Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:41

Urielle schreef:
Supertje schreef:

Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, en katten brengen echt behoorlijk wat schade aan.
Er is gebleken dat katten heel wat meer en andere dieren vangen dan baasjes denken. De gemiddelde kat neemt slechts 1 op de 4 gevangen prooien mee naar huis, en wat ze meenemen zijn dieren die ze vlak bij huis hebben gevangen, en dat zullen dus meestal muizen zijn. Ook is aangetoond dat ze bijvoorbeeld 35% van de jonge weidevogels vangen.
Katten zijn ook veel effectievere jagers dan wilde roofdieren, een huiskat jaagt met een volle buik, en kan bijvoorbeeld uren voor een holletje van een prooi liggen wachten, wilde dieren kunnen zich dat niet permitteren.

Daarnaast bleek uit onderzoek dat katten slechts een fractie zijn van de schade, en dat er in Nederland veel meer te vrezen valt van het verkleinen van de leefgebieden door bebouwing en intensieve veehouderij, van bestrijdingsmiddelen en afvalstoffen en de overdracht van ziektes door bijvoorbeeld trekvogels.

Klopt helemaal, maar het is een drogreden om katten los te laten lopen. Two wrongs don’t make a right. Dat er andere factoren zijn die de wildstand bedreigen wil niet zeggen dat het dan ook OK is om katten dieren te laten vangen.
Dat is mijns inziens net zoiets als zeggen dat het toegestaan moet zijn om autobanden in mijn achtertuin te verbranden omdat er ook vervuilende industrie is.

Lenexa

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:51

Ik heb binnen + balkon kittens en deze week heeft 1 van mijn kittens voor het eerst een spin gevangen. Met lichtelijke aanmoediging ( lees: voor de spin neerzetten ) en dwang ( lees: nogmaals voor de spin zetten en spin uit de bankrand wippen met een mes). Ik mag hopen dat ze leert beter insecten te vangen want wat door de horren komt mag ze hebben.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:06

Mijn huidige katten zijn oud, wonen bij mijn moeder, en hebben geen interesse in vogels of andere dieren. Ze mauwen af en toe als ze een vogeltje zien. :D

Had vroeger een twee katten bij mijn vader, die kwamen dagelijks met meerdere muizen thuis. Ratten zaten er ook vaak tussen.
Ook had één van de twee ooit een meeuw gevangen. :+ :+ Wist niet wat ik zag.
Geen foto helaas, is echt 12 jaar terug.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:14

Wij hebben een kat die af en toe (lees: altijd) een beetje dom is...zo vangt ze insecten en zet ze levend weer in huis, denk aan torretjes maar ook grote sprinkhanen. Als de beestjes eenmaal in huis rondspringen verliest ze haar interesse en mogen wij ze gaan vangen en weer buiten terug zetten :+
Ze probeert vlindertjes te vangen als ze wegvliegen, waarbij ze op haar achterpoten door de tuin rent, terwijl ze het vlindertje met haar voorpoten probeert te vangen :+
Vogeltjes probeert ze soms, maar dan springt ze omhoog, houdt geen rekening met de zwaartekracht en dondert dan weer recht omlaag _O-

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:20

sterregoud schreef:
Ja, haas, konijn, egel en eekhoorn zijn nu soorten die bedreigd worden.

Een grotere kans dat dat door de mens komt dan door de kat.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:27

Supertje schreef:
Urielle schreef:

Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, en katten brengen echt behoorlijk wat schade aan.
Er is gebleken dat katten heel wat meer en andere dieren vangen dan baasjes denken. De gemiddelde kat neemt slechts 1 op de 4 gevangen prooien mee naar huis, en wat ze meenemen zijn dieren die ze vlak bij huis hebben gevangen, en dat zullen dus meestal muizen zijn. Ook is aangetoond dat ze bijvoorbeeld 35% van de jonge weidevogels vangen.
Katten zijn ook veel effectievere jagers dan wilde roofdieren, een huiskat jaagt met een volle buik, en kan bijvoorbeeld uren voor een holletje van een prooi liggen wachten, wilde dieren kunnen zich dat niet permitteren.

Daarnaast bleek uit onderzoek dat katten slechts een fractie zijn van de schade, en dat er in Nederland veel meer te vrezen valt van het verkleinen van de leefgebieden door bebouwing en intensieve veehouderij, van bestrijdingsmiddelen en afvalstoffen en de overdracht van ziektes door bijvoorbeeld trekvogels.

Klopt helemaal, maar het is een drogreden om katten los te laten lopen. Two wrongs don’t make a right. Dat er andere factoren zijn die de wildstand bedreigen wil niet zeggen dat het dan ook OK is om katten dieren te laten vangen.
Dat is mijns inziens net zoiets als zeggen dat het toegestaan moet zijn om autobanden in mijn achtertuin te verbranden omdat er ook vervuilende industrie is.

