Hond opvoeden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:40

Ts jij hebt cursus nodig.
Iemand die jou kan leren hoe je met je hond om kan gaan.

Je schiet van het ene uiterste naar het andere uiterste.

RoosvanBlue ik kreeg in 1994 ook hondentraining waarbij hond verplicht een slipketting om moest.
Gelukkig is dat al jaren niet meer zo.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:53

Jeetje @TS, van het ene in het andere uiterste... En dan ook nog met relatief echt makkelijke rassen...
Tussen een correctie en straffen zit véél verschil. Snuit dichtknijpen tot ze piepen is straffen én gemeen straffen ook nog. En dan omdat ze blaffen? Doe eens gauw normaal zeg!

Lekkere omslag ook 'moet met koekjes' naar 'snuit dicht knijpen en draai om de oren'. Ik hoop voor jouw hond dat dit een rel-topic is.

Ga eens naar een goede hondenschool of trainer, en kijk eens wat ze daar doen...

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:01

Misschien is er ook onduidelijkheid, TS, omdat je mensen hebt zien corrigeren maar eigenlijk niet weet wat er gebeurde. Er is de theorie van een 'mouth bite' (sorry weet niet wat de juiste term hiervoor is): een moederhond bijvoorbeeld, die de snuit van een puppy in de bek pakt als correctie. Sommige mensen proberen dit na te bootsen door met hun hand de snuit van hun hond vast te pakken.
Het is echter niet de bedoeling daarbij echt te knijpen, zeker niet tot de hond piept.

Misschien is er inderdaad een fijne hondenschool in de buurt waar je terechtkunt met vragen? Die kunnen je dan misschien voor jouw specifieke geval aanraden hoe je de hond het beste kunt corrigeren bij bepaald gedrag!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:36

jooosjefien schreef:
De tik is inderdaad misschien beter bij ander gedrag, ook al reageerde ze er zo goed op.

Gister heb ik toen ze maar niet wilde stoppen met blaffen de snuitkneep geprobeerd. Ze piepte heel even, maar volgens een vriendin is dit normaal... Vond het wel zielig, maar ben echt weer versteld met wat een fijne hond het is de dag na de correctie :j

Misschien toch inderdaad beter om de snuitkneep voor schooien en blaffen te gebruiken. En echt een draai om de oren, voor poep eten en grommen?

Ben nog erg aan het kijken naar verschillende correcties, zoals jullie zeiden. Wel heb ik besloten door te gaan met fysieke correcties. Dit is merkbaar gewoon veel duidelijker voor haar

Hier een bijna 1 jarige die nog steeds schooit omdat ze helaas al vaker succes heeft gehad omdat wij eten lieten liggen en voor haar de verleiding te groot is geweest. Ipv een mep verkopen, gaat zij dus in de bench als wij rustig willen eten en daar is ze dan ook snel mooi rustig - bench training is zo fijn als het goed gedaan wordt. Volgende stap is voor ons om d'r op haar 'plaats' te houden als wij dat zeggen zonder dat we deurtje dicht hoeven te doen. Dit kost veel energie en tijd en positieve beloning en daar hoeft geen tik aan te pas te komen. Had ik graag een hond gehad die niet schooit en die ik niet op d'r plaats hoef te zetten elke keer? Tuurlijk, maar tja... Komt vast ook nog wel met meer training en aandacht, maar voor nu; situatie voorkomen.

Die NEE snapt ze hier donders goed, maar de verleiding is te groot soms voor d'r en als ze d'r kans schoon ziet pakt ze iets. We weten dat ze het dus heel erg moeilijk vind en proberen de situatie dus gewoon te voorkomen. Daar ga ik haar dus niet fysiek voor straffen als het dan wel fout gaat. Ik vind het echt heel vreemd hoe dit topic geopend werd met je welbekende opmerking over 'of je de enige was die weet hoe je een hond goed op voedt' en ondertussen je hond zelf dus een tik verkoopt en dan trots loopt te verklaren hoe perfect die tik wel niet geholpen heeft. Gelukkig heb je een hond die snel onder de indruk is, want met menig andere hond kom je er toch niet mee met deze manier van denken en handelen.

En ik ben zeker niet anti tikje of porretje, maar je moet echt zo goed timen als je een correctie geeft en ook weten wanneer de situatie ervoor geschikt is of niet (de achterliggende oorzaak van het gedrag van de hond beoordelen en op basis daarvan reageren). In het geval van schooien ben ik van mening dat dit echt niet 'the way to go is' ook al had je erna opeens een perfecte hond (die uit schrik/angst zo perfect is ineens) maar goed, ieder z'n eigen ding. Ik ben ook niet perfect en heb wel eens verkeerd gereageerd op iets en denk dan naderhand van K*T dat was niet zoals ik het had willen doen, maar de wending van je gedachtegang in dit topic is wel echt van hak op de tak zeg. Ik hoop in ieder geval niet dat dit zo'n gevalletje is van 'oh misschien helpt die tik ook wel met blaffen en met dit en dat en voor je het weet krijgt ie voor alles een tik' Denk dat het idd geen kwaad kan om advies in te winnen van een trainer als je ergens tegenaan loopt, wat hierboven door skippy oa ook al geopperd werd, daar gaat je hond maar vooral jij als eigenaar zijnde meer baat bij hebben :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:53

jooosjefien schreef:
Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

Mijn hond lust vrijwel geen koekjes.. ook bijna geen brok. Ergens mee belonen anders dan een aai of mijn stem is dus al lastig..

