Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:04

Ik vind het top dat je weer voor een galgo gekozen hebt maar vind dat het allemaal veel te snel gaat en moet.
Deze hond heeft een verleden en is geen onbezorgde pup...!
Het zijn honden met een behoorlijke rugzak en geen gewone hond die in een gezin is geboren. Dat is moeilijk en kost tijd...veel tijd.

Ik heb zelf een galgo gehad uit Spanje. Toen hij kwam was ie een jaar of 3.
Realiseer je dat deze honden bij de jager waar ze eigenlijk vandaan komen, nooit alleen geweest zijn. De honden leven altijd in roedels.
Opbouwen met alleen zijn kan alleen als de hond gewend is aan zijn nieuwe leven in een huis.
En dat duurt een paar maanden!!

Gedurende de eerste weken laat je de hond rustig wennen aan alles in huis. Geen lange wandelingen of visite. Niet opsluiten in een bench.
Ook dat moeten ze later pas stap voor stap leren!

Toen mijn hond kwam is er de eerste 2 maanden altijd iemand thuis geweest bij de hond.
Hij durfde buiten amper te plassen en als je maar kuchte als hij stond te eten, vloog ie weg bij zijn bak.
Te snelle armbeweging dacht ie dat ie slaag kreeg.....

Na 2 maanden zijn we voorzichtig begonnen met alleen laten.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij niet helemaal alleen was want we hadden al een andere hond die goed alleen kon zijn.
Eerst 1 minuutje....de voordeur uit, luisteren of ie niet jankt en dan snel weer naar binnen.
En dit uitgebouwd.
Alleen liep dat toch iets anders....
Soms ging het goed en soms jankte hij toch heel de boel bij elkaar.
De honden lieten we trouwens gewoon in de woonkamer, niet in een bench.
Uiteindelijk heeft ie heel mijn deur van de woonkamer, de muur en parket kapot gekrabt om te 'ontsnappen'. Ondanks dat ie samen met een andere hond zat....
Maar na 1 jaar ging het uiteindelijk goed!
Toen gingen we op vakantie en ging de hond naar kennissen die hij goed kende. Daarna begon het janken en slopen weer opnieuw....

Jaar daarna....precies hetzelfde en konden we weer van voor af aan beginnen.
Uiteindelijk hebben we toen besloten dat we nooit meer zonder de hond op vakantie zouden gaan. Die verandering gaf hem zelfs na 3 jaar nog te veel stress.

Het duurde uiteindelijk 3 jaar voordat deze hond helemaal gewend was en helemaal 'ontwikkeld' was.
In die 3 jaar maakte hij nog steeds stapjes vooruit richting normale huishond.

Dus verwacht alsjeblieft in twee weken of zelfs 2 maanden tijd geen wonderen. Deze honden zijn hiervoor veel te beschadigd helaas....

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Hond kon 1 hele dag alleen thuisblijven als dat eens nodig was.
Hij bleef zelfs in het vakantiehuisje alleen thuis als wij gingen paardrijden.
Hij kon na 6 jaar los mee lopen buiten maar alleen in vertrouwde omgeving thuis. Vreemd terrein altijd aan de riem.
Hoewel hij wel weer los bij het vakantiehuisje in de tuin kon liggen....
Hij heeft geleerd mee te gaan met de auto en naast de fiets te lopen....
Was keurig zindelijk....
Jatte geen eten meer van het aanrecht....
Lag zelfs naast mijn konijnen en kippen in de tuin te slapen!

Mijn verhaal is om aan te geven dat niets onmogelijk is maar dat je zo'n hond met een behoorlijke rugzak wel ruim de tijd moet geven om alles te leren en te vertrouwen en dat dat eerder jaren duurt dan weken.
Als je hier niet op voorbereid bent, kan het wel eens een grote teleurstelling worden, zowel voor jullie als voor de hond.

Ik heb, ondanks dat ik er zeker in het eerste jaar soms moedeloos van werd, nooit aan opgeven gedacht en heb er nooit spijt van gehad.
We hebben nu te veel paarden om zo'n hond de juiste aandacht te geven maar als de kudde uitgedund is komt er zeker weer een galgo!
Zulke lieve een zachtaardige honden...

Geef het echt ruim de tijd, doe alles stap voor stap en je krijgt een super vriend voor het leven!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:09

Ehhh, onze honden zijn 6jr en slopen nog weleens wat. Het is echt minimaal, maar ik kan bijv niet iets op het aanrecht laten liggen. De poes gooit het eraf en zij slopen het. Lege verpakking bijv.

Een nieuw speeltje, halen we weer weg.

In het begin zaten ze ook aan stoel, tafel en kast poten. Ze hebben zelfs aan de shutters zitten kauwen voor het raam.

Het was echt jammer, maar maak me meer druk om hun veiligheid, dan wat evt kapot is. Afval hebben we verder niet binnen hun bereik.

Maar de poes van ruim 1jr oud sloopt ook nog. Erger zelfs dan de zwarte kat ooit heeft gedaan. En ze is echt super lief.

