeftijd niets beginnen met een pup.Ik liep er alleen tegenaan en verwonderde me erover.Hoe dat tegenwoordig gaat.

Je bent te goedgelovig.

Ik vind het heel sneu voor je.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:48

Anjali, op het moment dat jij puppy expres aanklikt staat er meteen, house of animals en inderdaad de oproep om de broodfokhandel via mp te stoppen. Ze vragen donaties om billboards te plaatsen langs Nederlandse wegen. Ik heb allang gedoneerd. Want het stoppen van de broodfok is een lange strijd die zeker gevoerd moet worden. En dit is niet iets van nu maar bestond vijftig jaar geleden ook al, alleen niet op zulke grote schaal.
Een normaal nadenkend mens met ook maar ietsje pietsje verstand besteld geen hondje alsof het een pak suiker is. Dus de actie is zo doorzichtig als wat maar het is van de zotte dat er mensen inderdaad mailen, heel apart.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:52

anjali schreef:
Ik ben trouwens telefonisch benaderd door iemand die zegt dat het strafbaar is wat mevr. Soeters doet want als zij hondjes aanbiedt met foto en prijs,dan is ze verplicht die ook te leveren..

wat een onzin.

pas zodra je iets betaalt, hoort het geleverd te worden, en dan nog kan het zijn dat er door een of ander probleem, je je geld terug krijgt.

+ op deze site kan je toch helemaal geen pup kopen of geld naar overmaken?
ik zie nergens knopjes met 'nu kopen' of 'betalen'.
je kan enkel een mail sturen om het ras van je keuze duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:57

anjali schreef:
Ik vind het vervelend om je roze bril in tweeën te moeten breken, maar al die bedelbrieven zíjn al gemanipuleerd, het wordt al toegestaan. Ik mag daarnaast toch hopen dat mensen wel het verschil begrijpen tussen zo'n bewustwordingscampagne en mensen echt voor de gek houden/oplichten.

Ik geloof er geen barst van dat het strafbaar is. Je kunt immers nergens betalen. Dan kun je iedere winkel die producten op de site heeft staan die niet op voorraad zijn, ook wel voor de rechter slepen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:59

idd en dan moet een bewust en correcte fokker zijn pup, die op zijn website staat, aan de eerste beste dorpsidioot verkopen ook, want hij staat immers op zijn site.

slaat nergens op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:09

Het is heel erg maar er lopen erg veel mensen rond op deze wereldbol die verrot in elkaar zitten. Mensen die er totaal geen moeite mee hebben om je geld af te troggelen om de meest uit een lopende redenen. Mensen die geen gevoel of geweten hebben. Die je schaamteloos besodemieteren, bij de een voor een paar euro en bij andere loopt het hard op. Het is jammer maar je moet tegenwoordig echt heel erg goed op letten, vooral de ouderen onder ons moet je voor dit soort beschermen, die tuinen er helemaal makkelijk in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:55

anjali schreef:
Ik ben het zelf en ik lieg echt helemaal nooit voor welk doel dan ook. Vandaar dat ik er allergisch voor ben als een ander dat wel doet. Met leugens bereik je niets voor dierenbescherming.Want dan word je later ook niet meer geloofd als je ergens mee komt.

Hebben je ouders je vroeger nooit verteld over Sinterklaas? En de Kerstman? Paashaas etc?
Ik ga er vanuit dat je die verder wel gewoon hebt geloofd over andere zaken en hen niet voor de rechter hebt gesleept? :+
Soms is een leugentje om bestwil namelijk nog niet zo verkeerd. En in dit geval behaalt het ook zijn doel: namelijk mensen waarschuwen.
En de actie blijft ook bij je hangen op deze manier en dat is precies waar het om gaat :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:17

Ik zit met stijgende verbazing te lezen!
Ik kan werkelijk niet geloven dat je zo over de zeik bent van zoiets :o?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:59

Zou dit even handig zijn. Ik zou ze ook vragen of je een maximale afname duur kan afspreken. Bijvoorbeeld alleen in je vakantie :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:57

luuntje schreef:
Kan je niet beter boos zijn op jezelf?
Jij wil snel een hond en jij doet geen gedegen onderzoek.

Dat! Als aanhanger van het Jaïnisme kun je het toch niet goedkeuren om op zo'n manier aan een hond te komen? Ik denk dat je boos op jezelf moet zijn, niet op die site.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:00

anjali schreef:

Dat is niet zo stellig te zeggen hoor. Het is de vraag of dit te zien is als een 'aanbod'. Bij funda is bijvoorbeeld ook geen sprake van een aanbod, maar van een 'aanbod om in onderhandeling te treden'.

Betalen heeft daar (volgens de NL'se wet) niets mee te maken.
*nerdmodus uit*

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:18

In de rashondenwereld wordt ook veel onder de tafel geschoven. Je moet een beetje mazzel hebben.
Kopen bij broodfokkers is een no go, maar op marktplaats zijn ook wel leuke hondjes te vinden. Een labrador (teveel erfelijke afwijkingen mogelijk) haal je niet van marktplaats een kruising boerenfox ofzo kan best.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:27

imaudy schreef:
In de rashondenwereld wordt ook veel onder de tafel geschoven. Je moet een beetje mazzel hebben.
Kopen bij broodfokkers is een no go, maar op marktplaats zijn ook wel leuke hondjes te vinden. Een labrador (teveel erfelijke afwijkingen mogelijk) haal je niet van marktplaats een kruising boerenfox ofzo kan best.

