etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:42

mvdende schreef:
dierenfan schreef:

Ja die hebben wij ook keer gehad. Zegt ze pffff leuk eigenaren die hun honden niet normaal opvoeden en ik zit daar als uitlaat service mee....
Snap dat niet hoor. Laat dat soort honden apart uit als bedrijf. Doe ik ook op mijn werk (pension /dagopvang) waarom risico opzoeken als het vermeden kan worden. Gaat er toch juist om dat de hond lol heeft.

Oh achterin is nog niet te lopen hoor. De honden stonken de rest van de dag het huis uit bahhh zo'n gore sloot lucht. Voor ons was dit de eerste keer dit jaar weer. De husky is al weer 9 jaar dus weinig momenten meer dat we het niet op kunnen vangen met lange wandelingen aan 10 meter lijn. Nu had ze het voorjaar in haar kop haha. Wij lopen normaal diep in de polders.

Het meest vervelende aan die HUS vind ik wel dat ze het losloopveld een soort van claimd, zo van, pas je op als je met je hond er ook bij wilt? Ipv, oh, ik pak de moeilijkere honden even eruit, dan kan je erin.

Ze komt helemaal vanuit Bergen op zoom, dus waarom zoekt ze niet dáár een plekje om te gaan "wandelen"

En de honden die ze bij zich heeft zijn ook totaal onopgevoed naar mensen. Ik vind het echt niet tof dat haar modderbalen de hele tijd tegen me op springen! Van mijn eigen hond kan ik het wel hebben, maar als je steeds besprongen wordt is dat echt niet tof.

Witte bestelauto? Die liep volgens mij altijd op de open vlakte in b op z maar volgens mij sinds die route in het bos is open vlakte geen losloopgebied meer maarrr kan het fout hebben.
Voor b op z is Hoogerheide dichtsbij qua omheind losloopgebied dus snap dat je niet luisterende honden dan naar daar mee neemt.

Zou alleen al om de ervaringen die ik met zulke service heb altijd kiezen voor dagopvang. Ideaal zoals bij ons. Meerdere weides, toezicht met diploma's en mogelijkheden om aangelijnd uit te laten, alleen spelen, spelen met ons, spelen met 1 maatje of groepsgewijs. Lekker veilig binnen 2 meter hoog hek zonder kans op onverwachte binnendringers. Helaas de husky zodanig getraumatiseerd dat ze zich niet fijn voelt op mijn werk zodat ze regelmatig daar zich uit zou kunnen leven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:45

mvdende schreef:
dierenfan schreef:
Overigens bij kinderboerderij t appeltje in bergen op zoom nu losloop route van 3 kilometer in lievensbergbos. Niet omheind en erg druk gebied. Daar ook het klimbos en veel jonge gezinnen. Alleen het grote doorgaande pad is losloop voor zover ik begreep (kom daar dus sinds losloopgebied nooit meer). Het binnenste stuk van dat deel bos waar heide en zand is dat is kennelijk aanlijn gebied.

Ah thanks! Echt super! Van dit gebied wist ik nog niet af. En zeker met mn autotje leuk om daar eens heen te gaan.

Ik weet niet hoe goed je bekend ben in deze omgeving, maar ik loop nu eigenlijk iedere dag rondje Schapendreef Trambaan. Ook langs de polders maar verhard pad.

Afgelopen winter een aantal keer geprobeerd diep door de polders te wandelen maar dat leverde een hele blub stinkende hond en vieze modder schoenen op.

Ben opgegroeid in krabbendijke, jaren gewerkt en gewoond in B op Z en woon inmiddels op het eiland Tholen. Alles in die omtrek ken ik van haver tot gort haha. Trek er al op uit met de honden vanaf mijn 4de jaar en sinds mijn 18de (al weer 12 jaar geleden) met de auto er ook veel op uit.

