Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:00

Kuggur schreef:
Serieus? Je ziet die schedel, vergelijkt hem met een normale hondenschedel, en je reactie is "meh, niks mis mee"?

Deze mutatie die de bovenkaak zo misvormt komt ook bij andere zoogdieren voor, ik heb er een kalf gezien op een veemarkt met dit probleem. Denk je dat de eigenaar één moment gedacht heeft "heee, dát ziet er cool uit, daar gaan we het nieuwe Churchill runderras mee fokken"?

Fijne toon weer Kuggur...

Welke problemen heeft de boxer schedelsgewijs volgens jou?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:21

Mindim schreef:
Kuggur schreef:
Serieus? Je ziet die schedel, vergelijkt hem met een normale hondenschedel, en je reactie is "meh, niks mis mee"?

Deze mutatie die de bovenkaak zo misvormt komt ook bij andere zoogdieren voor, ik heb er een kalf gezien op een veemarkt met dit probleem. Denk je dat de eigenaar één moment gedacht heeft "heee, dát ziet er cool uit, daar gaan we het nieuwe Churchill runderras mee fokken"?

Fijne toon weer Kuggur...

Welke problemen heeft de boxer schedelsgewijs volgens jou?
Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.

1: Wolf.
Afbeelding

*Enorm veel jaren aan 'fokken' namens de mens*

2: Boxer.
Afbeelding

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 00:19

Er zit heel veel verschil in de schedel van een bulldog en wolf, je hoeft geen genie te zijn om dat te zien. Maar 'het verschilt' is niet hetgene wat de problemen veroorzaakt.
Je moet je toch echt afvragen 'wáárom veroorzaakt dat problemen?' (en vanuit daar kun je je afvragen.. Gaan bepaalde andere schedelvormen dit probleem oplossen? Werkt het als we alleen langere snuiten fokken of moet er echt op specifieke delen gelet worden, enz) En wanneer iemand zich dit afvraagt, heeft het niet veel zin om te antwoorden met 'kijk naar de schedels!' of 'er is duidelijk verschil' want niet iedereen weet waarom dit verschil nu zoveel problemen veroorzaakt.

In dit rapport van Universiteit v Utrecht staat oa een uitleg over waarom de schedelvorm van oa de engelse bulldog problemen geeft. Het deel bij BOAS, voor de ademhalingsproblemen. (Maar er zit ook informatie van andere ziektes bij die veel voorkomen bij kortsnuitige honden, hoe ze bepaalde dingen meten, enz.)
https://www.uu.nl/nieuws/criteria-voor- ... ige-honden --> https://www.uu.nl/sites/default/files/e ... .4-def.pdf

Even slordig uitgelegd voor degenen die het artikel niet openen: Ook bij de engelse bulldog ontstaan problemen door 'te weinig ruimte' Dit keer is er te weinig ruimte voor oa bepaalde delen van het luchtweg systeem.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:03

Telpeva schreef:
kimmie261 schreef:
Mooi!

Het gaat de goede kant op, nu nog de kopers zover krijgen dat deze geen platkoppen meer kopen, voor je het weet fokken mensen ze nl zo...

[ Afbeelding ]

Er schijnt geen grens aan te zitten, dan maar de dieren beschermen tegen de beesten die ze fokken.

Wow... Is dit gephotoshopped of bestaat deze hond echt?

Ja die bestaat echt...zo zijn wel meer gedrochten te vinden hoor, google maar eens op Toad Bully...

En vaak is het niet eens de lengte van een neus die ademhalings problemen geeft, maar neusgaten die volkomen dicht gefokt zijn:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-05-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:09

Van mij mogen ze ze aanpakken maar zolang er nog vrachtwagens met puppy’s de grens overkomen zal het een hele klus zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:09

kimmie261 schreef:
Ja die bestaat echt...zo zijn wel meer gedrochten te vinden hoor, google maar eens op Toad Bully...

En vaak is het niet eens de lengte van een neus die ademhalings problemen geven, maar neusgaten die volkomen dicht gefokt zijn:
[ Afbeelding ]

Zo sneu! :(

kiwiwitje

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:25

Ik vrees dat er genoeg honden op deze manier een AKC stamboom gaan promoten. Er is een fokker binnen de Bullen en SBT die vanuit de RvB geen stambomen krijgt (of kreeg) en die verder gegaan is met zn ellendige fok binnen t AKC. Dus ik zie dat nog wel gebeuren of gewoon stamboomloos verder. Net als alle andere creatieve oplossingen voor de pups met een Niet Erkende Kleur.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:30

kiwiwitje schreef:
Ik vrees dat er genoeg honden op deze manier een AKC stamboom gaan promoten. Er is een fokker binnen de Bullen en SBT die vanuit de RvB geen stambomen krijgt (of kreeg) en die verder gegaan is met zn ellendige fok binnen t AKC. Dus ik zie dat nog wel gebeuren of gewoon stamboomloos verder. Net als alle andere creatieve oplossingen voor de pups met een Niet Erkende Kleur.

