Hond aangereden, verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:35

keona schreef:
Yvank_ schreef:
Nee de verzekering betaalt zoiets gewoon niet omdat jij zelf verantwoordelijk bent voor je hond ze hoeven inderdaad niet eerst bewijzen te zien omdat er voor hun helemaal geen schuldvraag is.

Dus als gewoon iemand jou terrein op vliegt met de auto. Mag je hond daar niet lopen . Beetje raar niet

Dat staat er niet he. Bij aanrijding met een huisdier betaalt de WA verzekering nooit uit omdat de eigenaar van het dier aansprakelijk is voor de schade gemaakt door dat dier, ook de schade aan dat dier zelf. AVP van de bestuurder betaalt ook niet uit, want auto.

Sowieso is het verstandig je dieren weg te houden van opritten, enkel en alleen al om zoiets als dit te voorkomen.

keona

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:44

En waarom betalen ze dan wel bij een paard. Dat is ook een dier namelijk.
Je bent verzekerd als je ergens schade aanbrengt dat van ander is, de vriendin heeft schade gebracht aan de hond. Hond is nog steeds zelfde als een auto koelkast etc . Het is nog steeds een ding. Dus snap het zeker niet.
Maar ja ze proberen altijd overal onder uit te komen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:53

keona schreef:
Je bent verzekerd als je ergens schade aanbrengt dat van ander is, de vriendin heeft schade gebracht aan de hond. Hond is nog steeds zelfde als een auto koelkast etc . Het is nog steeds een ding. Dus snap het zeker niet.

Omdat de vriendin geen schade bracht aan de hond, de hond is tegen de auto aan gelopen en heeft daarmee schade aan zichzelf gebracht. Aansprakelijkheid van de eigenaar dus. Maar dat geldt voor alle aanrijdingen met huisdieren.

Als een paard tegen je auto oploopt, betaalt de verzekering dat ook niet. Dat loopt dan via de AVP van de eigenaar van het paard, als deze een verzekering heeft.

De WA verzekering vergoedt alleen aanrijdingen met wilde dieren, mits bewezen, bij all risk en beperkt casco. De rest heeft of pech, of geluk dat de eigenaar van het (huis)dier een AVP heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:04

Ja toch is dat gek... ik heb een keer een leverancier gehad die het erf op reedt en waarbij ik nog net kon voorkomen dat deze tegen mijn hond aanreed. Hond lag op het erf en de chauffeur verwachte dat deze wel op zou staan als hij gewoon door zou rijden. Niet dus! Kon het nog net voorkomen.

Als dat niet het geval was geweest dan was mijn hond dus schuldig volgens de wet...?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:08

Jessix schreef:
Ja toch is dat gek... ik heb een keer een leverancier gehad die het erf op reedt en waarbij ik nog net kon voorkomen dat deze tegen mijn hond aanreed. Hond lag op het erf en de chauffeur verwachte dat deze wel op zou staan als hij gewoon door zou rijden. Niet dus! Kon het nog net voorkomen.

Als dat niet het geval was geweest dan was mijn hond dus schuldig volgens de wet...?

Nee, jij zou aansprakelijk zijn geweest volgens de wet. Eerlijk? Niet altijd, maar je bent als eigenaar nu eenmaal aansprakelijk voor de gedragingen van je dier.

Wat een hork van een chauffeur, trouwens :=.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:35

Bij het nemen van een huisdier en het krijgen van een kind heb je het gevolg dat je 'risicoaansprakelijk' bent geworden voor het kind/dier.

Zorg dus altijd dat je een AVP hebt. Dit is de meest goedkope verzekering die er bestaat (1 euro per maand) maar bespaart je een hoop ellende.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:47

Iris82 schreef:
Bij het nemen van een huisdier en het krijgen van een kind heb je het gevolg dat je 'risicoaansprakelijk' bent geworden voor het kind/dier.

Zorg dus altijd dat je een AVP hebt. Dit is de meest goedkope verzekering die er bestaat (1 euro per maand) maar bespaart je een hoop ellende.

Ik betaal 4 euro. Mijn honden zijn beide gedekt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:02

_San87_ schreef:
keona schreef:

Omdat de vriendin geen schade bracht aan de hond, de hond is tegen de auto aan gelopen en heeft daarmee schade aan zichzelf gebracht.

