Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:55

keona schreef:
laulitz schreef:
En dan na te gaan dat deze puppies voor 50-100 euro gekocht worden in Oost-Blok landen... Voor hun gouden zaken momenteel ;(

Ja en mensen blijven er bij kopen, je hoort ze pas zeuren als er iets niet goed is en dan gaan ze mensen waarschuwen.
Ongelofelijk gewoon

Idd, uiteindelijk kosten veel van die hondjes veel meer in dierenarts kosten..
Ik hoor van veel mensen (met een broodfokpup) 'Maar wij wisten dat niet'. Als je anno 2020 daar nog niet van op de hoogte bent dan heb je toch wel een beetje onder een steen geleefd hoor :x

Mazida

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:14

Snap niet waar mensen zich druk om maken, dit zijn nu eenmaal de prijzen. Anders wacht je toch gewoon een jaar. Wilde dit jaar ook graag een puppy naast mijn oude hond, maar we wachten maar even een jaartje :) , waarschijnlijk volgend jaar keus genoeg in het asiel helaas :(

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:31

Voor mij bestaat outcross en linebreeding bij rashonden.

Lijnbreeding/lijnteelt. En outcross is dat je je teef door reu identiek ras/stamboom laat dekken en er dus niet dezelfde bloedlijnen in voorkomen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:16

beatje schreef:
In het asiel hebben 90% vd honden buitenlandse paspoorten. Of omdat ze onbezonnen dor mensen worden gekocht bij broodfokkers of die hier ingevoerd zijn door rescue organisatie's uit het buitenland en toch meer bagage hadden als dat mensen voorgespiegeld kregen of uit in beslagname's van fokkerijen. De meeste goede fokkers nemen hun pups terug.Soms krijgen we er 1 in het asiel en dan bellen we de fokker,de 1 komt de hond halen een ander helpt zelf met de herplaatsing.

Een goede stichting neemt de honden terug. Dat doen wij in ieder geval wel. Maar er zijn idd een heleboel belabberde stichtingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 02:57

Babootje schreef:
Ik heb zelf een stamboekloos ridgebacknest gefokt. Moeder (in mijn bezit) was stamboekloos. Maar met zo'n fijn karakter dat ik graag een pup van haar wilde. Maar ik kreeg er 9 Andere hondjes zijn verkocht; ik heb er 1 gehouden. Ik heb gefokt met een dekreu met goede papieren en kwalificaties. Hondjes verkocht voor 750. Dat dekte de kosten wel. Het was echt een "gelegenheidsnest" en ik heb met de kopers nog steeds leuk contact via FB. Alle hondjes zijn nog bij hun originele eigenaren die er heel blij mee zijn. Een nestje fokken is echt heel veel werk. Hartstikke leuk om te doen. Maar ik zou geen fokker worden. Mss ooit van t teefje (docher van moeders) weer een keer een stamboomloos nest waarvan ik er dan weer eentje houd. Want stamboek is voor mij niet zo belangrijk. Karakter des te meer.

8 x 750 euro is wel even 6000 euro.
Dat dekt toch wel iets meer als alleen de kosten.
Ik vind het veel geld voor stamboomloze hondjes waarvan je niet de mogelijke erfelijke problemen weet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:36

amen schreef:

Lijnbreeding/lijnteelt. En outcross is dat je je teef door reu identiek ras/stamboom laat dekken en er dus niet dezelfde bloedlijnen in voorkomen .

Dan weet je helaasniet wat dus outcross echt is helaas

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:47

amen schreef:

In NL betekent het in principe volgens de raad van beheer dus echt buiten het ras gaan.

De witte herders gebruiken bijvoorbeeld inderdaad wat jij noemt: het principe van (in dit geval) 'in vier generaties geen verwantschap', maar dat is niet wat outcross volgens de raad van beheer is. Je gaat immers niet buiten het ras. Je mixt zelfs niet eens per se verschillende types binnen een ras (zoals bij varieteitskruising), je blijft gewoon 'binnen'. Ik heb dit ook eigenlijk alleen nog gehoord bij de witte herders.