DromenLies

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:51

Hey,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het al dan niet (aangelijnd) meenemen van een loopse teef naar een losloopgebied. Wat vinden jullie daarvan, moet kunnen; met moet de reu maar strakker opvoeden of een grote No Go?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:07

Ik zou t niet doen, ik ga al niet naar druk bezochte plekken met mn loopse teefjes. Zelfs de woonwijk(op de tuin na) gaan ze niet in.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:08

DromenLies schreef:
Hey,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het al dan niet (aangelijnd) meenemen van een loopse teef naar een losloopgebied. Wat vinden jullie daarvan, moet kunnen; met moet de reu maar strakker opvoeden of een grote No Go?

NO GOOOOO

ECHT ABSOLUUT UIT DEN BOZE!

Hoeveel moeite is het om die 4 weken dat een teef loops is, even uit een losloopgebied te blijven?

Ik wordt daar echt serieus pissig van!

Een reu, ookal staat deze normaal scherp onder appèl, is grote kans dat deze op je loopse teef springt.

Een intacte reu is altijd intact, jou teef maar een aantal weken loops.

Als je dan echt naar een losloopgebied moet, doe dat dan op de meest onmogelijke tijden, zoals s'morgens om 6 uur of juist s'avonds om 11 uur.

Maar op een mooie zaterdag of zondag middag naar een losloopgebied gaan is echt vragen om problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:11

DromenLies schreef:
Hey,

Ehhhhhh nee!!!
Je kunt een reu zo goed opvoeden, maar dan gaan de hormonen met hem en de opvoeding op de loop hoor. Ik schrik er eigenlijk van dat de gedachte uberhaupt bij je op komt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:16

Ik ben van mening dat je verantwoordelijk bent voor je hond. Ik ging vroeger ook wandelen in zo'n gebied. Net als een heleboel andere mensen blijf ik er nu meestal zo ver mogelijk uit de buurt vanwege de vele hondengevechten daar die steeds door dezelfde honden worden aangegaan.
In de plaats daarvan ga ik naar een ander stuk hondenlosloopzone in het bod wat niet omheind is. Daar komen dat soort gevechten niet zo frequent voor.
Ook daar ben ik van mening dat je moet instaan voor je hond. Niet zo lang geleden is mijn hond aangevallen door een andere hond omdat de eigenaar daar met zijn hond met de bal aan het spelen was en mijn hond wou die bal ook gaan pakken. De andere hond heeft mijn hond aangevallen om zijn bal te verdedigen. Nu nog steeds als ik die persoon met hond tegenkom, blijft hij met de bal spelen... Persoonlijk ben ik van mening dat je in zulke gevallen stopt met met de bal te spelen als er andere honden zijn, maar goed, dat is mijn mening.

Soms komt het voor dat het niet klikt tussen bepaalde honden; dat is imo net zo als bij mensen. Ik probeer mijn hond af te leiden als ik merk dat hij gespannen raakt. Doorgaans werkt dat echt goed. Die enkele keren dat dat niet werkt omdat de andere hond bv te opdringerig is, ga ik hem weghalen als er problemen zijn.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat hoewel ik mijn hond die gromde ging halen, een andere hondeneigenaar mijn hond de grond op stampte en opnieuw omver stampte toen hij weer verdwaasd opstond zonder de intentie iets te doen. Dat vind ik dan ook weer niet kunnen. Zoals gezegd soms klikt het niet, is het geen goede wisselwerking... als ik dan mijn hond kom weghalen en er eigenlijk niets gebeurd is, vind ik het ook echt niet kunnen dat mijn hond gestampt of geslagen wordt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:22

Zelfs op een rustig tijdstip vind ik t niet kunnen.
Nu hoort een beetje fatsoenlijke reu niet de gehele loopsheid te reageren maar alleen als een teef dekrijp is. Maar die geur van een loopse of dekrijpe teef is niet spontaan weg als je het gebied verlaat. Dus hebben reuen daar nog steeds last van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:05

