Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:16

Evi84 schreef:
Het is niet verboden in alle landen en pijnlijk is ook een fabeltje. Ze krijgen pijnstilling en gaan onder verdoving. Ook later hebben ze er geen pijn aan...

Het is niet voor niks verboden. Maar ik vermoed dat je er zelf hebt?
Helaas zijn er nog altijd mensen met weinig verstand die het wel laten doen. We hebben laatst nog een aantal pups in beslag genomen bij een broodfokker die gecoupeerde pups had zitten.In België trouwens.

Nog even een toevoeging, net even opgezocht. Een gecoupeerde hond mag niet aan wedstrijden mee doen van de raad van beheer.staat in hun reglementen enige uitzondering is als er een geldig medisch attest bij zit. Sterker nog je mag er zelfs niet mee naar de hondenschool.
Laatst bijgewerkt door beatje op 10-07-20 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:24

Evi84 schreef:
Gini schreef:
Uiteraard, schelden is altijd not done. Maar Evi84 wordt dus overduidelijk misselijk wanneer mensen haar aanspreken. En dat is in 1 klein topic op Bokt al dat er dus toch verschillende meningen zijn. De een vindt aanspreken juist fijn, de ander helemaal niet. Vind je het dan gek dat mensen in real life enorm twijfelen wat te doen en dan inderdaad maar uiteindelijk de keuze maken om dit bij een instantie te melden? Is dat echt zo onbegrijpelijk?

Ik bewonder uw interpretatie. Laat me duidelijk maken dat ik geen probleem heb met gewoon aangesproken te worden op een normale toon of bij normale vragen, ik ben altijd vriendelijk dan en geef ook normaal uitleg bij mijn vorige gecoupeerde hond.
Omgekeerd ben ik vaak wel in het wilde weg door ongekende beledigd tot zelfs bedreigd geweest omdat mijn hond gecoupeerd was.

Ik gaf aan misselijk te worden van het soort aangehaalde flauwe opmerkingen waarbij men een afkeurende mening over couperen probeert te laten doorschemeren en hoopt dat ik ze deel omdat mijn huidige dober niet gecoupeerd is...

Ik vind de opmerking "ik vind natuurlijk mooier" geen flauwe opmerking. Misschien minder leuk om te horen wanneer je hond die natuurlijke oren niet meer heeft, maar dat maakt een opmerking nog niet flauw. Dat is inderdaad mijn interpretatie.

Dus niet alleen moet je twijfelen of je de persoon moet aanspreken of niet, je moet ook nog eens enorm goed op de verwoording letten, want voordat je het weet maak je blijkbaar een flauwe opmerking. En dat allemaal om de baasjes van de honden niet op de tenen te trappen.

Kuggur

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:33

Ik vind het intrigerend hoe mensen die fokken met als hoofddoel (zeg maar gerust enige doel) een bepaald uiterlijk te creëren, het blijkbaar volkomen acceptabel vinden dat uiterlijk wat bij te schaven met een scalpel of gerotzooi met tape.
Ik bedoel maar dat is toch eigenlijk een zekere vorm van sjoemelen. Het is niet gelukt het te fokken zoals je wil, geen nood, een beetje knip en plakwerk, voila.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:36

bigone schreef:
Afstaande flapperende oren worden sneller gekwetst dus daar kan ik me het tapen wel bij voorstellen puur uit voorzorg dat het dier geen bloedoor krijgt omdat ze overal tegenaan klappen.

Wat voor een wezen ben je dan eigenlijk aan het fokken dat je moet tapen of masseren of weet ik wat nog meer om kwetsuren te voorkomen? Dan heb je toch gewoon een ongezond dier gefokt?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:37

Het is een behoorlijk rel topic geworden .. het is altijd een gevoelig onderwerp geweest maar sommige slaan toch wel echt heel erg door vind ik. Oren couperen heeft voor mij persoonlijk altijd een nasmaak gehad ik vind dus geen enkel ras met gecoupeerde oren mooi... staart is een heel ander verhaal als eigenaar van een rottweiler “met staart” kan ik toch wel beamen dat die er ooit met een reden afgehaald zijn. Niet omdat het mooi was maar omdat de hond er ongemak van had als deze steeds tussen de wielen van de kar kwamen. Toen er steeds meer op gehamerd werd dat het niet mocht waren deze staarten echt broos en heeft mijn vorige hond 3x haar staart gebroken. Mijn inmiddels 12 jarige rottweiler heeft vaak last van een cold water tail maar gelukkig geen botbreuken. De reacties met je moet geen hond uit het buitenland kopen vind ik erg kortzichtig als de hond verder heel goed gefokt is met een mooie lijn en dan toevallig in een land zou zijn waar het wel mag? Men daarbij wat als jij nu z’n pupje als herplaatser zou nemen dan zouden andere jou ook aan kunnen geven terwijl je er niks aan kan doen...
Laat iedereen in z’n waarde En je hoeft het er echt niet mee eens te zijn maar om dan zoveel haat rond te strooien is ook niet ok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:40