Dat is appels met peren vergelijken. Dat katten dieren vangen is de natuur van het dier. Autobanden staan een heel stuk verder van de natuur. Net als de mens, die raakt ook steeds verder van de natuur vervreemd. De mens helpt de aarde naar zn grootje en nemen steeds meer ruimte af van de dieren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:41

Spaansepony schreef:
Wij hebben drie katten voor op stal, waarvan 1 te lui is om überhaupt iets te vangen.
Maar geregeld hele grote vieze ratten, veldmuisjes.
Moet niet onze cavia hok oplaten want die zijn anders de sigaar, en de vogelhok is ook gewillig, dus daar moet de deur dicht blijven in die gang want ze trekken ze gewoon door de tralies als ze de kans krijgen.

We hebben ze echt voor de overlast van de muizen en ratten. En we zien ze steeds minder dus ze doen hun functie prima. Na vangst worden ze trouwens altijd trouw opgegeten of ze bewaren ze bij het hooi. :+
[ [url=m/GB1ZKc.png]Afbeelding[/url] ]

:wow: Mag ik die poes even lenen ?
Er zat hier net zo'n dikke vette rat gewoon aan het kippeneten te vreten op klaarlichte dag en 2 van mijn tijgers zaten een paar meter verderop te kijken. Boeide echt niks. Of 't beest was te groot, dat kan ook :x :')

Iemand schreef hier dat alles wat ' bij het erf hoorde ' schijnbaar met rust gelaten wordt.
Dat zie ik hier ook. Duiven en roodborstjes komen gewoon op de grond eten.
Misschien vinden ze wel dat die ratten hier ook bij het erf horen :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:02

Supertje schreef:
Urielle schreef:

Eens. Juist omdat er al zoveel druk op wild is, kunnen die 'paar' onnodige slachtoffers door huiskatten er niet bij zijn. Het versterkt elkaar. En juist de slachtoffers van katten is relatief makkelijk te voorkomen/ verminderen.

Er zouden niet zoveel katten zijn als wij ze niet massaal als huisdier zouden hebben. Dus wederom een menselijke oorzaak

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:04

Ik heb er 1 die precies doet waar ze voor aangenomen is, de boerderij muisvrij houden. Niks meer binnen gezien sinds ze er zijn en daarvoor renden ze gewoon door de kamers.
De ander heeft een veel groter bereik qua oppervlakte waar hij rondscharrelt en wat hij vangt. Meestal muizen, ratten, soms een mol. Soms helaas ook weleens een vogel, maar dat is relatief heel weinig. Ik geloof dat hij gelukkig liever muizen eet dan veertjes. Want hij laat er weinig van over.
En tuurlijk, ook voor muizen en ratten is het zielig. Maar liever een kat die de keuken muisvrij houdt dan gif of klemmen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:19

Mijn binnenkatten vangen de grote spinnen en eten deze ook op nadat ze er mee gespeeld hebben. Precies een van de redenen waarom ik katten wilde, dus ze zijn geslaagd :D ook heb ik sinds zij er zijn geen muis meer door mijn plafond horen rennen. Hun aanwezigheid is al genoeg in deze :=

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:20

Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...

Wauw, ook ik ben niet een voorstander van katten buiten laten en ben er nooit trots op geweest wat zij voorheen meebrachten. Maar om ze nu een 'rotkat' te noemen...? Gaat het wel goed thuis? :o?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:01

Supertje schreef:
Urielle schreef:

onpaard schreef:
Dat is appels met peren vergelijken. Dat katten dieren vangen is de natuur van het dier. Autobanden staan een heel stuk verder van de natuur. Net als de mens, die raakt ook steeds verder van de natuur vervreemd. De mens helpt de aarde naar zn grootje en nemen steeds meer ruimte af van de dieren.

Dat autobanden niet in de vrije natuur voorkomen is me inderdaad weleens opgevallen :)* Maar katten hebben ook helemaal niets met natuur te maken. Elke andere diersoort zou als invasieve exoot gezien worden.
Katten op eigen terrein houden zoals elk ander huisdier heeft helemaal niets te maken met ruimte van dieren afpakken, integendeel. Je redt er juist een hoop mee. De leefomgeving van wilde dieren wordt al steeds kleiner, maar er blijven evenveel (of meer) katten. De druk van katten op andere dieren wordt dus steeds groter.