DromenLies schreef:
Hey,

Nee in niet omheind losloopgebied. Ja wel op gekke tijden in omheind losloopgebied waar je weet en ziet wie er eventueel ook zijn en je beseft dat als reuen intact zijn of moeilijk doen vanwege jou loopse teef dat jij je verwijderd met hond. Mijn reuen, ook de intacte kijken bijna niet om naar loopse teven. Gewoon omdat het er niet in zit bij hun gelukkig. Elke hond heeft recht op leuk leven ook in de loopse periode. Mij om het even of ze die in de buurt ruiken of in de polder of in omheind gebied.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:17

dierenfan schreef:
DromenLies schreef:
Hey,

Nee in niet omheind losloopgebied. Ja wel op gekke tijden in omheind losloopgebied waar je weet en ziet wie er eventueel ook zijn en je beseft dat als reuen intact zijn of moeilijk doen vanwege jou loopse teef dat jij je verwijderd met hond. Mijn reuen, ook de intacte kijken bijna niet om naar loopse teven. Gewoon omdat het er niet in zit bij hun gelukkig. Elke hond heeft recht op leuk leven ook in de loopse periode. Mij om het even of ze die in de buurt ruiken of in de polder of in omheind gebied.

Hier ben ik het inderdaad mee eens.

Maar toen ik vorig jaar nog een intacte reu had, meerdere keren meegemaakt dat mensen met een loopse teef in een niet omheind losloopgebied aan het wandelen waren, op een mooie zaterdag of zondag middag met goed weer 8)7

En dan geïrriteerd reageren op mijn reu die even komt snuffelen.....

Sorry maar hoepel op!

Ook een keer meegemaakt dat mam en ik op een zondag ochtend in januari al om 07:30 op het strand (losloopgebied) liepen omdat we naar een beurs gingen in Nieuwegein.

Daar komen we ineens 2 andere wandelaars met hond tegen. Bleek een loopse teef te zijn. Die mensen kwamen juist uit Nieuwegein en waren speciaal naar de kust gereden om hun hond even wat vrijheid te gunnen. Het was ook niet op Scheveningen ofzo, maar in een klein dorpje Monster (technisch gezien was het in Ter Heijde aan zee)

Daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

Skip had trouwens meer interesse in de teef haar bal dan in de teef zelf.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:37

Ik heb hiermee twee ervaringen. Ik heb een border terrier reu, chemisch gecastreerd, 1,5 jaar. Een tijdje terug was ik op het strand bij Zandvoort en hij was overdreven enthousiast bij een andere hond maar op een gegeven moment zegt die vent, ja ze is net loops geweest. Ik was redelijk perplex aangezien dat echt een heel druk strand is met heeeeeel veel honden. Heb onze hond meteen aangelijnd en ben weg gelopen want die werd helemaal high (hij was niet ah rijden btw).
Tweede ervaring was een hondenschool op fb die meende dat je een reu kon trainen tegen deze hormonale driften in. Mijn (Martin Gaus) hondenschool leert iedereen altijd dat als je teef loops is, je deze een beetje weg moet houden bij andere honden en ook niet overal moet laten plassen omdat er niet tegenop te trainen valt. Ik was dus een beetje verward wat nou de heersende gedragsregels zijn maar ik ben redelijk on spot zo te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:12

DromenLies schreef:
Ik heb hiermee twee ervaringen. Ik heb een border terrier reu, chemisch gecastreerd, 1,5 jaar. Een tijdje terug was ik op het strand bij Zandvoort en hij was overdreven enthousiast bij een andere hond maar op een gegeven moment zegt die vent, ja ze is net loops geweest. Ik was redelijk perplex aangezien dat echt een heel druk strand is met heeeeeel veel honden. Heb onze hond meteen aangelijnd en ben weg gelopen want die werd helemaal high (hij was niet ah rijden btw).
Tweede ervaring was een hondenschool op fb die meende dat je een reu kon trainen tegen deze hormonale driften in. Mijn (Martin Gaus) hondenschool leert iedereen altijd dat als je teef loops is, je deze een beetje weg moet houden bij andere honden en ook niet overal moet laten plassen omdat er niet tegenop te trainen valt. Ik was dus een beetje verward wat nou de heersende gedragsregels zijn maar ik ben redelijk on spot zo te lezen.

