Help, wilde kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:24

Wij hebben met z'n 4en hier enorm veel liefde voor dieren, mijn vader heeft het alleen niet zo met katten. Kan hij niets aan doen. Maar hij pakt ze allebei wel gewoon (althans als de wilde is ontsnapt pakt m'n vader em). Ik hoef hier geen verwijten over en ik hoef ook geen tips meer. Wij gaan het zelf wel uitzoeken, want blijkbaar als je een kat naar buiten doet om muizen te vangen ben je een dierenhater.

Onze oude is al 15 jaar muizen jager voor ons. En we zijn al 15 jaar muis vrij. Alleen hij word oud en er moet gewoon opvolging komen. Deze oude is ook elke dag van sochtends 7 tot savonds schemer buiten, hij wil ook niet binnen zitten. Dan word ie gek. Deze blijft overigens wel sind dit jaar veel op het erf, wat ons dus rot het besluit heeft gemaakt 2 kittens te nemen. Nu was de grijze nog niet hand tam ivm verschillende dingen. Dus nog gewoon wild aangezien ze buiten op de boerderij zijn geboren.

Hij speelt trouwens wel gewoon als we dat met hem doen. Alleen handen zijn gewoon nog eng. Tsja en wij weten het ook even niet, dus vandaar dat ik gewoon tips vraag.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:30

Marije_1997 schreef:
Wij hebben met z'n 4en hier enorm veel liefde voor dieren, mijn vader heeft het alleen niet zo met katten. Kan hij niets aan doen. Maar hij pakt ze allebei wel gewoon (althans als de wilde is ontsnapt pakt m'n vader em). Ik hoef hier geen verwijten over en ik hoef ook geen tips meer. Wij gaan het zelf wel uitzoeken, want blijkbaar als je een kat naar buiten doet om muizen te vangen ben je een dierenhater.

Onze oude is al 15 jaar muizen jager voor ons. En we zijn al 15 jaar muis vrij. Alleen hij word oud en er moet gewoon opvolging komen. Deze oude is ook elke dag van sochtends 7 tot savonds schemer buiten, hij wil ook niet binnen zitten. Dan word ie gek. Deze blijft overigens wel sind dit jaar veel op het erf, wat ons dus rot het besluit heeft gemaakt 2 kittens te nemen. Nu was de grijze nog niet hand tam ivm verschillende dingen. Dus nog gewoon wild aangezien ze buiten op de boerderij zijn geboren.

Hij speelt trouwens wel gewoon als we dat met hem doen. Alleen handen zijn gewoon nog eng. Tsja en wij weten het ook even niet, dus vandaar dat ik gewoon tips vraag.

Dat zegt helemaal niemand. Echt drama om niks. Mensen vinden het wel kwalijk hoe er met de dieren wordt omgegaan, dat je voor alle tips wel een reden/excuus hebt waarom iets niet kan en dat je ervoor kiest om de dieren niet te vaccineren. Jouw dieren vormen straks een mogelijke bedreiging voor de gezondheid van andere dieren omdat jij als eigenaar je verantwoordelijkheid niet neemt. Dat vinden mensen kwalijk. Maar het is natuurlijk makkelijk om dat allemaal te negeren en het slachtoffer uit te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:31

Hier ook muizenvangers, dus ik weet waar je het over hebt ;)
Ik neem iig het woord 'dierenhater' niet in mijn mond, en denk dat er betere technieken zijn om de kittens tam te maken.

Waar ben je met dit 'project' bang voor?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:35

Marije_1997 schreef:

Nergens beweerd dat ik jullie dierenhaters vind! Ik denk juist dat dit soort katten helemaal op de juiste plek zijn als muizenvangers! En ze straks heel graag buiten gaan lopen...

De meeste muizenvangers bij boeren worden nooit ontwormd, ontvlooid of überhaupt gecontroleerd..dus wat dat betreft zijn jullie absoluut zeer goed voor ze!

Alleen om dat te bereiken ( ze dus zo tam te krijgen dat je ze straks nog kan pakken) zal er nu wel iets meer mee moeten gebeuren...

Mocht je tips willen mag dat ook altijd via pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:36

Bubblewrap schreef:
Hier ook muizenvangers, dus ik weet waar je het over hebt ;)
Ik neem iig het woord 'dierenhater' niet in mijn mond, en denk dat er betere technieken zijn om de kittens tam te maken.

Waar ben je met dit 'project' bang voor?

Er zijn bepaalde mensen die niet zo vriendelijk zijn, dat valt bij jou reuze mee hoor.