Ik ben een beetje allergisch voor het ‘het is natuurlijk gedrag voor katten’ argument. Katten moeten inderdaad natuurlijk gedrag kunnen vertonen, helemaal mee eens. Maar dat kan ook op andere manieren, alleen moet je daar wel je best voor doen en ze dat binnenshuis of in een afgeschermde ruimte geven. En mijn persoonlijke mening is dat als je daar niet toe bereid bent je geen kat in huis zou moeten nemen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:21

Dat van die hazen verbaast me wel, dat die het zo slecht zouden doen. Heb de jagers hier in de polder afgelopen najaar nog bezig gezien...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:56

De paastak van mijn moeder. Bovenin zaten ook eitjes en er zaten kuikentjes, paashaasjes en vogelhuisjes in.
Afbeelding

Nu nog een paar vlindertjes en een slinger eitjeslampjes. 1 vogelhuisje en 1 haasje. Alles wat eruit kan kant onze rover eruit.

Ook heeft ze een plant vermoord, door hem te verstikken.
Afbeelding

De dader is 8 maand oude Nina. Deze killer komt uiteraard niet buiten :p
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:26

onpaard schreef:
sterregoud schreef:
Ja, haas, konijn, egel en eekhoorn zijn nu soorten die bedreigd worden.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:32

_Reneee schreef:
onpaard schreef:

_/-\o_

Tuurlijk komt dat door de mens, die laten de katten vrij loslopen :+

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:33

Mijn kat is ook een echte buitenkat. Die moet rennen en klimmen, anders wordt ie gek. In de zomer vangt hij veel muizen en die brengt hij dan wel eens mee naar huis.

Ik vind het hypocriet dat mensen klagen over katten die de natuur vernietigen, terwijl de mens verantwoordelijk is voor global warming, extreme vervuiling, de plastic soep in de oceanen én de meeste eten ‘s avonds een lekker stukje rundvlees uit een megastal of een plofkip. Maar ja hoor, katten zijn het probleem :roll:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:34

Supertje schreef:
Ik ben een beetje allergisch voor het ‘het is natuurlijk gedrag voor katten’ argument. Katten moeten inderdaad natuurlijk gedrag kunnen vertonen, helemaal mee eens. Maar dat kan ook op andere manieren, alleen moet je daar wel je best voor doen en ze dat binnenshuis of in een afgeschermde ruimte geven. En mijn persoonlijke mening is dat als je daar niet toe bereid bent je geen kat in huis zou moeten nemen.

Dat is verre van hetzelfde.
Vergelijk een paard op een groot weiland met een paard in een paddockje. M'n paard kan toch ook bokken op die postzegel paddock die hij heeft...? Joh... Maar geen sprintje trekken!

Mijn twee poezels zijn voormalige binnenkatten, die zijn mentaal zo opgeknapt nu ze buiten komen! Rennen, nagels scherpen aan een boom, blaadjes vangen, de interactie met vreemde katten en de geuren van de wind opsnuiven,... <3
En die hadden het bij hun vorige eigenaar echt goed, met wagonladingen speeltjes, heel veel spelen, knuffel en aandacht.
Maar natuurlijk gedrag kon ze niet vervangen. Geen mens.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:42

Nature will find a way

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:48

onpaard schreef:
Nature will find a way

Nee hoor, de eekhoorntjes komen niet meer terug. Wat dood is, is dood.
En ik vind die eekhoorntjes een stuk specialer dan al die katten. Een kat is een invasieve exoot, en geen natuur.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:51

Onze 9 katten vangen eens een muis en of vogeltje maar meer ook niet. En nee ze lopen geen kilometers.

Wij zijn ook soortduivenhouders en de katten gaan gewoon mee het hok in. Waarschijnlijk vangen ze daarom ook weinig tot geen vogeltjes..

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:52

sterregoud schreef:
onpaard schreef:
Nature will find a way

En ik vind die eekhoorntjes een stuk specialer dan al die katten. Een kat is een invasieve exoot, en geen natuur.

De grijze eekhoorn is ook een invasieve exoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:52

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:54

Ceffyl schreef:
sterregoud schreef:

De grijze eekhoorn is ook een invasieve exoot.

Ja , dat klopt. Ik heb het over de oranje kleurige eekhoorn die hier van oudsher leeft. Ik had er 2 die vaak in mijn tuin kwamen, die zijn helaas door buurkatten gedood.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:07

Ik denk als deze katten geen muizen en zo zouden vangen we een topic krijgen over iedereen die muizen overlast hebben...
Konijnen en hazen, naar mijn idee doen die waar ze bekend om staat. Fokken. Ik denk ook dat je daar overlast van krijgt als er niet af en toe wat baby's gevangen worden.
Tuurlijk is het sneu!! En als je ze kan bevrijden uit de bek van je kat doe je dat uiteraard!

Een tijdje terug was ik met mijn paard aan het buiten rijden, toen kwam er een hond volgas voorbij achter een haas aan. Die werd verscheurd voor mijn ogen.
En dat baasje deed er niks aan. Hond mag daar niet eens komen en al helemaal niet los. Dat vond ik wel even schokkend om te zien ja.