Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:43

Ik_is_Ik schreef:
Ik heb ze nu onverwarmd zitten. De Messors hebben flink wat broed liggen maar daar zie ik nu geen groei in, ik vermoed dat ze dat laten overwinteren. Ze krijgen nu ook minder kakkerlakken, zaden hebben ze genoeg nog, verder houd ik alleen hun water voorraad goed in de gaten. Ze zijn ook duidelijk minder actief qua rondlopen. Hun warmte matje gaat in april weer aan.

De Camponotus barbaricus krijgt nu alleen water en suikerwater, verder nemen ze niets aan. Ik zie weinig activiteit bovengronds, ze zitten weg gekropen in de kokosgrond. In maart krijgen zij weer verwarming.

De Messor hebben hier misschien wel broed, maar kan ik zo niet vinden. En ik zie inderdaad niet echt groei.

Oe Camponotus soorten zijn gaaf. Ik heb ze gehad, maar kwam niet door dat groei punt van rond de 10 werksters. Hoe oud/groot is jou kolonie?

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:19

Mijn Camponotus heb ik geen idee van hoe groot de kolonie nu is :') toen ze in hun biobak mochten gaan wonen, waren ze met zo'n 50-60 werksters schat ik. Wat ik aan afgelopen zomer aan broed en poppen heb kunnen zien langs het glas, afgezet tegen de overleden werksters, zijn ze bijna verdubbeld inmiddels. Maar dat is een schatting, het kunnen er inmiddels ook veel meer zijn omdat ik niet weet of ze midden in de bak ook nog broed hadden in die tijd...
Hopelijk hebben ze nog even genoeg ruimte in deze bak, want ik heb werkelijk nog geen flauw idee hoe ik een uitbreiding moet gaan realiseren :+

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:12

Ik_is_Ik schreef:
Mijn Camponotus heb ik geen idee van hoe groot de kolonie nu is :') toen ze in hun biobak mochten gaan wonen, waren ze met zo'n 50-60 werksters schat ik. Wat ik aan afgelopen zomer aan broed en poppen heb kunnen zien langs het glas, afgezet tegen de overleden werksters, zijn ze bijna verdubbeld inmiddels. Maar dat is een schatting, het kunnen er inmiddels ook veel meer zijn omdat ik niet weet of ze midden in de bak ook nog broed hadden in die tijd...
Hopelijk hebben ze nog even genoeg ruimte in deze bak, want ik heb werkelijk nog geen flauw idee hoe ik een uitbreiding moet gaan realiseren :+

Wat mooi dat het goed gaat in ieder geval.

Uitbreiden is wel te doen als je de ruimte hebt en een juiste maat boortje hebt. Dan kan in dat gat weer een buisje. Maar het ligt eraan wat voor een materiaal jouw behuizing is.

Ik ben voor mijn camponotus toen al vooruit aan het kijken geweest. En heb gewoon een plastic bak geregeld met een deksel. En heb daar een gat in gemaakt met een dopje erin. En het nestbuisje lag in die bak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:14

Onverwachts krijg ik er mogelijk huisdieren bij. Geen mieren en veel sneller dan gepland :+ maar ja Maar een collega van mijn maatje moet eitjes kwijt die als goed is in januari uitkomen. Die collega kreeg een bak met twee volwassen beestjes en een bakje eitjes van iemand die er accuut van af moest. :(:)

En laat ik die nu leuk vinden. En aardig allergieloos ook. :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Extatosoma_tiaratum

Alleen nu dadelijk daar iets voor bedenken.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:02

karuna schreef:
Onverwachts krijg ik er mogelijk huisdieren bij. Geen mieren en veel sneller dan gepland :+ maar ja Maar een collega van mijn maatje moet eitjes kwijt die als goed is in januari uitkomen. Die collega kreeg een bak met twee volwassen beestjes en een bakje eitjes van iemand die er accuut van af moest. :(:)

En laat ik die nu leuk vinden. En aardig allergieloos ook. :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Extatosoma_tiaratum

Alleen nu dadelijk daar iets voor bedenken.

Dit zijn ook erg mooie dieren. Ik heb ze zelf gehad. Mannen en vrouwen en dan kweken op kleur.