De teef op het strand was los?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:20

Ja liep gewoon los. Heel bijzonder

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:34

Femke_Tweety schreef:
Over dat Staatsbosbeheer wel of niet dingen begrijpt, ik zie dat anders.
In natuurgebieden kan wild zitten.
Punt.
In sommige gebieden mág de hond los, verplicht is het nergens.
De hond mag los indien hij voldoende gehoorzaam is.

Kun jij je hond niet in zicht houden en/of kun je er niet voor zorgen dat hij wild of andere honden met rust laat, dan mag hij dus gewoon simpelweg niet los.

Staatsbosbeheer begrijpt het prima.
Sommige mensen die gebruik maken van de gebieden begrijpen het mijns inziens minder goed.

Precies dit!
Gewoon aanlijnen als hij niet gehoorzaam is. Klaar.

dierenfan schreef:
Mijn terrier is super sociaal en snapt hondentaal feilloos. Hij vind het echter vreselijk om contact te hebben met vreemde honden. Hij zal nooit spelen of even gezellig buurten. Hij ontloopt alles en als het niet gaat is hij net een nukkige puber "brom grom ik wil niet grom brom wegggg"

Dit is gewoon 'normaal' hondengedrag natuurlijk. Veel mensen vergeten wel dat honden helemaal niet bedoeld zijn om met iedereen overweg te kunnen. Dat stukje hebben wij erin gefokt als mens bij bepaalde rassen. Conflicten vermijden waar mogelijk is wel natuurlijk gedrag, maar met iedereen willen spelen niet. Ik merk dat ook enorm: mijn spaniel vermeed alle honden. Gewoon echt allemaal. Mijn pod-mix heeft een select groepje honden dat hij heel tof vindt, veel andere honden niet. Onze doodle - ja, duidelijk erop gefokt om hypersociaal te zijn - vindt oprecht iedereen leuk. Maar dat is natuurlijk écht erin gefokt.

dierenfan schreef:
Die ervaring deel ik volledig. Inmiddels groot stuk losloop bos en dan losse honden in aanlijn gebied en mensen die tieren en schelden als je vraagt hun hond aan te lijnen omdat de mijne agressief is. Kennelijk hebben agressieve honden totaal geen recht om te bestaan en als ze bestaan mogen ze de straat niet op.
Inmiddels stuk minder fel dan vroeger maar hij heeft ook lang aangelijnd gemuilkorfd gelopen. Inmiddels muilkorf zelden meer om na verhuizing. Heb nu veel zeer overzichtelijke verlaten polders om kilometers uit te laten waar hij veilig los kan. Ook hij is zoals jij omschrijft qua appel en bij mij blijven. Puur uit angst klapt hij vol in andere honden maar de 3x dat het gebeurd is heeft hij totaal geen schade gemaakt. Hij klemt en het ziet er vreselijk uit. Ik durf hem daarom nooit contact te laten maken en ook geen behoefte aan. De roedel onderling is meer dan oke