"Outcross is het (incidenteel) fokken met andere rassen waardoor erfelijke aandoeningen worden teruggedrongen. Hierdoor wordt een populatie verrijkt met ‘nieuw bloed’ en neemt de genetische variëteit in één keer flink toe."

Er bestaat ook nog het principe van varieteitskruisingen, waarbij bijv ruwhaar en korthaar van een ras gekruist worden met elkaar waar dat normaal niet gewenst is.

Ik volg het niet voor alle rassen uiteraard (wat een werk zou dat zijn), maar volg dus wel met interesse wat er gebeurt bij de wetterhounen en de markiesjes en lees zo nu en dan als ik er toevallig op stuit outcross programma's van andere rassen.
Ik vind het wel interessant dat in een klein land als NL er verenigingen zijn die de terminologie anders gebruiken dan de raad van beheer dat doet. Je zou denken 'woorden genoeg, gebruik dan allemaal hetzelfde woord voor dezelfde inhoud'.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:00

Indd Skip, ook veel fokkers noemen t zo (helaas). Hier een nest waar we op de eerste 8 generaties een inteelt percentage hebben van 0,549%
Dat noemen een hoop fokkers al outcross. Terwijl t natuurlijk niet zo is..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:04

kiwiwitje schreef:
Indd Skip, ook veel fokkers noemen t zo (helaas). Hier een nest waar we op de eerste 8 generaties een inteelt percentage hebben van 0,549%

Een 'fokkersding' dus vooral. Helder. Ik houd voor mezelf de definitie van de Raad aan, maar dus ook omdat ik voor sommige rassen echt de noodzaak daarvan wel inzie (vooral bij onze hele kleine - qua populatie - Nederlandse rassen).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:09

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:

Een 'fokkersding' dus vooral. Helder. Ik houd voor mezelf de definitie van de Raad aan, maar dus ook omdat ik voor sommige rassen echt de noodzaak daarvan wel inzie (vooral bij onze hele kleine - qua populatie - Nederlandse rassen).

Oh helemaal mee eens. Een outcross is wat mij betreft iets buiten het ras. Niet buiten de lijn.. Net zoals de RvB het bedoelt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:37

Precies dat outcross is ras uit andere ras groep ( geloof ik zelfs).
En dan heb je lijnteelt( dat zelfde is als inteelt), alleen voor sommige fokkers ook niet.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:46

Mijn kruising Labrador x Aussie, uiteraard stamboomloos, uit een gezonde gezinshond moeder kostte 500 geloof ik. Za-lige hond, mijn beste vriendin. Dat was drie jaar geleden.
Ik heb ook bij veel fokkers van Shelties geïnformeerd voor op een lijst te komen staan. Lange mail met de thuissituatie gestuurd, gevraagd om te komen kennismaken. Schandalig weinig antwoord gekregen. Een antwoord wel, dat er nog een pupje over was voor 2500 en dat ik die kon komen halen. Niet gedaan, dat vond ik echt schandalig veel geld. Ik wil best wel een mooie prijs voor een rashond van een fijne fokker betalen maar dat vond ik toen wel écht veel geld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:51

Laulitz schreef:
Idd, uiteindelijk kosten veel van die hondjes veel meer in dierenarts kosten..
Ik hoor van veel mensen (met een broodfokpup) 'Maar wij wisten dat niet'. Als je anno 2020 daar nog niet van op de hoogte bent dan heb je toch wel een beetje onder een steen geleefd hoor :x

Precies, lang leve google, telefoonnummer intypen en je weet genoeg, zeker als het broodfokkers betreft die al langere tijd bezig zijn.