kiki1976 schreef:
Rasstandaard tja dat is altijd een leuke, wie verzint die onzin?
Echt FB, EB, Mops, Boxer allemaal moesten ze maar een korte snuit volgens de rasstandaard. Allemal snurkende varkens, nu wordt dat gelukkig weer uitgefokt, terug naar een normalere neus.
King Charles, mega kleine koppie's, allemaal hoofdpijn.
Vaak zijn die standaards verzonnen door mensen die de werkelijkheid uit het oog verloren en hierin doorslaan, was absoluut niet in het belang van de dieren

Snurkende varkens, begin je altijd gelijk te schelden?

Ik vind een boxer qua snuitlengte toch wel een andere categorie dan de rest die je daar noemt. Die snuit is lang zo kort niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:41

Kuggur schreef:
Ik vind het intrigerend hoe mensen die fokken met als hoofddoel (zeg maar gerust enige doel) een bepaald uiterlijk te creëren, het blijkbaar volkomen acceptabel vinden dat uiterlijk wat bij te schaven met een scalpel of gerotzooi met tape.
Ik bedoel maar dat is toch eigenlijk een zekere vorm van sjoemelen. Het is niet gelukt het te fokken zoals je wil, geen nood, een beetje knip en plakwerk, voila.

Ik denk niet dat je hier in dit topic zoveel voorstanders daarvan vind anders hoor ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:42

Gini schreef:
bigone schreef:
Afstaande flapperende oren worden sneller gekwetst dus daar kan ik me het tapen wel bij voorstellen puur uit voorzorg dat het dier geen bloedoor krijgt omdat ze overal tegenaan klappen.

Wat voor een wezen ben je dan eigenlijk aan het fokken dat je moet tapen of masseren of weet ik wat nog meer om kwetsuren te voorkomen? Dan heb je toch gewoon een ongezond dier gefokt?

Met tapen bedoel dat er voor gezorgd word dat er geen rare scherpe knik in het kraakbeen komt waar elke keer beschadigingen op kunnen treden met als resultaat dat het oor er toch nog voor een groot gedeelte af moet. Niks met “ mooi “ te maken. Een oor dat elke keer omklapt is gewoon zeer gevoelig op de plek waar het kraakbeen plooit. Dit kun je op jonge leeftijd zonder pijn of ingreep corrigeren door een poosje te tapen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:43

Gini schreef:
bigone schreef:

Masseren is niet kwalijk hoor, meestal gaan ze er nog lekker bij slapen ook :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:48

Het masseren op zich is misschien niet kwalijk, het feit dat als je dat niet doet je dan een verkeerde knik in de oren die snel kan beschadigen kan krijgen vind ik dan weer niet zo leuk. Is misschien nu nog heel onschuldig, maar eigenlijk is dat toch gewoon een gebrek? Dat kan natuurlijk altijd gebeuren bij enkele gevallen, maar als het in een bepaald ras bijna standaard wordt dat er getapet of gemasseerd moet worden, rekken we de definitie van een gezonde hond dan niet heel erg op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:53

Gini schreef:
Het masseren op zich is misschien niet kwalijk, het feit dat als je dat niet doet je dan een verkeerde knik in de oren die snel kan beschadigen kan krijgen vind ik dan weer niet zo leuk. Is misschien nu nog heel onschuldig, maar eigenlijk is dat toch gewoon een gebrek? Dat kan natuurlijk altijd gebeuren bij enkele gevallen, maar als het in een bepaald ras bijna standaard wordt dat er getapet of gemasseerd moet worden, rekken we de definitie van een gezonde hond dan niet heel erg op?

Maar je hebt het bij straathonden even goed hoor Gini, bij veel zelfs. Dat is niet perse een rashonden ding. Ik heb hier ook een straathond, haar ene oor hangt goed, jaar andere niet. Vind ze zelf vervelend met winderig weer, ze heeft amper bescherming over jaar oorschelp.