Natuurlijk heeft een hond bestaansrecht. Maar het is toch niet zo heel gek als je met een grote, agressieve hond loopt, dat mensen daar moeite mee hebben? Ik steek de straat over voor 2 honden hier in de buurt: een rottweiler reu van minstens 60kg die aan een flexlijn loopt, met een jongen van een jaar of 20 aan het andere eind. Hond valt steevast uit, en die jongen loopt met zn mobieltje aan zijn oor. Dan ben ik weg. De andere is een amerikaanse stafford (of lookalike) die compleet gefixeerd op andere honden aan een flexlijn loopt. Ik ben dan dus écht weg he. Ik heb 10kg hond aan mijn riem. Zelfs als zo'n 60kg rottweiler alleen al erbovenop klapt zónder tanden, kan hij de rug van de mijne breken. Je hebt als eigenaar gewoon verantwoordelijkheden. Als jouw hond agressief is, is dat ook oprecht 100% JOUW probleem. In mijn ideale wereld zouden grote, agressieve honden inderdaad gewoon niet meer op straat lopen. Mijn ideale wereld bestaat niet, maar dat betekent niet dat het mijn probleem moet worden als jouw hond agressief is. Net zozeer als ik mijn hond altijd aangelijnd heb omdat hij jaagt, is het jouw verantwoordelijkheid je hond op een andere manier aan zijn beweging te laten komen als hij agressief is. ('Jouw' slaat hier natuurlijk niet alleen op jou he, maar op alle eigenaren van honden die agressief zijn. Muilkorven is stap 1 als je ze toch los wil, maar als ze dan nog bovenop andere honden klappen, hebben ze imo niets te zoeken in losloopgebied. Genoeg aanlijngebieden in NL waar je dan kunt lopen. Doe ik ook, en de mijne is niet agressief, maar heeft jachtpassie.)

@Lisitano is jouw pod Spaans? De Portugezen schijnen nog ongeveer 20 tandjes erger te zijn qua onafhankelijk gedrag begreep ik al van kennissen die 'in die rassen' zitten, en vooral mensen die er van beide 1 of meerdere hebben.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 30-03-20 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:35

[quote="mvdende"]Staatsbosbeheer weet heel goed hoe ze bepaalde diersoorten binnen óf buiten een bepaald gebied moeten houden[quote]
Toch vraag ik me dit af bij het losloopgebied bij mij aan de overkant, er wordt eerst een stuk afgezet voor de honden, niet snel daarna besluit stichting das en boom dat er dassen leven, dus moet er een stuk af worden gezet waar volgens hun de dassen leven, resultaat het losloopgebied wordt een stuk kleiner, er zitten evengoed nog 2 dassenburchten in het losloopgebied die aktief worden gebruikt, inmiddels is er een 3e burcht bij gekomen. De eerste das is al opgejaagd geweest en heeft vast gezeten in het gaas wat er speciaal voor de dassen is geplaatst.
Tevens is het hekwerk wat geplaatst is niet hoger dan 1.10 meter hoog, dus de herten springen er nog gewoon over heen. Dagelijks zijn er verse sporen te zien.
Mensen met jachthonden merken het ook aan hun honden, die zijn vaak ineens vertrokken en komen pas na een bepaalde tijd weer terug.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:40

Skippy01 schreef:

Maar dan kom je op het volgende punt, bijna iedereen vind zijn hond sociaal en luistert goed, een enkeling weet dat zijn hond niet zo is en kan ook de signalen lezen van honden. Die neemt dan ook maatregelen door de hond aan te lijnen al dan niet met muilkorf of kiest ervoor om dit soort gebieden te mijden.

Onze honden moeten ook bij mij komen als we andere mensen tegen komen, je ziet al vrij snel als mensen het leuk vinden of niet. Ze moeten naast mij gaan zitten en net zo lang wachten totdat mensen gepasseerd zijn. Krijg vaak een leuke opmerking dat mensen het prettig vinden dat ik ze bij me roep, dan zeg ik altijd: niet iedereen vind onze honden net zo leuk als dat ik ze vind. Moeten ze vaak wel om lachen want dat is gewoon zo. We vinden allemaal onze hond(en) leuk en geweldig en sommige willen al helemaal geen kwaad woord horen over hun dier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:43

Met een loopse teef gaan wandelen kan om problemen vragen, als baasje moet je dan ook de consequenties nemen als je teef dan toch gedekt is, jij weet dat je teef loops is, een andere baasje moet dat maar kunnen raden van een afstand. Vaak zal een reu het wel verraden maar dan is de toon al wel weer gezet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:47

meggiemeg schreef:
Met een loopse teef gaan wandelen kan om problemen vragen, als baasje moet je dan ook de consequenties nemen als je teef dan toch gedekt is, jij weet dat je teef loops is, een andere baasje moet dat maar kunnen raden van een afstand. Vaak zal een reu het wel verraden maar dan is de toon al wel weer gezet.