:roll: >;)
Wat mensen toch allemaal verzinnen om maar wanpraktijken te kunnen blijven volhouden...
Krijg onderhand de neiging om maar zelf te gaan fokken zodat je zéker weet wat er getest is etc.
(Maar ja, dan zit ik dus met véél te veel honden, want zou alleen afstand kunnen doen naar mensen die ik ken en vertrouw ben ik bang haha 8)7 )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:31

Jep. Dat is een van de redenen dat ik zelf ben gaan fokken. :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:34

kiwiwitje schreef:
Jep. Dat is een van de redenen dat ik zelf ben gaan fokken. :)

Kan ik me dus écht goed voorstellen! (En dan zit ik écht niet in de korte-snuiten, en jij eigenlijk ook niet, volgens de rasstandaard)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:38

Nee in principe zitten alle sbt's in oranje. Maar er zit nogal flink verschil tussen de snuiten onderling.. De terriers hebben vaak langere neuzen dan de show/bully's

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:19

kiwiwitje schreef:

Er zijn ook fokkers die de stambomen helemaal laten zitten en zonder papier willen gaan fokken. Echter "ontkom" je er daarmee niet aan, deze regelgeving geldt voor alle fokkers van kortsnuiten: stamboom/geen stamboom, bedrijfsmatig of hobbymatig..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:25

@liesje de regel geldt voor allemaal, maar wat er nu staat is 'als ze niet voldoen, krijgen ze geen stamboom'.
"Nou en" denken die fokkers dan... Als stamboom niet spannend is voor fokker of afzetmarkt (wat je genoeg ziet, want veel mensen kopen hondjes zonder papieren en zonder gezondheidstesten). Wat is de consequentie dan voor een fokker als de stamboom ze sowieso niets boeit? Een tikje op de vingers bij een eventuele controle? Als ze buiten een vereniging om fokken en zonder papieren, wie controleert dat dan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:26

Liesje1611 schreef:
kiwiwitje schreef:

Er zijn ook fokkers die de stambomen helemaal laten zitten en zonder papier willen gaan fokken. Echter "ontkom" je er daarmee niet aan, deze regelgeving geldt voor alle fokkers van kortsnuiten: stamboom/geen stamboom, bedrijfsmatig of hobbymatig..

Ja, maarja, zonder stamboom is er helemaal geen controle op helaas.. Dus komen ze er gewoon makkelijker mee weg.

Skippy01 schreef:
@liesje de regel geldt voor allemaal, maar wat er nu staat is 'als ze niet voldoen, krijgen ze geen stamboom'.
"Nou en" denken die fokkers dan... Als stamboom niet spannend is voor fokker of afzetmarkt (wat je genoeg ziet, want veel mensen kopen hondjes zonder papieren en zonder gezondheidstesten). Wat is de consequentie dan voor een fokker als de stamboom ze sowieso niets boeit? Een tikje op de vingers bij een eventuele controle? Als ze buiten een vereniging om fokken en zonder papieren, wie controleert dat dan?

Ja indd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:34

Ja precies Kiwi: zonder stamboom / kennelnaam, is er geen controle, ook nagenoeg niet mogelijk zonder een eventuele melding van een derde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:35

Liesje1611 schreef:
kiwiwitje schreef:

En zijn er dan nu ook wettelijke mogelijkheden om de puppyfarms/broodfokkers in (vaak)zuid nederland/ belgie op te rollen?? Of kunnen die gewoon hun handelswaar aan blijven bieden via marktplaats sites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:37

Ailill schreef:
Sorry, maar zelfs mijn oma van bijna 90 heeft hier geen leesbril voor nodig. Ik zeg niet dat het verschil tussen afbeelding 1 en heel veel andere rassen niet ook van toepassing is, maar in het geval van bijv. een Boxer zou het toch helemaal duidelijk moeten zijn, lijkt mij.