Had 2 weken terug er nog 1 aan de telefoon, die man is wel enorm gehaaid bezig hoor, voor elk ras wat hij fokt heeft hij een ander mobielnummer, plaatst een advertentie met alleen initialen en ook een andere woonplaats dan waar hij werkelijk zit. Doordat het telefoonnummer dus niet zo vaak gebruikt wordt, alleen als die betreffende teef een nest heeft valt hij ook niet zo snel door de mand. Het is meer hoe argwanend hij zelf is aan de telefoon waardoor je op onderzoek uit gaat.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:56

Interessant dit, was voor de nieuwsgierigheid even op mp gaan kijken... Er is momenteel geen teckel te koop onder de 1000,- absurd! En idd klein aanbod.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:57

Cayenne schreef:
Babootje schreef:
Ik heb zelf een stamboekloos ridgebacknest gefokt. Moeder (in mijn bezit) was stamboekloos. Maar met zo'n fijn karakter dat ik graag een pup van haar wilde. Maar ik kreeg er 9 Andere hondjes zijn verkocht; ik heb er 1 gehouden. Ik heb gefokt met een dekreu met goede papieren en kwalificaties. Hondjes verkocht voor 750. Dat dekte de kosten wel. Het was echt een "gelegenheidsnest" en ik heb met de kopers nog steeds leuk contact via FB. Alle hondjes zijn nog bij hun originele eigenaren die er heel blij mee zijn. Een nestje fokken is echt heel veel werk. Hartstikke leuk om te doen. Maar ik zou geen fokker worden. Mss ooit van t teefje (docher van moeders) weer een keer een stamboomloos nest waarvan ik er dan weer eentje houd. Want stamboek is voor mij niet zo belangrijk. Karakter des te meer.

8 x 750 euro is wel even 6000 euro.
Dat dekt toch wel iets meer als alleen de kosten.
Ik vind het veel geld voor stamboomloze hondjes waarvan je niet de mogelijke erfelijke problemen weet.

Nou ik ben ook wel benieuwd naar de berekening ja als dit de kosten alleen dekt... als je de teef niet getest hebt en alleen op karakter selecteert. Dan kan ik me niet voorstellen dat je er geen winst uit gehaald hebt..

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:59

Ik ben de plaatser van de advertentie waar dit topic op gebaseerd is. Viavia hoorde ik dat er een discussie gaande was op bokt.
Het verbaast me hoeveel (wisselende) reacties er geplaatst zijn.

Ons nestje is eenmalig. We hebben een hele poos gezocht naar een reu die ons aanstond. Niet zomaar over 1 nacht ijs gegaan, ook wat bouw, gezondheid en karakter betreft. Overigens zijn het echt ruwharige jacks, deze zijn er al niet zoveel. Wat rasverenigingen betreft: besef je goed dat daar heel veel vriendjespolitiek bij zit, een stamboom is vaak niet meer dan een stukje papier.

Persoonlijk ben ik het het meest eens met de stelling: "het is maar net wat de gek ervoor geeft".
Ik vergelijk het maar met de paardenhandel: er gaan hitten weg voor tonnen, wie bepaalt waarom ze dat waard zijn? Nog niet misschien dat ik een paard zou kopen voor bijv. 100.000 euro al zou ik het geld ervoor hebben. Anderen tellen het er zo voor neer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:06

frankiej schreef:
Ik ben de plaatser van de advertentie waar dit topic op gebaseerd is. Viavia hoorde ik dat er een discussie gaande was op bokt.
Het verbaast me hoeveel (wisselende) reacties er geplaatst zijn.

Ons nestje is eenmalig. We hebben een hele poos gezocht naar een reu die ons aanstond. Niet zomaar over 1 nacht ijs gegaan, ook wat bouw, gezondheid en karakter betreft. Overigens zijn het echt ruwharige jacks, deze zijn er al niet zoveel. Wat rasverenigingen betreft: besef je goed dat daar heel veel vriendjespolitiek bij zit, een stamboom is vaak niet meer dan een stukje papier.