Ben ik t niet mee eens. Ik heb een intacte reu, met dekervaring. Maar hij mag niet zomaar dekken ook niet als we bij een teef staan. En dat weet ie. Maar waar iemand verantwoordelijk is voor zijn of haar teef is een ander dat ook voor de reu. Dat iemand zn teef mee neemt naar een losloop gebied is niet slim. Maar geen vrijbrief voor een reu om er maar gewoon op te kruipen. Ook dan heeft een reu gewoon te luisteren. Maar met loslopen is dat zeker lastiger.
Daarnaast heb je ook nog stille loopsheid en schone teven dan hoeft t niet eens op te vallen..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:48

afgelopen zaterdag was het de dag van de oude honden in het bos, kwam veel mensen tegen met oudjes, sommige van 14 jaar die nog echt genoten van het mooie weer, was mooi om te zien, 1 had een hond van 9 bij zich en die vond zijn hond erg oud, was een klein hondje, was verder gezond, hij vond het mooi om te zien dat onze honden nog lekker jong waren, terwijl de oudste van mij toch al 11 is. Daar keek hij van op, scheelt denk ik wel dat ze altijd met zijn 2-en zijn en daardoor meer aktief buiten zijn.

Vanmorgen een vrouw met een herder, de herder wilde graag spelen, zij wilde het niet, hond moest bij haar blijven, ze bleef stug achter me aan lopen, ga dan een ander pad in denk ik dan. De wandeling ging anders zo lang duren als de honden gingen spelen met elkaar. De herder wilde zo graag, maar luisterde wel netjes naar zijn baasje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:53

kiwiwitje schreef:
meggiemeg schreef:

Ben ik t niet mee eens. Ik heb een intacte reu, met dekervaring. Maar hij mag niet zomaar dekken ook niet als we bij een teef staan. En dat weet ie. Maar waar iemand verantwoordelijk is voor zijn of haar teef is een ander dat ook voor de reu. Dat iemand zn teef mee neemt naar een losloop gebied is niet slim. Maar geen vrijbrief voor een reu om er maar gewoon op te kruipen. Ook dan heeft een reu gewoon te luisteren. Maar met loslopen is dat zeker lastiger.
Daarnaast heb je ook nog stille loopsheid en schone teven dan hoeft t niet eens op te vallen..

Klopt ben ik met je eens hoor kiwiwitje, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond, maakt niet uit of het een reu of teef is. Een reu zal het vaak wel aangeven dat een teef loops is door een verhoogde interesse. Het viel me alleen wel op dat mensen met een teef dan zo apart kunnen reageren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:54

meggiemeg schreef:
Skippy01 schreef:

Maar dan kom je op het volgende punt, bijna iedereen vind zijn hond sociaal en luistert goed, een enkeling weet dat zijn hond niet zo is en kan ook de signalen lezen van honden. Die neemt dan ook maatregelen door de hond aan te lijnen al dan niet met muilkorf of kiest ervoor om dit soort gebieden te mijden.

Onze honden moeten ook bij mij komen als we andere mensen tegen komen, je ziet al vrij snel als mensen het leuk vinden of niet. Ze moeten naast mij gaan zitten en net zo lang wachten totdat mensen gepasseerd zijn. Krijg vaak een leuke opmerking dat mensen het prettig vinden dat ik ze bij me roep, dan zeg ik altijd: niet iedereen vind onze honden net zo leuk als dat ik ze vind. Moeten ze vaak wel om lachen want dat is gewoon zo. We vinden allemaal onze hond(en) leuk en geweldig en sommige willen al helemaal geen kwaad woord horen over hun dier.