[ [url=m/KknCoH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ttz1nT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit wel een extreme onderbeet. Mijn boxer heeft een onderbeet, maar niet zo'n heftige als deze hoor. Maar wat ik bedoelde met mijn vraag is welke problemen de boxer in het dagelijks leven hiervan ondervindt dan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:40

Dat was ook mijn vraag Mindim. Tuurlijk zie ik verschil, maar in de praktijk met de 4e boxer op dat gebied nooit problemen ondervonden, dus serieus benieuwd naar wat voor problemen er dan op gedoeld wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:41

Natuurlijk kunnen ook de 'hobbyfokkers' gecontroleerd en beboet worden. Daarvoor kan je tippen immers! En het is niet alsof stiekem in deze internet tijd nu zo makkelijk is. Zo zullen de meeste 'hobbynesten' toch op marktplaats terecht komen. Ook die van de importpuppies.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:57

kiwiwitje schreef:
Liesje1611 schreef:

Ja, maarja, zonder stamboom is er helemaal geen controle op helaas.. Dus komen ze er gewoon makkelijker mee weg.

Skippy01 schreef:

Ja indd.

Bij een overtreding volgen we het Interventiebeleid, dat in dit geval bij een 1e overtreding leidt tot een schriftelijke waarschuwing. Mocht er bij hercontrole of dmv meldingen blijken dat de overtreding nogmaals is begaan, volgt een boete. Ook kan er in dat geval een last onder dwangsom worden opgelegd.

Overigens zijn de fokkers die reeds gewaarschuwd zijn zowel stamboom als niet stamboomfokkers. Controle gebeurt op basis van meldingen, maar ook op eigen selectie en daarvoor wordt er internettoezicht gehouden via verkoopkanalen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:04

Ik vind het persoonlijk ironisch dat de stamboekfok hier als de oplossing wordt gezien. Conformatiefok, met hun lintjes en "kynologen" ( een titel die ik niet kan typen zonder hard te lachen) is wat dit probleem heeft geschapen, en verergerd.
Kijk maar eens wat voor ellende als "best of show" door de ring is geparadeerd de laatste jaren op hondenshows als Crufts...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:50

Mindim schreef:
Ailill schreef:

[ [url=m/KknCoH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ttz1nT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit wel een extreme onderbeet. Mijn boxer heeft een onderbeet, maar niet zo'n heftige als deze hoor. Maar wat ik bedoelde met mijn vraag is welke problemen de boxer in het dagelijks leven hiervan ondervindt dan.

Kortsnuiten hijgen sneller, mede door vaak te smal gefokte neusgaten. Je hoort ook het verschil van hijgen van honden met een gewone lengte snuit en de te korte snuiten. Dat gerasp van kortsnuiten doordat de huig die vrijwel hetzelfde is gebleven gaat flubberen, zit gewoon in de weg voor een normale ademhaling.

Ik ben opgegroeid met Boxers en heb er zelf ook 1 gehad. Mijn zus 2. Ik denk dat de Boxer van de kortsnuiten wel nog relatief goed af is maar merk toch vaak ook nog een verschil in de zomer en warmte met de gewone snuiten die ik heb en heb gehad.

Ben met name erg gek op het karakter van de Franse Bulldog en 1 gehad ook, met een wat langere neus maar dat gaf nog te weinig verschil vond ik. Zijn huig was net oké maar zijn neusgaten heb ik operatief laten vergroten. Net een puntje waar ik minder goed op gelet had helaas. Hoe goed dit ras ook qua karakter bij mij past voor mij niet meer. :n Tenzij ze gezonder met betere ademhaling gefokt gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:44

Ik herken het raspen iig niet, ik herken het wel bij de franse bulletjes, maar dat heb ik met de boxers die wij hebben en hebben gehad niet. Wel snurken af en te tijdens slaap, maar dat doet de gewone snuit hier ook, harder soms nog :')
Maar de gemiddelde boxersnuit is nog lang zo kort niet als die van andere kortsnuiten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:04

Mijn Boxer uit het asiel (met stamboom) had ook zeker niet zo'n onderbeet. Zolang je fokt met ouderdieren die de neus zo goed als tussen de ogen hebben zitten ben je fout bezig, ik zie dat tegenwoordig ook wel in aardig wat Boxer koppen helaas. Google maar eens, kijk naar profiel foto's, ook bij fokkers, of moet ik zeggen juist bij fokkers, echt verontrustend vind ik.

Boxer waar ik mee opgroeide hadden zeker wat meer snuit, dan ga ik 35 jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:25

Afbeelding

Ik vind dit geen bulldog of franse bulldog snuit. Ook is bij veel boxers de onderbeet niet zo erg hoor als op afgebeelde schedelfoto boven. Je moet als potentieel koper, gewoon goed kijken bij welke fokker je je hond koopt.