Zowel de hond als de auto waren in beweging. Dus een heel gewoon verkeersongeval.
Waarom niet gewoon een ongevalsaangifte invullen? Ik vind het bizar dat de verzekering aan de telefoon al kan zeggen dat ze niet betalen. Meestal duurt dat een paar weken of zelfs maanden voor je een antwoord hebt.
Citaat:
Aansprakelijkheid van de eigenaar dus. Maar dat geldt voor alle aanrijdingen met huisdieren.
Ik ben geen expert, maar deze uitspraak lijkt me logisch voor een loslopend huisdier op de openbare weg, want die mogen daar niet loslopen. Maar om dat nu zo algemeen te stellen lijkt me niet juist. Het zou me ook nogal vreemd lijken als je met je aangelijnde hond op het voetpad loopt en de hond wordt daar aangereden dat het dan ook de aansprakelijkheid van de hondeneigenaar is. En op je eigen erf mag een hond ook loslopen, dus die deed daar ook niks verkeerds.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:10

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:

Omdat de vriendin geen schade bracht aan de hond, de hond is tegen de auto aan gelopen en heeft daarmee schade aan zichzelf gebracht.

Zowel de hond als de auto waren in beweging. Dus een heel gewoon verkeersongeval.
Waarom niet gewoon een ongevalsaangifte invullen? Ik vind het bizar dat de verzekering aan de telefoon al kan zeggen dat ze niet betalen. Meestal duurt dat een paar weken of zelfs maanden voor je een antwoord hebt.
Citaat:
Aansprakelijkheid van de eigenaar dus. Maar dat geldt voor alle aanrijdingen met huisdieren.
Ik ben geen expert, maar deze uitspraak lijkt me logisch voor een loslopend huisdier op de openbare weg, want die mogen daar niet loslopen. Maar om dat nu zo algemeen te stellen lijkt me niet juist. Het zou me ook nogal vreemd lijken als je met je aangelijnde hond op het voetpad loopt en de hond wordt daar aangereden dat het dan ook de aansprakelijkheid van de hondeneigenaar is. En op je eigen erf mag een hond ook loslopen, dus die deed daar ook niks verkeerds.

TS zei zelf dat de hond tegen de auto aan liep.

Er zijn vast uitzonderingen te bedenken, maar in beginsel wordt aanrijding met een huisdier niet vergoed. En dan gaat t over loslopende huisdieren. Niet met eigenaar wandelend op de stoep.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-08-20 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:15

Ts , mail of bel je eigen verzekering eens hoe je hier mee om moet gaan . En of er iets gedekt is want zoals je zegt, je weet niet of ze de verzekering heeft gebeld en het kan inderdaad zo zijn dat dit volledig voor eigen rekening is maar dan weet je het zeker. Fijn dat het hondje goed te pas is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:49

_San87_ schreef:
Jessix schreef:

Nee, jij zou aansprakelijk zijn geweest volgens de wet. Eerlijk? Niet altijd, maar je bent als eigenaar nu eenmaal aansprakelijk voor de gedragingen van je dier.

Ja hij werd nog boos ook want ik gaf een klap op het dak van de auto. De hond had heus wel weggegaan bleef hij volhouden. Ik geloof dat ik hem net op tijd stopte, hij was er misschien nog 20cm vandaan.

Ik had in dat geval wel aansprakelijk geweest voor heel veel andere dingen! ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:00

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Ja hij werd nog boos ook want ik gaf een klap op het dak van de auto. De hond had heus wel weggegaan bleef hij volhouden. Ik geloof dat ik hem net op tijd stopte, hij was er misschien nog 20cm vandaan.

Ik had in dat geval wel aansprakelijk geweest voor heel veel andere dingen! ;)
Ja, echt bizar. Nu zullen de meeste honden ook wel opstaan, maar waarom dat risico nemen? Snap ik niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:32

Iris82 schreef:

Maar dit geval heeft helemaal niks met de AVP te maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:34

Citaat:

Helemaal geen verkeersongeval, want het was op TS haar eigen erf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:39

Sclimpre schreef:
Citaat:

Je benoemd nu allemaal situaties die totaal anders zijn! Als jij op een voetpad met je hond loopt en wordt aangereden dan zat daar iets fout. Immers mag je niet op de fiets/motor/auto op een voetpad.

Hier is het op eigen terrein waardoor het de aansprakelijkheid is van de eigenaar van de hond. Deze kiest er namelijk voor om de hond los op het terrein te laten lopen en daar zit het wezenlijke verschil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:40

pillow schreef:
Iris82 schreef:

Maar dit geval heeft helemaal niks met de AVP te maken.

Dat staat los van het advies een AVP af te sluiten wanneer je kinderen en/of huisdieren hebt, want dat is gewoon een heel goed advies, om een kloppende reden; risicoaansprakelijkheid voor je kind(eren)/dier(en).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:24

Yvank_ schreef:
Sclimpre schreef:

Je benoemd nu allemaal situaties die totaal anders zijn! Als jij op een voetpad met je hond loopt en wordt aangereden dan zat daar iets fout. Immers mag je niet op de fiets/motor/auto op een voetpad.