Als ik ze ooit weer eens kan houden doe ik dat graag. Het mooiste vind ik dat ze zo groot zijn dat je precies kunt zien hoe ook de kleine insecten in elkaar zitten. Ook de ademgaatjes(om het makkelijk te houden) kun je zien.

Ik heb ook de grootste Camponotus soort opgezet staan(Grote mier). Daar kun je goed zien hoe de kleine mieren zijn in detail.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:11

Verblijf vinden valt vies tegen, wat is alles mini klein zeg -O- 20 bij 20 bij 30 cm voor een beestje dat 15 cm lang wordt. ;( Ik had wat gevonden van 25 bij 25 bij 40 maar die man maakt ze op maat blijkt. Het wordt nu een grotere maat gelukkig. Dat is nog tilbaar en past goed op de kast,

Ik kwam ook best veel mieren dingen tegen. Ook die gelverblijven. :j

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:15

karuna schreef:
Verblijf vinden valt vies tegen, wat is alles mini klein zeg -O- 20 bij 20 bij 30 cm voor een beestje dat 15 cm lang wordt. ;( Ik had wat gevonden van 25 bij 25 bij 40 maar die man maakt ze op maat blijkt. Het wordt nu een grotere maat gelukkig. Dat is nog tilbaar en past goed op de kast,

Ik kwam ook best veel mieren dingen tegen. Ook die gelverblijven. :j

Heb je bij ongewoonongewerveld gekeken zeker. Ik hier eventueel nog wel een bak staan. Ik heb er nog wat over. Verschillende maten die ik nu tijdelijk niet gebruik. (Komt misschien dan wel weer.)

De meeste insecten bakken zijn inderdaad behoorlijk klein voor deze mooie reuzen onder de insecten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:17

Nee eigenlijk overal gekeken maar de maximale maat voor insecten was 25 bij 25 bij 40 cm. -O- en dat was al uitzonderlijk "groot". Ook al zijn het "maar" insecten. Ook zij verdienen leefruimte net als mieren. De spinnenbakjes helemaal ;(

Wat heb je staan nog? Bestelling is nog niet gedaan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:11

Uuuhmmmm gewoon een terrarium???

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:36

karuna schreef:
Nee eigenlijk overal gekeken maar de maximale maat voor insecten was 25 bij 25 bij 40 cm. -O- en dat was al uitzonderlijk "groot". Ook al zijn het "maar" insecten. Ook zij verdienen leefruimte net als mieren. De spinnenbakjes helemaal ;(

Wat heb je staan nog? Bestelling is nog niet gedaan.

Ik zal vandaag even opmeten wat de precieze maten zijn.
Maar uit mijn hoofd een 30-30-40cm
en een 40-40-60
En eventueel heb ik ook nog een 1m bak.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:21

Het is al weer langere tijd geleden. Maar de mieren hier worden weer lekker actief.

Ik heb in mijn grote nest nu drie kamers vol met broed. Dus dit is een erg goed teken.
Ze eten ook enorm veel. Zaadjes brengen ze heel veel naar binnen en andere insecten zijn ook zeer snel opgegeten.

Hoe gaat het met jullie kleine huisdiertjes? En zijn ze ook zo lekker actief overdag?

Mariska_28

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:21

Gaaf man, zo'n groot nest!
Hier gaat het ook goed met de oogstmiertjes. Ze zijn vooral 's avonds heel actief?
Geef ze nog steeds braaf suikerwater, wat zaadjes en wat fruitvliegjes.. Maar is er iets anders wat ik ook zou kunnen geven waar ze "blij" van worden?