Mijn vorige hond herder x bouv was werkelijk nergens van onder de indruk en als ie volop in zijn focus zat op een andere reu dan zag ie echt mijn koekje niet. Die moest ik echt heel kort houden en soms ook wel even optreden. Als ik dat zo bij onze huidige pup zou doen zou hij zich een hoedje schrikken.. hoewel ik hem laatst ook even 'op zijn plaatst heb gezet'. Tijdens de wandeling met die naald-scherpe tandjes steeds in onze kleding hangen mag gewoon niet. Dat negeer ik niet. Dat mag gewoon niet klaar. Mijn kind zou dat ook niet mogen en dat weet ze ook. Duidelijk zijn, consequent..en soms helpt negeren gewoon echt niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:56

jooosjefien schreef:
De tik is inderdaad misschien beter bij ander gedrag, ook al reageerde ze er zo goed op.

Gister heb ik toen ze maar niet wilde stoppen met blaffen de snuitkneep geprobeerd. Ze piepte heel even, maar volgens een vriendin is dit normaal... Vond het wel zielig, maar ben echt weer versteld met wat een fijne hond het is de dag na de correctie :j

Misschien toch inderdaad beter om de snuitkneep voor schooien en blaffen te gebruiken. En echt een draai om de oren, voor poep eten en grommen?

Ben nog erg aan het kijken naar verschillende correcties, zoals jullie zeiden. Wel heb ik besloten door te gaan met fysieke correcties. Dit is merkbaar gewoon veel duidelijker voor haar

oh.. je bent om.. %)

Misschien kan je er iets van begeleiding bij krijgen..

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:49

Ts als je zo snel overstapt op fysieke correcties kun je onmogelijk weten hoe je deze correct moet gebruiken. Timing is ontzettend belangrijk, dus nu zomaar ineens tikken gaan geven is echt riskant en onverantwoord. Niet doen dus!!

Begrijp me goed, ik ben zelf van de hard hand. Mijn labrador krijgt regelmatig een flinke tik of greep in het nekvel, maar ik weet precies wat door komt, hoe hard en wanneer, kortom timing is alles.

En als je van 0 corrigeren in eens overstapt naar de harde hand vind ik dat echt riskant :n

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 12:25

Amy111 schreef:
Ts als je zo snel overstapt op fysieke correcties kun je onmogelijk weten hoe je deze correct moet gebruiken. Timing is ontzettend belangrijk, dus nu zomaar ineens tikken gaan geven is echt riskant en onverantwoord. Niet doen dus!!

Begrijp me goed, ik ben zelf van de hard hand. Mijn labrador krijgt regelmatig een flinke tik of greep in het nekvel, maar ik weet precies wat door komt, hoe hard en wanneer, kortom timing is alles.

En als je van 0 corrigeren in eens overstapt naar de harde hand vind ik dat echt riskant :n

Ok duidelijk. Maar hoe leer ik goed te timen dan? En als ze goed reageert en niet bang voor me is, betekent dat niet dat de timing goed was?

Geloof me mijn hond heeft een goed leven, ik zag alleen wel in dat oordelen over fysieke correcties niet echt gepast is als ik ze zelf nooit heb toegepast. Het is niet zo dat ik haar ineens mishandel :n

Maar ik heb wel het idee dat de wat hardere hand blijkbaar toch duidelijker voor haar werkt

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:46

Iedere trainingsmethode werkt, TS. Alles wat consequent wordt toegepast, zal uiteindelijk baat hebben. Dat wil echter niet zeggen dat het de meest effectieve of stressloze manier is.

Helaas denk ik niet dat iemand op Bokt in staat is om je vragen te beantwoorden, simpelweg omdat niemand van ons ziet wat er gaande is. Wij lezen alleen jouw interpretatie van de situatie. Dat is niet genoeg om advies te kunnen geven.

Wie dat wel kan, zijn professionele hondentrainers. Ik sluit me aan bij de rest om je aan te raden op zoek te gaan naar een goede hondenschool in de buurt. Zij kunnen live met je meekijken en je leren hoe je je hond juist moet aanpakken op de juiste momenten. Iets waar je de rest van jouw en je hond haar leven baat bij zal hebben.