Ik ben niet zo zeer bang (nah ja lig niet graag open en kattenkrab ligt natuurlijk wel op de loer en m'n vinger is nog steeds blauw haha), maar m'n moeder vooral die schuift ook alles op mij. Ik moet ze voeren en tam maken etc. Tsja doe het maar eens als onervaren persoon alleen. Beetje hulp is dan fijn, maar heb zelf natuurlijk het een en ander al geprobeerd. Hij eet pas als ik afstand neem, dus voedsel helpt niet. Maar denk dat ik maar over moet gaan op handoektechniek ofzo want dit is gewoon niet handig. Maar wil er graag iemand bij die me daar in kan helpen. En dat zijn niet m'n ouders.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:43

Heb het al meerdere malen genoemd, bel eens naar een kittenopvang, zij krijgen ze daar van alle leeftijden binnen en ook helemaal wild en het lukt hun ook om ze tam te krijgen. Daar ben je denk ik op de juiste plek voor advies omdat zij het dagelijks mee maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:45

Joh, eerst at hij helemaal niet. Dus je bent al een stap verder. Liefde gaat door de maag dus breid dit stap voor stap uit. En koop eens een zakje lekker voer. Dan wordt het effect groter. Helpt zelfs bij onze 2jarige half-tamme katten. Elke keer een stukje dichterbij zonder oogcontact. Immers, dat voelt als bedreiging.

Als je gewoon goed gezond bent is de kans op kattenkrab-ziekte erg klein ;) Althans, als je het hebt merk je het niet/amper.
Ik ben in het verleden wel gekrabt door een kat met bewezen kattenkrabziekte. Niets van gemerkt.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:18

Misschien voer op een uitschuifbare lepel aanbieden? Zie dit wel eens op tv met programma my kat form hell

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:09

Citaat:
De meeste muizenvangers bij boeren worden nooit ontwormd, ontvlooid of überhaupt gecontroleerd..dus wat dat betreft zijn jullie absoluut zeer goed voor ze!

Precies!

Je hebt ze nog maar zo kort, gaat écht wel goedkomen, maar kost veel tijd... Zelf zijn wij nooit zo van maar in een bench laten zitten, wild of niet. We hebben onze pleegjes altijd al binnen twee dagen wel in een ruimte losgelaten en ja ze werden sociaal. Nou hadden wij vooral toen we dat nog in de huiskamer deden ook wel wat hulpjes, onze eigen sociale katten.

Maar ook afgelopen pleegjaar met minder tijd, want een klein kind, beestenbende, werk etc. is het goedgekomen met de pleegmonstertjes. Mijn zoontje van toen 1 speelde op een gegeven moment zelfs met de 'wilde' exemplaren :D Balletje weggooien, kittens erachteraan, balletje ophalen etc. We dachten eerst o jee, maar hij heeft geen krab gehad!

Jij besteed er zo te lezen al heel wat meer tijd nog in en het is ook een jong kitten nog... Beetje vertrouwen hebben. Het kan zo ineens de goede kant opgaan weet ik uit ervaring.

Heel veel tips zijn er al gegeven, voer gaat ook echt nog wel een lokkertje worden. Nu eet hij alleen nog als je op afstand blijft, gewoon héél langzaam die afstand gaan verkleinen. Voor wat heel lekkers gaat hij echt wel zwichten. En veel met ze spelen, dat helpt altijd enorm. Met een hengeltje kan je gewoon eerst op afstand blijven.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:33

Ik heb me uit de discussie gehouden, ik snap dat het lastig is als je geen kattenmens bent en TS uit zich schriftelijk niet altijd even handig, wat blijkbaar ook in dit topic zorgt dat mensen nogal heftig op haar reageren. Maar TS heeft volgens mij het hart wel op de goede plaats.

TS ik zou dit adviseren:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... per/568793

Dan als starter de verdamper met flacon in het stopcontact steken het dichtste in de buurt van waar je het katertje nu hebt.
Het geeft een feromoon af die moederpoezen ook afgeven en dat geeft rust bij de kittens. Het helpt tegen angst en onenigheid tussen katten, maar ook om de kat gewoon een fijner gevoel te geven. Je creëert als het ware een veilige omgeving van feromonen.

Geef het wel even de tijd om te werken.
Er is nog een soortgelijk maar effectiever middel in de UK verkrijgbaar, maar daar zit een langere levertijd op en de kosten zijn hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:36

Daphara schreef:
Ik heb me uit de discussie gehouden, ik snap dat het lastig is als je geen kattenmens bent en TS uit zich schriftelijk niet altijd even handig, wat blijkbaar ook in dit topic zorgt dat mensen nogal heftig op haar reageren. Maar TS heeft volgens mij het hart wel op de goede plaats.

TS ik zou dit adviseren:

Dan als starter de verdamper met flacon in het stopcontact steken het dichtste in de buurt van waar je het katertje nu hebt.
Het geeft een feromoon af die moederpoezen ook afgeven en dat geeft rust bij de kittens. Het helpt tegen angst en onenigheid tussen katten, maar ook om de kat gewoon een fijner gevoel te geven. Je creëert als het ware een veilige omgeving van feromonen.

Er is nog een soortgelijk maar effectiever middel in de UK verkrijgbaar, maar daar zit een langere levertijd op en de kosten zijn hoger.