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:11

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil je afraden om de gel mierenboerderij te kopen. Ik heb deze en ben er niet erg blij mee. Na verloop van tijd wordt het bovenste laagje gel helemaal zacht, waardoor de mieren erin blijven plakken. Ook zijn mijn mieren bijna niet gaan graven (één gang naar beneden). Als gevolg daarvan zitten ze nu allemaal bovenin, waardoor ik de bak ook niet goed meer schoon kan maken zonder dat er vijf mieren ontsnappen.
Ik heb wel alle stappen voor het maken van de gel etc. goed opgevolgd.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:16

NailB schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil je afraden om de gel mierenboerderij te kopen. Ik heb deze en ben er niet erg blij mee. Na verloop van tijd wordt het bovenste laagje gel helemaal zacht, waardoor de mieren erin blijven plakken. Ook zijn mijn mieren bijna niet gaan graven (één gang naar beneden). Als gevolg daarvan zitten ze nu allemaal bovenin, waardoor ik de bak ook niet goed meer schoon kan maken zonder dat er vijf mieren ontsnappen.
Ik heb wel alle stappen voor het maken van de gel etc. goed opgevolgd.

Die heb ik gelukkig niet, jij hebt denk ik geen koningin?

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:55

Citaat:
Die heb ik gelukkig niet, jij hebt denk ik geen koningin?

Nee klopt! Ik heb alleen maar werksters, een stuk of 15.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:06

ik speel ook wel eens met de gedachte om mieren te nemen.
maar heb wel een vrij belangrijke vraag.
wilde mieren hebben eens per jaar een bruidsvlucht.
ik neem aan dat dat in gevangenschap vroeg of laat ook gebeurt.
hoe ga je hier mee om?
heb namelijk geen zin om wakker te worden met een plafond dat zwart ziet van de mieren.
en al helemaal niet om drie weken later een extra mierennest in m'n sokkenlade aan te treffen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:17

Mariska_28 schreef:
Gaaf man, zo'n groot nest!
Hier gaat het ook goed met de oogstmiertjes. Ze zijn vooral 's avonds heel actief?
Geef ze nog steeds braaf suikerwater, wat zaadjes en wat fruitvliegjes.. Maar is er iets anders wat ik ook zou kunnen geven waar ze "blij" van worden?

Als de kolonie groter is kun je ze ook krekels geven. En ze zijn met warmer weer erg dol op watermeloen.

@NailB, Die gelnesten zijn inderdaad niet om een mierenkolonie in te houden. Die zijn bedoeld om te kunnen zien hoe ze leven met graven van tunnels. Verder eigenlijk niet. (Meestal zijn het mieren uit een groot nest gehaald.)

@axel_1997, Ik heb mijn nu al behoorlijk groot. En ik verwacht met 1 a 2 jaar ook wel jonge koninginnen(en koningen) in mijn nest. De mieren kunnen er bij mij niet zomaar uit. Maar ik zal proberen alle gevleugelde mieren te vangen in bakjes. Dit is redelijk goed te doen weet ik. Een vriend heeft dit ook gedaan. Voordat ze daadwerkelijk gaan vliegen zijn ze vaak al in het buitenverblijf.

Een extra nest zul je niet treffen. Ze paren in het algemeen niet direct uit eigen nest. En vliegen wat van het nest af op zoek naar andere. Thuis is het iets anders, maar met een afgesloten verblijf is het dus lastig voor de jonge vliegende mieren.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:43

en wat doe je dan met die vliegende mieren?
bij Lasius niger kan je die natuurlijk vrij laten.
maar messor barbarus (en dat lijkt me de leukste om te houden) hoort niet in Nederland thuis.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:37

Het klinkt misschien wat minder leuk. Maar de jonge mieren die niet bevrucht zijn zullen vanzelf gaan omdat er niet voor hen gezorgd wordt. Het snelste is in de vriezer of opvoeren aan iets dat insecten eet.
Mannetjes mieren gaan als ze gevlogen hebben ook binnen een paar uur van zichzelf al.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:13

Ik heb in mijn bereik een gele weidemieren nest gevonden. Ik hoop nu eigenlijk dat ze gaan uitvliegen zodat ik jonge koninginnen kan vangen.

Wie van jullie gaat ook opzoek naar mieren als ze uitvliegen en hun bruidsvlucht hebben?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:41

zorg dat je het niet mist. gele weidemieren leven in kleinere nesten dan zwarte wegmieren en hebben daardoor ook minder nieuwe koninginnen per de bruidsvlucht.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:25

axel_1997 schreef:
zorg dat je het niet mist. gele weidemieren leven in kleinere nesten dan zwarte wegmieren en hebben daardoor ook minder nieuwe koninginnen per de bruidsvlucht.

