Informatie van Raw4dogs & Rodi
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Jammer dat er niemand meer reageert. Ik hoop desondanks dat er meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn in het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor wat voor consumptie dan ook.
Onderstaande informatie heb ik van DARF verkregen.
Darf is een redelijk betaalbare kvv.
[ [url=m/pPY1YO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/58z6Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nikass schreef:Myfairytale schreef:
Ik ben zeker nog geïnteresseerd!
Alleen heb ik niets om te posten, maar volg wel.
Ah leuk! Ik kan niet aan de lopende band updates plaatsen, want ik moet gewoon gaandeweg wat informatie bij elkaar sprokkelen. Maar zo af en toe komt er wat bij.
mvdende schreef:Nikass schreef:Jammer dat er niemand meer reageert. Ik hoop desondanks dat er meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn in het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor wat voor consumptie dan ook.
Onderstaande informatie heb ik van DARF verkregen.
Darf is een redelijk betaalbare kvv.
[ [url=m/pPY1YO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/58z6Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tis maar net wat je betaalbaar noemt....
€21,75 voor 4,65kg vlees. Met kip, rund, lam en geit. Waarvan dus alleen geit een duurdere diersoort is.
Ik voer nu Dogmeat en ben voor 7kg vlees €24 kwijt. Dat is voor 2 weken en hier zitten óók duurdere diersoorten in:
Kip (goedkoper)
Kalkoen/ rund (goedkoper)
Zalm (gemiddeld)
Witvis (goedkoper)
Lam/ geit/ pens (duurder)
Konijn (duurder)
Paard (duurder)
Dus zó goedkoop/ betaalbaar vind ik Darf niet. Zéker niet als je gaat kijken naar wát er aan diersoorten in zit. Met uitsluitend kip/ rund/ lam/ geit, is het bijvoeren van een vitamine en mineralen supplement eigenlijk een must.
Mizora schreef:Met 4 diersoorten en af en toe eens een visje erbij (zelfs met 3 diersoorten en af en toe vis), hoef je niet meer of minder mineralensupplement te voeren als met jouw 9 diersoorten. De hele barfgemeenschap is daar enorm in doorgeschoten.
Met 4.70€/kg is DARF een heel redelijk betaalbare kvv. Nee, het is geen onderkant-van-de-markt kvv, maar ook in de reguliere kvv's is 5€/kg tegenwoordig een veelvoorkomende prijs en het loopt op tot 8€/kg ongeveer.
Nee, dat zou ik er nooit voor betalen. Maar eerlijk gezegd zie ik uberhaupt geen voordelen aan kvv boven brok en aangezien je het ongeveer het dubbele moet voeren van kvv, vind ik het te prijzig. Ze gaan hier pas op rauw vlees als ik vlees over heb (zelfvoorzienend).
Mizora schreef:Renske gestoomd kan je gelukkig al voor 5.00€/kg kopen. https://www.topdierenshop.nl/renske-ver ... s-24-stuks
Nog steeds duur hoor, maar het scheelt toch (mijn hond heeft het laatste gedeelte van haar leven een half bakje per dag gekregen, aangevuld met brokken. Moeilijke eter).
Nikass schreef:Maar waar het in dit topic vooral om gaat is waar kan en wil jij zelf mee leven?
Verdiep je je ook in de herkomst van het vlees dat in brokken zit?
karuna schreef:Ik worstel er nu ook mee. Mijn oude dame, een verwoed brokjes eter staat nu eigenlijk op vlees aangevuld met de paar brokjes die ze eet nog. Alleen madam is en kieskeurig, krijgt kwa vlees alleen gemalen spul weg en met haar spijsvertering in de knoop in de vorm van verstopping en overloop diarree.
Ik kan lijkt het niet iets vinden dat diervriendelijk is gehouden. Wat ze redelijk eet ivm haar noodzakelijke medicatie is smuldier kip (niet compleet ik weet het maar dit eet ze in ieder geval 80% van de tijd) of vergelijkbare fijngemalen pure kip. Aangevuld met Energique kip, farmfood rund (heel beperkt krijgt ze dit erbij ze wil het ook niet altijd eten) en renske stoommaaltijd kip en kalkoen. Ook deze laatste is af en aan willen eten en niet eten.
