Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ninx schreef:Ik denk teveel verwachten in te korte tijd en bovendien er dus 5 dagen niet zijn, geen goede basis is om een hond te nemen.
En dan al helemaal geen jong actief werkras.
Ik zou de fokker bellen, de hond terugbrengen voor wie het nu alleen een logeerpartij is geweest, je wonden likken en nog niet aan een hond beginnen.
Mensen doen hier misschien niet zo lief.
Maar dat lijkt me niet zo erg. Zoveel honden worden ondoordacht aangeschaft met irreële verwachtingen. Mensen daar wat in afremmen kan kn het belang van honden geen kwaad.
Talietjuh schreef:Dus ik begrijp dat je aan een ander over laat of jullie wel geen goede match zijn..zoiets voel je toch zelf? Waarom vertrouw je niet op je eigen gevoel en ga je niet voor wat je zelf graag wilt?
cursebreaker schreef:Ik baseer m'n mening natuurlijk op wat ik lees en kan niet zien hoe het er 24/7 aan toe gaat, maar als ik je laatste bericht ook lees TS: Ik denk dat 'je' (of wie dan ook met deze hond aan de slag gaat) met deze hond 100 stappen terug moet en dat haar huidige situatie gewoon veel te veel is voor de hond; understatement. En het lijkt eerlijk gezegd ook wel alsof je die duidelijke schreeuw om hulp van je hond niet echt heel goed ziet, verwerkt en erkent en je toch echt teveel verwacht van de hond.
Zolang gewend zijn geweest aan kennel en dan nu binnen leven met katten erbij en mensen die regelmatig over de vloeren komen en het feit dat jij ook nog vreemd bent voor de hond en je een band moet opbouwen, en en en... Het is gewoon te veel allemaal in 1x en dat krijgt de hond duidelijk niet gehandeld. Wat voor ons al snel lijkt van 'dat moet toch wel kunnen? dat zal toch niet teveel zijn voor ze?' kan voor een hond in deze situatie al allemaal veel te veel zijn en zeker nu je de hond nog niet goed kent is het lastiger nog om gedrag te herkennen zoals 'wanneer zijn ze overprikkeld' enz. Het feit dat de hond überhaupt al binnen zit is gewoon al zeer stressvol voor d'r en heel wat om mentaal te leren verwerken en mee leren om te gaan. Dan nog de katten erbij - ook al zou ze met katten kunnen -, mensen die over de vloer komen en ga zo maar door. Dat is gewoon echt een overload aan prikkels denk ik en gewoon te veel om te verwerken.
En tenzij je daar echt onwijs veel tijd in kunt gaan steken en ook prikkels kunt weghalen op kort termijn zie ik de situatie niet echt beter erop worden. Denk dat het vooral voor de hond beter is om uit deze situatie gehaald te worden. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel jammer vind dat de fokker maar ook jij zelf daar niet meer/beter bij heeft nagedacht vooraf waardoor de hond nu eigenlijk de dupe ervan is; ervaart veel stress en wordt nu van huis naar huis gesleept. Maar goed, dat is nu eenmaal zover gekomen tot nu en daar kan niemand ook meer iets aan veranderen. Vooruit denken dus en kijken wat je wilt/kunt doen...
Dit zal denk ik ook niet gaan werken tenzij je drastische veranderingen gaat aanbrengen maar als ik zo alles lees ben je eigenlijk wel al een beetje klaar ermee dus dan lijkt het me voor de hond het eerlijkst om zsm toch iets anders te zoeken en vooral ook, als de hond teruggaat naar de fokker, in het belang van de hond aan te geven dat de fokker met een eventueel nieuw baasje wel even vooraf aangeeft dat er gewoon werk aan de winkel is als je van een kennelhond een binnenhond wilt maken en dan een huisje zoekt waar zo min mogelijk andere prikkels aanwezig zijn zoals kids/andere huisdieren.
