Wat doen met hond van overleden moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat doen met hond van overleden moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:34

Ik begrijp wel wat je bedoeld. :j
Maar zo'n contract houd mensen niet tegen die die bedoelingen hebben.
Die mensen denken alleen aan pegels...
Dat is wat ik zeg :)

En nu ik weet van een raar contract houd het mij wel tegen...terwijl ik geen plannen heb om pegels te vangen.
En afgelopen jaren diverse honden heb gehad waar andere van af moesten, of zelfs zwaar verwaarloosd waren.
Maar hier fijn tot de dood hebben kunnen leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:38

Als je ergens voor tekent moet je het gewoon doen.Als het asiel merkt dat je je daar niet aan gehouden hebt,krijg je daar in de toekomst geen hond meer.Overigens heb ik ook liever volledig eigendom.Er zijn nu ook asielen waar het wel echt kopen wordt.Maar het voornaamste is toch dat je een hond krijgt,eigendom of geadopteerd,waarbij het voor zowel hond als baas een goede match is.Ik heb liever een passende geadopteerde hond dan een niet-passende gekochte hond.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:43

anjali schreef:
Als je ergens voor tekent moet je het gewoon doen.Als het asiel merkt dat je je daar niet aan gehouden hebt,krijg je daar in de toekomst geen hond meer.

Dit gaat even heel banketstaaf klinken hoor... maar dat is natuurlijk voor de moeder van TS al helemáál niet meer van toepassing.
Ik vind het een lastige, maar ik denk dat ik uiteindelijk zou doen wat TS gedaan heeft. Zeker met zo'n oudje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:44

Als je ergens voor tekent moet je het gewoon doen....
Ja klopt....
En daarom bestaat er ook politie en justitie...veel mensen doen niet wat hoort in onze samenleving.
Helaas.
Dus mensen met slechte bedoelingen hebben schijt aan een contract.

En nee als ik een dier verzorg wil ik volle eigendom.
Stel het zou niet klikken of welke reden dan ook, kan ik zelf een ander baasje zoeken, waarvan ik denk het dier goed terecht komt.
Ik vind een asiel echt een verschrikkelijke plaats. Uiteraard goed dat het bestaat, maar echt word helemaal verdrietig van de hondenhokjes daar.
Daar zou ik nooit een dier aan terug willen doen of ik moet wel heel erg met de handen in het haar zitten.

Edit:
Precies Blue
Ik zou hetzelfde hebben gedaan als TS.
En zij heeft geen contract getekend ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:48

Maar een particulier zet een handtekening, want die wil alleen een hond, heeft een schattig beestje in de handen en denkt dat het hondje tot zijn dood zal blijven.

Een handelaar of crimineel heeft maling aan het contract en verzint wel weer wat. Uiteindelijk is dat hun kunst, overal mee wegkomen, tot je gepakt wordt.

Meeste asiels doen geen of weinig huisbezoek en nazorg. Ik weet dat enkele wel cursus en begeleiding aanbieden, maar dan kom je gewoon voor trainen.

De buitenlandse hondjes werken ook met contracten. Ze willen heel veel zielige hondjes plaatsen, maar stellen wel eisen en voorwaarden. Gaan vaak op huisbezoek, doen een kennismaking etc. Lijkt hartstikke mooi, maar ze kennen de hondjes vaak nauwelijks en kunnen helemaal niet 100% beoordelen hoe zo een hondje het in ene gezin gaat doen.

Sowieso reageert een hond op de eigenaar, het gezin, de omgeving, het dagelijks ritme. Onze hondjes zullen bij een anderen echt heel anders zijn.
Maar het is vaak een klein beetje houvast om de hondjes zo goed mogelijk te plaatsen.

Er zijn ook nog steeds particulieren die met honden, katten, paarden etc afspraken willen maken en bedrogen uitkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:02

Mijn vriendin heeft dus een adoptiecontract moeten tekenen waarin ook stond dat bij haar eventuele overlijden de hond terugmoet naar het asiel.Zij heeft een testament en dit heeft ze dan ook in haar testament gezet. Want inderdaad kun je er zelf niets meer aan doen als je overleden bent.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:35

anjali schreef:
Mijn vriendin heeft dus een adoptiecontract moeten tekenen waarin ook stond dat bij haar eventuele overlijden de hond terugmoet naar het asiel.Zij heeft een testament en dit heeft ze dan ook in haar testament gezet. Want inderdaad kun je er zelf niets meer aan doen als je overleden bent.