Hier is het op eigen terrein waardoor het de aansprakelijkheid is van de eigenaar van de hond. Deze kiest er namelijk voor om de hond los op het terrein te laten lopen en daar zit het wezenlijke verschil.

Ik reageerde op de stelling dat de eigenaar van het dier bij alle aanrijdingen aansprakelijk zou zijn.
Voor het geval van TS is het aan de verzekering om uit te zoeken wie aansprakelijk is. Voor TS kan dat de rechtsbijstand zijn, voor de vriendin de autoverzekering. Maar stap 1 is aangifte doen bij de verzekering, anders gebeurt er helemaal niets.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:33

Sclimpre schreef:
Yvank_ schreef:

Ik reageerde op de stelling dat de eigenaar van het dier bij alle aanrijdingen aansprakelijk zou zijn.
Voor het geval van TS is het aan de verzekering om uit te zoeken wie aansprakelijk is. Voor TS kan dat de rechtsbijstand zijn, voor de vriendin de autoverzekering. Maar stap 1 is aangifte doen bij de verzekering, anders gebeurt er helemaal niets.

Bij aanrijdingen met een dier, is dat in beginsel ook gewoon zo. Dat jij er dan uitzonderingen bij wil gaan slepen, zoals een aanrijding met iemand die met zijn aangelijnde hond op de stoep loopt, kan ik niet voorzien. Ik doelde met mijn opmerking op situaties zoals door de TS beschreven, wat me gezien het onderwerp van het topic logisch lijkt. Dat een hond ergens los mag lopen, maakt de aansprakelijkheid niet opeens ongedaan.

In het geval van TS draait zij zelf op voor de kosten. Dat heeft ze al gemeld en waarom dat is, is in dit topic ook meermaals uitgelegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:46

pillow schreef:
Als ze zelf aanbiedt om ook wat kosten te vergoeden is dat fijn. Maar je kunt er niet om vragen oid.

Nee klopt, maar wel je conclusies uit trekken wat betreft de vriendschap.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:57

_San87_ schreef:
keona schreef:

Omdat de vriendin geen schade bracht aan de hond, de hond is tegen de auto aan gelopen en heeft daarmee schade aan zichzelf gebracht. Aansprakelijkheid van de eigenaar dus. Maar dat geldt voor alle aanrijdingen met huisdieren.

Als een paard tegen je auto oploopt, betaalt de verzekering dat ook niet. Dat loopt dan via de AVP van de eigenaar van het paard, als deze een verzekering heeft.

De WA verzekering vergoedt alleen aanrijdingen met wilde dieren, mits bewezen, bij all risk en beperkt casco. De rest heeft of pech, of geluk dat de eigenaar van het (huis)dier een AVP heeft.

banketstaaf koek, mijn paard heeft pas schade aan de auto gebracht van meisje op onze ruiter club en is gewoon netjes betaald door mijn verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:12

Jij leest niet! Dat is geen banketstaaf. Ze zget dat een verzekering niet de schade aan het paard betaald! Juist wel de schade aan de auto.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:16

keona schreef:
_San87_ schreef:

banketstaaf koek, mijn paard heeft pas schade aan de auto gebracht van meisje op onze ruiter club en is gewoon netjes betaald door mijn verzekering.

Ja, jouw verzekering betaalt dan. Omdat JOUW paard schade veroorzaakte aan eigendom van derden, daarvoor ben jij aansprakelijk, en je APV heeft dat uitbetaald. Schade aan jouw paard moet je dan zelf betalen, dat doet de WA van dat meisje niet. Zoals ik al zei in mijn eerste quote.

In dit geval knalde de hond van TS tegen de auto en bezeerde daarmee zichzelf, dus is TS zelf aansprakelijk voor de kosten. De WA van de vriendin doet daar niks mee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:28

Het is op haar terrein vind beetje vreemd maar goed

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:43

keona schreef:
Het is op haar terrein vind beetje vreemd maar goed

Ja dus? Dat maakt niet dat je niet meer aansprakelijk bent voor de gedragingen van je eigen dier.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:58

Ik vraag me af of het zo zwart wit is als de meeste denken. De hond liep los,maar op eigen terrein. Dus hij mag er los lopen...
Ik denk dat het staat of valt met de vraag of zei wist of de hond daar los kon lopen en hoe hard ze het erf opreed.
Ik weet niet ts of julie rechtsbijstand hebben? Daar kan je zelf de zaak aangeven en vertellen wat er aan de hand is en dan zoeken die het uit met de verzekering vd ts. Buiten adressen uit wisselen zit je er dan verder niet tussen.