Wat maakt volgens jou het verschil tussen de boerenfox en de labrador? Waarom haal je de ene per definitie niet van marktplaats en de ander wel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:28

imaudy schreef:

Wat hebben wij dan geluk met onze 14 jaar oude marktplaats kruising labrador x boerenfox x Mechelse herder.

Was een “ongelukje” met de hond van de buren. :+

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:50

Kopen van marktplaats is niet per definitie slecht. Je moet gewoon zelf je goede research doen, meerdere keren langs gaan bij het gezin, moederhond ontmoeten en als het kan ook vaderhond, testen inzien... Er zijn zat 'pret'nesten op marktplaats van gezinnen waar een hondje echt alle zorg, liefde en aandacht krijgt die het nodig is, en dat vind ik niet per definitie slecht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:03

Nope, niet doen, blijf er van weg

Zijn “broodfokkers” en die term gebruik in tussen aanhalingstekens omdat ze waarschijnlijk niet eens zelf fokken maar de pups gewoon per buslading naar nederland halen met foute/frauduleuze paspoortjes om te verbergen dat ze waarschijnlijk de 6 weken maar amper halen terwijl pups inmiddels gewoon 15 weken moeten zijn vooraleer ze geïmporteerd mogen worden (rabies enting met 12 weken, 3 weken wachten en dan pas de grens over)
Maar hey dat kost geld, dus laten we ze veel te jong bij de moeder weghalen

Bij het in huis halen van een pup wil je de moeder zien, de manier waarop ze gehouden worden en dat de fokker hart heeft voor de dieren
Niet een bus die komt voorrijden waarbij de koerier de hond geen reet kan schelen zolang hij zijn centen maar krijgt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:22

Loei schreef:
Kopen van marktplaats is niet per definitie slecht. Je moet gewoon zelf je goede research doen, meerdere keren langs gaan bij het gezin, moederhond ontmoeten en als het kan ook vaderhond, testen inzien... Er zijn zat 'pret'nesten op marktplaats van gezinnen waar een hondje echt alle zorg, liefde en aandacht krijgt die het nodig is, en dat vind ik niet per definitie slecht.

Klopt, en zolang de ouderdieren dan ook bewezen gezond en vrij van erfelijke gebreken die voorkomen in het ras of de rassen zijn, is dat prima natuurlijk.
(Daarover verschillen de meningen, want sommigen vinden dat enkel rashonden met papier de moeite zijn, en die tref je niet op MP over het algemeen)

Maar op MP vind je ook de pretnestjes van véél te bol-ogige chihuahua's, veel te kort-neuzige shi-tzu's en flink allergische golden retrievers, gechargeerd gezegd. Vandaar dat 'bewezen gezond' wel belangrijk is.
Alle liefde en zorg en aandacht gaan iets dat stuk is namelijk niet ineens beter maken. En dat is precies waarom er hard gewaarschuwd wordt voor MP nesten en pretnestjes en oepsnestjes: de meeste zijn niet doordacht en niet uit geteste ouders. En dan is het Russische roulette of jij wel of niet een gezonde pup koopt. (En ja, risico's neem je altijd. Ook uit volledig vrij geteste ouders kan een 'stuk' hondje komen. Toevallig recent gezien bij een fokker, rashonden met papieren uit werklijnen en volledig vrij geteste ouders: alle ouders gezond, nooit ellende gehad met pups en dan eentje die klem heeft gezeten en met een verlamd achterpootje op de wereld komt. Dat is natuurlijk gewoon domme pech en de fokker is daar ook gelijk super open over geweest naar de buitenwereld en doet nu alles om t beestje een fijn leven te geven)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:23

Maar die russische roulette pak je ook als je een tweedehands hondje koopt. Mijn ouders wilden toen bewust geen rashond (labrador was de optie). Want die zaten vol ziektes. Dus kochten ze een kruising. Maar 14 jaar geleden was er nog lang niet zoveel bekend over testen / ziektes etc. :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:27

MarlindeRooz schreef:
Maar die russische roulette pak je ook als je een tweedehands hondje koopt. Mijn ouders wilden toen bewust geen rashond (labrador was de optie). Want die zaten vol ziektes. Dus kochten ze een kruising. Maar 14 jaar geleden was er nog lang niet zoveel bekend over testen / ziektes etc. :D

Klopt, die heb ik hier ook lopen: komt van straat, niks over bekend, anders dan 'grotendeels podengo' (wat iedere gek ook gewoon kan zien en merken aan zijn hele gedrag). Was ook een gokje uiteindelijk. Maar dat vind ik dan weer oprecht anders dan bewust meewerken aan het fokken van hondjes die potentieel niet ok zijn :j (persoonlijke mening, hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn :) )