Nee, je weet nooit wat er gebeurt. Ik ga er ook vanuit dat er volgens afspraak goed voor mijn/onze dieren gezorgd wordt, maar zoals je ziet kan dat dus anders uitpakken dan je in eerste instantie hoopt, denkt, had afgesproken.

Maar iedereen kan op elk moment overlijden en dan kunnen dieren een probleem zijn. Wij hebben ze samen met liefde, maar voor mijn man alleen wordt het toch wel een groot probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:59

Ik begin nu wel te begrijpen waarom asiels soms een dier niet mee willen geven aan oude mensen, het is inderdaad een drama voor een hond als die terug moet naar het asiel doordat het baasje overlijdt... Wat dat betreft zouden asiels het overnemen van een geadopteerd dier door een familielid als optie moeten hebben.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:17

Zoolganger je kunt het ook anders zien. Twee senioren bij elkaar kunnen juist nog heel veel plezier van elkaar hebben.

Maar ik ben het wel met je eens dat er meer aandacht kan zijn ivm het eventuele overlijden van de eigenaar.
Op elk moment.
Niet iedereen wordt 85 tenslotte.
Soms is de dood sneller aan je deur dan gedacht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:30

Ik zou zo´n hondje ook niet snel terug naar het asiel brengen, maar zelf proberen een goed baasje te vinden als zelf houden geen optie is.
Ik ben vooral benieuwd of het asiel al die jaren met regelmaat geïnformeerd heeft hoe het met het (wettelijk hun) hondje ging? Want als het asiel misschien 1x kort na de adoptie van zich heeft laten horen en daarna nooit meer, zou ik niet eens overwegen zo´n hondje terug te brengen naar het asiel. Dan liever gelijk zelf een warm mandje vinden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:37

Zoolgangster schreef:
Ik begin nu wel te begrijpen waarom asiels soms een dier niet mee willen geven aan oude mensen, het is inderdaad een drama voor een hond als die terug moet naar het asiel doordat het baasje overlijdt... Wat dat betreft zouden asiels het overnemen van een geadopteerd dier door een familielid als optie moeten hebben.

Bij sommige kan je garant staan maar er zijn er ook die mensen vanaf 60 jaar al geen kat meer mee willen geven ook niet als het een oudere kat betreft.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat mijn katten terug zouden moeten als mij wat overkomt. Zal het contract nog eens nakijken, maar in wij hebben in de familie de afspraak dat er geen enkel dier naar het asiel gaat maar bij een van de anderen terecht kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 18:38

Nee ik heb niks meer gehoord van het asiel, ze hebben 1 keer gebeld om te vragen hoe het ging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:35

nuscaniels schreef:
Zoolgangster schreef:

Bij sommige kan je garant staan maar er zijn er ook die mensen vanaf 60 jaar al geen kat meer mee willen geven ook niet als het een oudere kat betreft.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat mijn katten terug zouden moeten als mij wat overkomt. Zal het contract nog eens nakijken, maar in wij hebben in de familie de afspraak dat er geen enkel dier naar het asiel gaat maar bij een van de anderen terecht kan.

Ja,sommige asiels willen aan öuderen geen dier meer meegeven,maar ook niet aan mensen met kleine kinderen, en niet aan mensen die de hele dag werken.Wie krijgt er dan nog wel een dier? Geen wonder dat sommigen dan maar naar de broodfokkers stappen waar je er gewoon een kunt kopen zonder bemoeienissen of gezeur. Bij kleinschalige fokkers zijn wachtlijsten van soms meerdere jaren.Daar heb je niets aan als je nu een dier wilt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:20

nuscaniels schreef:
Zoolgangster schreef:

Lekker dan. De eerste 18 jaar mag je zelf niet eens zonder toestemming adopteren. En vanaf 60 ben je al te oud.

Gemiddeld mens leeft zo’n beetje 80 jaar.
Mijn God... 60 jaar al oud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:37

Mijn moeder was 65 dat ze weer een pupje nam, aangemoedigd door ons. Maar 100% garantie dat wij hem namen, nemen als er iets is. We zijn sws de oppas. Onze hondjes zijn niet sociaal, maar met hem kunnen ze goed, want is vanaf dag 1 gewend.