Een hondenschool verklapt al veel over hun trainingsmethodes via hun website en/of social media. Voor jou lijkt het me belangrijk dat je op zoek gaat naar een plek waar ze positive reinforcement toepassen, dus voornamelijk belonen en niet dwingen. Vaak noemen trainers op welke professionals zij volgen, door deze professionals te Googlen kom je ook al veel te weten over de werkwijze van de hondenschool.

Ik wens je veel wijsheid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:44

jooosjefien schreef:
Ok duidelijk. Maar hoe leer ik goed te timen dan? En als ze goed reageert en niet bang voor me is, betekent dat niet dat de timing goed was?

Wat noem jij goed reageren? Als ik een tik of een slag krijg, ga ik waarschijnlijk ook meteen stoppen met wat ik aan het doen ben en dus "goed reageren". Of ik er gelukkiger van word, ik daadwerkelijk iets bijleer of dat ik gewoon schrik ga krijgen door de onduidelijkheid en daardoor maar niks meer doe, dat is een andere vraag.

Ik vind jou op dit ogenblik niet eerlijk tegenover je hond en ben het er dus niet mee eens dat jouw hond op dit moment een goed leven heeft. Je gaat van de ene dag op de andere over op een heel andere trainingsmethode en de hond heeft het er maar mee te doen. Dat is inconsequent, verwarrend en oneerlijk.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:09

silverdapple schreef:
Iedere trainingsmethode werkt, TS. Alles wat consequent wordt toegepast, zal uiteindelijk baat hebben. Dat wil echter niet zeggen dat het de meest effectieve of stressloze manier is.

Helaas denk ik niet dat iemand op Bokt in staat is om je vragen te beantwoorden, simpelweg omdat niemand van ons ziet wat er gaande is. Wij lezen alleen jouw interpretatie van de situatie. Dat is niet genoeg om advies te kunnen geven.

Wie dat wel kan, zijn professionele hondentrainers. Ik sluit me aan bij de rest om je aan te raden op zoek te gaan naar een goede hondenschool in de buurt. Zij kunnen live met je meekijken en je leren hoe je je hond juist moet aanpakken op de juiste momenten. Iets waar je de rest van jouw en je hond haar leven baat bij zal hebben.

Een hondenschool verklapt al veel over hun trainingsmethodes via hun website en/of social media. Voor jou lijkt het me belangrijk dat je op zoek gaat naar een plek waar ze positive reinforcement toepassen, dus voornamelijk belonen en niet dwingen. Vaak noemen trainers op welke professionals zij volgen, door deze professionals te Googlen kom je ook al veel te weten over de werkwijze van de hondenschool.

Ik wens je veel wijsheid.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Vind een goede trainer!!

Niemand hier heeft kritiek op de manier waarop je je hond traint. Iedereen doet zijn best om correcties af te stemmen op zijn/haar hond en dat dient gerespecteerd te worden. Maar wat storend is, is jouw gebrek aan expertise en je alwetende houding.

Geloof me, naar mijn mening ging mijn lab ook met sprongen vooruit toen ik hem ging aanpakken. Hij was een hyper, ongeleid projectiel en zonder consequent een flinke tik was er nu nog niets mee te beginnen. Dus ja, er is een kans dat dat ook voor jouw hond geldt.

Maar zo snel wisselen van methode zonder ervaring is kort gezegd dom. Hopelijk kan een trainer je de timing bij brengen. Succes

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:27

@TS je gaat in een keer van opvoeden met koekjes naar een 'neusgreep'(wat dat dan ook mag zijn, klinkt in ieder geval alsof je graag een keer in je vingers wil worden gebeten ;) ).

Ben je iedereen hier voor de gek aan het houden met sterke verhalen omdat je weinig te doen hebt?
Je mening aanpassen na dat mensen daar tegenargumenten over hebben gegeven is nog begrijpelijk, maar het is erg raar als je in een keer 180 graden kunt draaien in je mening..

Niemand heeft gezegd dat jij je hond in een keer een draai om zijn oren moet geven, je moet overwicht gaan krijgen en dat kun je alleen door te leren van een ervaren trainer, en als dat niet lukt dan is je hond niet geschikt voor je en heb jij en je hond een ongelukkig leven..

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:37

jooosjefien schreef:

Geloof me mijn hond heeft een goed leven, ik zag alleen wel in dat oordelen over fysieke correcties niet echt gepast is als ik ze zelf nooit heb toegepast. Het is niet zo dat ik haar ineens mishandel :n

Maar ik heb wel het idee dat de wat hardere hand blijkbaar toch duidelijker voor haar werkt

Uh ja zo ongeveer elke hond reageert op fysieke correcties omdat ze het niet fijn vinden. Aan alles wat je schrijft is duidelijk te merken dat JIJ training nodig hebt, niet je hond. Zoek een goede training die JOU leert hoe je met je hond moet omgaan. Want wat je nu doet is diep triest. Hoe verpest ik mijn hond..echt.