kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:06

dorothea schreef:
Tja, bij mij is de oorzaak bekend, en dat is voor katten met nierfalen een veel voorkomend probleem, dus de oorzaak bij het zwervertje zal waarschijnlijk in een andere hoek gezocht moeten worden (want ik mag toch aannemen dat er bloed getrokken is?)

Nee er is bewust geen bloed getrokken. Omdat er verwacht word dat er in t bloedbeeld niks bijzonders te vinden is. Leverwaarden zullen door slecht eten nu tocht een ander beeld geven. En klinisch is er niks aan te merken op haar na alles onderzoeken. En daar hebben 2 dierenartsen los van mee gekeken en geoordeeld.
Daarnaast is zij niet te behandelen zoals jullie bijvoorbeeld nu doen omdat de kat niet “tam” is.
We kunnen haar voerbak neerzetten en ze komt schooien om eten en dan pakt ze t ook. Maar ze is niet vast te pakken.
Dus alles aan behandeling houd eigenlijk op. Behalve medicatie door voeding maar dan moet ze wel eten. Daarom was zowel ons besluit als van onze dierenarts dat als ze achteruit gaat na de prikken die ze nu gehad heeft, dat ze ingeslapen zal worden.
Ze is ook gecheckt onder een roesje en met veel “gejaag” een reisbench in gegaan.
Dat ze niet te behandelen is betekend niet dat we haar gaan laten lijden. Maar ik ga haar dus ook niet pesten of continu “platspuiten” om te kunnen behandelen.

Maar voor nu lijken de prikken bij de DA hun werk te doen. Ze eet alleen brok. Maar ze eet wel in de hoeveelheid die ze hoort te krijgen en ze drinkt,wast en komt al roepen als t eten te lang duurt naar haar mening.

dorothea

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 11:13

Dat is een goed teken! Ik snap dat het voor een zwerver de mogelijkheden beperkt zijn. Onze zwerver Rinus konden we niet eens oppakken. Stress stress stress. Uiteindelijk is hij vermoedelijk ergens (na een relatief ‘gezond’ leven bij ons) aangereden en overleden maar we hebben hem gelukkig wel teruggevonden en laten cremeren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:37

dorothea schreef:
Dat is een goed teken! Ik snap dat het voor een zwerver de mogelijkheden beperkt zijn. Onze zwerver Rinus konden we niet eens oppakken. Stress stress stress. Uiteindelijk is hij vermoedelijk ergens (na een relatief ‘gezond’ leven bij ons) aangereden en overleden maar we hebben hem gelukkig wel teruggevonden en laten cremeren.

Ja hier kunnen we ook niet oppakken dus onze DA zei ook; hoe ver wil je gaan. Want behandelen kan niet. Dus ik wil wel bloed trekken. Maarja op klinisch beeld zeg ik dat ze 100% gezond zou zijn. En als je haar aan t eten krijgt dan ben je al een heel eind denk ik.

Dus dat proberen we nu eerst maar. Want zonder haar plat te spuiten kunnen we toch niks doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:19

En als je dat kat kan motiveren om zoveel mogelijk natvoer te eten of te drinken dan zuivert hij zijn eigen lichaam door al het vocht. Mijn kat drinkt overdreven veel maar zolang hij dat blijft doen gaat het goed en heeft hij geen infuus nodig. Als hij minder gaat drinken zie ik hem terugvallen omdat de gifstoffen in zn lichaam blijven. Hij heeft zn drinkfontein en eerder moest ik die 2x per dag bijvullen en ineens werd dat steeds minder. Tegelijk zie je hem afvallen en minder eten. Ik bied ook op meerdere plekken in huis water aan. Hij heeft 2 drinkfonteinen, 2 waterbakken en nog een bak op het balkon.
Maar het is wel zo eerlijk om hem de stress niet telkens aan te hoeven doen. Soms kan het ook gewoon niet. Dan doe je alles om het zo goed mogelijk te doen op een manier die wel werkt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:05

Normaal gesproken krijgt ze kvv en brok net als de rest. Momenteel (helaas) alleen brok. Soms pakt ze natvoer. Maar ik zie haar regelmatig drinken gelukkig.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:47

dorothea schreef:
Ze drinkt juist heel goed, maar dat eten wil maar niet. Voorlopig ook met Cerenia niet ;( .
Ik neem aan dat je het wel beperkt tot een aantal merken, hoop ik? En welke doen het bij jouw kat het beste? Ik heb er nu drie, morgen komt daar nog een vierde bij.