Nu is ze 77 en als hij overlijdt, wil ze niet meer en durft ze het niet aan. Ik heb ooit gezegd; haal dan een ouder hondje op. Dan zit je er rot gezegd, minder jaren aan vast en je hebt beiden nog plezier van elkaar.
Juist de ouderen die geen pup meer aandurven zouden de ideale baasjes kunnen zijn voor oudere honden.

Asiels en ook al die adoptie organisaties oordelen veel te snel. Bij veel honden staat dat ze niet sociaal zijn en ze alleen geplaatst moeten worden. Ik snap het, maar er zijn ook mensen met honden ervaring die daar wel aan kunnen werken en het goed kan komen.
Er zijn weinig ervaren honden mensen zonder hond, dus die honden maken heel weinig kans op herplaatsing.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:39

@Knert,inderdaad,je moet wel doorwerken tot je 67 bent of nog ouder,maar een huisdier adopteren daar ben je dan te oud voor!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:41

anjali schreef:
@Knert,inderdaad,je moet wel doorwerken tot je 67 bent of nog ouder,maar een huisdier adopteren daar ben je dan te oud voor!

Dat is wel heel krom inderdaad. Wie dat verzonnen heeft. Als het ook nog een echtpaar is dan blijft er altijd nog een over.

Jonger iemand kan ook een ongeluk krijgen.

Gaan ze ook nog na je medische gezondheid vragen als dat mocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:19

De allereerste reden waarom een hond weer wordt weggedaan\teruggebracht is niet omdat de adoptant gestorven is, maar omdat er een baby is geboren en de hond daar niet vertrouwd op reageert.Wat ik trouwens wel snap want een jaloerse hond die een baby bijt,dat mag niet gebeuren. Maar,oudere mensen zullen geen babies meer krijgen dus om die reden zal een hond daar niet weghoeven. Overigens,nog een reden waarom je geen hond mag adopteren van sommige asielen is dat je geen woning met heel grote omheinde tuin hebt.Eigenlijk vinden ze vrijwel niemand goed genoeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:20

Bij sommige dingen begrijp ik het ook wel, zoals de hele dag werken.

Maar bij iemand van 70 die thuis zit met pensioen geen dier meer plaatsen snap ik dan echt weer niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:28

Gecondoleerd TS! Hopelijk zijn die mensen geschikt

DuoPenotti schreef:
Bij sommige dingen begrijp ik het ook wel, zoals de hele dag werken.

Maar bij iemand van 70 die thuis zit met pensioen geen dier meer plaatsen snap ik dan echt weer niet.

Ik was dan weer te jong toen ik heel wat jaren geleden naar diverse honden informeerde. Net samen gaan wonen op een appartement, maar heel veel thuis waardoor hond maximaal 3 uur alleennzou zijn 1 keer per week. Ervaring met honden, want beide ermee opgegroeid. Maar niet in aanmerking komen voor de herders, want te jong. Er werd niet eens naar ervaring gevraagd of of er een lift was. Bizarre was dat de fokkers, vab werklijnen, helemaal geen moeite met ons hadden. Asiel was vele malen strenger. Ik haal dus liever geen hond meer uit asiel, contract bevalt me niet en hele aparte manier van filteren van kandidaten. En dan wilde ik nog de moeilijkere honden.

Uiteindelijk bij een asiel in België wel mogen komen kijken. Die zijn bijna een jaar later onaangekondigd aan de deur geweest, maar wij waren niet thuis. Ze hadden 1,5 uur gereden, maar wij waren aan het verhuizen en in nieuwe huis met hond. Was maar 5 minuten verder maar kwamen daar niet eens heen. Daarna nooit meer iets gehoord, zelfs niet op mail met update.

Officieel had ik niet eens mogen sporten met haar.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-04-21 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:31

Gecondoleerd , kijk eens naar de site verhuisdieren.nl .

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:33

Vaak is de eis verplicht omheinde tuin. Misschien wil ik uberhaupt de hond niet los in de tuin hebben.

Hele dag werken zie ik ook het probleem niet. Mijn hond gaat naar de opvang en wordt al helemaal blij als ze het tuigje ziet voor in de auto. Ze kan daar lekker rennen en spelen met andere honden en komt altijd voldaan terug.