Het zal echt een fase zijn en over gaan, maar soms pakken dieren gewoon hun kans als ze die krijgen. Straks als je hond echt rust vindt, tevreden is etc, zal het vast ook minder worden. Er zal vast voor alles een reden zijn en als er een reden is, is het op te lossen in principe.

Hoe gaat het wandelen en behoefte doen? En nog belangrijker; de reactie op jullie? Komt de hond al genegenheid zoeken?
Het kost echt tijd en je moet op de minimale signalen letten. Deels de draad oppakken dat dat went, maar ook rekening houden, dat alles nieuw en anders is.

Zie het als dat je zelf verhuisd naar een ander land; Je moet de taal leren, de cultuur leren kennen, de weg vinden, nieuwe contacten leggen. Dat gaat niet zo snel. En de 1 is daar heel goed in, gaat daar vrij en open in, is goed voorbereid, leert de taal vooraf, is super sociaal etc.
Maar de ander is wat afwachtend, terughoudend, moet wennen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:33

Tips over een bench heb ik niet, want wij gebruiken die niet. Maar ik ben het eens met mijn voorgangers dat je misschien je verwachtingen wat bij moet stellen. Wij hebben onze hond nu 6 weken en hadden van tevoren ook gehoopt dat dingen sneller/anders zouden gaan. MAAR alles wat er gebeurt en het tempo ervan is geen verassing geweest want we hebben ons heel goed ingelezen van tevoren.

We kijken heel goed naar wat die van ons aangeeft. Soms gaat een dag heel goed en is er vooruitgang en dan kan er net zo goed dagen volgen waarbij ze weer terug valt. Het is natuurlijk even balen maar het is te verwachten dat het zo gaat.

Na 6 weken kunnen we terugkijken naar van hoe ver we stiekem al zijn gekomen. Per dag lijkt het misschien langzaam te gaan, want je bent er continu en elke dag mee bezig. Maar als je dan realiseert hoe kort die er is, dan lijkt het opeens wel een grote vooruitgang!

Kortom: neem veel kleinere stappen en kijk goed naar wat die aangeeft. Gaat het goed en dan opeens niet meer? Keer dan terug naar de laatste stap waar het nog wel goed ging. :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:31

Het scheelt echt enorm of je 1 hond hebt of meerdere, ik kan niet adviseren er 1 bij te nemen maar het scheelt echt veel. Ze zijn ook geen spullen gewend zoals kussens en bankstellen e.d en ze weten ook niet hoe ze er mee om moeten gaan.

De Roemeen hier kwam in een stabiele roedel en dat deed hem goed.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:45

marleen_usar schreef:
Het scheelt echt enorm of je 1 hond hebt of meerdere, ik kan niet adviseren er 1 bij te nemen maar het scheelt echt veel.

Dat maakt inderdaad een heel groot verschil. Eigenlijk net zoals bij paarden. Eéntje alleen houden gaat wel, maar is veel moeilijker. Als je één paard alleen in een stal zet heb je ook veel meer kans dat die gaat slopen, dan wanneer hij een buur heeft in de stal ernaast.
Zowel honden als paarden kunnen heel veel leren van een soortgenoot, als mens ben je nooit zo verstaanbaar als een soortgenoot. Vandaar dat alles langer duurt. Dat is geen slechte wil van de hond.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 08:45

Bedankt voor de reacties! We hebben onze doelstelling inmiddels wel bijgesteld hoor, ik verwacht helemaal niks meer van em en dat helpt. Ik had het onderschat, dat geef ik toe.
Als mijn man en ik terug allebei werken gaan, gaat hij naar mijn ouders zodat hij niet of zeker niet langer dan 30min alleen moet zijn.

Hij heeft best een rugzakje, denkt vooral dat ie slaag krijgt als je iets vast hebt, voor de rest geen problemen. Hij gaat aan de deur staan om zijn boodschap te doen, loopt heel flink aan de leiband, gaat met mijn man mee vissen, eet rustig, slaapt rustig 's nachts. Hij komt ook knuffelen, lekker tussen ons op de bank, het is echt een hele lieve gekke hond. Hij wil spelen sinds dit weekend met ons buiten, krijgt gekke kuren.

Enkel vreemden zijn eng, maar dat beperken we dan ook tot een minimum, enkel wij, mijn ouders en mijn broer heeft hij al gezien en meer hoeft ook niet.

Hij gaat rustig in de bench, eet en drinkt erin, krijgt er speelgoed en snoepjes en hij vind het helemaal goed, tis echt de verlatingsangst welke het probleem is, niet de bench...maar dat alleen zijn bouwen we rustig verder uit en dat komt vast goed. Zo'n kong hebben we besteld om snoepjes in te doen, kan hij zich lekker mee bezighouden dan.

Een 2e hond komt er niet, mijn man wil dat niet en mijn ouders zijn al op leeftijd, dus ik kan hun ook niet met 2 honden opzadelen. We zouden dan ook opnieuw een adoptiehond nemen en dat heb ik dezelfde situatie maal 2 :+ lijkt me ook niet de bedoeling.

Maar ik neem al jullie tips mee en we doen er zeker wat mee. We willen hem de best mogelijke thuis geven en de rest nemen we er met veel liefde bij! Het slopen zorgen we gewoon dat er niks waardevols staat wat hij kan stukdoen.