De link geeft geen product helaas.

We gaan ze wss naar de keuken verplaatsen, hier is meer licht en zijn we het meest. En stopcontacten haha

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:41

Marije_1997 schreef:
Daphara schreef:

TS ik zou dit adviseren:

De link geeft geen product helaas.

We gaan ze wss naar de keuken verplaatsen, hier is meer licht en zijn we het meest. En stopcontacten haha

Mijn excuus, blijkbaar kan ik niet rechtstreeks linken.

Het gaat om Feliway

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:54

Daphara schreef:
Mijn excuus, blijkbaar kan ik niet rechtstreeks linken.

Niks mis met je link hoor, ik kom gewoon bij de feliway uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:05

Marije_1997 schreef:

Probeer een kattensnoepje te vinden waar hij leip van word. Begin eerst met op afstand leggen en zo rustig aan opbouwen naar uiteindelijk uit je hand eten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:29

En het liefste iets lekkers dat ook flink sterk ruikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:08

Cayenne schreef:

Dat ook want dan leren ze heel snel dat die hand ook leuke dingen kan betekenen.

Hier worden ze in ieder geval hele leip van de cosma vriesdroog snacks.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:26

Marcella schreef:
Cayenne schreef:

Dat ook want dan leren ze heel snel dat die hand ook leuke dingen kan betekenen.

Hier worden ze in ieder geval hele leip van de cosma vriesdroog snacks.

een van de eerste adviezen dus... maar dat was te soft

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:01

Meelezer, maar ts is niet alleen.. Ze woont samen met ouders en broertje zo te lezen dus kan en mag misschien ook niet alle tips opvolgen omdat haar familie het liever anders heeft? Dus ze wil wel, maar het kan misschien niet.

En het kan ook nog zo zijn dat de moeilijke kat gewoon wat angstiger blijft.
Ik heb er hier één zitten, kleinste van het nest, en wat ik je kan vertellen is dat die poes echt uit een geweldig huisje komt!
Alleen blijft het gewoon een wat angstige poes, vlucht bij bezoek weg, is door familie leden moeilijk aan te raken en je kan zo een krab of een paar tanden verwachten. Maar voor mij de allerliefste poes ooit.. Als alles rustig is komt ze zich opdringen en op schoot of bijna in mijn nek liggen. Maar ik heb haar altijd in haar waarde gelaten, nooit gedwongen alleen aangeboden en dat doe ik nog steeds. Voor haar werkt dat het beste.
Ze hoeven ook niet altijd alleman vrienden te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:23

Saskia9 schreef:
Meelezer, maar ts is niet alleen.. Ze woont samen met ouders en broertje zo te lezen dus kan en mag misschien ook niet alle tips opvolgen omdat haar familie het liever anders heeft? Dus ze wil wel, maar het kan misschien niet.

En het kan ook nog zo zijn dat de moeilijke kat gewoon wat angstiger blijft.
Ik heb er hier één zitten, kleinste van het nest, en wat ik je kan vertellen is dat die poes echt uit een geweldig huisje komt!
Alleen blijft het gewoon een wat angstige poes, vlucht bij bezoek weg, is door familie leden moeilijk aan te raken en je kan zo een krab of een paar tanden verwachten. Maar voor mij de allerliefste poes ooit.. Als alles rustig is komt ze zich opdringen en op schoot of bijna in mijn nek liggen. Maar ik heb haar altijd in haar waarde gelaten, nooit gedwongen alleen aangeboden en dat doe ik nog steeds. Voor haar werkt dat het beste.
Ze hoeven ook niet altijd alleman vrienden te zijn.

Ik zit idd met familie, en dan vooral m'n moeder die denkt het beter te weten. Een bokker stuurde me een pb met druppels, wat als ik het geld had prima wou proberen. Maar m'n moeder vond dat niet goed helaas.

Nu is ze het wel met me eens dat hij tijd nodig heeft, alleen ik wil er ook niet de hele dag bij zitten. Dus denk dat ik maar gwn zo nu en dan met de kaassnoepjes (die vind ie blijkbaar heerlijk) er bij ga zitten. Vanavond pakte ie het wel tussen m'n vingers weg, dus dat lijkt te werken. Vervolgens word er wel geblaast en gegromd maarja dat nemen we dan maar voor lief

Zo lagen ze er overigens vanmiddag bij.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:24

Het zijn wel schatjes zeg <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:26

Cayenne schreef:
Het zijn wel schatjes zeg <3

Zeker, het gaat tussen hun ook super goed. Ondanks dat ze niet uit het zelfde nestje komen. Nadeel is datde zwarte nu het gedrag van de grijze over neemt. Gelukkig kun je haar wel gewoon pakken nog haha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 06:58

Dan vooral de zwarte een keer extra in handen nemen als je die zo makkelijk kunt pakken, zeker als die het gedrag over begint te nemen. Anders heb je het risico dat die straks net zo gaat worden.