Dat een asiel geen jonge hond van een groot sterk ras bij 70+ plaatst kan ik mij wat bij voorstellen maar een oudere of kleinere hond of kat, waarom niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:34

En dat staat me zo tegen. Ze eisen van alles, hond blijft hun eigendom enz. Maar in de praktijk komt het vaak niet verder dan één keer informeren hoe het met de hond gaat. Als je jaren later voor een situatie staat als TS dan is de hond voor het asiel zo goed als een vreemde hond. En voor de hond is het asiel een vreemde plaats. Het is dan erg voor de hand liggend dat één van de kinderen de hond al lange tijd kent en de hond hem/haar/hen. Voor het beestje is het in mijn ogen fijner dat het hondje of daar kan blijven of vanuit daar een warm mandje vindt. Als een asiel niet enorm betrokken blijft bij een dier, dan zou ik me echt niet druk maken over zelf een fijn warm mandje zoeken.

TS gecondoleerd en veel sterkte. Ik hoop dat je een fijn warm plekje voor het hondje kan vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:37

Maar het zegt allemaal zo weinig.

Oudere mensen kunnen veel kleinkinderen hebben, veel oppassen etc. Dan zijn er ook continu kleine kinderen over de vloer.
Niet alleen asiel hondjes, ook hondjes die va pup er zijn, kunnen soms niet opeens wennen aan kleine kinderen. Onze hondjes zijn misschien 10+ als er kleinkinderen komen. Ik denk niet dat ze het super geweldig gaan vinden. We laten ze wel altijd aan kinderen wennen, maar van eigen is anders.

Mijn moeder had een hond toen ze mijn vader leerde kennen. Mijn vader kon echt niet bij haar in bed stappen. En die hond was al oud toen ik geboren werd en was onbetrouwbaar naar mij, dus heeft nog bij mijn oma gewoond een tijdje, waar zij goed gewend was en we vaak waren.

Dat iemand werkt zegt ook niks. Ik nam mijn BC eerste jaren mee en liep veel na het werk. Ken zat mensen die niet werken en niet verder komen dan de straat.
Zelfde met een tuin. Eerste jaren hadden we geen tuin, maar ze liep veel, ging overal mee naartoe.
Toen kregen we een ruime tuin. Maar wat denken mensen? Dat een hond in een tuin kan rennen en dat voldoende is??
Ik heb 2 kleine hondjes en we spelen weleens in de bak, dus bal, sprongetjes, etc. Maar 40meter lengte hebben ze echt wel nodig om vol gas te gaan. En eigenlijk is de track daar beter geschikt voor, naar in de bak spelen we dan samen.

Zelfde als mensen kleine hondjes nemen, die veel te dik worden, in tasjes gedragen etc, waar die hondjes ook onwijs leuk zijn als ze lekker kunnen rennen en gek doen.

Ik had een pieken pijp en in de dierenwinkel zaten hondjes in de etalage. Toen ik 13 was, de pieken pijp leeg gemaakt voor zo een laatste hondje. Mijn moeder had een poedeltje die alleen naar haar luisterde, dus ik wilde een eigen hond.
Veel te jong en die hond werd meer mijn vaders hond, maar voor mijn gevoel had ik een eigen hond.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:38

Ik begrijp dat ook niet helemaal, de kans dat een hond, en dan wellicht idd niet een jonge hond, maar een iets ouder hondje, het bij een 65+er nog heel fijn heeft is denk ik procentueel veel hoger dan het aantal hondjes wat door overlijden baasje uit die groep terug komt. Bij een ieder zit de kans er in, dat een hondje terug komt en ik begrijp best dat ze die kans zo klein mogelijk proberen te houden, maar het lijkt mij juist zo mooi, iemand met pensioen die nog een liefdevol plekje aan kan bieden. De hond niet mee geven aan deze groep en nog langer in het asiel laten zitten, voelt voor mij dan ook verkeerd.

Ik lees hier wel heel veel wat allemaal niet kan en mag als je een asieldier ophaalt. Was ik mij eigenlijk helemaal niet van bewust, maar zou mij zeker weerhouden om aan een asieldier te beginnen. Niet sporten met een herder, wat als deze daar nou helemaal zijn ei in kwijt kan? Dat is toch alleen maar super fijn voor het dier? Ik mis iets denk ik, haha.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 01-04-21 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt