Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:59

Bedankt voor jullie support!

Bij de na-controle was ook alles goed. Litteken ziet er heel mooi uit aldus DA

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:57

Kijk das goed nieuws!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:25

Wat fijn! *\o/* Ik hoop dat jullie nu even tot rust kunnen komen. En dat het voer goed werkt maar dat zal nog even afwachten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:06

Ja idd nu wachten op uitslag steentjes en voer aanhouden! Bedankt voor jullie lieve support!!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:01

Hoe is het inmiddels? Al iets gehoord over de steentjes?

Bij mijn kat gaat het weer minder helaas. Niet zo erg als de vorige keer, maar wel weer erg lang naar de kattenbak (gerust 10-15 minuten) en direct na het plassen wast hij zich op die plek. Ik ga vanmiddag weer de dierenarts bellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:06

He Marjo wat rottig zeg! Hij/zij heeft geen operatie gehad toch?

Nog steeds geen uitslag binnen en Rosy is weer, Rosy haarzelf gelukkig!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:28

Gelukkig! Weet je wanneer je de uitslag kan verwachten?

Nee die van mij heeft geen operatie gehad. Vorige keer (begin mei) was er alleen wat bloed te zien.
Nu net weer terug en hij zat tegen een verstopping aan %) dierenarts heeft zijn blaas voor de zekerheid leeg geknepen en onder de microscoop flink wat struviet te zien. Hij heeft wat prikken gehad, pijnstillers en nu gaat die aan een blaasgruis dieet. Ben zo blij dat ik weer direct naar de dierenarts ben gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:17

marjo1996 schreef:
Gelukkig! Weet je wanneer je de uitslag kan verwachten?

Nee die van mij heeft geen operatie gehad. Vorige keer (begin mei) was er alleen wat bloed te zien.
Nu net weer terug en hij zat tegen een verstopping aan %) dierenarts heeft zijn blaas voor de zekerheid leeg geknepen en onder de microscoop flink wat struviet te zien. Hij heeft wat prikken gehad, pijnstillers en nu gaat die aan een blaasgruis dieet. Ben zo blij dat ik weer direct naar de dierenarts ben gegaan.

Zeker goed gehandeld en gelukkig alleen struviet. Hopelijk klein genoeg dat ze het uit kan plassen.
Hoefde ze vorige x niet blijvend aan speciaal voer?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:10

Toen was er nog niets dat duidde op struviet, dus dan raden ze het af om speciaal voer te geven. Maar nu was het overduidelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:15

Oké helder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:59

Update:

Het bleek idd om een Octalaatsteen te gaan. Rosy moet op Urinoir S/O blijven. Zowel natvoer als droog.

Poezen hebben beide nogal haarballen sinds dit voer en vallen snel af.

Ze krijgen nu meer en er is mij al goed kammen en een speciale anti haarbalpasta aanbevolen.

Beide deden het op de blaassteentjes na beter op t andere voer. Glommen ook meer.

Hebben jullie dat ook?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:27

Balen dat het voer niet goed bevalt (op de blaasstenen na dan natuurlijk).

Oxalaatstenen zijn wel een stukje lastiger dan struviet (vooral ook omdat ze niet oplossen door speciaal voer, dat kan niet met oxalaat). Uit mijn hoofd ontstaan oxalaatstenen makkelijker in te zure urine. Ik vind daarom brokken voor Struviet en Oxalaat een beetje een lastige, want voor struviet wil je juist verzuren en voor oxalaat niet. Maar goed, als het werkt werkt het, dus het zal ongetwijfeld ok zijn.

Wat aten ze eerst? Vezels helpen bij haarballen; wat je zou kunnen doen is wat psylliumvezels (echt maar 1 gram ofzo hoor) bij je natvoer doen, met ook wel water erbij (anders zuigt het er alleen maar vocht uit, dat wil je niet). Dat helpt vaak wel wat met de afvoer van haarballen en zit ook in veel anti-haarbal voer. Met kammen zou ik oppassen; hoe meer je kamt, hoe meer er ook goede haren loslaten en hoe langer het verharen vaak duurt. Beter met een vochtig microvezeldoekje de losse haren weghalen of met een slickerborsteltje losjes over de vacht "dansen".

Beetje visolie kan ook helpen voor de vacht.

Qua afvallen: kregen ze eerst ook natvoer? Natvoer bevat namelijk veel minder kcal/100gr, dus als ze nu naar verhouding meer natvoer krijgen dan eerst, zou het daardoor kunnen komen. Als ze het eten kun je gewoon wat meer voeren dan idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:47

Wat een goede tips Simone, dankjewel!

Ze aten eerst de "gewone" Royal Canin" voor binnenpoezen. We waren hier zuinig mee omdat ze snel dik werden hiervan. Nu krijgen ze veel meer en vallen ze in...

Ik zal eens kijken naar psyllicum. Dat van t doekje is ook een beter idee dan kammen idd! Wilde hier al niet aan beginnen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:55

De gewone indoor 27? Of de long hair variant? Die laatste bevat bv al psyllium, wat dus geholpen zou kunnen hebben en nu dan wegvalt. Maar goed wat het ook is, psyllium toevoegen kan helpen :j

Eten beide katten nu trouwens de urinary? Ik zou dat zelf, maar dat ben ik, niet doen voor je gezonde kat (mits zij geen blaasproblemen heeft dus). Die brokken zijn er om specifieke problemen en werken dus bv verzurend, iets wat je voor een gezonde kat niet per se wil. Dat is iets wat je zelf moet bepalen natuurlijk, maar mogelijk iets om naar te kijken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:59

De gewone idd!

Ook weer een goede tip onze Fleur weer op t andere voer te zetten idd.
Is wel lastig eten geven maar ik ga kijken of dat lukt :)*

Edit: Volgens de Da was t niet zo erg beide op urinairy trouwens, maar had zelf ookal mijn twijfels..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:23

Talietjuh schreef:
De gewone idd!

Ook weer een goede tip onze Fleur weer op t andere voer te zetten idd.
Is wel lastig eten geven maar ik ga kijken of dat lukt :)*

Edit: Volgens de Da was t niet zo erg beide op urinairy trouwens, maar had zelf ookal mijn twijfels..

Dat klopt, het advies van de fabrikant is ook dat het gewoon kan, maar ik vind het zelf niet geweldig. Het is toch dieetvoer, voor specifieke issues (anders helpt het immers niet).

Eventueel kun je naar een Surefeed bak kijken, die werkt op chip. Nadeel is wel dat je er dan 2 moet en ze zijn niet goedkoop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:28

Ja die zijn heel duur maar wel handig in dit geval idd. De poezen zijn wel gechipt maar heb ze niet geregistreerd, weet niet of dit dan kan, dat zal ik even uit moeten zoeken.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:33

Talietjuh schreef:
Ja die zijn heel duur maar wel handig in dit geval idd. De poezen zijn wel gechipt maar heb ze niet geregistreerd, weet niet of dit dan kan, dat zal ik even uit moeten zoeken.

Dat maakt voor de surefeed niet uit. Als er maar een chip in zit die die bak kan herkennen. Dan is het enkel een kwestie van kat ervoor zetten en op t juiste knopje drukken (maar dat staat in de handleiding haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:52

Ah Thanx! Misschien ga ik die bakken wel als kadoo vragen, of geld als kadoo voor die bakken ;)