Wil 'je' van deze hond een leuke binnenhond krijgen, zal er echt helemaal terug naar de basis gegaan moeten worden; rust/ritme/regelmaat, een band opbouwen, grenzen aanleren en eventueel beginnen nog met plaatsen in een kennel en van daaruit starten voor de hond fulltime naar binnen gaat en dan eventueel ook nog geconfronteerd wordt met bezoek/andere huisdieren en ga zo maar door. Hopelijk krijg je met de fokker nog iets geregeld, ik hoop van wel (mag hopen dat de fokker zelf de hond gewoon terug WILT hebben. Je wilt je hond toch niet van huis naar huis zien gaan en eventueel in het asiel te zien belanden wat met een hond als deze wel gaat gebeuren anders
KellyR schreef:Te, laat iedereen banketstaaf en je niet op stang jagen.
Ik begrijp goed dat je morgen afwacht. Een kenner zal eerder dingen opmerken en een tijdsplan kunnen maken. Zeker als het een werklijn is.
Mocht de fokker nou blijven hameren op tijd, zeg gewoon dat je haar aan het einde van de week naar het asiel bent, en dat dit het niet gaat worden, al zeker niet met je katten.
Dat je haar uiteindelijk niet naar het asiel brengt hoeft zij in de eerste instantie niet te weten.
Het klinkt mij meer in de oren dat ze zelf blij is er van af te zijn. Als ze niet reageert op het asiel, dan is het wat mij betreft zeker; ze wil de hond onder geen beding terug.
Verkoper is in gebreke als je het mij vraagt. Heb inmiddels gelezen dat andere dat niet vinden.
Je eisen zijn misschien vaag omschreven, maar de katten waren duidelijk. Zo geobsedeerd door de kat, dat kan bijna niet goed aflopen. Ook als je het gecorrigeerd blijft zal er altijd iets in blijven zitten.
Helaas ook met onze eigen hond gehad. Als hij opgefokt raakt, door bijvoorbeeld een katten gevecht, dan pakt hij wat er binnen komt. Of dat nou een eigen kat is, of een andere, die radar staat dan uit.
Gelukkig zal hij nooit en te nimmer doorbijten, maar hij heeft ze wel vast.
Met een fanatieke herder gaat vooral dat laatste een utopie zijn...
Talietjuh schreef:Op zich goed idee maar vergeet niet ook aan jezelf te denken.
Dat is ook leiderschap, ook in communicatie richting de hond
Heel veel succes morgen! En wijsheid!
Mindim schreef:Communicatie is ook begrijpen in wat voor situatie de hond nu zit en waar hij vandaan komt en het verschil daartussen. Een hond kan dat niet beredeneren en als een situatie van houden zo dusdanig veranderd dan heeft een hond daar tijd voor nodig, heel logisch. Als ik jou morgen tussen de gorillas in apenheul zet dan moet je ook even wennen en ben je de eerste tijd ook niet op je gemak of wel en jouw hersenen zijn ietwat meer ontwikkeld dan die van de hond. Dus waarom zou een hond geen tijd mogen nemen, het is de kunst het gedrag van de hond te oncijferen en er achter komen waarom hij bepaald gedrag vertoond, wat hij op het vorige adres niet deed. Leiderschap is heel wat meer dan de hond enkel rondcommanderen. Misschien moet je je eens verdiepen in het wezen hond
Anna79 schreef:Er is mij eens verteld voor herplaatsers geldt: 3 dagen voordat ze überhaupt van de shock bekomen zijn en hun nieuwe omgeving een beetje begrijpen, 3 weken om aan je ritme te wennen, 3 maanden om enigszins zichzelf te zijn.
Sterkte met de lastige situatie!
O ja, de gekke 5 minuten kunnen heel goed een vol stress emmertje zijn.
Mindim schreef:KellyR schreef:Te, laat iedereen banketstaaf en je niet op stang jagen.
Ik begrijp goed dat je morgen afwacht. Een kenner zal eerder dingen opmerken en een tijdsplan kunnen maken. Zeker als het een werklijn is.
Mocht de fokker nou blijven hameren op tijd, zeg gewoon dat je haar aan het einde van de week naar het asiel bent, en dat dit het niet gaat worden, al zeker niet met je katten.
Dat je haar uiteindelijk niet naar het asiel brengt hoeft zij in de eerste instantie niet te weten.