Bij boxers vallen de meeste oren gewoon vanzelf in de juiste stand. Dus bij het gros van de pups wordt niet getaped.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 00:10

Moderatoropmerking:
Op het moment gaat het weer beter maar ik wil jullie er graag even aan herinneren dat het niet de bedoeling is om persoonlijk te worden naar anderen. Het is een gevoelig onderwerp maar hou het gezellig.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 01:44

Gini schreef:
Ik vind de opmerking "ik vind natuurlijk mooier" geen flauwe opmerking. Misschien minder leuk om te horen wanneer je hond die natuurlijke oren niet meer heeft, maar dat maakt een opmerking nog niet flauw. Dat is inderdaad mijn interpretatie.

Dus niet alleen moet je twijfelen of je de persoon moet aanspreken of niet, je moet ook nog eens enorm goed op de verwoording letten, want voordat je het weet maak je blijkbaar een flauwe opmerking. En dat allemaal om de baasjes van de honden niet op de tenen te trappen.

Zucht...

Het is een flauwe opmerking, de toon, de intonatie, heel de houding van de persoon maakt het overduidelijk. Btw, mijn hond is NIET gecoupeerd (staat duidelijk in de tekst), net daarom dat ik me er mateloos aan irriteer als ik dergelijke sneren richting couperen voor de zoveelste keer moet aanhoren als ik met mijn hond op wandel ben...

Bij mijn vorige hond (wel gecoupeerd) werd ik ook wel op een normale toon aangesproken of kreeg vragen. Daar heb ik uiteraard nooit een probleem mee gehad als het op een normale nette toon gebeurde.
Wel gebeurt het echt vaak dat mensen het gerechtvaardigd vinden om maar direct te gaan schelden en dreigen als je een gecoupeerde hond hebt zonder enige intentie tot een normaal gesprek...

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:02

Gini schreef:

Dat is toch normaal. Een dobermann is een gemaakt ras door Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894). Hij wilde een werkhond die allerlei taken aankon en hem beschermen kon tegen kwaadwillende belastingbetalers en hun waakhonden.
De bedoeling was van in het begin geen staart en staande oren. Als een ras standaard (de rasstandaard werd nog maar enkele jaren geleden aangepast van d'office gecoupeerd naar het andere uiterste: aansluitend afhangend langs het hoofd) gecoupeerd wordt, dan wordt er uiteraard ook niet gefokt op kwaliteit van stukken die er d'office moesten worden afgesneden toch, alsook werd er jarenlang geselecteerd op veel en goed kraakbeen om makkelijk staande oren te krijgen die niet vallen... maar plots besluit men de rasstandaard aan te passen omdat broodfokkers het niet zo nauw nemen met de wet en pijnstilling etc en het couperen onverdoofd en in vuile omstandigheden thuis uitvoerden.
Je kan niet als plots een rasstandaard wijzigt ook direct een knop omslaan binnen de genen en van sterk kraakbeen plots 'zacht' kraakbeen maken..

Dus geen ongezond dier gefokt, het doel is gewoon 180° omgekeerd omdat de mens dat plots besliste.. dat krijg je niet in 1 generatie aangepast.
Dobers hebben ook af en toe knikstaarten bij de geboorte, dat is ook niet allemaal in 1 2 3 verholpen toch.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:51

Oooh, de broodfok heeft het gedaan. Interessante "logica".

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:56

Toch niks zo heerlijk als oren die eigenwijs alle kanten op staan behalve de goeie?

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 05:01

Kuggur schreef:

Mensen die dit acceptabel vinden zouden ze eigenlijk met terugwerkende kracht Lotus voetjes moeten geven. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:02

Jester_ schreef:
Toch niks zo heerlijk als oren die eigenwijs alle kanten op staan behalve de goeie?

[ [url=m/4GxukP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe bedoel je? }:0

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:18

Mindim schreef:
kiki1976 schreef:
Rasstandaard tja dat is altijd een leuke, wie verzint die onzin?
Echt FB, EB, Mops, Boxer allemaal moesten ze maar een korte snuit volgens de rasstandaard. Allemal snurkende varkens, nu wordt dat gelukkig weer uitgefokt, terug naar een normalere neus.
King Charles, mega kleine koppie's, allemaal hoofdpijn.
Vaak zijn die standaards verzonnen door mensen die de werkelijkheid uit het oog verloren en hierin doorslaan, was absoluut niet in het belang van de dieren

Snurkende varkens, begin je altijd gelijk te schelden?