Dat ligt dan niet aan de regels, maar aan mensen die gewoon écht oprecht niet weten wat ze aan hun lijn hebben, of doen alsof ze dat niet weten. En dat vind ik beide een enorm kwalijke zaak. Net zo goed als je verantwoordelijk bent voor je eigen daden, ben je bij wet ook verantwoordelijk voor die van je dieren. Simpel zat. Als je als eigenaar je geroepen voelt om een hond aan te schaffen die in potentie al sneller hondagressief is, of nerveus wordt en daardoor kan uitvallen, dan moet je ook de consequenties dragen. Ik ben oprecht een hele slechte eigenaar voor grote, sterke honden. Simpel: mijn lijf is stuk en ik kan ze fysiek niet de baas. Beetje zelfkennis hoort erbij. En dan niet gaan mopperen als je een hond van 60kg koopt die hondagressief is en als mensen dan aangifte doen als jij hem niet onder appel hebt....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:58

Als je een beetje een goede reu hebt, dan reageert ie niet voordat ze dekrijp zijn. En dat is meestal (meestal!!) pas eind 2e week. Wat zou betekenen dat je de gehele eerste week gewoon rond kan lopen.
Maar ik kom met mijn loopse teven al niet in de woonwijk, op onze tuin na. Omdat ik t niet echt eerlijk vind voor anderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:13

Skippy01 schreef:
Natuurlijk heeft een hond bestaansrecht. Maar het is toch niet zo heel gek als je met een grote, agressieve hond loopt, dat mensen daar moeite mee hebben? Ik steek de straat over voor 2 honden hier in de buurt: een rottweiler reu van minstens 60kg die aan een flexlijn loopt, met een jongen van een jaar of 20 aan het andere eind. Hond valt steevast uit, en die jongen loopt met zn mobieltje aan zijn oor. Dan ben ik weg. De andere is een amerikaanse stafford (of lookalike) die compleet gefixeerd op andere honden aan een flexlijn loopt. Ik ben dan dus écht weg he. Ik heb 10kg hond aan mijn riem. Zelfs als zo'n 60kg rottweiler alleen al erbovenop klapt zónder tanden, kan hij de rug van de mijne breken. Je hebt als eigenaar gewoon verantwoordelijkheden. Als jouw hond agressief is, is dat ook oprecht 100% JOUW probleem. In mijn ideale wereld zouden grote, agressieve honden inderdaad gewoon niet meer op straat lopen. Mijn ideale wereld bestaat niet, maar dat betekent niet dat het mijn probleem moet worden als jouw hond agressief is. Net zozeer als ik mijn hond altijd aangelijnd heb omdat hij jaagt, is het jouw verantwoordelijkheid je hond op een andere manier aan zijn beweging te laten komen als hij agressief is. ('Jouw' slaat hier natuurlijk niet alleen op jou he, maar op alle eigenaren van honden die agressief zijn. Muilkorven is stap 1 als je ze toch los wil, maar als ze dan nog bovenop andere honden klappen, hebben ze imo niets te zoeken in losloopgebied. Genoeg aanlijngebieden in NL waar je dan kunt lopen. Doe ik ook, en de mijne is niet agressief, maar heeft jachtpassie.)

Er zijn gelukkig ook mensen die wel weten wat ze aan het einde van hun riem hebben hangen. Ik heb hier een hond met ernstig uitvalgedrag, daarom zit ze altijd vast en ja soms ook aan een flex, want dan heeft ze een beetje de ruimte. Een ontspannen wandeling met haar is er dan ook niet, want ik heb ogen en oren overal. Het verbaasd me zeer dat velen hun hond los hebben en totaal geen oog hebben over waar de hond is of wat ie doet.
Daar sta je dan in het bos met je hond keurig aangelijnd als verantwoordelijke eigenaar en dan komt er weer een losloper op je af, met een nonchalante baas er achter. De volgende keer zou ik bijna mijn hond niet tegen houden als dit gebeurd.
Ik heb ook een jonge boxer van 9 maanden en hij is erg hieperdepiep, ik doe hem niet los met vreemde honden, ten eerste omdat hij lomp is en ten tweede omdat hij nog geen jaar is en nog in de groei, en ik die rare sprongen en dergelijke niet goed vind voor zijn heupen. En ja hoor, dagelijks kom je dan van die banketstaaf van eigenaren tegen die het supernormaal vinden dat hun hond losloopt en anderen lastig valt, gisteren heb ik er een een schop verkocht.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:53