Persoonlijk ben ik het het meest eens met de stelling: "het is maar net wat de gek ervoor geeft".
Ik vergelijk het maar met de paardenhandel: er gaan hitten weg voor tonnen, wie bepaalt waarom ze dat waard zijn? Nog niet misschien dat ik een paard zou kopen voor bijv. 100.000 euro al zou ik het geld ervoor hebben. Anderen tellen het er zo voor neer.

Sorry hoor, vriendjespolitiek bij fokkers? Stamboom maar een papiertje? Weinig ruwharige jacks?
Je praat als een echte broodfokker, gefeliciteerd!
Mag ik vragen waar jouw teef op getest is en welke reu je gebruikt hebt? Is die ook getest?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:18

kiwiwitje schreef:
Ik heb mij ook aangemeld. Ben benieuwd. al is t geen hele actieve groep als ik de berichten zo zie :)

Klopt is vrij nieuwe groep ook.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:20

Een stamboom is meer dan zomaar een papiertje en een stamboom wordt ook niet uitgegeven door de rasvereniging. Een stamboom wordt uitgegeven door de Raad van Beheer en iedere pup die geboren wordt uit twee honden van hetzelfde ras met stamboom krijgt ook een stamboom. Daar heeft de rasvereniging echt niks over te zeggen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:21

Ik dacht bij het leven van de OP dat het wel mee zou vallen, niet dus. Zat vanmorgen op Marktplaats en kwam een kruising tegen: Ausie/Poedel. 2400,- per pup :wow:

Als je dan een flink nest hebt, ben je in een klap bijv. je studieschuld kwijt :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:49

Ailill schreef:
Als je dan een flink nest hebt, ben je in een klap bijv. je studieschuld kwijt :')

Hè verrek, vind het spontaan bijna jammer dat zowel mijn ouders als ik een gecastreerde reu hebben rondlopen ipv een intacte teef en intacte reu :') :+

**Grapje natuurlijk, geen zorgen**

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:58

neile schreef:
Mijn kruising Labrador x Aussie, uiteraard stamboomloos, uit een gezonde gezinshond moeder kostte 500 geloof ik. Za-lige hond, mijn beste vriendin. Dat was drie jaar geleden.
Ik heb ook bij veel fokkers van Shelties geïnformeerd voor op een lijst te komen staan. Lange mail met de thuissituatie gestuurd, gevraagd om te komen kennismaken. Schandalig weinig antwoord gekregen. Een antwoord wel, dat er nog een pupje over was voor 2500 en dat ik die kon komen halen. Niet gedaan, dat vond ik echt schandalig veel geld. Ik wil best wel een mooie prijs voor een rashond van een fijne fokker betalen maar dat vond ik toen wel écht veel geld.

Wij hebben sinds februari onze sheltie, geen stamboom.
Moeder was wel in het bezit van 1 en de vader niet. (Of was het andersom :') )
Voor hem hebben we 800 betaald.
Mijn andere hond is een chihuahua x pekinees heb ik toen 250 betaald.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:08

Maar hond met stamboom gebruiken om mee te fokken, maar zonder gezondheidstesten, keuring etc, daar heb je niet zoveel aan.
Een hond met stamboom wil niet zeggen dat het dan ook meteen een goed fokdier is.
Daar komt wel wat meer bij kijken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:16

Mja, ruwharige jacks kon je vroeger makkelijk bij de boeren/jagers hier vinden. Die doen niet persé aan stambomen en testen (sommige wel) maar fokken op functionaliteit. Goede jachthond x goede jachthond geeft kans op een goede jachthond.
Jacks zijn in dat milieu nu idd wat uit de mode, nu meer ruwharige teckel, fox of jagd terriër.
Maar never nooit ni dat die 1000+ vragen voor hun pups.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:23

Billy schreef:
.....
Je praat als een echte broodfokker, gefeliciteerd!
.....

Thnx voor de felicitaties!