Ik hoop ze op de wei te treffen en zal ook wat buisjes mee gaan nemen waar ik ook heen ga.

Misschien dat ze ook langs de rijbak zitten. Ik hoop dat het mij lukt wat te vangen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:13

Gothico schreef:
Ik heb in mijn bereik een gele weidemieren nest gevonden. Ik hoop nu eigenlijk dat ze gaan uitvliegen zodat ik jonge koninginnen kan vangen.

Wie van jullie gaat ook opzoek naar mieren als ze uitvliegen en hun bruidsvlucht hebben?

Leuk! Doen wij ook altijd. Al onze kolonies zijn van zelf gevangen koninginnen.
Je moet er wel echt op het juiste moment zijn. Een bruidsvlucht duurt echt maar heel kort, +/- 10 minuten. Wel is het vaak zo dat als er èèn nest gaat, er meerdere in de buurt gaan.
Het is voor ons zo'n beetje het leukste onderdeel van de hobbie :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:32

Laurora schreef:
Gothico schreef:

Leuk! Doen wij ook altijd. Al onze kolonies zijn van zelf gevangen koninginnen.
Je moet er wel echt op het juiste moment zijn. Een bruidsvlucht duurt echt maar heel kort, +/- 10 minuten. Wel is het vaak zo dat als er èèn nest gaat, er meerdere in de buurt gaan.
Het is voor ons zo'n beetje het leukste onderdeel van de hobbie :D

Ik heb op dit moment een Messor Barbarus kolonie. Maar ik had wel een aantal nederlandse kolonies.
Eikelmiertjes zijn ook echt geweldig. Maar vind ik heel moeilijk te vinden. Ook omdat ik er niet zomaar op tijd bij kan zijn als die uitkomen.
De bruidsvluchten duren inderdaad niet echt lang. Maar meestal zijn de standaard Lasius Niger mieren in de avond wel te vinden opzoek naar een nieuw plekje.
Eigenlijk wil ik heel graag de Flavus dus ook, maar nooit mazzel gehad.

Ook heb ik ooit een drie kleurige mierenkoningin gevangen, maar deze ging helaas heel snel kapot.
Geen idee wat voor een soort het was.

Maar wel echt super dat jou kolonies allemaal zelf gevangen zijn. En het is zeker een leuk deel van de hobby. Erop uit gaat en kijken wat je kunt vinden. En per soort hebben ze een andere dag vaak dat ze vliegen. Dus ik kijk er ook altijd naar uit.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:25

Gothico schreef:
Ik heb op dit moment een Messor Barbarus kolonie. Maar ik had wel een aantal nederlandse kolonies.
Eikelmiertjes zijn ook echt geweldig. Maar vind ik heel moeilijk te vinden. Ook omdat ik er niet zomaar op tijd bij kan zijn als die uitkomen.
De bruidsvluchten duren inderdaad niet echt lang. Maar meestal zijn de standaard Lasius Niger mieren in de avond wel te vinden opzoek naar een nieuw plekje.
Eigenlijk wil ik heel graag de Flavus dus ook, maar nooit mazzel gehad.

Ook heb ik ooit een drie kleurige mierenkoningin gevangen, maar deze ging helaas heel snel kapot.
Geen idee wat voor een soort het was.

Maar wel echt super dat jou kolonies allemaal zelf gevangen zijn. En het is zeker een leuk deel van de hobby. Erop uit gaat en kijken wat je kunt vinden. En per soort hebben ze een andere dag vaak dat ze vliegen. Dus ik kijk er ook altijd naar uit.

Als je gericht wil zoeken. let dan op (paarden)weitjes met begroeide bulten onder de prikkeldraadhekken. Flavus woelt veel aarde omhoog maar is gevoelig voor vertrappen. Daardoor krijgen de nesten onder prikkeldraadhekjes de meeste kans om lang te leven en groot te worden. Als je een paar nesten bij elkaar hebt gevonden kan je ze in de gaten houden en na de bruidsvlucht de omgeving afzoeken.