Ik vind een boxer qua snuitlengte toch wel een andere categorie dan de rest die je daar noemt. Die snuit is lang zo kort niet hoor.

Ook bij de Boxer is het helaas een tijdje zo geweest dat de neuzen veel te ver terug gedrongen waren en daardoor toch ook flink snurkte. Gelukkig gingen ze het hier in NL al snel weer wat groter terug fokken.
Hier in de buurt zag je zelf mensen die ze uit het buitenland vandaan haalde omdat ze daar toch een meer gedrongen neus hadden en een flinke onder beet.
Zelf jaren Boxers gehad en ook een FB (zonder ademhalingsproblemen).

Betreft staart couperen. In het begin vonden we het raar een Boxer met een staart, maar wende echt heel snel. Maar ook aan de staarten couperen zitten nadelen. Ooit eentje gehad die niet goed gecoupeerd was en daar uiteindelijk last van kreeg. Kort gezegd, de huid zat te strak erom heen waardoor hij pijn had als hij ging zitten.
Enigste nadeel die ik soms ervaarde met een Boxer met staart was dat de kopjes soms bijna van tafel gingen als ze blij voorbij kwam lopen (zo'n staart gaat altijd blij heen en weer).

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:22

Afbeelding

persoonlijk staan die oren hem geweldig heb hem er niet op uitgezocht maar, hij komt uit Hongarije waar het gewoon nog is toegestaan. dikke kans dat de volgende er weer vandaan komt en ook gecoupeerde oren heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:28

Evi84 schreef:
Dus geen ongezond dier gefokt, het doel is gewoon 180° omgekeerd omdat de mens dat plots besliste.. dat krijg je niet in 1 generatie aangepast.
Dobers hebben ook af en toe knikstaarten bij de geboorte, dat is ook niet allemaal in 1 2 3 verholpen toch.

Euhhh, dezelfde mens soort heeft bedacht dat gecoupeerde oren en staarten mooier waren toch? En ernaar gehandeld en het erin gefokt.
Nu zijn er mensen die dat niet meer willen, en ja dat terug fokken kost tijd.
Laat alle honden gewoon zoals ze zijn ja, wie anders bepaald is gewoon stom. Allemaal.
Die foto's van die heerlijke wapperende oren hierboven <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:50

Jester_ schreef:

[ [url=m/4GxukP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik bij mijn straathonden idd schattig, bij mijn boxer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:56

kiki1976 schreef:
Ook bij de Boxer is het helaas een tijdje zo geweest dat de neuzen veel te ver terug gedrongen waren en daardoor toch ook flink snurkte. Gelukkig gingen ze het hier in NL al snel weer wat groter terug fokken.
Hier in de buurt zag je zelf mensen die ze uit het buitenland vandaan haalde omdat ze daar toch een meer gedrongen neus hadden en een flinke onder beet.
Zelf jaren Boxers gehad en ook een FB (zonder ademhalingsproblemen).

Betreft staart couperen. In het begin vonden we het raar een Boxer met een staart, maar wende echt heel snel. Maar ook aan de staarten couperen zitten nadelen. Ooit eentje gehad die niet goed gecoupeerd was en daar uiteindelijk last van kreeg. Kort gezegd, de huid zat te strak erom heen waardoor hij pijn had als hij ging zitten.
Enigste nadeel die ik soms ervaarde met een Boxer met staart was dat de kopjes soms bijna van tafel gingen als ze blij voorbij kwam lopen (zo'n staart gaat altijd blij heen en weer).

Daarom zeg ik, hij past niet meer in het rijtje ;)

Wij hebben al jaren boxers en zou geen willen zonder staart en oren. De staart is af en toe een dingetje, lang, dik en enorme zwiep, dus er sneuvelt idd nog wel eens wat :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:04

Ik heb eens een bouvier ( met een heel goede stamboom) gehad , welke zijn mega oren omhoog stonden, echt net een konijn, daar had tapen echt wel een groot verschil bij geweest, en kom op, een plakkertje aan een oor is toch nu ook niet sielugh? Zijn elastiekjes om haar uit ogen te halen dat dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:04

Kuggur schreef:
Oooh, de broodfok heeft het gedaan. Interessante "logica".

Zo is overal wel iets mee Kuggur, hier gaat het dan om oren. Terwijl jouw geliefde border collie weer bekend staat om vererfbare epilepsie, waar niet alle fokkers het zo nauw mee nemen. Alleen zie je dat niet aan het uiterlijk. Net zo kwalijk, misschien zelfs kwalijker zelfs.