Zijn er nog alternatieven die en diervriendelijk zijn, en gemalen en bij voorkeur compleet op kip of kalkoen basis. Ander vlees mag er niet inzitten. De rund voer ik beperkt bij.
cursebreaker schreef:Ik moet zeggen dat ik niet zo naar de kilo prijs kijk omdat ik zowel goedkopere als duurdere diersoorten voer en het zich wel een beetje compenseert onderling - maar snap dat niet iedereen dat wil of kan. Ik maak een week/maandmenu met de dieren die ik wil voeren en koop ze dan van de merken die ik wil geven. Door het jaar heen verschillende merken uitgeprobeerd en ondertussen zijn we vrij 'vast' met de merken die we kopen. Ik koop de kvv dus bij verschillende merken, bij 1 verkoper.
Voor mij valt een deel van de merken die er zijn ook al af omdat ik kvv zonder premix voer, dus ik heb eerlijk gezegd niet altijd de luxe om uitgebreid overal te checken hoe het zit met het vlees en herkomst omdat ik niet uit Alles kan kiezen qua aanbod, als we even kijken naar het hoofdonderwerp van dit topic. Plus dat een deel van de merken sowieso al af valt voor mij als ik de samenstelling en verhoudingen niet fijn vind ondanks dat het vlees dan misschien wel van hele goede afkomst is maar daar heeft m'n hond uiteindelijk niks aan; Ik vind de samenstelling en kwaliteit dan even net wat belangrijker omdat het uiteindelijk bedoeld is om m'n hond te voeden en gezond te houden.
Sidenote: Don't get me wrong > Het liefst heb ik ook gewoon alleen maar vlees wat ook zo diervriendelijk mogelijk is qua herkomst, en vind ik het dus heel prettig als het merk wat ik voer zich wel bezig houdt met goede afkomst van het vlees dus dat is zeker een fijne bonus. En het is altijd fijn om meer te weten van de verschillende merken en hoe ze werken en ermee bezig zijn dus ik vind dit topic zo verder wel fijn met de informatie die naar boven komtIk blijf graag nieuwe informatie vergaren. Maar puntje bij paaltje kijk ik vooral eerst naar de samenstellingen/verhoudingen van het vlees en hoe ik de kwaliteit vind met uitproberen en voeren.
Ik vind bandit bv. in theorie fantastisch maar valt voor mij gewoon af door de premix die erin zit.
Zo maakt toch iedereen eigen keuzes over waarom dit wel of dat niet. Voor de een is kiloprijs iets waar ze echt op moeten letten en de ander vind dat iets minder belangrijk en zo kun je nog wel even doorgaanIk voer eventuele vitaminen/mineralen en ook de groenten/fruit apart omdat ik het liever zelf samenstel en zo geeft een ander wel gewoon complete mixen omdat ze het gewoon wat makkelijker willen houden bv.
Wij kopen per 2/3 maanden in en veel complete dozen en in verhouding minder losse rollen, dus dat scheelt bij veel merken ook zeker weer iets in prijs. Dus als je de vries ruimte hebt is dat ook wel iets om rekening mee te houden als je iets wilt besparen
Wij voeren voornamelijk BARFmenu, kivo, kiezebrink en dogmeat heb ik iets van. Soms ook van alroda
En voor de lekker heb ik onlangs terra canis vlees gegeven met wild en ik moet zeggen dat die samenstelling me ook erg goed beviel, maar dat is dan in blikdaar zit dan wel ook toevoegingen van groenten e.d. bij maar dit is dan ook geen hoofdvoer voor Arya en puur om haar voer vullers, lickimats e.d. mee te vullen en smeren tussendoor, dus dat is gewoon een lekker extraatje.
Wij zijn in verhouding niet veel meer kwijt aan kvv tov wat ik aan de brok die wij eerder gaven kwijt zou zijn geweest als ik echt 1 op 1 vergelijk - maar ik geef wel nog supplementen wat het dagelijks bedrag ietsjes omhoog schroeft. Maar kijkend naar de complete kvv mixen die er zijn met premix en groenten erin zou voor ons, als we daarvoor zouden kiezen, de kvv niet duurder zijn geweest bv. Ik ben in ieder geval echt heel blij met de overstap naar kvv - we voeren het nu ruim een jaar - en hoop dat ze het daar ook gewoon d'r hele leven goed op gaat blijven doenVind het ook gewoon super leuk om mee bezig te zijn moet ik zeggen - volg momenteel ook een opleiding in de diervoeding richting en vind het echt fantastisch om me extra in te lezen over alles dus dit topic is wel leuk om te volgen!