@Mindim maar als je wél goed weet wat je bij je hebt, ben je dus ook alert! Dat is natuurlijk top en die eigenaren neem ik ook écht écht écht niets kwalijk. Maar dan heb jij een Flex eraan en niet je andere hand aan een telefoon, naar de grond starend, flink kletsend... Dan heb je een flex eraan en weet je je hond terug te roepen als de situatie daarom vraagt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:35

mvdende schreef:
DromenLies schreef:
Hey,

NO GOOOOO

ECHT ABSOLUUT UIT DEN BOZE!

Hoeveel moeite is het om die 4 weken dat een teef loops is, even uit een losloopgebied te blijven?

Ik wordt daar echt serieus pissig van!

Een reu, ookal staat deze normaal scherp onder appèl, is grote kans dat deze op je loopse teef springt.

Een intacte reu is altijd intact, jou teef maar een aantal weken loops.

Als je dan echt naar een losloopgebied moet, doe dat dan op de meest onmogelijke tijden, zoals s'morgens om 6 uur of juist s'avonds om 11 uur.

Maar op een mooie zaterdag of zondag middag naar een losloopgebied gaan is echt vragen om problemen.

Serieus? 4 weken? Terwijl ze een paar dagen dekrijp zijn?

Het is heel leuk om te roepen dat een teveneigenaar maar 4 weken weg moet blijven, maar mijn teven waren geen 4 weken loops, ze verloren zo'n 10 tot 15 dagen bloed en daarna een paar dagen dekrijp, maar roken weken ervoor en erna al en nog lekker. Dan had ik zeker al die weken weg moeten blijven? Zodra ze echt loops waren bleef ik wel weg ja. Maar dat was geen 4 weken en het kon best zo zijn dat ik de ene dag nog in losloopgebied liep en de volgende dag de dame in kwestie loops was. Ik ben uitgescholden dat ik niks met een loopse teef te zoeken had in een gedoogebied. Het zou nog een maand duren voordat ze echt loops werd, maar die reu klom er telkens bovenop en mijn teef liet echt duidelijk merken dat hij NIET welkom was. Of op een verlaten terrein de teef los laten lopen, omdat ze echt nog niet dekrijp was en ook graag even los liep. De reacties af en toe lijken erop dat je met een teef je maar maanden op moet sluiten in huis, niet uit mag laten en als ze lekker ruiken als ze niet loops zijn is het alsnog de schuld van de teef. :+

Daarom erger het me ook dat hondenscholen loopse teven weren. Tijdens het trainen waren er bij ons altijd gewoon loopse teven, alleen als ze dekrijp waren werd het gemeld zodat je wat beter op kon letten. Maar er werd gewoon getraind. Op wedstrijden waren ze als laatste van de groep of van de dag, maar werden tussendoor ook gewoon uitgelaten en zaten in de auto's op hetzelfde parkeerterrein. De meeste mensen gaan naar een hondenschool om dagelijkse dingen te leren, daar horen loopse teven ook bij. Al is het maar om te zien wanneer je reu er één ruikt.

Qua agressie, ook met muilkorf moet je ze gewoon niet los laten lopen in een gebied waar anderen ook loslopen. Ook met muilkorf kan er schade zijn en de intentie is niet anders, dat merkt de andere hond ook. Dus bescherming van de andere hond maar ook van eigen hond, die met muilkorf wel gebeten kan worden. Mijn vorige teef was angst agressief. Die viel dus als een malle uit, maar los was er weinig aan de hand, dan durfde ze minder goed. Ze wilde alleen dat de andere hond op zou rotten. De enige waar ze heel vervelend tegen was waren erg onzekere honden, dan voelde zij zich ook eindelijk heel wat. Ik kwam met haar dus ook niet in losloopgebied, maar zocht plekken waar niemand anders kwam. En zij zou niet eens schade maken :=