Hier gaat royal canin renal er goed in, die wissel ik af met de renal special. En het natvoer kidney support van Hills gaat goed. De brokjes kidney support van hills heb ik nog ter afwisseling.

Je kunt een proefpakket nierdieetvoeding bestellen online, dan krijg je van alle merken wat en zo weet je snel en goedkoop wat je kat lekker vindt. Hier gaat Trovet er bijvoorbeeld helemaal niet in.. En specific ook niet.

Als het eten echt niet wil, vraag je dierenarts dan eens om mirtazapine als eetlustopwekker.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 15:55

Zo, zojuist hebben we Cajou opgehaald in Rijswijk, waar ze in het Spoed & Verwijs Haaglanden is onderzocht door de interniste. Haar bloedwaarden keurig stabiel en de interniste was meer dan tevreden. Voorlopig twee keer per week een subcutaan infuus en alles eten was ze wil. Ze blijft onder controle in Dordt, onder anderen bij haar da van vier jaar geleden, Marieke Knies :D
We zijn hartstikke blij!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:02

Nou, duimen maar dat ze nu gewoon goed blijft gaan!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:15

Wat een fijne update! Fijn dat je zo toch weer bij Marieke terecht kan!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 16:30

Echt zo fijn dat jullie allemaal meeleven! <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:34

Tuurlijk. Zieke beestjes zijn een drama en zo verdrietig ook.

Ik heb die van mij moeten laten gaan afgelopen vrijdag, ik hoop dat die van jou gewoon nog een hele tijd mee gaat!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 20:15

Ach nee toch...sterkte!

Nu nog ‘even’ de juiste voeding vinden... :roll:

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 13:09

Wat me eigenlijk toch wel verbaast is dat ze slecht eet. Volgens het boekje zou dit komen door een te hoge kaliumwaarde in het bloed. Deze is echter perfect, zelfs richting de ondergrens. Wat kan daar dan de oorzaak van zijn? Stress?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:26

Pijn? Maagzuur? Tanden?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 20:01

Tanden is door drie da’s uitgesloten. Ik denk dat ze weer een beetje misselijk is, ze was net weer een beetje gras aan het eten :(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:05

Hier lijkt eten ook stress te geven. Omdat we er natuurlijk een hele poppenkast van maken. Steeds iets anders aanbieden en opletten of t gegeten word.

Ze weigert nu hier normaal katten eten op af en toe wat brokjes na. maar geef ik savonds als wij eten een stuk van ons vlees dan gaat dat er wel in. Dus voor nu proberen we dat. Ze wast, is actief en drinkt etc.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:53

Eten is stress snap ik. Daarom bied ik het aan maar probeer er niet teveel dwang op te leggen. Ik bied het aan uit de hand, soms weigert je, soms twijfelt ie. Als ie twijfelt en blijft zitten wacht ik een paar seconden en dan bied ik het weer aa . Vaakt eet ie het dan. Wat hem ook helpt is dat er plekken zijn in huis waar hij eet. Ik zet hem bijna altijd daar neer als hij “moet” eten. Soms loopt ie direct weg maar vaak eet ie. De andere 3 katten laten hen daar ook met rust. Hij had ineens weer een hekel aan de liquid snacks, niet door de snacks maar door de andere varkens die dan gelijk naar je toe stormen. Als ik mn kitten streng toespreek of wegduw wordt Dodo bang, kruipt ie in elkaar en wil hij niet meer eten. Ik heb mij in een jaar zo hard aangepast aan Dodo. Hij eet bijvoorbeeld ook goed snoepjes in mijn bed dus mijn bed voelt regelmatig alsof ik in een kattenbak lig met al die stukjes kattensnoepjes :x :') maar blijf vooral aanbieden. Als ze nu niet willen dan weer over een half uur of uur.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 17:25

Hoe herkenbaar. Ze eet nu redelijk, maar is wel weer misselijk, dus ze krijgt vanavond Cerenia door het infuus. Eetlust heeft ze gelukkig wel. Nu moeten wij alleen nog even het prikken onder de knie krijgen :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:32

Hier gisteravond een lading snoepjes, vanochtend weer een lading snoepjes en op de paal toestraks weer snoepjes. Dus we gaan hier wel de goede kant op.