Het klinkt mij meer in de oren dat ze zelf blij is er van af te zijn. Als ze niet reageert op het asiel, dan is het wat mij betreft zeker; ze wil de hond onder geen beding terug.
Verkoper is in gebreke als je het mij vraagt. Heb inmiddels gelezen dat andere dat niet vinden.
Je eisen zijn misschien vaag omschreven, maar de katten waren duidelijk. Zo geobsedeerd door de kat, dat kan bijna niet goed aflopen. Ook als je het gecorrigeerd blijft zal er altijd iets in blijven zitten.
Helaas ook met onze eigen hond gehad. Als hij opgefokt raakt, door bijvoorbeeld een katten gevecht, dan pakt hij wat er binnen komt. Of dat nou een eigen kat is, of een andere, die radar staat dan uit.
Gelukkig zal hij nooit en te nimmer doorbijten, maar hij heeft ze wel vast.
Met een fanatieke herder gaat vooral dat laatste een utopie zijn...
Wat een waardeloze reactie, serieus. Tijd is onzin? ik moet er bijna om lachen ware het niet zo triest.
boemel schreef:Je kunt volgens mij 2 kanten op.
Of accepteren dat het anders loopt, dan je verwacht had en al je energie steken in het goed krijgen van deze hond, eventueel met hulp van een hondengedragstrainer.
Of stoppen en ronduit duidelijk zijn naar de fokker en zeggen dat de hond terug MOET.
Geef de bijtincidenten als voornaamste reden op.
Katten van slag e.d zal de fokker minder interesseren en waarschijnlijk niet als goede reden aannemen.
Volgens mij is de hond ook gebaat bij deze duidelijkheid. Dieren voelen veel aan.
Succes!
Skippy01 schreef:Anna79 schreef:Er is mij eens verteld voor herplaatsers geldt: 3 dagen voordat ze überhaupt van de shock bekomen zijn en hun nieuwe omgeving een beetje begrijpen, 3 weken om aan je ritme te wennen, 3 maanden om enigszins zichzelf te zijn.
Sterkte met de lastige situatie!
O ja, de gekke 5 minuten kunnen heel goed een vol stress emmertje zijn.
Ja, dat zeggen ze in de opvang ook![]()
Voor die van mij was dat echt wel waar: de eerste 3 dagen alleen maar slapen. Hij was ZO moe van alle indrukken.
Na een paar weken werd hij opener en vond hij dat wandelen eigenlijk wel leuk en vanaf daar ging hij steeds meer boevenstreken uithalen![]()
Gekke vijf minuten is natuurlijk óók gewoon een uitlaatklep. Hoeft geen stress emmertje te zijn. Sommige honden willen gewoon rennen(veel (half)windhonden in de familie, 'zoomies' is dan echt een ding. Bij veel jonge honden van andere rassen ook wel: elke dagen even gewoon volle bak rondjes racen gedurende 5-25 minuten
) Het kán zeker stress zijn, maar voordat iedereen wiens hond graag rondjes racet , denkt dat zijn hond stress heeft
Anna79 schreef:Dat klopt, mijn hond (poedel) heeft ook regelmatig de zoomies, ook s ochtends vroeg. Maar in TS haar situatie icm slopen zou het zomaar stress kunnen zijn.
_Mir schreef:Wij hebben ooit een hond gevonden in het park. Door de dierenarts toen geschat op 8 maanden,aangemeld als gevonden en is nooit opgehaald door zijn baasje. Wij hebben hem gehouden, inmiddels 10 jaar verder nu. In het aller begin beet hij ook veel kapot, bank, schoenen etc. Is een formaat stafford. Hij kan ook niet met andere reuen en is thuis extreem waaks. Hij loopt los tijdens wandelen en als ik andere mensen of honden zie aankomen lijn ik hem netjes aan en hij luistert altijd goed.
We waren er ook niet op voorbereid omdat hij aan was komen lopen. Je weet ook het verleden van een hond niet als hij wat ouder is. Uiteindelijk is dat vrij snel over gegaan en hebben wij er een hele fijne hond aan! Hoop dat hij nog vele jaren bij ons mag blijven.